לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
גאווה 2015: טרנסג'נדרים ובי-סקסואלים, תאוריה וטיפול

גאווה 2015: טרנסג'נדרים ובי-סקסואלים, תאוריה וטיפול

שפיות זמנית | 12/6/2015 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

מארגני מצעד הגאווה, שצבע היום את רחובות תל אביב, הכריזו כי יתקיים בסימן 'שיוויון כל המגדרים' בדגש על תמיכה בזכויות הטרנסג'נדרים. בחירה זו מסמלת את הרצון לחזק תתי-קבוצות בתוך הקהילה הלהט"בית,  עבורן הדרך לשוויון ונראות נדמית ארוכה מעט יותר. כך גם בשדה הפסיכולוגי: בעוד שהתפיסה והיחס ל'מיינסטרים' הלהט"בי - קרי, הומוסקסואליות ולסביות, עברו תמורות מרחיקות לכת לאורך העשורים האחרונים, בכל הנוגע לטרנסג'נדרים  נראה שהתעוררות לבחינה מעמיקה של התאוריה והגישות הטיפולית נרשמת בעיקר בשנים האחרונות. 
לין פרייזר (Lin Fraser) היא פסיכולוגית מסן פרנסיסקו בעלת ניסיון של למעלה מ-40 שנה בטיפול בטרנסג'נדרים. במאמרה  "Depth psychotherapy with transgender people", מבקשת פרייזר להציג תפיסה טיפולית מקיפה עבור מטופלים טרנסג'נדר, המבוססת על תאוריות פסיכודינאמיות עכשוויות של זהות ומגדר, תאוריה יונגיאנית ונרטיבים טרנסג'נדרים שפגשה לאורך שנות עבודתה. נקודת המוצא הטיפולית של פרייזר הינה התייחסות לעצמי הטרנסג'נדרי כלגיטימי ואותנטי, זאת בניגוד לתפיסות עבר שלו כעצמי כוזב, כהגנה או כקומפלקס נפשי. היא מציגה גישה שוללת פתולוגיה המסמנת כוחות לצד קשיים שעלולים להופיע במסלול ההתפתחות הייחודי של הזהות הטרנסג'נדרית ודנה באופן בו ניתן להתייחס אליהם בטיפול - לפני החשיפה, במהלך ה'יציאה מהארון' ולאחר תהליך טרנספורמציה פיזית כזו או אחרת.  
תת-קבוצה נוספת שמקבלת הכרה נרחבת יותר בחברה בכלל, בקהילה הלהט"בית בפרט וכן במחקר הפסיכואנליטי, היא זו של הבי-סקסואלים. הפסיכולוגית ד"ר אסתר רפפורט דנה במאמרה "Bisexuality in Psychoanalytic Theory: Interpreting the Resistance" בהתפתחותו של הקונספט הבי-סקסואלי בתאוריה הפסיכודינאמית. בעבר נתפסה התשוקה הבי-סקסואלית כפנטזיה לא מפותחת או בלתי אפשרית. היא נתפסה כזהות מינית לא בוגרת ופרימורדיאלית ונקשרה להיסטריה. רפפורט מוסיפה ומבקרת את גם את המצב כיום, בו ביסקסואליות נתפסת כפתולוגיה או שהיא פשוט 'בלתי נראית' במרחבי השיח הפסיכואנליטי. כדי שהמצב ישתנה, טוענת רפפורט, יש צורך שאנליטיקאים וחוקרים המגדירים עצמם כבי-סקסואלים ישמיעו את קולם ויבקרו את הקונספציות הקיימות (תהליך דומה לזה שהתרחש בעבר בנוגע להומוסקסואליות). כמו כן, היא מציעה כי יש לייצר תאוריה פסיכואנליטית בי-סקסואלית חדשה אותה היא מגדירה כ'קרובת חוויה'.
 

תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: הומוסקסואליות
עידו וינשטיין
עידו וינשטיין
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
יונתן מרטון מרום
יונתן מרטון מרום
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
רחל פצ'ניק פומפס
רחל פצ'ניק פומפס
מטפלת זוגית ומשפחתית
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
יאיר גבע
יאיר גבע
עובד סוציאלי
טבריה והסביבה, עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אורלי צרפתי פרידמן
אורלי צרפתי פרידמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
אליאור מור יוסף
אליאור מור יוסף
עובד סוציאלי
רחובות והסביבה, תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

"!Always look on the bright side of life" שרים חברי מונטי פייתון באחד הקטעים המפורסמים מתוך "החיים על פי בריאן"....

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

Esther RapoportEsther Rapoport14/6/2015

קיים סיכום טוב בעברית של המאמר שלי על ביסקסואליות. שלום, יש כאן לינק למאמר שלי באנגלית. בעבר הפסיכולוג אלעד לבנה סיכם את המאמר הזה בעברית, סיכום מפורט מאוד כמעט כמו תרגום של המאמר - אפשר לבקש מאלעד את הטקסט ולהעלות אותו כאן כדי להקל על הקוראות/ים שמתקשות/ים עם האנגלית.