לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
שדים פנימייםשדים פנימיים

שדים פנימיים

פרקים מספרים | 12/12/2022 | 1,708

התסמונת הקדם-וסתית מואשמת בגרימת כמעט כל דבר, ובפרט, בירידה בשליטה העצמית. הטקסט מבקש לדון באותה אמונה שגורה ולהתבונן בה באמצעות הסברים פיזיולוגיים. המשך

 

שדים פנימיים

מאת רוי באומייסטר וג'ון טירני

 

פרק מתוך הספר "כוח הרצון", בהוצאת מטר.

 

נחשוב מה שנחשוב על כישרון המשחק של ג'ניפר לאב יואיט (Hewitt), ראוי להעריך את המקוריות שבליהוקה לגרסה הקולנועית של "השטן ודניאל ובסטר". היא כיכבה בו לצד אנתוני הופקינס ואלק בולדווין, מצב שעלול לעורר חרדה בכל שחקנית צעירה גם ללא האתגר הנוסף שבגילום דמות השטן. אם מטרתו של שחקן היא "להיכנס לדמות", כפי שמכנים את זה מדריכי דרמה, גילום דמות שטנית היא אתגר קשה יותר מגילום דמות של שוטרת, לדוגמה. אי אפשר להתכונן לתפקיד באמצעות הצטרפות לניידת סיור של השטן. אבל יואיט הגתה שיטת הכנה חלופית.

"הקדשתי תשומת לב רבה לעצמי ולהרגשתי כשהיתה לי תסמונת קדם וסתית," אמרה. "כך נוצר הבסיס למשחק של דמות השטן."

אם נראה לכם שזאת ראייה שלילית באופן יוצא מן הכלל של התסמונת, סימן שלא ביליתם הרבה זמן באתר PMSCentral.com ובאתרים אחרים שבהם נשים מחליפות ביניהן מידע על תרופות ביתיות ומשתפות סיפורים. הן מתבדחות שהאותיות PMS אינן ראשי תיבות של Premenstrual Syndrome אלא של Psychotic Mood Shift (שינוי פסיכוטי במצב הרוח) או פשוט של Pass My Shotgun (תנו לי את הרובה), או חולקות סיפורים אמיתיים על התסמונת, כמו הסיפור הבא:

זה הורס חלק גדול מחיי. העיניים שלי נפוחות, אני לא יכולה לחשוב בצלילות, אני עושה החלטות שגויות, התפרצויות רגשיות מכוערות, חשיבה בלתי רציונלית, רכישות שאני צריכה להחזיר, הוצאות מוגזמות, התפטרות מעבודה, עייפות קיצונית, מצב רוח רע, בכי, מצב רגשי קיצוני, כאבים בכל הגוף, כאבי עצבים, בהייה, ההרגשה שאני "לא כאן". 

התסמונת הקדם-וסתית הואשמה בגרימת כל דבר, מזלילת שוקולד (עוד משמעות של ראשי התיבות: Provide Me with Sweets, ספקו לי ממתקים) ועד רצח. לאחר שמארג הלגנברגר (Helgenberger), כוכבת בסדרת הטלוויזיה CSI, צולמה בארוחת ערב לרגל חלוקת פרסים כששערה צבוע בצבע משונה, היא הסבירה: "הגוון הזה ידוע בשם 'ורוד PMS'. ביום הזה הייתי לגמרי בתסמונת. השתגעתי! מה חשבתי? שאני יכולה להופיע עם שיער ורוד ב CSI?" במילה "שיגעון" השתמשה גם מלני גריפית כשאִבחנה את המצב התסמונתי שגרם לה להגיש מסמכי גירושים ואז לשנות בפתאומיות את דעתה. אשת יחסי הציבור שלה העדיפה מינוח קליני יותר, וקראה לזה "מעשה אימפולסיבי שנעשה ברגע של תסכול וכעס". שוב ושוב, נשים מתארות מצב מסתורי שבו משתלטים עליהן דחפים זרים ומוזרים.


