לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: הפרעות התנהגות בגיל הרךרשימת קריאה: הפרעות התנהגות בגיל הרך

רשימת קריאה: הפרעות התנהגות בגיל הרך

רשימות קריאה | 11/2/2022 | 4,635

רשימת מאמרים העוסקים בטיפול פסיכולוגי, פרטני ומערכתי בהפרעות התנהגות בקרב ילדים בגיל הרך. המשך

 

הפרעות התנהגות הן בעיה שכיחה וחמורה, המתאפיינת בהתנגדות לסמכות, בהתקפי זעם, בהתנהגות תוקפנית ובהפרת כללים ונורמות חברתיות. נכון לשנת 2012, לפחות 3.3% מהילדים בחינוך הקדם יסודי בישראל (הגיל הרך) היו מאובחנים כסובלים מהפרעות התנהגות, וייתכן שישנם ילדים נוספים אשר סובלים בפועל מהפרעות התנהגות, אך אינם מאובחנים. לבעיות התנהגות ישנן השלכות קשות על רווחתו הנפשית של הילד עצמו בהווה ובעתיד, וכן על סביבתו.

ברשימה שלפניכם מופיעים מאמרים העוסקים בהפרעות התנהגות כפי שהן באות לידי ביטוי בגיל הרך, ובשיטות שונות לטיפול בהן, מנקודות מבט הוריות, מערכתיות ומשולבות.

רשימת קריאה: הפרעות התנהגות בגיל הרך

התערבות מוקדמת בבעיות התנהגות בגיל הרך: תכנית התקשרו"ת להכשרת הורים

יואל אליצור | 1/18/2015
המאמר מתאר את עקרונות תכנית התקשרו"ת (הורות תומכת קשר ותקווה) להכשרת הורים: תכנית בעלת השפעה מבוססת מחקר להפחתת בעיות התנהגות ולשיפור היכולות הרגשיות-חברתיות של ילדי גן, לצד השפעה מטיבה על הוריהם. התכנית מתחילה באיתור ילדים בסיכון להתפתחות הפרעות התנהגות ומציעה התערבות מוקדמת ומניעתית באמצעות קבוצות פסיכו-חינוכיות של הורים. המניעה מוגדרת לא-רק במונחים של שינוי התנהגותי אלא גם בשיפור הוויסות העצמי והיכולות הפרו-חברתיות של הילד, בדגש על שיתוף פעולה. ההתערבות נעשית באמצעות עבודה עם המבוגרים המשמעותיים בחיי הילד בקבוצות שמעניקות ידע ותמיכה כמו-גם כלים מבוססי מחקר לפעולה.
 

"דרושה עיר שלמה כדי לגדל ילד": תכנית לטיפול מערכתי בבעיות התנהגות בגיל הרך

תרי שטרנברג-זמיר, מיכל לזינגר שרקא וארנה טל בר לב | 2/24/2019
במאמר זה נציג מודל לטיפול מערכתי בבעיות התנהגות בגיל הרך, אשר פותח במסגרת השירות הפסיכולוגי-חינוכי של עיריית בת ים. בבניית המודל נעשה שימוש בידע תיאורטי ויישומי שנמצא יעיל לטיפול בבעיות התנהגות. מדובר במודל אינטגרטיבי, המערב עבודה טיפולית מקיפה עם המשפחה ועם צוות הגן. כחלק מרכזי בתהליך, המטפל פועל לביסוס רשת רחבה ומהודקת של תמיכה הדדית בין המשפחה, המסגרת החינוכית והקהילה. יוצג תיאור מקרה המדגים את יישומו של המודל, תוך דיון בסוגיות העולות מתוך העבודה בשטח.
 

תכנית מג"ן – מוגנות, גבולות ונוכחות: מודל רב-ממדי להתמודדות עם בעיות התנהגות בגן

ליאת דותן | 8/25/2019
ילדים בגיל הרך המפגינים בעיות כמו התנהגות תוקפנית וקושי בוויסות עצמי נותרים פעמים רבות ללא מענה טיפולי. במאמר זה מוצגת "תכנית מג"ן" (מוגנות, גבולות ונוכחות) שנוצרה באמצעות שיתוף פעולה בין גורמים עירוניים בכפר סבא בניסיון לתת מענה רב-ממדי לילדי גן עם קשיי וויסות ובעיות התנהגות מוחצנות, להוריהם ולצוות הגן.
 

מסע טיפולי עם הורים לילד בגיל הגן עם בעיות התנהגות

ד"ר ליאור סומך | 1/27/2019
הורים לילדי גן עם בעיות התנהגות מתמודדים עם עומסים רגשיים ולחצים רבים, וחוויית ההורות המתישה שלהם מושפעת הן מניסיונות לא יעילים דיים לאכוף משמעת והן מתחושה הולכת וגוברת של חוסר אונים. במאמר זה נפרש בהרחבה מסע טיפולי שליווה זוג הורים לילד בן חמש שהפגין בעיות התנהגות חמורות. בתוך כך מוצג הרציונל התיאורטי והרקע המחקרי העומדים מאחורי הגישה האינטגרטיבית שהנחתה את העבודה הטיפולית. לפי ההנחה המרכזית של גישה זאת, בעבודה פרטנית עם הורים שילדיהם הצעירים מפגינים התנהגות תוקפנית, נגטיבית ולא מווסתת מומלץ לשלב בין הקניית מיומנויות לאכיפת משמעת עקבית ואסרטיבית לבין קידום של הוויסות הרגשי ההורי ושיפור החוויה ההורית.
 

גילויי תוקפנות בקרב ילדים

אסתר קבלסון | 9/24/2005
תכנית ההתערבות למניעת התוקפנות והפחתתה כוללת פיתוח מודעות המחנכת לעמדותיה האישיות כלפי ביטויי התוקפנות של הילדים ולדרכים הרצויות לפתרון קונפליקטים אפשריים. הכשרת המחנכת לגיל הרך היא חיונית ומצריכה למידה של הגורמים לתופעת התוקפנות ושל השפעותיה ההתפתחותיות. למידה זו תחשוף אותה לדרכי התמודדות מומלצים עם בעיות התנהגות וגילוי אלימות.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: הגיל הרך, ילדים, התנהגות, טיפול בילדים
לינור שגיא
לינור שגיא
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
פטריסיה יודילביץ'
פטריסיה יודילביץ'
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
אור עטר
אור עטר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
מוריאל אלעזר
מוריאל אלעזר
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
בעז גסטהלטר
בעז גסטהלטר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
נויה כהן צמח מרדכי
נויה כהן צמח מרדכי
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, תל אביב והסביבה, חולון והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.