לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
בבקשה, אל תבקש את הבלתי אפשרי, אתה יודע שלך אינני יכול לסרב!

בבקשה, אל תבקש את הבלתי אפשרי, אתה יודע שלך אינני יכול לסרב!

ד"ר עפר גרוזברד | 5/4/2013 | הרשמו כמנויים

בשבוע שעבר ראינו כיצד התקשה אבו עלא להאמין בשינוי. היום אנו נראה את כוחה של היכולת להכיר את בן התרבות השנייה - באמצעותה שוחררו השבויים הישראלים שהיו בידי ירדן במלחמת העצמאות. אשמח לקבל את תגובותיכם וסיטואציות בין תרבותיות שנתקלתם בהם בתחומים רבים ומגוונים. במידה ותסכימו נציג אותם כאן ונחשוב עליהם ביחד.

בעיה: במהלך מלחמת העצמאות נפלו הרבה חיילים ישראלים בשבי ירדן. אליהו ששון, השליח הישראלי, פיתח יחסים קרובים עם עבדאללה מלך ירדן וזה הזמין אותו לסעודה. מטרתו של ששון הייתה לבקש מהמלך לשחרר את השבויים. כיצד היה עליו לעשות זאת?

פתרון: "בתום הארוחה, בטרם נפרדו אליהו ששון והמלך עבדאללה", מספר בנו, משה ששון, "ניגש המלך לאבא וכמנהגו חיבק אותו חיבוק ידידותי מאוד כשהוא נצמד אליו ממש. באותה שנייה הכניס אבא את ידו אל תוך אבנטו [חגורה רחבה שלא נועדה להחזיק את המכנסיים] של המלך... [למהלך כזה יש אצל בני האשם משמעות מאוד מיוחדת: אין זאת אלא שלאיש המקורב מאד למלך או לראש השבט משאלה חשובה וכי נוכח הקרבה שהמלך מגלה כלפי אורחו, חייב המלך להיעתר ולהיענות בחיוב לבקשה העומדת לבוא]. עבדאללה המלך התרחק מעט מאבא ואמר לו במילים אלה: 'אליאס [אליהו], אבקשך, בקש את האפשרי. אנא ממך אל תבקש את הבלתי אפשרי, הלא יודע אתה שלך לא אשיב בשלילה, על כן אל נא תקשה עלי'.

אבא השיב מיד שהוא מבקש רק את האפשרי – להחזיר את שבויי המלחמה. 'הרי בסופו של דבר תחזיר לנו אותם. למה לך להוסיף ולהחזיק בהם, להאכילם ולהשקותם? מנהיג עם ערכים האשמיים כמוך אינו יכול לנהוג בחוסר הומאניות. החזרתם לבתיהם תואמת את המסורת של בני האשם והדבר ייראה כמהלך אצילי האשמי וגם יתקבל כמחווה לקראת העתיד היפה יותר הצפוי מעתה בינך ובין ישראל'". הבקשה התקבלה והשבויים אכן הוחזרו.

המלך עבדאללה, מנהיג בעל פרדיגמת חשיבה מזרחית ווקטור חשיבה המכוון החוצה מתקשה לסרב למי שהוא קרוב אליו. הוא מזדהה אתו, חושף בפניו את חולשותיו ואומר לו מה כן לבקש ומה לא לבקש. כאלה הם הקשרים בחברה בעלת מיקוד שליטה חיצוני, שבה האחד תלוי ברעהו, אחראי על רעהו ומדבר במקום רעהו. גם ששון, מצדו, מסביר למלך את ערכי ההאשמים באופן שהיה עשוי להעליב בעל וקטור חשיבה המכוון פנימה. ואולם המלך גאה בערכיו ולא חש כל מבוכה כשששון מדבר על נורמות ההתנהגות האלה ומבקש ממנו לציית להן. זוהי חברה שבה הנורמות באות לפני רצון הפרט, והקשרים בין הפרטים הם פועל יוצא של ציותם לאותם ערכים. לחברות שונות בעלות וקטור חשיבה המכוון החוצה מנהגים שונים אולם המשותף לכולן הוא השימוש במנגנון ההזדהות. על כן, אצל בעל וקטור חשיבה המכוון החוצה הקרבה היא לעתים קרובות המפתח להשגת המטרה.


- פרסומת -

אנחנו מבקשים להגיע אתכם להסכם על החזרת השבויים (חשיבה ביקורתית) ------ באותה שנייה הכניס אבא את ידו אל תוך אבנטו של המלך... וביקש את החזרת השבויים (הזדהות)

קישור לספר:

http://www.bialik-publi...f6ddp42j7eq7

קישור לשני הפרקים הראשונים בספר:

http://www.hebpsy.net/a...?t=0&id=2941


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מצבי משבר ולחץ, מלחמה וטרור, חינוך, התנהגות, מצבי קונפליקט, פסיכולוגיה רב תרבותית
קרן הירשפלד
קרן הירשפלד
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
מיכל נעים פריד
מיכל נעים פריד
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
ד"ר תום רן
ד"ר תום רן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
רויטל רווה
רויטל רווה
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
חנה מן
חנה מן
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה, קרית שמונה והסביבה
תמי חיים
תמי חיים
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, עכו והסביבה

עוד בבלוג של ד"ר עפר גרוזברד

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות לפוסט זה.