לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
25
אוקטובר

תוכנית ערבי חמישי : סוגיות בפסיכואנליזה במאה ה – 21

25/10/2018 | פורסם על ידי אורית ברקת

האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית שמחה להציג בפניכם ,
את תוכנית ימי חמישי לשנת 2018-19 :

"סוגיות בפסיכואנליזה במאה ה –21 "

ההרצאות תתקיימנה בערבי ימי חמישי בין השעות 20:30 עד 22:00(התכנסות ב20:00) בבית השחמט, רח’ טאגור 26, רמת אביב

תאריכי ההרצאות :

25.10.2018 – גב’ אהובה ברקן – על אמת ושקר בפסיכותרפיה.

29.11.2018 – ד”ר שי שלקס – מבט של פסיכולוגיית העצמי על אבל והתמודדות עם אבל

27.12.2018 – ד”ר הילית אראל ברודסקי – הקול בראש – צללים וצלילים

31.1.2019 – גב’ יעל שביד – ניצול מיני בילדוּת כפגיעה רב-מערכתית

28.2.2019 – גב’ דפנה ערן – חלומות בגישה האינטרסוביקטיבית

28.3.2019 – ד”ר יפתח בירן – הפרעות קונברסיביות וכאב – הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו?

30.5.2019 – ד”ר אילן ברנט – השלילה כמתודה לתגליות פסיכואנליטיות: נקודת המפנה של ביון ב’הערות על זיכרון ותשוקה’ ומעבר לה

20.6.2018 – גב’ דלית אבן – על התנועה בנפש והתנועה בטיפול: ואף על פי כן, נוע תנוע!

תקצירי ההרצאות :

25.10.18 אהובה ברקן – על אמת ושקר בפסיכותרפיה

מושג האמת מצוי בלב ליבה של הפסיכואנליזה והיא מרבה לעסוק בדרכים השונות להגיע אל האמת. אך מושג האמת חמקמק מיסודו, בהחזיקו מתח מובנה בין הידוע ללא ידוע, ובין הקבוע והמשתנה. האמת של היום היא אולי השקר של מחר. יש, ואנו מופתעים לגלות אמת ידועה ואנו תוהים, האם הייתה שם תמיד מוסתרת מהעין או נוצרה כאמת חדשה. ואם כן, האם נוצרה כי משהו בנו השתנה, או שרק נגלתה לנו משהסכמנו לגלותה. לכל אמת יש ממד שקרי ולכל שקר יש ממד של אמת. שאלת האמת, אם כן, היא סבוכה. ההרצאה תעסוק בדרכים להגיע אל האמת הרגשית ותציע, בהתבססות על החשיבה של ויניקוט, התבוננות על רבדים שונים של אמת כאלטרנטיבה לחלוקה בין אמת ושקר. יובאו דוגמאות קליניות להמחשת הרעיונות.

אהובה ברקן – פסיכולוגית קלינית מדריכה, פסיכואנליטיקאית בחברה הפסיכואנליטית בישראל. מורה במסלולי הלימודים המתקדמים “הזרם העצמאי בפסיכואנליזה – פורצי דרכים” ו”המסלול ההתייחסותי”, התכנית לפסיכותרפיה, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל-אביב.

29.11.2018 ד”ר שי שלקס – תהא נשמתו צרורה בצרור החיים*: על תרומתה של פסיכולוגיית העצמי להבנתו של תהליך האבל ולטיפול הנפשי באבלים

מקובל לפרש כחזרתה של הנשמה לקדוש ברוך הוא. ואולי – צרור החיים הוא כל אותם אוהבים, שנשמת המת ממשיכה לחיות בליבם?

התפיסה הפסיכואנליטית המסורתית של עבודת האבל, תפיסה ששורשיה במאמרו המונומנטלי של פרויד מ 1917 “אבל ומלנכוליה”, גורסת שבתהליך מייסר אך נורמאלי, האָבֵל מקבל את מציאות האובדן, מושך את האנרגיה מהאובייקט שאיננו, ומשחרר אנרגיה לקשרים חדשים. עם זאת, אפילו כבר במאמר זה, מכיר פרויד האיש (Erlich, 2013), לעומת המדען, בעובדה שיתכן והאהבה לא תעבור לעולם דה קתקסיס מלא. גישתו “הרשמית” של פרויד הועברה כמסורת במשך שנים רבות, כשהיא אינה מתיישבת לא עם חוויותיהם האישיות של בני אדם רבים (וכאמור – אף לא של פרויד עצמו) ולא עם ממצאים מחקריים שונים. במשך השנים התפתחו ראיות קונסטרוקטיביסטיות ופוסט מודרניות המעניקות לתהליך האבל מרחב סובייקטיבי ופתוח יותר. בהרצאתי אבקש להציע שפסיכולוגיית העצמי מיטיבה לגעת במקורותיהן של המצוקה וחווית הפציעה הכרוכות בתהליך האבל, ומציעה תרומה פוטנציאלית משמעותית לטיפול בשכול ואבל, התמודדות והשתקמות. תובא המחשה קלינית.

