לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
מפתח סול ואני | דן תורן

מפתח סול ואני | דן תורן

שפיות זמנית | 30/7/2024 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

אני זמר שחקן כותב שירים ומורה לכתיבת שירים. בשלוש השנים האחרונות אני עובד במסגרת עמותת מפתח סול בעזרת שירים עם קבוצה של אנשים שיש להם הלם קרב. המאמר הוא מעקב אחרי העבודה שלנו כולל השירים עצמם.

דן תורן (1960-2024), יולי 2023


 

בעולם שבו אני חי רוב הדברים שבורים. אני כבר מזמן לא מנסה לתקן, ניסיתי, אבל נכשלתי פעם אחר פעם, ירדתי על ברכיי, משכתי את עצמי החוצה מהבור. אם למדתי משהו זה לנסות לקבל. לקבל את החלקים השונים, המשוננים, הלא מתחברים, השרוטים, שהופכים אותך כמו שיפוד מעל גחל. לקבל, לא לשנות. 

מגפת הקורונה, גם למי שכמוני, לא הלך עם סיפורי הקונספירציה, עברה קשה ובקושי, כמו טירונות ארוכה מידי, כל יום שקל כמו יומיים ימי מלחמה בנגיף לא נודע, שהתגלה במעבדה בסין במחוז וואן במימון אמריקאים תבין. וככה גם כשאני מחוסן 4 פעמים, לעמוד בתור להופעה, או סרט, ולהראות את דרכון החיסונים זה הרגיש רע, מאוד פולשני, מאוד ריכוזי. כל המידע של האזרח חשוף וכפוף למערכת שקשה שלא לראות שהיא משקשקת ומקשקשת.

אז כשהגיעה הפניה מיפעת, שאמרה שהיא רוצה להזמין אותי לכיתת אומן בקונסרבטוריון שטריקר, בפני חברים בעמותת מפתח סול, שבה עובדים עם חומרים של פוסט טראומה ומוזיקה, כמובן ששמחתי לבוא.

זה שנים רבות אני מודע לכוח הריפוי של השירים, קודם כל בשבילי. אני ער לעובדה שסיפורים שסיפרתי באמצעות שירים הצלחתי לעבד טוב יותר מסיפורים שלא סיפרתי. הדוגמאות לכך רבות, אבל מספיק לחשוב על ״בך לא נוגע״, שבו הצלחתי להתמודד עם הפחד להיות הורה צעיר בעולם כל כך מפחיד ואלים; או ״שוב השקר הזה״, שבו סיפרתי איך באמצעות שקרים הצלחתי לברוח לעולמות הפנטזיה ממציאות כואבת; או לשיר את ״אם את הולכת״ ולהתחבר לתחושת הלבד שאחרי פרידה. השירים תמיד עזרו לי, גם להקשיב להם, גם ליצור ולשיר אותם. כתבתי על זה את הספר הראשון שלי ״חוזר לשם עכשיו״. הספר נפתח במשפט: ״כל מה שאני רוצה זה להיות בתוך שיר, וזה כמעט תמיד נכון אצלי למעט תקופות בודדות בחיים״.


- פרסומת -

אני זוכר את השיחה הראשונה שלנו על סדנה לכותבים שהן החליטו לפתוח (עד לקורונה למדו במפתח סול בעיקר לנגן). הייתי באוטו, מול הים, בחוף שליד הקוליסאום. הים סער הגלים היו גבוהים, אבל  השיחה ההיא הייתה מאוד עדינה. הן שאלו מה אני חושב לעשות בסדנה, ואני סיפרתי. אמרתי שאני מרגיש קרוב לעולם הפוסט טראומטי, על מצבי הרוח שלי, על החולשות, אבל גם על מה אני רוצה לעשות עם התלמידים. הן לקחו זמן לחשוב וחזרו אלי אחרי כמה ימים והודיעו שהן הולכות על זה.