- פרסומת -

השינויים השליליים האלה במצב הרוח גם התמיהו מדענים. פסיכולוגים אבולוציוניים חשבו שעבור אישה בגיל הפוריות אי יכולת להסתדר עם הסובבים אותה היא מצב מזיק במיוחד. האם אמפתיה אינה מיומנות חיונית לגידול ילדים? האם היא לא מועילה לקיום יחסים טובים עם בן הזוג שעוזר בגידול הילדים? מדענים העירו שאישה מגיעה לשלב הקדם וסתי הזה במחזור החודשי רק אם לא נכנסה להיריון בתקופת הביוץ הקודמת. לכן הם שיערו שהברירה הטבעית מעדיפה נשים שמפגינות אי נחת בחברת גברים לא פוריים, ושההתנהגות הזאת משחררת אותן לחפש בני זוג אחרים. ההשערה הזאת מתיישבת עם עוד שם שנתנו נשים לתסמונת: Pack My Stuff, לארוז את חפצי. אבל לא ברור אם היתרונות האבולוציוניים עלו במשקלם על המחיר, וגם לא ברור אם בכלל התקיים לחץ ברירה כזה בסוואנה שבה חיו הורינו הקדומים. אפשר לשער שאצל הציידים לקטים ההם התסמונת הקדם וסתית היתה בעיה פחות גדולה, מפני שנשים עברו חלק גדול יותר מחייהן בהיריון או בהנקה.

בכל מקרה, כעת יש לתסמונת הסבר פיזיולוגי מבוסס שאינו כולל דחפים זרים ומסתוריים. בשלב הקדם וסתי של המחזור, הנקרא "השלב הלוטאלי", גוף האישה מתחיל לתעל הרבה מהאנרגיה שלו לשחלות ולפעילויות שקשורות להן, כמו ייצור כמויות נוספות של הורמונים נקביים. כאשר יותר אנרגיה וגלוקוז מופנים למערכת הרבייה, הם פחות זמינים לשאר הגוף, והגוף מגיב בהשתוקקות לדלק נוסף. שוקולד וממתקים אחרים מושכים במיוחד מפני שהם מספקים גלוקוז באופן מיידי, אבל אוכל מכל סוג יכול לעזור, ולכן נשים אכן מדווחות על דחף עז יותר לאכול, ונוטות לאכול יותר. מחקר מצא שבשלב זה של המחזור האישה הממוצעת צורכת כ 810 קלוריות בארוחת הצהריים כ 170 קלוריות יותר מאשר בארוחות צהריים בשאר ימי החודש.

אבל רוב הנשים לא מקבלות מספיק קלוריות נוספות. אישה אופיינית בחברה מודרנית שמעדיפה גזרה דקה, כמו החברה האמריקאית, אינה צורכת מזון נוסף שעשוי לספק את הדרישה המוגברת של הגוף לגלוקוז בימים ספורים אלה של החודש. כאשר אין לגוף מספיק אנרגיה, הוא מחלק את האנרגיה שעומדת לרשותו לפי סדר עדיפויות: מערכת הרבייה זוכה לקדימות, וכך נשאר פחות גלוקוז לכוח הרצון. ככלל, נשים נוטות פחות מגברים לאבד את השליטה העצמית, אבל בעיות השליטה העצמית שלהן מחריפות בשלב הלוטאלי, כפי שהראו מחקרים פעם אחר פעם.

במהלך השלב הזה נשים מוציאות יותר כסף ומבצעות יותר רכישות אימפולסיביות מאשר בזמנים אחרים. הן מעשנות יותר סיגריות, והן שותות יותר אלכוהול, ולא רק מפני שהן נהנות יותר מהשתייה. השתייה המוגברת שכיחה במיוחד אצל נשים עם בעיית אלכוהוליזם או עם היסטוריה משפחתית של אלכוהוליזם. בשלב הלוטאלי, גדל הסיכון של נשים להפריז בשתייה או להשתמש בקוקאין ובסמים אחרים. תסמונת קדם וסתית אינה מתבטאת בהופעת בעיה התנהגותית מסוימת. נראה שהשליטה העצמית הכללית נחלשת, דבר שמאפשר לבעיות מכל הסוגים להתגבר.

