הסכנה שבפיתוי ההורי
ביקורת (מאוחרת) על הספר "היסטריה" של כריסטופר בולאס
מאת אורנה אפק
כריסטופר בולאס נחשב לדמות מובילה ומשפיעה בעולם הפסיכואנליטי של היום. ספריו ורעיונותיו נלמדים בפורומים מקצועיים רבים בארץ ובעולם. על כן, כאשר קראתי בתקופה האחרונה את ספרו "היסטריה", אשר יצא לאור בעברית בשנת 2009 (בהוצאת תולעת ספרים), חשתי חובה לכתוב ולהגיב לנוכח תיאורו את הקשר הראשוני אם–תינוק כפי שהוא מדמיין ומציג בספרו. הסקירות שקראתי על ספרו (הירשברג, 2010; לוי, 2009; Richards, 2002) לא ייחסו לצערי משקל של ממש לבעייתיות בספר, אותה אתאר בהמשך.
בולאס מנסה להמשיך את דרכו של פרויד כפי שהוא מבין אותה, ומציג קשר מיני בין האם לתינוקה. פרויד אכן חשב שלדחף המיני של התינוקות יש מקום מרכזי בהתהוות עולמם הפסיכולוגי, אך הוא הדגיש את הפנטזיות והמשאלות של הילד (בשלב האדיפלי – גיל 3-4 לערך) ולא את מיניות ההורה ואת האופן שבו היא מתבטאת בפועל באינטראקציה עם ילדו.
בולאס לעומת זאת, באופן בעייתי למדי, מתאר קשר הורה-ילד העלול להתפרש כעידוד לקשר שיש בו פגיעה מינית של ההורה, ובעיקר של האם, בתינוק הקטן. בולאס עצמו מתאר תגובות של אנשים להרצאותיו בנושא זה וכותב: "היה זה נפוץ באופן מעורר פליאה שכמה משתתפים יטענו כי הקשר הארוטי בין האם לתינוקה שאותו אני מתאר, היה לא פחות מהתעללות בילדים. הרגשות היו סוערים מאוד וכמה אנשים יצאו החוצה" (עמוד 8). הוא אומר שהוא לא מבין ו"מופתע" מהתגובות. כשקראתי את הספר לאחרונה, לא רק שלא הופתעתי: נראה לי שאם הייתי שם מאזינה לדבריו באופן שהוא מבטא אותם בספרו, אולי גם אני הייתי יוצאת החוצה.
בולאס מתאר באופן מוחשי את ההפרעה ומציג את התמונה הקלינית של ההיסטרי/ת, בעזרתן של דוגמאות רבות בספרו. לא ארחיב כאן אודות התמונה הקלינית של ההפרעה ההיסטרית, רק אומר בקצרה שמדובר באנשים (גברים ונשים) פתיינים, דרמטיים, "משפריצים" מיניות לכל עבר, בעוד שבפועל מגלים בעייתיות של ממש כשמדובר ביחסי מין ממשיים עם האחר. כמו כן הם מאופיינים כבעלי מצוקות סומטיות, המבטאות קונפליקטים מיניים (על פי ההסבר הקלסי). בולאס מציין שההפרעה ההיסטרית מתפתחת לא רק בגלל ההורה, אך נראה די ברור מקריאה בספרו שההסבר העיקרי שלו להתפתחות ההיסטריה הוא תוצאה של רתיעתה של האם מאבר מינו של התינוק או התינוקת ודוחה אותם, בשל בעיות עם מיניותה שלה.
בולאס רואה את ההורים כמפתים את ילדם לצאת מהשלב האוטו-ארוטי לשלב האלו-ארוטי (alloerotic), כלומר מהשלב שבו הילד מחפש את סיפוקו המיני בגופו שלו וללא תלות באובייקטים חיצוניים (אוננות), לשלב שבו הוא זקוק ומשתוקק לאובייקט חיצוני לשם סיפוק דחפיו המיניים. הוא כותב למשל:
האם מלטפת את תינוקה באין ספור דרכים. כאשר היא מכרסמת את אוזניו, נושפת על בטנו, מלטפת את כפות רגליו או פורעת את שערו היא מעוררת את הכשרים הארוטיים של הילד. בשגרה היומיומית של החלפת חיתולים ורחצה היא מלטפת את אברי המין ואת פי הטבעת של התינוק או של התינוקת, מגרה אותם בידיה שלה, בליווי חגיגה של קולות מחוות והבעות פנים. ילדים מגיבים על החגיגות האלו, צווחים בתענוג, בועטים ברגליהם או מתנסים בהנאות הדיבור. (עמוד 69)
או:
מכיוון שידע הגוף האינטואיטיבי של האם יוצר את הבסיס לידע ארוטי, הוא שב ועולה כאשר אוהבים מתמסרים זה לגופו של זה. אוהבים יוזמים ומקבלים צורות ספציפיות של מגע, ברגעים מסוימים, למשכי זמן קצובים מסוימים בצורות שונות של לחץ והרפיה, מחלקים מסוימים של הגוף, באינטנסיביות נעה ומשתנה המובילה לקראת אורגזמה משותפת. (עמוד 100)
וגם:
קיים סוג של תאווה בשד המניק, כזו הנענית לתאווה הגוברת והולכת של התינוק למצוץ. יחסי המין הראשוניים האלה הנם מספקים מאוד לשני הצדדים, שמגיעים למעין אורגזמה משותפת: התינוק שוקע בשינה, האם זוהרת באושר שלאחר מעשה. (עמוד 127)
שפה כזו היא שפה מבלבלת, פתיינית ואולי אף מסוכנת. ידוע היום עד כמה נפוצה ההתעללות מינית של הורים בילדיהם, ועד כמה הדבר גורם לפגיעה נפשית קשה ובלתי הפיכה לקורבנות. בולאס אינו רק פסיכואנליטיקאי. הוא סופר ומחזאי ומודע היטב להשפעת המילה הכתובה.