את השיחות הראשוניות עם המועמדים שהחליטו לבוא, עשינו באולם הגדול בשטריקר, ישובים רחוק אחד מהשני, כולם עם מסכות. אחד אחד נכנסו פנימה וסיפרו על עצמם בביישנות, מי פחות מי יותר. אני זוכר צלול מאד את השיחה עם רן. הוא נכנס עם חולצה צמודה ועם מסכה אדומה גדולה והתיישב מולנו. הוא סיפר שהוא עיתונאי של מצבי חירום באסיה, שהוא שקט רק כשהוא בתחום אסון או מלחמה, אבל בגלל הקורונה הוא נאלץ להישאר בארץ והפסיכיאטרית הכריחה אותו לבוא. כן - הוא כותב, כן - הוא אוהב מוזיקה ושירים, אבל הם מעציבים אותו. ושבכלל, הוא לא היה בא אם לא היו מכריחים אותו. התאהבתי בו מיד. הוא בא והדהים בכתיבה שלו מהשיר הראשון, שבו סיפר בשני רבדים איך הוא במיטה עם בת זוגו, ואיך ברובד אחר הוא עובר שוב את התקיפה הפרועה שנערכה על אוטובוס עם בנות, שהוא היה האחראי על הביטחון שלו. האוטובוס לא היה ממוגן ולא היה להם מכשיר קשר. במילים שלו "היינו לבד, תחושת הלבד. זה או אתה או כלום. אין מי לקרוא לו. לא בשמיים ולא בארץ".

הוא סיפר איך חסר לו חלק מהזיכרון. אבל בסופו של דבר הוא היה מכוסה כולו דם, ברובו לא שלו. וכמה מהתוקפים היו חסרי רוח חיים. הקטע של האירוע האלים עצמו חסר לו בזיכרון. אבל כשכולם מסביב נותנים לו צל"שים ומתגאים בו הוא לא בטוח מי הוא, מי  זה הקילר הזה שמתחבא בתוכו.

 

הדבר הראשון שאמרתי לקבוצת הכתיבה שלנו במפתח סול, הוא שלא צריכים לכתוב דבר על הטראומה או לספר מה קרה. ושבכלל, כדאי לכתוב רק על מה שלא רוצים. התחלתי ללמד אותם, כמו שאני מלמד בכל מקום, את העקרונות שנראים לי הכי חשובים: לספר את התוכן בתמונות, להתרכז בפרטים הקטנים ולנסות שהסיפור יהיה מובן גם למי שלא מכיר אותנו. מהר מאוד שמתי לב שהבקשה שלי נענתה בשירים על הפציעה - לא מכולם, ולא תמיד. אבל הרבה שירים נכתבו על כך. אחד כתב על תאונה שהיה מעורב בה ואיבד את הזיכרון, אחר כתב על משחק הרשת האכזרי ששיחקו בו והיו לו קורבנות. השירים פתחו את השיחות על האירועים, ואני מצאתי את עצמי מקשיב ומזדהה, אבל רוב העבודה נעשה על ידי המשתתפים, האמפתיה שגילו אחד כלפי השני, הקבלה והחיבוק שנתנו אחד לשני. הרגשתי די מהר את התמיכה שנוצרת בעבודה. מבנה השיעורים שהכנתי השאיר כל הזמן יותר ויותר זמן לדבר ולהגיב. רק על דבר אחד התעקשתי והוא שנכתוב בזמן המפגש. לפעמים אפילו ברבע השעה האחרונה של השיעור. רציתי ללמד אותם שלא צריך השראה כדי לכתוב. צריך רק להתחיל והדברים בדרך כלל עולים. חוט נפרם ומשם מתחילים להתקדם הלאה.

הרגשתי שגם קבוצת הווטסאפ שפתחנו היא מקום של שיתוף, של דרך להתחבר אחד לשני, והשתדלתי תמיד לענות, גם אם התשובה שלי הייתה ״אני עסוק עכשיו אקרא ואגיב מאוחר יותר״. חלק מהשירים היו שירי העצמה, כמו השיר "חתורים" של נדב. וחלקם באמת הצליחו לעסוק בדברים אחרים, אם כי לא לגמרי אחרים, כמו למשל רגשי האשמה כלפי המשפחות על הנתק ועל הכאב שעובר אל הילדים.