סם שהשימוש בו אינו תכוף יותר הוא מריחואנה, והמקרה יוצא הדופן הזה מאיר עיניים. בשונה מקוקאין ואופיואידים אחרים, מריחואנה אינה "סם בריחה" ואינה משרה אופוריה. מריחואנה רק מעצימה תחושות קיימות. בתסמונת הקדם וסתית ההרגשה רעה, ולכן סם שמעצים אותה אינו מושך. יתרה מזאת, מריחואנה אינה יוצרת דחפים התמכרותיים כמו ניקוטין, אלכוהול, קוקאין וסמים אחרים, ולכן היחלשות כללית של השליטה העצמית אינה מגבירה את הדחף של משתמשי המריחואנה לצרוך אותה.

חוקרים מצאו שנשים שנוטות לסבול מתסמונת קדם וסתית מפסידות ימי עבודה פי שניים מאחרות. אין ספק שבחלק מהימים האלה הסיבה היא הכאב הפיזי הכרוך בתסמונת, אך סביר שחלק מההיעדרויות קשור לשליטה עצמית. קשה יותר לדבוק בכללים כאשר רמת הגלוקוז בגוף נמוכה. בבתי כלא של נשים בעיות משמעת סביב הפרה של כללי הכלא שכיחות במיוחד בקרב נשים בשלב הלוטאלי של המחזור החודשי. מעשים אלימים ותוקפניים חוקיים או בלתי חוקיים מגיעים לשיא אצל נשים הסובלות מתסמונת קדם וסתית בשלב הלוטאלי. מספר הנשים שמתנהגות באלימות קטן בכל זמן, אך נשים רבות מדווחות על שינויים רגשיים בשלב הלוטאלי. מחקרים תיעדו פעם אחר פעם התגברות של התפרצויות רגשיות ושל תחושות מצוקה בשלב הזה. לנשים יש יותר עימותים עם בני זוג ועם חברים אחרים, וכן עם עמיתים לעבודה. הן נהיות פחות חברותיות ולעתים קרובות מעדיפות להיות לבד אסטרטגיה אפקטיבית להימנעות מעימותים הצפויים באינטראקציות.


- פרסומת -

ההסבר הסטנדרטי לתסמונת הקדם וסתית הוא שהשלב הלוטאלי הוא הסיבה הישירה לרגשות שליליים, אבל ההסבר הזה אינו מתיישב עם הנתונים. הרגשות השליליים לא מתעוררים אצל כל הנשים. כאשר אמנדה פלמר ניצבה כפסל חי בכיכר הרווארד, היא מצאה שהתסמונת הקדם וסתית החלישה את השליטה העצמית שלה מפני שנתנה דרור הן לרגשות חיוביים והן לשליליים.

"אני נוטה להיות הרבה יותר רגישה, ונוטה הרבה יותר לבכות, כאשר אני בתסמונת, וזה התבטא ישירות בעבודה שלי כפסל כאשר קרו דברים טעונים רגשית," סיפרה פלמר. "אלה יכלו להיות דברים פשוטים, למשל כשאיש לא חלף לידי ולא הביט בי במשך עשר דקות, העולם נראה מקום קר ובודד והרגשתי שאף אחד לא אוהב אותי. הקיצוניות האחרת היתה כשגבר בן תשעים וחמש התקדם לעברי במאמץ, במהירות של קילומטר וחצי לשעה, הוציא במשך חמש דקות מהארנק שטר מקופל של חמישה דולרים והניח אותו בקופסה שלי, ואז הביט בי בעיניים זקנות, חכמות ובודדות. במקרים כאלה איבדתי את קור הרוח וניסיתי לשדר את האהבה הכי מרוכזת שאפשר בלי לדבר או להזיז את הפנים."

החוויות שלה די מייצגות את אלה שנשים אחרות מדווחות עליהן בשלב הלוטאלי: מתעוררים בהן מגוון רגשות, ולעתים קרובות הבעיות מתעוררות בשל תגובה חזקה לאירוע כלשהו. הן אומרות שאינן רוצות להיקלע לסערת רגשות, אך נראה שאינן מצליחות להימנע מהתרגשות יתרה בגלל עניינים פעוטים. הן לא מודעות לכך שגופן עצר לפתע את אספקת הדלק הנחוץ לשליטה עצמית, ולכן הן מתפלאות שאינן שולטות בעצמן במצבים שבהם בדרך כלל הן כן בשליטה עצמית.