ד”ר שי שלקס הוא פסיכולוג קליני ופסיכואנליטיקאי מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל. עובד בפרקטיקה פרטית ועבור מרכז אלה להתמודדות נפשית עם אובדן.

27.12.2018 ד”ר הילית אראל ברודסקי: הקול בראש – צללים וצלילים

טראומה מאופיינת בכך שהיא נותרת כעדות היולית ללא מילים, ללא מספר שיספר את סיפורה וללא אוזן קשבת שתשמע אותה. מתוך כך, היא אינה ניתנת לעיבוד ומתעתעת ביכולתו של הקורבן להיות עד למה שאירע לו, לדעת את עצמו ולספר את סיפורו. בהרצאתה מציעה ד”ר אראל ברודסקי את המדיום של המוסיקה כלוכד הן אתה שבר הטראומטי והן את האפשרות לריפוי, כזה המבקש לתקשר עם האחר הפנימי ובו זמנית מחזיק את היעדרו. המוסיקה עשויה להוות פשר לטראומה, גשר לעבר עדות, סימבוליזציה ושפה, ובו בעת היא מנכיחה את החסר וההיעדר. ההרצאה תדון בתופעת הreverie המוסיקלי, שבה המטפל חווה מעין חלימה בהקיץ הכוללת שירים, לחן ומילים ומציעה שהרוורי המוסיקלי עשוי להוות חלק מתהליך הפצעת העדות – עדות צלילית, במקומות בהם אין ביכולתן של המילים לנסח ולהכיל את עוצמת הכאב והאימה.

ד”ר הילית אראל ברודסקי, פסיכואנליטיקאית, פסיכותרפיסטית וד”ר לע”ס קלינית, חברה בחברה הפסיכואנליטית בישראל ובאיגוד הבינלאומי לפסיכואנליזה, זוכת פרס – Award Today Training Psychoanalytic מטעם האיגוד הפסיכואנליטי הבינלאומי (IPA).

מורה ומדריכה בתכניות לפסיכותרפיה באוניברסיטת בר אילן ובאוניברסיטת תל אביב, במסלול הזרם העצמאי, הפקולטה לרפואה, חברת סגל במחלקה לע”ס באוניברסיטת בר אילן.

31.1.2019 יעל שביד – ניצול מיני בילדוּת כפגיעה רב-מערכתית

ניצול מיני בילדוּת פוגע בהיבטים רבים של ההתפתחות הנפשית של הילד/ה: הפנמה של יחסי אובייקט, דימוי עצמי, דימוי גוף, תפיסת המציאות ועוד. מנגנון הדיסוציאציה שמופעל על-מנת לשרוד את הפגיעה מציל בהרבה מהמקרים חלק מהתפקודים, אך הוא גם מתעתע וגורם פעמים רבות לעיכוב בהפסקת הניצול ובחשיפתו, ויחד עם מאפיינים נוספים מציב את הנפגע/ת בסיכון גבוה לפגיעות חוזרות. הטיפול הנפשי במי שעברו פגיעות כאלה הוא מאתגר במיוחד, הן ביחס לאפשרות לעזור למטופל/ת והן בשל המרכיב של טראומטיזציה משנית של המטפל/ת עצמו/ה. המטפל/ת נדרש/ת לעבודה מאומצת, מורכבת ועדינה – בין השאר לקבלת תפקיד של עד/ה מתקף/ת; לתשומת לב לתופעות גופניות; ללוליינות בין שמירה על גבולות להכלה והתמסרות, מודעוּת מתמדת לסכנה של שִחזוּר פגיעה ביחסי ההעברה, והתעקשות על הסיכוי לבניית יחסים מיטיבים בתוך הטיפול ובחיי המטופל/ת.

יעל שביד – פסיכולוגית קלינית בכירה ופסיכואנליטיקאית, מטפלת ומדריכה בקליניקה פרטית בצור הדסה, מרכזת תכנית פסיכותרפיה בחברה הפסיכואנליטית בישראל, מדריכה ומלמדת בתכניות שונות, חברה ב”פסיכואתיקה” – קבוצת נשות מקצוע העוסקת בפגיעה מינית בתוך טיפול.

28.2.2019 דפנה ערן – שחקי שחקי על החלומות

ההרצאה תעסוק בתהליכי חלימה של המטפל והמטופל, כביטויים של תנועה הנוצרת מחומרי הלא מודע ההתייחסותי זה הנולד מין המפגש הייחודי ביניהם. אביא דוגמאות למצבי תקיעות בטיפול המקבלים ממשות ותנועה מחודשת באמצעות תהליכי החלימה הן של המטופל והן של המטפל.