 

בשנת 2017 נפלתי לתקופת דיכאון מהקשות שהכרתי. זה כאילו שהקרקע של החרדות שדרכתי עליה בעשור החמישי לחיי נפרמה. וצללתי לבור שחור של כמה חודשים שבהם בקושי נשמתי, וכל יום היה עבורי יום של מלחמת הישרדות. בתקופה הזו אפילו לשירים לא היה מקום. כתבתי משפט אחד בתקופה הזו - 'השירים רימו אותי' - מעין פרפרזה על 'הכוכבים רימו אותי' של נתן אלתרמן. הרגשתי שלעולם לא אצליח לכתוב שיר חדש או ליהנות משיר ישן. פחדתי שאאלץ להמשיך ולהיות כלוא בתוך השירים המוכרים שלי. פחדתי שאצטרך לשיר אותם לפרנסתי גם בלי שיהיה לי שום חיבור אליהם. בסופו של דבר יצאתי מהבור בעזרת טיפול והרבה עזרה מחברים. כל יום לקום מחדש, ולעשות מה שאומרים שצריך, עד ליום שבו השמים התחילו טיפה להתבהר וחזרתי שוב לנשום סדיר. התקופה הזו לימדה אותי לדעת להגיד שאני סובל מחרדות ודיכאון. שזה חלק מהחיים שלי לתמיד ושעלי לקבל את זה ולא לברוח מזה. ההבנה הזו שהריפוי הוא בקבלה מלווה אותי בכל יום מאז.


- פרסומת -

 

היה כאן עכשיו! אנחנו שומעים את זה, קוראים את זה בשירים בסיסמאות בהדרכות למדיטציה, אבל הראש מסתובב בכל מיני מקומות כל הזמן. בעבר, בעתיד בדמיון. הבוקר יש לי מועקה בחזה, סוג של עצב. אני לא יודע למה הוא קשור, אולי לחצי כדור שינה שלקחתי בלילה? אולי להורים שלי המזדקנים מיום ליום, או לילדים שלי הגדלים משעה לשעה. אני מנסה לסתום את החלל הזה בתיקונים שצריך לעשות בבית. מדבר עם אינסטלטורים ומתקני דלתות, אבל זה לא עוזר. עוד מעט אני הולך לעמותה לשיעור. בשיעורים שלנו האווירה מאוד פתוחה. מותר לי להיות חלש, כמו שמותר לכולם. אני לא מנסה להיות מה שאני לא או להציג להם תמונה שונה של עצמי. השיעורים האלה מתקיימים אם טוב לנו או רע לנו, אם זה יום קודר בפנים או בחוץ, או אם זה יום מלא הומור ותקווה. אנחנו שם כבר כמה שנים יחד.

 

בקבוצה שלנו, של המתקדמים, כלומר, כאלו שלומדים כבר כמה סדנאות כתיבה והלחנה, יש 12  נועזים, שמגיעים ועובדים על שירים. המעטפת שלנו רחבה, יש איתנו שלושה מפיקים מוזיקליים מחוננים (מיכאל גוטליב, שי אלון ונועם ספרבר), שעובדים באופן אישי עם החברים על השירים ומכינים אותם להקלטה ולהופעה. גון בן ארי מלמד פיתוח קול, ויש מורים אורחים, שבאים לתת שיעורי כתיבה, כדי שנוכל לקבל עוד זוויות. פיטר רוט, צרויה להב, יהלי סובול התארחו, וגם הם לא יכלו שלא להתפעל, מהכוח שיש לקבוצה הזו, יכולת ההקשבה, התמיכה והיצירה שיש בחדר. כמובן שזה לא היה ככה מההתחלה, הדברים נבנו לאט לאט. כשביקשתי מהם רשות לכתוב על מה שאנחנו עושים, כמובן בעילום שם, כולם הסכימו ואף ביקשו שאשאיר את השמות הפרטיים האמיתיים שלהם ושאתן להם להגיב בתוך המאמר ולספר את הצד שלהם בסיפור.  זה מדהים ומרגש אותי האמון שיש לחברים בקבוצה בתהליך שלנו. (דבריהם מופיעים בסוף המאמר)

