כֻּלָּם הִתְאַשְׁפְּזוּ בְּסֻכָּתְךָ
עלון פסיכולוגיה עברית | 13/10/2019 | הרשמו כמנויים
הערב יוצאים מהבית, אל המרחב המעברי של הסוכה. לא פנים ולא חוץ. לא מוגן ולא חשוף, מוכר וזר. בעולם בו מטפחים את מטאפורת הבית – 'הבית הפנימי', 'להרגיש בבית', 'לחזור הביתה', הסוכה היא מעין ניסוי קונקרטי של קונספט האל-ביתי. סוכות היא הזמנה למשחק באפשרות לצאת מהקביעות והשגרה, אל הלימינליות של הסוכה – מה מתאפשר שם, בבין לבין? איך זה 'להרגיש בסוכה'? האם יתכן שם מפגש אחר עם עצמנו ועם אחרים – אושפיזין שונים ומשונים?
שמחים להזמינכם להתארח בסוכת הטקסטים היפים שהקמנו השבוע במיוחד בשבילכם. בשבוע הבא, נהיה בחופשה, ונחזור עם ניוזלטר ביתי לאחר החג:
הודעות ממומנות
"אחרי החגים יתחדש הכל..."
מקומות אחרונים לפסיכותרפיה אינטגרטיבית בראיה אנתרופוסופית, המרחיבה את התמונה של הפסיכולוגיה המסורתית עם ראיה רוחנית הומניסטית.
צרו קשר ונשלח לכם את תוכנית הלימודים.
הנחיית קבוצות גדולות - מנהיגות והנחייה מזווית חדשה להובלת שינויים במערכות מורכבות
בתכנית רכישת כלים להנחיית תהליכים מרובי משתתפים, וגם פריצות דרך ושינויים בעולם מורכב.
הלימודים בתל אביב החל מנובמבר
מספר המקומות מוגבל. לפרטים: 03.7407216 external@ariel.ac.il
קידום אישי למטפלים בפסיכולוגיה עברית
החברות באתר פסיכולוגיה עברית חופשית. ולכל איש ואשת מקצוע יש אתר מקצועי אישי ללא עלות.
מעוניינים בקבלת פניות והופעה בתחילת 'חברי הקהילה'? לרשותכם אפשרות קידום בעלות של 30ש"ח בלבד לחודש
לכבוד סוכות – נזכיר את סדרת המאמרים 'על אימה ובית - גלגוליו ומשמעויותיו של מושג ה״אלביתי״ בפסיכואנליזה ובתרבות' מאת יואב יגאל ז"ל
"האם כל הזוגות המאושרים דומים זה לזה אך האומללים אומללים כל אחד בדרכו? - תצורת המצוקה הזוגית: תרומת "הנפש הזוגית" בטיפול הזוגי" - מאת ד"ר שלמה זלוטניק. קונפליקטים סוערים, משברי אמון ובגידה, שחיקה זוגית וקשיים זוגיים נוספים מביאים אל הטיפול הזוגי זוגות אשר מערכת היחסים ביניהם נהפכה למקור של סבל מרכזי בחייהם. אנו נוטים לראות קשיים אלו כתוצר של המפגש הייחודי בין עולמותיהם האי־זוגיים והבינאישיים של בני הזוג ושל יחסי האובייקט המוקדמים שלהם. במאמר מוצעת התבוננות חלופית היוצאת מנקודת מוצא לפיה המפגש הזוגי מביא להתהוותה של "נפש זוגית", המאופיינת במנגנונים הייחודיים לה. במאמר מוצע מודל טיפול מתמקד המציב את ליבת המצוקה הזוגית במרכז השיח הטיפולי, ובכך מסייע הן בריכוך של דינמיקות זוגיות הרסניות ושינויין, והן בהנעת שינויים אלה בטווח זמן קצר יחסית. המאמר מלֻווה בדוגמאות קליניות הממחישות את הטכניקה הטיפולית המוצעת.
במדור הספרים נכיר את ספרה של יהודית ריבקו – 'נעשה ונשמע: לחוות וללמוד פסיכודרמה וטיפול קבוצתי' - אריג צבעוני של קבוצה, שמוגדרת כקבוצה פסיכו-חינוכית, נפרש בספר זה. משך קיומה, תהליכיה והתפתחותה מוצגים על פני ארבעה-עשר פרקים, כמספר מפגשיה. סדר הפרקים יוצר רצף תהליכי והתפתחותי של קבוצה, אולם כל פרק עומד גם בפני עצמו. בטבורו של כל מפגש מונח מושג תיאורטי, שהוא מסד מבני בעל גבולות ברורים וקרקע לצמיחה ולהתבוננות בנביטה חדשה ומסקרנת מתחום הקבוצות והפסיכודרמה. הפרק 'התראה אותי? "מירורינג" (Mirroring) - שיקוף והשתקפות בקבוצה ובפסיכודרמה' מהספר זמין לקריאתכם.
