לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
קבוצת פסיכואקטיב למארגני כנס בינלאומי על טראומה: אל תשתיקו את טראומת הכיבוש

קבוצת פסיכואקטיב למארגני כנס בינלאומי על טראומה: אל תשתיקו את טראומת הכיבוש

כיכר העיר | 21/5/2017 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

הערב נפתח בירושלים כנס בינלאומי בנושא טראומה ובריאות נפשית. מארגני הכנס, אנשי מקצוע מאוסטרליה ברובם, בחרו לערוך אותו בירושלים, אך בכל פרסומיהם לקראת הכנס התעלמו מההיבטים הטראומטיים של החיים בה בצל הכיבוש ובמקום זאת הציגו תמונה אידילית של העיר. במכתב ששלחנו מקבוצת ״פסיכואקטיב - אנשי ונשות בריאות הנפש למען זכויות אדם״ למארגני הכנס כבר בפברואר, שעליו חתומים למעלה מחמישים אנשי ונשות מקצוע, ביקשנו מהם לשקול לערוך שינויים באתר האינטרנט של הכנס, כך שיתייחס באופן מציאותי ומורכב יותר למיקום שבחרו, שכן הוא רלוונטי מאד לנושא הכנס בהיותו אזור קונפליקט שבו התושבים חשופים לאלימות וטראומה.

המכתב פירט את סוגי הטראומות שלהם חשופה באופן ספציפי האוכלוסיה הפלסטינית במזרח ירושלים (הריסות בתים, מעצרים מנהליים ומעצרי ילדים, עימותים עם כוחות הצבא ועוד) והדגיש את חשיבות ההכרה בהיבטים אלה של המציאות דווקא בכנס שעוסק בטיפול בטראומה - תחום בבריאות הנפש שבו למציאות ולתוקף שניתן לה יש מקום חשוב. כמו כן נכתב בו כי לדעתנו הכנס יוכל רק להרוויח משילוב התייחסות למציאות החברתית בה הוא נערך כחלק מתכניו. גם המלצנו למארגנים להזמין אליו דוברים פלסטיניים שעוסקים בתחום הטראומה ובריאות הנפש ואף הצענו לסייע בפניה למומחים מתאימים.

לאחר שפנייתנו למארגני הכנס לא נענתה, שלחנו למרצים בכנס מכתב שמבקש מהם לשקול להתייחס במהלך דבריהם בכנס ובתקשורת שלהם עם מארגניו לכיבוש ולהשלכותיו הטראומטיות בירושלים, וכך להימנע מלשתף פעולה עם מה שתפסנו כהשתקה של נושאים אלו.

אנו מפרסמים כאן את המכתב ששלחנו למרצים בכנס במטרה להשמיע בקרב הקהילה המקצועית קול שמתנגד להשתקת הכיבוש בתוך ההקשרים המקצועיים שבהם אנו עוסקים ובכנס הזה בפרט, מתוך תפיסה לפיה המציאות החברתית קשורה באופן הדוק למציאות התוך נפשית ולטיפול.


- פרסומת -

שלום רב,

אנו פונות/ים אליך בשם קבוצת פסיכואקטיב– אנשי ונשות בריאות הנפש למען זכויות אדם, בעקבות פרסום תכנית הכנס הבינלאומי בנושא טראומה ובריאות הנפש שבו הוזמנת להרצות בחודש מאי הקרוב.

הכנס יתקיים בירושלים, בה המציאות הפוליטית הקשה משפיעה על כל תושביה וחושפת אותם לאירועים טראומטיים. למרות בחירת המיקום הרלוונטית לנושא הכנס הצטערנו לגלות שאתר הכנס מציג את ירושלים בצבעים אידיליים ואינו מתייחס כלל להיבטים הטראומטיים של החיים בה. בין השאר, אין שום איזכור של אירועים ומצבים קשים שהתושבים הפלסטינים של ירושלים חווים באופן יומיומי, אשר פוגעים ברווחתם הנפשית ומעלים את שכיחות הסבל הפוסט-טראומטי בקרבם. אירועים אלה כוללים מעצרים מנהליים, מעצרי ילדים (ב-2016 נעצרו בירושלים 560 קטינים פלסטינים), הריסות בתים, אלימות פיזית מצד שוטרים והימין, ועוד. גרוע מכך, על אף העובדה ש-40% מתושבי ירושלים הם פלסטינים, מארגני הכנס מתארים את העיר אך ורק כבירת ישראל, ולא מזכירים כלל את קיומה של אוכלוסייה פלסטינית בעיר. המחיקה המפתיעה והמצערת הזאת באה לידי ביטוי גם בכך שבאתר של הכנס, בנוסף לאנגלית, מופיע טקסט בעברית, אך לא בערבית.

כאנשי מקצוע הבקיאים בנושא הטראומה, אנו סבורים שקיים קשר בין השתיקה של המארגנים בנוגע לדיכוי ולחוסר הצדק הצורמים והגלויים לעין המתקיימים במיקום שבחרו, לבין הדינמיקה הנפשית והחברתית המוכרת במצבים טראומטיים, לפיה הפגיעה המתמשכת מתאפשרת בזכות שתיקתם של העדים. כמו כן, אנו משערים שהמארגנים הבינלאומיים של הכנס הושפעו ממנגנוני ההשתקה הפועלים בתוך החברה הישראלית. לתפיסתנו, מנגנוני השתיקה וההשתקה הללו מאפשרים את המשך הכיבוש והדיכוי של האוכלוסייה הפלסטינית בירושלים, בישראל ובשטחים הכבושים, באופן הפוגע בחוסן הנפשי והחברתי של כלל המעורבים.

חשבנו שקיומו של כנס בתחום הטראומה דווקא בירושלים עשוי לאפשר אמירה משמעותית על הדינמיקות הטראומטיות באזור זה ולהיות בעל פוטנציאל לקידום הכרה והחלמה, ולכן קיווינו שמארגני הכנס יהיו פתוחים להידברות בנושא. לשם כך פנינו אליהם במכתב (המצורף לעיונך), שחתמו עליו 50 אנשי מקצוע, חלקם מומחים בעלי וותק ושם עולמי בתחום הטראומה ובתחומי בריאות הנפש. למרבה אכזבתנו המארגנים בחרו שלא להגיב למכתבנו. נציין גם שבנוסף למכתב זה נעשתה פנייה נפרדת למארגני הכנס בכדי להציע סיור בירושלים וסדנה שתאפשר את עיבוד ההיבטים הטראומטיים של המציאות בעיר שאליהם נחשפים בסיור, אך הצעה זו נדחתה.

אנו מבקשים ממך לשקול שלא לשתף פעולה עם ההשתקה של הכיבוש ושל הדיכוי של הפלסטינים, ולהעלות את הנושאים הללו לסדר היום הן בתקשורת שלך עם מארגני הכנס והן בהרצאתך בכנס עצמו.

אנו מודים לך מראש על קריאת המכתב וההתייחסות.

 

בכבוד רב,

קבוצת פסיכואקטיב, אנשי ונשות בריאות הנפש למען זכויות אדם


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טראומה, פוליטי
כרמית מאיר שרר
כרמית מאיר שרר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
דפנה פלגי לוין
דפנה פלגי לוין
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
עפולה והסביבה, נצרת והסביבה, יקנעם והסביבה
קורל לרין
קורל לרין
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
אור חזן
אור חזן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
דנה פולק
דנה פולק
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
נטלי סובולב
נטלי סובולב
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה

עוד בבלוג של כיכר העיר

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.