 

אני בטיפול נפשי שנים רבות, 12 שנים אצל אותה פסיכולוגית, פעם בשבוע לשעה. אני אוהב את המרחב הטיפולי שלנו, אני מצליח להגיע שם לאינטימיות עם חלקים שלי שלא הצלחתי קודם, צדדים פחות יפים, יותר חשוכים. אני יודע ללא ספק, שטיפול קוגניטיבי ארוך טווח עובד בשבילי. טיפול מהסוג שבו אין מטרות מוגדרות, הולכים יחד ומגלים את מה שדורש התייחסות ושינוי תוך כדי הליכה. אני זוכר, כשמאור כהן ואני עבדנו על המופע של פרחי הרע של שארל בודלר לפסטיבל הפסנתר, אי שם בתחילת המילניום. יום אחד ניסיתי לתאר לו איך אני מרגיש ואמרתי: "אני מרגיש כאילו כל החלונות שלי פרוצים ורוח חזקה נושבת". הנה היום, תחילת קיץ, 23 ימים של גשם מאובק שמרגיש לא קשור לכלום, אני קם. היינו צריכים לעבוד היום, מאור ואני באולפן שלו, אבל הוא נאלץ לבטל בגלל שדוד שלו נפטר והוא הולך להלוויה. כמובן שהשתתפתי בצערו, ואני מבין. אבל התזוזה בלוח הזמנים שוב הזכירה לי כמה מצבי רוח אצלי הם דבר נזיל, כמה החלון שלי עדיין  פתוח ורוחות נושבות בי.   

קל לחבר את הנקודות על הדף לילד שהייתי, שהיה מחכה שאבא שלו יגיע מחיפה ויקח אותו על הכתפיים. ואבא היה מבריז בלי להודיע, ואני יודע שאי אפשר לטפול את הכל על העבר, אבל הילד הפגוע ההוא עדיין נמצא כאן. והוא זוכר באופן רגשי את התחושות האלה. שינויים פתאומיים ביומן, דברים שקורים לכל אחד, משפיעים עלי, וגורמים לי תחושת מועקה מעבר לעניין עצמו. 

אונליין מילים ולחן שלי

לא למדתי להתגבר על הדמעות
מאז שאבא עבר לחיפה
כשהייתי עוד ילד חולם קטן
ומאז כל הליכה
של מישהי או מישהו
זה הכי מפחיד
הכי מפחיד בעולם
 
ואני שוב מתחיל לבכות
באמצע הקניות אונליין
או בדואר בקיוסק
בזמן איסוף החבילות
שהזמנתי להשביע את העין
 
ועכשיו כשיש לי אהבה
אני פוחד לאבד אותה
אז אולי הפעם בבקשה
תן לי לבוא עם כל החלקים
השבורים והיפים
אם הלא ועם הכן
ומה שהצלחתי לקמבן
 
ואני שוב מתחיל לבכות
באמצע הקניות אונליין
או בדואר בקיוסק
בזמן איסוף החבילות
שהזמנתי להשביע את העין
והעין רעבה עדיין
 