נשים רבות מרגישות שהלחצים בחייהן מתגברים: הן מדווחות על יותר אירועים שליליים ועל פחות אירועים חיוביים שמתרחשים בשלב הלוטאלי. אבל העולם שסביבן אינו משתנה באופן עקבי כל חודש למשך כמה ימים. כשאישה מרגישה שפוחתת היכולת שלה להתמודד עם בעיות, היא לחוצה יותר. כשהתסמונת הקדם וסתית מחלישה את שליטתה ברגשותיה, האירוע הלא רצוי יוצר בה תגובה שלילית עזה יותר. אותה משימה בעבודה מאתגרת אותה יותר כאשר חסרה לה אנרגיה לריכוז תשומת הלב. בניסויי מעבדה מבוקרים וקפדניים שדרשו ריכוז, נשים בשלב הלוטאלי תפקדו פחות טוב מנשים בשלבים אחרים של המחזור החודשי. התוצאות האלה נמצאו במדגם כללי של נשים, לא רק של כאלה הסובלות מתסמונת קדם וסתית. גם אם הנשים לא חשו את התסמינים החדים של התסמונת, גופן התמודד עם מיעוט גלוקוז.

איננו רוצים להפריז בהצגת הבעיות האלה, מפני שרוב הנשים מתמודדות היטב עם התסמונת הקדם וסתית, בעבודה ובבית, ובשום פנים איננו טוענים שכוח הרצון של נשים חלש מזה של גברים. שוב: באופן כללי, לנשים יש פחות בעיות שליטה עצמית מאשר לגברים. הן מבצעות פחות פשעים אלימים והסיכוי שלהן לפתח אלכוהוליזם או להתמכר לסמים קטן יותר. סביר להניח שהשליטה העצמית הטובה יותר של בנות היא אחת הסיבות לכך שהציונים שלהן בבית הספר גבוהים מאלה של הבנים. אנחנו טוענים רק שיש קשר בין שליטה עצמית לבין מקצבי הגוף והשינויים באספקת האנרגיה שלו. אישה עם שליטה עצמית של קדוֹשה עשויה להתנהג קצת פחות כמו קדושה בשלב הלוטאלי. תסמונת קדם וסתית, כמו היפוגליקמיה וסוכרת, היא דוגמה ברורה למה שקורה בגוף כשחסר בו גלוקוז; ורמת הגלוקוז יורדת לפעמים אצל כולנו גברים ונשים, חולי סוכרת ובריאים. כולנו נכנעים לתסכולים ולכעס. כולנו מרגישים לפעמים מיואשים נוכח בעיות בלתי פתירות, ובכולנו מתעוררים דחפים שנראים לנו זרים, אם לא ממש שטניים.

בדרך כלל, הבעיה אינה נובעת מן החוץ אלא מתוכנו. העולם לא נעשה פתאום אכזרי. זה לא שהשטן מענה אותנו בפיתויים ובדחפים חדשים ואפלים. יכולתנו להתמודד עם דחפים רגילים ובעיות מתמשכות פוחתת. הסיבות לתגובות האלה יכולות בהחלט להיות אמיתיות לפעמים יש סיבה טובה להתרגז על הבוס או לפקפק בנחיצות המשך הנישואים. (מלני גריפית אכן התגרשה מדון ג'ונסון.) אבל אי אפשר להתקדם הרבה בפתרון הבעיות האמיתיות האלה כל עוד לא שולטים ברגשות, והשליטה ברגשות מתחילה בשליטה בגלוקוז.


- פרסומת -

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ספרים, פסיכופיזיולוגיה, ויסות רגשי
אפרת בארי
אפרת בארי
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
אורין בוטוב
אורין בוטוב
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
אולגה וישניה
אולגה וישניה
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר איריס חזקיה ברד
ד"ר איריס חזקיה ברד
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון
שולמית לרנר
שולמית לרנר
עובדת סוציאלית
באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה
תמר פלג שקד
תמר פלג שקד
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.