לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
אֵלֵךְ בַּמִּדְבָּר וְאוֹכַל מִן הַמָּן אֲבָל לֹא אֵצֵא מִמִּצְרַיִם

אֵלֵךְ בַּמִּדְבָּר וְאוֹכַל מִן הַמָּן אֲבָל לֹא אֵצֵא מִמִּצְרַיִם

עלון פסיכולוגיה עברית | 5/4/2023 | הרשמו כמנויים

 

אֵלֵךְ בַּמִּדְבָּר וְאוֹכַל מִן הַמָּן אֲבָל לֹ 1

בחג החירות הזה, העיסוק בחירות, ומשמעותה – העמוקה והממשית, הפרטית והחברתית, נעשה שוב רלוונטי ומעסיק באינטנסיביות את הנפש. קל לדבר על הרצון לצאת מן המיצרים החונקים אל דרך חדשה, על השאיפה לגאולה, לחופש, לנחלה. מורכב יותר לדבר על הקושי לצאת ממצרים, על הרצון להשאר בין הפרמידות המוכרות, על המצבים בהם קשה אפילו לדמיין מה מחכה לנו מעבר לים סוף, ועל הוודאות הפנימית שנתבע אם רק ננסה. ומי בכלל חושב על לנסות, מרחבי המדבר – אימה צרופה, האבנים הכבדות כבר יושבות במקומן הקבוע על הגב, זה מעיק אבל בטוח, ואנחנו כבר יודעים את עבודת הפרך על בוריה. לפעמים ההבנה שאנחנו עוד לא רוצים לצאת ממצרים, היא תחילתה של היציאה. ולפעמים – אפשר רק להטיב את התנאים בארץ נוכרית, עד שימלאו בנו הכוחות, או יבשילו התנאים לזוז, להעז, להצפין.

השבוע באתרנו מתנות נפלאות לחג בדמות מאמרים מקצועיים מרחיבי דעת ולב, וטורי דעה מעוררי מחשבה.

על מי מוטלת האחריות להצלחת הטיפול, וכיצד נעודד את המטופל להיות שותף מלא בהליך הטיפולי? על סמך ניסיונה בחדר הטיפולים, הן כמטפלת והן כמטופלת, מוריה כהן גילדין מנסה לתת מענה לשאלות אלה; תוך בחינה של כמה נקודות משמעותיות בדינמיקה בחדר הטיפולים, היא כותבת על תהליך התפתחותו של המטופל "הבוגר": מטופל הלוקח אחריות על חייו, ומעז להסתכל בסקרנות על החלקים שונים בתוכו.

אחת לשבוע, במשך שנה, איילת צוקרמן הנחתה קבוצת תרגול למדיטציית מיינדפולנס שיועדה לנפגעות ונפגעי אלימות מינית. בהתבסס על חוויותיהן של משתתפות והתנסותה כמנחה, צוקרמן כתבה מאמר שמבקש לשמש כגשר בין שני עולמות: טיפול בטראומה על רקע פגיעה מינית ותרגול מדיטציית מיינדפולנס. לצורך כך, מוצגות תמות שונות הקשורות לעבודה הקבוצתית ולתהליכי החלמה, וניתנת התייחסות לחווייתן הייחודית של משתתפות שונות


- פרסומת -

"בלא מודע הקולקטיבי של הלאום הזה קיימים זיכרונות טראומטיים של פילוגים הרסניים ביותר אשר בהם כל צד ראה בשני אויב עד כדי חורבן הדדי ומשותף. איש לא ניצח, כולם הפסידו. פילוגים הפכו לפזורה ולאבדן של לאומיות וחיים. לעומת כל זאת, הציונות והישראליות נראים כמפעל של תיקון ושל איחוי של הפיצולים ההיסטוריים. הם התבססו על הכללה של כולם ועל הכלת השוני הפנימי. ואכן, במנהיגות מאחה קיים מרכיב הורי." ד"ר אבי ברמן מתייחס במאמר דעה חדש להבדל שבין 'מנהיגות המפלגת' לבין 'מנהיגות מאחה', ולתפקידן במצב הנוכחי בחברה הישראלית

"הפסיכולוג הוא המומחה לבריאות נפשית במערכת. הוא זה שלמד זאת והוא הממונה מטעם המערכת ליצור בריאות. האחריות למערכת תובעת מאיתנו להתייצב ליד ההגה, לבנות מערכת חינוך שבה בניית היכולות הנפשיות היא מרכז העבודה ומטרתה", דוידי אורי סבור שחוסר הבהירות בהגדרת מטרות העבודה החינוכיות הכלליות מקשה על הפסיכולוגים החינוכיים בתפקידם המרכזי – בניית מערכת חינוך שבה פיתוח היכולות הנפשיות היא מרכז העבודה.