דפנה ערן, פסיכולוגית קלינית, מדריכה מוסמכת בטיפול זוגי ומשפחתי, אנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל,מורה ומדריכה בתוכנית הליבה לפסיכותרפיה ובלימודים המתקדמים לפסיכותרפיה במסלול ההתיחסותי באוניברסיטת תל אביב

28.3.2019 ד”ר יפתח בירן – הפרעות קונברסיביות וכאב – הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו?

בעוד שבמאה ה – 19 כאב היה סימן מוביל של ההפרעות ההיסטריות הרי במאה ה – 20 הכאב מודר מהסתמנויות אלו ומובל אחר כבוד לאבחנות הסומטיות הדיפוזיות, לפיברומיאלגיה ולתסמונות הכאב האחרות. בהרצאה אטען שהכאב הגופני-נפשי והקונברסיה הולכים יחדיו ושההחרגה משקפת ומאפשרת עמדה מתגוננת מפני המשמעויות הסימבוליות והמיניות של הכאב והגוף. אדגים זאת דרך דוגמאות מהקליניקה המבוססות על תיאורי מקרים בהם תסמונת הכאב לוותה בקתקסיס מיני ובדוגמאות ספרותיות.

ד״ר יפתח בירן, פסיכיאטר ונוירולוג התנהגותי. מתמחה במכון הישראלי לפסיכואנליזה ע״ש אייטינגון. חבר בפורום הישראלי לנוירופסיכואנליזה. עובד במחלקה הנוירולוגית באיכילוב כיועץ פסיכיאטרי ועובד בקליניקה פרטית. מטפל במטופלים עם הפרעות קונברסיביות.

30.5.2019 ד”ר אילן ברנט – השלילה כמתודה לתגליות פסיכואנליטיות- נקודת המפנה של ביון ב – ‘הערות על זיכרון ותשוקה’ ומעבר לה.

תקציר: ההרצאה מציעה כי במאמרו ‘הערות על זיכרון ותשוקה’, ובהתייחסויות נוספות, ניסח ביון שלא במפורש מתודת שלילה, בה ההכרה של האנליטיקאי מנסה לשלול את עצמה, ולפנות דרך לאינטואיציה. מתודה זו נובעת ביסודה מהתנסות קלינית מתמשכת של ביון עם מטופלים קשים. ברמה התיאורטית היא מהווה פיתוח של מושג השלילה של פרויד, והיא שואבת את השראתה גם מהפילוסופיה של ברגסון ומהתיאולוגיה השלילית. אדון בהתפתחות מתודת השלילה של ביון עד לגיבושה במאמרו, המהווה נקודת מפנה בחשיבתו. אציג ששה היבטים הנובעים ממתודה זו המקדמים תגליות פסיכואנליטיות: כיול התודעה; האבולוציה קודמת לפירוש; תנועה לעבר אחדות עם המציאות הרגשית של המטופל; יצירת קשר אחדותי עם איכות של חלימה; קידום היכולת לנשיאת ספק; עמדה של No Theory ביחס לתיאוריות פסיכואנליטיות.

ד”ר אילן ברנט: פסיכואנליטיקאי מנחה, החברה הפסיכואנליטית בישראל. מורה ומדריך במרכז ויניקוט בישראל ובמסלול המתקדמים ‘הזרם העצמאי בפסיכואנליזה – פורצי דרכים’, התכנית לפסיכותרפיה, ביה”ס לרפואה, אוניברסיטת תל אביב.

20.6.2019 דלית אבן : על התנועה בנפש והתנועה בטיפול: ואף על פי כן, נוע תנוע!

ההרצאה תנוע סביב חשיבות התנועה בחיי הנפש.תנועה בתוך הנפש מהלא-מודע למודע, תנועה בין בני האדם ובעיקר במשפחה, ותנועת הטיפול בעיקר מהמטפל אל המטופל, מה שמאפשר לתנועה הפנימית של המטופל להתפתח. מחשבות אלו ילוו בדוגמות מחדר הטיפול וכן מיקוד המבט בחלומות אוסמוטים, כלומר מעבר מלא מודע ללא מודע אחר, כבמצבי חלום לעיתים.

דלית אבן, פסיכואנליטקאית מהחברה הפסיכואנליטית בישראל. פסיכולוגית קלינית, מדריכה מוסמכת, מלמדת ומדריכה בלימודי המשך באוניברסיטת תל אביב במסלול פסיכולוגית העצמי, מרכז וויניקוט, אוניברסיטת בר אילן.

מחיר להרצאה בודדת: חבר אגודה – 80 ₪ סטודנט/גימלאי – 100 ₪,
מי שאינו חבר – 120 ש”ח.

למשלמים לכל הסדרה מחיר אטרקטיבי: חבר אגודה 470₪,
סטודנט/מתמחה/גימלאי – 600₪, מי שאינו חבר – 750 ₪.

ליצירת קשר :
נא לפנות לאורית ברקת
מנהלת המשרד
האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, ת.ד. 6066 הרצליה 46159
טלפקס: 09-9587717,כתובת מייל :iapp@bezeqint.net
כתובת האתר: iapp-psy.org