לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: סיום טיפולרשימת קריאה: סיום טיפול

רשימת קריאה: סיום טיפול

רשימות קריאה | 1/1/2022 | 5,781

רשימת קריאה זו מכילה מאמרים העוסקים בפרידה מטיפול פסיכולוגי ותהליכי סיום טיפול/ המשך

 

טיפול פסיכולוגי הוא תהליך משמעותי שבו נוצרת מערכת יחסים עמוקה ולעתים ארוכה בין המטפל למטופל. בניגוד לרוב מערכות היחסים, שאותן איננו בוחרים לסיים כל עוד הן טובות ומתגמלות, טיפול פסיכולוגי מבוסס על מערכת יחסים שטבעה להסתיים. העיסוק בפרידה יכול לעורר רגשות נעימים כמו תקווה לשינוי והתרגשות, וגם רגשות קשים ומחשבות על סיום ואפילו על מוות. איך מבינים, מתכוננים ומעבדים את הסוף של הקשר הטיפולי?

ברשימה שלפניכם מופיעים מאמרים שעוסקים בסיום טיפול - אישי וקבוצתי - מנקודות מבט שונות ובסגרת עבודה עם מטופלים בעלי מאפיינים שונים. בנוסף, מופיעה גם סקירה אחת שעוסקת בסוף מסוג אחר - סוף השעה הטיפולית.

 

 

 

רשימת קריאה: סיום טיפול

סיום טיפול פסיכולוגי: הצעה לנקודת מבט התייחסותית

ד"ר שרון פלגי | 1/29/2017
טיפול פסיכולוגי הוא תהליך משמעותי והדדי, שבו נוצרת מערכת יחסים עמוקה ולעתים ארוכה בין המטפל למטופל. בניגוד לרוב מערכות היחסים, שאותן איננו בוחרים לסיים כל עוד הן טובות ומתגמלות, טיפול פסיכולוגי מבוסס על מערכת יחסים שטבעה להסתיים. למרות חשיבותו ומשמעותו של שלב הסיום בטיפול, הספרות המקצועית מתייחסת אליו רק מעט. בד בבד פעמים רבות אין מקום מספק לעבד את תהליכי הפרידה במסגרת ההוראה וההדרכה בפסיכותרפיה. המאמר עוסק בסוגיות העולות בתהליך הפרידה מנקודת מבט התייחסותית, הרואה חשיבות בהתאמת הסיום לדיאדה הייחודית של המטפל והמטופל.
 

כשפרידה היא באמת רק פרידה

שירלי כהן | 9/3/2012
מה קורה כאשר מטופל חש כי תהליך פרידה ממושך הוא מיותר בעבורו, ומבקש להביא את הטיפול לסיומו באופן מיידי? במאמר נטען כי למרות החסרונות שעלולים להיות לקטיעה חדה של הטיפול, במקרים מסוימים פרידה בהחלט יכולה להיות "טובה דיה" גם כאשר אינה הדרגתית ותהליכית: לכל מטופל ישנה "דרך משלו להגיד שלום", ועל המטפל לכבד את אופי הפרידה האינדיבידואלי של כל מטופל ומטופל.
 

בריחה מטיפול של מטופלים עם אישיות מורכבת

אורית ברעם | 1/25/2015
מטופלים שיש להם בעיות מורכבות, בעיקר בעיות הקשורות לאמון בסיסי, נוטים לעזוב את הטיפול בטרם עת. מה גורם למטופלים אלו לברוח מטיפול במפגש עם כאב נפשי עמוק? המאמר מנסה לבדוק את התמודדותם ומציע לבחון את המפגש החווייתי הראשוני עם המטפל במגוון דרכים. מטופלים אלו מאופיינים על פי רוב בחוויות ראשוניות של נטישה, דחייה וחוסר אמון בקשר עם אובייקטים משמעותיים. האם הטיפול יכול לאפשר להם ליצור קשר בטוח ולהתמיד בתהליך הטיפולי? איזה טיפול יכול לתת מענה לאותם צרכים ראשוניים שלא מומשו? המאמר דן בשאלות אלו דרך שתי אסכולות טיפוליות: הטיפול הפסיכואנליטי והטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי.
 

