לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
תחביר המציאות - מהזיה להוויה | משבר חברתי כקרע נפשי

תחביר המציאות - מהזיה להוויה | משבר חברתי כקרע נפשי

הרצאה בנעלי בית | 10/7/2024 | הרשמו כמנויים

הכנס 'תחביר המציאות - מהזיה להוויה' בארגון 'אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה' התקיים במוזיאון תל אביב לאומנות, בתאריך 28 ביוני 2024

 

מחשבות על טראומה, הפקרה ופעולה | ד"ר ענבל ברנר

ההרצאה עוסקת בטראומה הלאומית כטראומה מורכבת. 'מי שהפקיר חייב להחזיר' -האומנם? דר' ענבל ברנר תציע כי מלאכת ההחזרה וההשבה מן הטראומה היא עלינו. מתוך עבודתה עם שורדות טראומה מינית וטראומה מורכבת היא מדברת על העמידה אל מול מעוולים ומפקירים שלא יקחו אחריות, על החזרת השליטה אלינו כפרטים וכחברה ועל עבודת הזעם והתקווה הנדרשת לכך.

 

קריסתה של קונספציית הניטראליוּת - על מצפּן ומצפּוּן, ועל החובה המקצועית להביע עמדה ולפעול | ד"ר הילי כוכבי

בהרצאה משתפת כוכבי בתהליך האישי-מקצועי שהיא עצמה עברה, מניטראליות-פוליטית לעבר אקטיביזם מקצועי והבעת עמדה. תהליך זה מתבסס על התפיסה שלפיה לאנשי ונשות בריאות הנפש יש מחויבות יתרה להבעת עמדה פעילה, לנוכח המשבר החברתי-מוסרי שבו אנו נתונים; לעומת זאת, "ניטראליות", שתיקה, ואי-הבעת עמדה חוטאות למנדט שניתן לנו, כשומרי הסף של הרווחה הנפשית של הציבור הישראלי. ההרצאה כוללת אמירות קשות ומורכבות על מצבנו הפוליטי-חברתי כיום, אך יש בה גם קריאה לפעולה ואנרגיות של תקווה לשינוי חיובי, שעשוי להתרחש בעתיד הקרוב מאוד.

 

אם נעצום עין לא נוכל לחלום: על אקטיביזם פוליטי כבסיס לתקווה | ד"ר יואב גרובייס

ההרצאה עוסקת בקושי להכיר במציאות הפוליטית שבה אנחנו חיים, הכרה שפירושה להסכים לקבל אחריות על מציאות זו ושהיא התנאי לכל תקווה מפוכחת לגבי עתידנו.


- פרסומת -

 

סולידריות כקימה אל מול העוול | ד"ר קלאודיה קוגן

ד"ר קלאודיה קוגן מתארת את האופן בו הקמת 'אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה' וקריאה למחאת א.נשי בריאות הנפש מהווה יצירה של סולידריות הקמה נגד תהליכים דיקטטורים בישראל. היא מדברת על פעולותיה השונות של קהילת 'אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה' על ענפיה השונים: יצירתה של קהילה, הקמת ארגוני סיוע נפשי במחאה ולאחר השבעה באוקטובר, הפעילות בהפגנות והחשיבה התיאורטית של ארגון מחאה העוסק בבריאות הנפש.

 

סיוע כמחאה: איש הטיפול בעיתות משבר וקיטוב | מיכל ניובורן

מיכל נויבורן מדברת על הסיוע עצמו אל מול מציאות מעוולת כפעולת מחאה. היא סוקרת את עבודת הסיוע הנפשי בזירות שונות; עם פליטי המלחמה באוקראינה, ישראלים שאינם מוכרים לצורך מתן טיפול נפשי, והסיירת הסגולה של 'אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה'. מיכל נויבורן מציעה כי עצם פעולת הקימה לצד קורבנות עוול היא בעצמה מחאה נגדו כאקט של סולידריות עם הנפגעים.

 

קפיצת אמונה - מהלם וצער לזעם ותקווה | כרמית פלטי קציר

כרמית פלטי קציר, עו"ס קלינית, מתארת דרך חמש נקודות בזמן את המסע שעברה ועוברת כבת לאב שנרצח, אם שנחטפה ושבה בעסקה ואחות לאלעד שנרצח בשבי. דרך המסע האישי שלה ונסיונה כמטפלת, כרמית מתארת את קפיצת האמונה שעשתה מתוך משבר בלתי יתואר, הלם ואבל, לזעם שמוביל למחאה ומאבק לעתיד ראוי.

 

על כוחה של ספרות בימי מחאה ומאבק | ד"ר דפנה מילר וסרמן

ד"ר דפנה מילר וסרמן מדברת על כוחה של ספרות בזמני משבר חברתי ופוליטי להוות מרחב ביניים, מרחב של חשיבה והוויה המאפשר צוהר של תקווה. היא עוסקת במקומה של הספרות בתקופות משבר קשות מנשוא, וכיצד יצירות אפשרו לכותבים ולנו את חירות המחשבה, את היכולת לגעת בכאב, להתמודד עם הבדידות, להתנגד לנרמול ולשמור על האנושיות שלנו בימי שבר, ייאוש וקושי.

 

המסע מזרע חרדל לשינוי מציאות | פרופ' יוסי לוי בלז

לצד הטראומה, הכאב ותחושת השחיקה בקרב המפגינים, פרופ' לוי בלז מדגיש את החשיבות של התהליכים והפעולות שיכולות לסייע למציאת תקווה ותנועה לשינוי גם אל מול משבר אישי וחברתי בלי נסבל. הוא משתף מניסיונו כחוקר ומטפל בתחומי טראומה ומניעת אובדנות בכדי לשרטט את התפקיד המנהיגותי שיש לנו בעת הזו - תפקיד שיסייע למצוא תקווה מחודשת לעתיד טוב יותר גם אל מול התהום.

 

והארץ היתה תוהו ובוהו - ונהיה לאור | פרופ' מירב רוט

פרופ' מירב רוט מתארת רגעים היסטוריים בהם מנהיגות יצירתית ונחושה הובילה לשינוי רדיקלי במצבם של עמים וקהילות שגורלן נדמה לפני כן כחסר מוצא. בדבריה היא מדגישה את המשימה היומיומית של כל אחד ואחת מאיתנו לגלות מנהיגות אישית על גורלנו, ומדגישה את החשיבות לכתוב יום יום את לוחות הברית מחדש - בין אדם לעצמו, לאחר ולמדינה בה הוא חי - באופן יצירתי ופורץ דרך מחושך לאור, כנגד כל הסיכויים.

 

תחביר המציאות - מהזיה להוויה | משבר חברתי כקרע נפש 1


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מלחמה וטרור, טראומה, פוליטי
נורית סיון
נורית סיון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
רחובות והסביבה, קרית גת והסביבה, בית שמש והסביבה
חיים לבון
חיים לבון
פסיכולוג
רחובות והסביבה
גלית מור
גלית מור
חברה ביה"ת
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
שירי רוזנפלד
שירי רוזנפלד
עובדת סוציאלית
ירושלים וסביבותיה
אורי לבוא ורדינון
אורי לבוא ורדינון
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
ינון שמשינס
ינון שמשינס
פסיכולוג
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל

עוד בבלוג של הרצאה בנעלי בית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.