כאן המקום לציין ולהדגיש שברור הוא שקיימת חושניות וארוטיות מסוימת בן הורים לילדיהם מעצם האינטימיות הנפשית והגופנית הקיימת בקשר. אך דווקא בשל כך, חשובה הערנות לגבולות הנכונים והמותאמים, במערכת היחסים ומודעות לצורכיהם של הילדים.
חוסר הערנות של בולאס לסכנה בטשטוש גבולות מיני בין הילדים להוריהם, בא לידי ביטוי גם בתיאורי המקרים שלו ביחסי מטפל-מטופל בספרו זה. הוא מספר למשל על פסיכואנליטיקאי בשם קוונטין, שכחלק מהתמיכה במטופליו נהג לעתים לאחוז בידיהם בעת הפגישות – דבר שבפני עצמו עלול להיות בעייתי במצבים רבים, לדעתי. רק לאחר שמטופלת תבעה אותו על הטרדה מינית, הוא בדק ומצא ברשימותיו שהיא אמרה לו שהמגע ביניהם מעורר אותה מינית. בולאס מסנגר על קוונטין, על כך ש"הבין את האמירות האלה כמצבי עצמי" – כביטויים של צורך והכרת תודה. אולם אני חושבת שגם אם המטפל חשב שמדובר פה בסכסואליזציה של צרכים ראשוניים, עדיין לא יתכן שלא יהיה ער למיניות הקיימת באינטראקציה ולאחריות שהוא צריך לקחת על הסיטואציה ועל האפשרות שהתנהגותו תיתפס כפתיינות. לא יתכן שיהיה עד כדי כך מנותק ש"מעולם לא העלה בדעתו את האפשרות שהמטופלת חוותה רגשות מיניים כלפיו", וזאת למרות דבריה המפורשים שמגעו מעורר אותה מינית.
בדומה לכך, כאשר בולאס מתאר פסיכואנליטיקאי אחר בשם ג'רום, נראה שהוא מקבל באופן מוזר למדי בהבנה רבה את ה"עיוורון" שלו למיניות הקיימת בקשר בינו לבין המטופלת, ורואה את הבעייתיות שנוצרה רק מכך שהמטפל הבין והסביר את מה שהתרחש מזווית של פסיכולוגיית העצמי ויחסי אובייקט. כל זאת כאשר ברור שהמטפל במקרה זה ראה את המטופלת כמושכת "בצורה שלא תיאמן" והכיר את רגשותיה כלפיו, ובכל זאת חיבק אותה בטיפול "במהלך רגרסיות גבוליות עמוקות" ונסע איתה לכנס – נסיעה של 8 שעות ביחידות. איך אפשר לא לראות את הבעייתיות בכך שיש פה מטפל שבלי קשר לאיך הוא מסביר את משיכתה של המטופלת, לא לוקח אחריות על התנהגותו, ומתנהג באופן פתייני וחסר גבולות?
אני חושבת שיש מעט מאוד מצבים בטיפול דינמי / פסיכואנליטי, המצדיקים מגע פיזי בין מטפל למטופל (אחיזת ידיים וכדומה). במצבים שכאלה, אחריותם של המטפלים לבחון את עצמם ולדעת היטב כיצד הדבר עשוי או עלול להתפרש בעולם של מטופליהם.
לסיכום עליי לאמר שקראתי את ספרו של בולאס באמביוולנטיות רבה. מצד אחד, בולאס חכם, יצירתי ומעמיק וניתן ללמוד ממנו רבות. הוא מתאר מושגים כמו ארוטיזציה של העדר, יחסי המין עם המדומיין האופייניים להיסטריים, ההיסטרי ההופך עצמו להיות אובייקט התשוקה של האחר, ועוד. אלו הבחנות מרתקות ומלמדות. מצד שני, הוא כותב באופן העלול להתפרש כמעודד פגיעה מינית בילדים בגיל הרך. לא ברור אם הוא חושב שנכון לשים גבול ביחסי הורה ילד ומה הם הקריטריונים שלו לפיתוי הורי שהוא התעללות לשמה. מצאתי את עצמי מתקשה להתמודד עם האתגר הלא פשוט: האם ניתן יהיה לקחת את הטוב מהספר? האם אפשרי במצב עניינים שכזה, לא לשפוך את המים עם התינוק?
מקורות
בולאס, כ. (2009 [2000]). היסטריה. תולעת ספרים.
הירשברג, מ. (2010). כריסטופר בולאס – היסטריה. שיחות – כרך כ"ד, חוב' מס' 2, מרץ עמ' 196.
לוי, א. (2009). על תעתועי ההיסטריה ועל ההיסטריה של כריסטופר בולאס. בתוך: היסטריה. תולעת ספרים.
Kramer Richards A. (2002), Psychoanalytic Review 89, 1: 147.