ובפסיכובלוגיה –
נעמה בר-שדה בעוד פוסט מלמד ומעורר מחשבה, על חווית הפרוק המשתקפת לא פעם בתהליך האינטייק עם נפגעי טראומה מינית, והאופן בו אפשר ללמוד מכך על העולם הנפשי של המטופל ועל העבודה בחדר.
במדור 'קריאה מודרכת', המלצה מקסימה על 'הקוסם מארץ עוץ' מאת ליימן פרנק באום. הממליץ, בעז בר שי, מטפל בהבעה ויצירה בילדים, מספר איך עבר מלהזדהות עם הקוסם ללהזדהות עם חווית המסע - "אני לא אומר למטופלים שארפא אותם, אבל אני מבטיח להם שאנחנו נצא למסע. אנחנו יכולים ללכת ל'ארץ עוץ', ובדרך למקום הזה יקרו לנו כל מיני דברים".
אביעד חפץ מנסה להכנס לנפשו של יונה בן אמיתי שטופל על ידי דג, האם תקשיבו לו?
רוני זליכוב לסרי כותבת על מחילה חמלה וענווה בטיפול
פרופ' עמיה ליבליך רצתה לכתוב על אסופת סיפורים פלסטינאים המתורגמים לעברית בשם "בלשון כרותה" – אבל הרגישה שכל מה שתכתוב ישמע מתנשא ומנוכר, אז היא רק מזמינה אותנו להצצה לעולם של כאב וייאוש. ברוח הימים הנוראים, היא מבקשת לשגר לעולם בו אנו חיים בקשת סליחה קולקטיבית, על חטא שחטאנו כלפי אנשים שסבלם נמשך עד היום.
יו"רית חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות משתפת בפתיחתה של השתלמות ראשונה שיוצאת לדרך מטעם "המרכז להכשרת פסיכולוגים" מבית הפסיכולוג הארצי גבי פרץ: "טיפול פסיכולוגי במצבי חירום וטראומה". בפוסט נוסף וחשוב במיוחד, באווירת הווידוי של יום כיפור, היא מזכירה רשימה של עוולות של מעסיקים בשדה הפסיכולוגיה, שמצדיקים בקשת סליחה מהעובדים. ממש מומלץ לקרוא ואולי ללכת בעקבות הרשימה לדרוש דבר או שניים מהבוס או מההנהלה!
•
בבית ההבראה
כֻּלָּם הִתְאַשְׁפְּזוּ בְּסֻכָּתְךָ:
אַבְרָהָם דְּווּי הַבְּרִית
יִצְחָק, כֵּהֵה עֵינַיִם
יַעֲקֹב, צוֹלֵעַ עַל יְרֵכוֹ
מֹשֶׁה בָּא, מְגַמְגֵּם
אַהֲרֹן כְּווּי אֵשׁ וְאִלֵ
יוֹסֵף, מְטֹרָף מִשְּׁנוֹת בּוֹרוֹ וַאֲסוּרָיו
וְדָוִד מְצֻלָּק מִמִּלְחֲמוֹתָיו
בְּאוֹיְבָיו וּבִבְנוֹ.
כֻּלָּם הִתְאַשְׁפְּזוּ בְּסֻכָּתְךָ.
שֶׁאֹמַר כִּי יָצְאוּ שְׁלֵמִים וּבְרִיאִים?
לֹא. הֵם יָצְאוּ
אֲחֵרִים. חֲסֵרִים,
אַךְ פָּחוֹת מְרִירִים, יוֹתֵר סַלְחָנִים
וּמַאֲמִינִים בְּטוּבְךָ.
יוֹתֵר מְבִינִים,
הֵם הָפְכוּ אֶת פִּצְעֵיהֶם
לְתוֹרוֹת וּתְפִלּוֹת,
לְסִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת,
לְנִגּוּנִים.
וְעוֹד,
הֵם יָצְאוּ וְצֶאֱצָאֵיהֶם עִמָּם
כְּיוֹצְאִים מֵרֶחֶם אִמָּם,
עֲטוּפִים, רְחוּצִים וַאֲהוּבִים
לַמְרוֹת – –
וְדַוְקָא מִשּׁוּם כָּךְ.
(סיון הר שפי)