"... בַּסּוֹף יֵשׁ סוֹף" – כשהמנחה נפרד מהקבוצה

יוסי פולק | 5/21/2020
פרידת המנחה מקבוצה טיפולית היא תהליך דרמטי בעל משמעות רבה ועמוקה בחיי הקבוצה. למנחה כהורה הקבוצה השפעה רבה הן על המשתתפים כיחידים והן על הקבוצה כשלם. מאמר זה מתבסס על הרצאת הפרידה של הכותב עם סיום דרכו הארוכה כמוביל ומייסד תכנית שבמרכזה פרקטיקום הדרכה על הדרכה על טיפול קבוצתי שפעלה בשירות המבחן למבוגרים, שבה שימש כמנחה במובניו השונים והמגוונים של המושג. המאמר מציע התבוננות על משמעות של סיום ופרידה בטיפול, תוך תשומת לב ייחודית ואישית לסוגיות המתעוררות כאשר מנחה הקבוצה נפרד ממנה.
 

טיפול קבוצתי פסיכודינמי בנפגעי טראומה כרונית-מורכבת: שלב הסיום והפרידה

אופיר לוי | 9/1/2020
שלב הסיום של טיפול קבוצתי ארוך טווח עלול להיות חוויה מורכבת עבור נפגעי טראומה כרונית-מורכבת. הפרידה מהקבוצה קשה במיוחד דווקא כאשר התהליך הטיפולי היה מיטיב, והמטופלים הצליחו לבסס מחדש במסגרת הקבוצה את היכולת לתת אמון באחר שנפגעה בעקבות הטראומה. מאמר זה עוסק בשלב הסיום והפרידה בתהליך טיפול קבוצתי פסיכודינמי מובנה, ומתבסס על הניסיון המצטבר בעבודה טיפולית קבוצתית תחומה בזמן שנערכה על פי מודל ייחודי עם מטופלים נפגעי טראומה כרונית-מורכבת. מובאות בו דוגמאות הממחישות את ההיבטים השונים של שלב הסיום והפרידה ואת חשיבותו.
 

תהליכי פרידה בסיום פסיכותרפיה פסיכודינמית בטיפול בנפגע טראומה התקשרותית

ירין שכטר | 9/14/2021
הטיפול בנפגעים בוגרים שחוו טראומות התקשרותיות בילדותם מזמן דפוסים ייחודיים של יחסי העברה והעברה נגדית בטיפול בגישה פסיכודינמית. לבחינת דפוסים אלו משנה חשיבות כאשר סיום הטיפול נכפה על המטופל בשל אילוציו של המטפל, ועלול לגרום לשחזור חווית הנטישה של המטופל. תיאור המקרה מדגים היבטים אלה, בטיפול שארך עשרה חודשים במטופל נפגע התעללות בילדות במסגרת פרקטיקום בפסיכולוגיה קלינית.
 

שורת הסיום: התגלמות מוגברת של העברה והעברה-נגדית בסוף השעה - סקירת מאמרו של גלן גבארד

8/27/2020
משפטי הסיום שנזרקים לחלל האוויר על ידי המטופלים בתום השעה הטיפולית, עשויים לתת מידע רב ערך למטפל בנוגע למצבו הרגשי של המטופל וליחסי ההעברה שלו, ולכן פעמים רבות הם בעלי חשיבות יוצאת דופן עבור התהליך הטיפולי. המאמר המובא בסקירה זאת מתייחס לתופעת משפטי הסיום של המטופלים ומציג את חשיבותם באמצעות תיאורי מקרה מגוונים ומרתקים.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פרידה וסיום, יחסי מטפל מטופל, סיום טיפול, סטינג וגבולות
רמה רוזנבוים
רמה רוזנבוים
יועצת חינוכית
מטפלת זוגית ומשפחתית
רחובות והסביבה, קרית גת והסביבה, בית שמש והסביבה
מיכל גינדין
מיכל גינדין
חברה ביה"ת
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
שרונה ירקוני
שרונה ירקוני
מטפלת זוגית ומשפחתית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה
אלון בנרי
אלון בנרי
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל
עירית פרלמן
עירית פרלמן
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
לאה שקלים
לאה שקלים
חברה ביה"ת
ירושלים וסביבותיה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.