ובפסיכולוגיה, הבלוגרים שלנו עם מחשבות פסיכו-אקטואליות -

"לענייננו עכשיו המאבק נגד המפלצת אינו רק מאבקו של כל יחיד נגד מכשולי נפשו אלא מאבק משותף נגד המפלצת שהיא כוחות הצל של המנהיגות: כוחנות, שתלטנות, תוקפנות, אלימות, הונאה, נכלוליות, נרציזם, אגוצנטריות, רוע, בורות וחמדנות. זו מנהיגות ששכחה שיעדה הוא טובת העם והפכה למפלצת שמוצצת את דם נתיניה ומוליכה כך לחיסול התשתית שלה עצמה", רות נצר מסיירת במיתוסים ומבקשת לחשוב דרכם על התקופה הזו.

"לימים למדתי שני דברים חשובים: הראשון: כששני הצדדים צודקים – זוהי מהות הטרגדיה. העולם אינו מחולק לטובים ורעים. בנסיבות מסויימות גם אני אהיה, או הייתי, רעה. והשני: הנכונות והיכולת לעצור בלב המחלוקת ולהכיל את הניגודים היא מעלה גדולה". פרופ' עמיה ליבליך – ממשיכה להרהר במצב, כשהיא מנסה להזכר בחוויותיה כסנגורית של יוספוס פלאביוס במשפט מבוים בכיתה ח'. רמז: היא לא זוכרת מי ניצח, אבל זוכרת שהיא לא אוהבת להתווכח.

""הידלקו, התעוררו, תנשרו" היא אחת מאותן אמירות חתרניות שנאמרו בשנות ה-60 ומייצגות את האופן שבו השימוש בחומרים מרחיבי תודעה איים על הממסד, במה שהוביל בסופו של דבר להוצאתם מחוץ לחוק. וכמו אז גם היום, המציאות הפוליטית/חברתית/תרבותית מתדפקת על דלתות התודעה באופן שקשה להתעלם ממנו. אז לאור הקושי שהמציאות מביאה אליי לחיים, לקליניקה ולפניות הנפשיות שיש לי לכתוב, אנסה בטור קצת שונה מבדרך כלל לשתף בכמה מחשבות הקשורות למצב המטריד (אותי) בתקופה הנוכחית ולחומרים מרחיבי תודעה". ליאור שיינפלד מרחיב את תודעתנו ביחס להתרחשויות הפוליטיות.

אנחנו מברכים בברכת ברוך הבא את הבלוג החדש של הפסיכולוג הקליני ד"ר איתן בירנבאום – "עקבות בחול: פסיכו-היסטוריה יישומית", שצולל למים העמוקים של בריכת הפסיכובלוגיה עם פוסט ראשון שעוסק במושג מלחמת-אחים שמעסיק אותנו כל כך בימים אלה, ובקונטקסט התנכי שלו.

ולסיום, הפסיכולוג הארצי פרסם עדכון בנוגע לטיפול ואבחון מחוץ למסגרת ההתמחות (מרץ 23). העדכון הנוכחי מבטל את ההנחייה שניתנה בינואר 23, ומבהיר הבהרות חשובות גם בנוגע לשעות ההדרכה הנדרשות כדי לטפל באופן פרטי במהלך ההתמחות.

חג פסח שמח ורמדאן כרים!

 

לא אצא ממצרים / חיה לוי

שְׁלָוִים יִפְּלוּ
וְאֵשׁ תְּהַלֵּךְ
אֲבָל לֹא אֵצֵא מִמִּצְרַיִם.

קוֹלוֹת יֵרָאוּ
וְאֶל יְדַבֵּר
וַאֲנִי אֶצְטַבֵּר בַּזָּהָב
וְאֶדְבַּק בַּגַּשְׁמִי.

תִּהְיֶה הִתְקוֹמְמוּת מִצִּדִּי.

אָז אָשִׁירָה לְמִצְרַיִם
כִּי אֵיךְ אֶשְׁכַּח אֶת הַמָּקוֹם
שֶׁבּוֹ הֻפְקַרְתִּי אֶל הַמַּיִם.


- פרסומת -

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
אלי ירום
אלי ירום
עובד סוציאלי
אביחיל צוריאל
אביחיל צוריאל
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ג'סאן טאהא
ג'סאן טאהא
עובד הוראה
נורית שיש
נורית שיש
חברה ביה"ת
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה
אירית כהן
אירית כהן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, כרמיאל והסביבה
דיקלה ימין
דיקלה ימין
עובדת סוציאלית
טבריה והסביבה, עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

לחברי פסיכולוגיה עברית שלום,     נפתחה קבוצת דיון (פורום) רב מקצועית בנושא 'שיקום, החלמה ושילוב בקהילה'. אנשי...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.