בשיא תקופת הדיכאון שלי, בפברואר 2017, נכנסה לי הופעה משותפת עם סי היימן במתנ"ס גן יבנה. כל אחד מאיתנו תוכנן לתת חצי הופעה. הגעתי בזמן לסאונד צ'ק ופגשתי שם את סי שבאה עם המלווה שלה אלעד שודלר. אלעד ואני התחברנו מיד. הוא סיפר לי שהוא מכיר היטב את העבודה שלי. הזכיר לי שהיה מנהל חדר חזרות בתל אביב, וששם כבר נפגשנו בעבר. סיפר שהוא כותב שירים, שהוא אוהב את הכתיבה שלי, ושאני אחד היוצרים המשפיעים עליו. דיברנו עד לתחילת ההופעה ואח"כ החלפנו טלפונים. אמרתי לו שאבוא אליו לשמוע שירים שלו. הגעתי ל"צוללת" יום שישי אחד בצהרים, מאנצ' הכלב הזקן שלו שכב על הכורסה, החדר היה קטן מאוד - מיטה, מטבחון, מקלחת ושירותים עם תקרה גבוהה וגלריה לשינה, ק"ק ברחוב תל אביבי יפה בדרום העיר. אלעד השמיע שיר ועוד שיר והתחלנו לעבוד על המילים. הייתי ירוד באנרגיה, אבל איכשהו אספתי את עצמי והתחלנו לעבוד על הטקסט של אחד השירים, ואח"כ על עוד אחד, ונשארתי עד הערב. מאותו יום התחלתי לבוא לצוללת מדי כמה ימים כדי לעבוד איתו על שירים. לכאורה, כדי לעזור לו, אבל בדיעבד כדי להחזיר לעצמי את האמון בכתיבה ואת הקשר לשירים בכלל שהיה חלק מרכזי מחיי והיה לי מאוד קשה בלעדיו. שנינו הרגשנו שאנחנו מתקדמים. בין השורות בצבץ החייל שהיה, השירות, יריות על גגות, נסיעה לדרום אמריקה אחרי הצבא, והתקף החרדה שם. מתי שהוא שאלתי אותו אם הוא מרגיש שהוא יכול לכתוב משהו על מה שעבר עליו בצבא. השיר של החיילים היה נקודת מפנה. הוא סיפר על קרב, על פציעה של חבר, על סיוטים. אלעד הרגיש שהחל מהשיר הזה הוא יכול להתחיל לכתוב באופן יותר פתוח על החיים שלו. כאילו שדלת כבדה נפתחה והוא נכנס פנימה והתחיל לעשות סדר. שאלתי אותו אם אולי חשב לפנות למשרד הביטחון כדי לבדוק אם מגיעה לו הכרה כהלום קרב. הוא התרגז ואמר שהוא לא הלום קרב, ושהוא לא צריך כלום, ושהכל בסדר - הוא עובד, הוא מרגיש טוב והכל בסדר. בזאת הסתיימה השיחה. על הנקודה הזו אני חשבתי שהוא מדחיק את המצב הנפשי שלו, אבל יותר חשוב היה לי להמשיך ליצור איתו ואמרתי לעצמי שזה עניין שלו, ואין לי מה ללחוץ.


- פרסומת -

לפני יום הזיכרון האחרון, אלעד התקשר אלי ואמר לי, שהתחיל את התהליך מול משרד הביטחון. ושהוא מספר לי, כי יש לי חלק גדול בהחלטה שלו. שמחתי מאוד. ברכתי אותו והזמנתי אותו להעביר שיעור בכיתה שלנו. בשנים שחלפו מאז ועד היום אלעד שולדר הפך לכותב מאוד משמעותי. הוא עובד, כותב שירים עם סי היימן, דודי לוי, ג'נגו, איתי ועם עוד יוצרים. בתחילת השנה הבאתי אותו להרצאת אורח בכיתה שלי ברימון והוא דיבר וניגן. התלמידים מאוד התרגשו ממנו. ראיתי מהצד כמה הוא התפתח.  

המפגש שלו עם הקבוצה היה מסעיר לכולנו. הקבוצה נתנה לו חום ותמיכה ומיד הכירה בו כאחד משלה. הוא מצידו סיפר, התרגש ושר. מיכל היתה בחלק מהשיעור ואח"כ אמרה לי כמה התפעלה ממנו. בקרוב הוא יתחיל לעבוד איתנו כחונך, ללמד ולעזור בעבודה על השירים באחד על אחד עם החברים.

 

ההופעה הראשונה שלנו היתה מופע של קריאת טקסטים, ורק מעט נגינה ושירה שולבו בה. ההתרגשות שלנו הייתה עצומה.מעבדנו על ביצוע, על הגשה של המילים, על הקצב וההופעה התקבלה נהדר. למרות שלא כיוונו לספר בשירים דברים על הפציעה ועל הפוסט טראומה, הדברים יצאו החוצה מאד חזק. קיבלנו הרבה רוח גבית, ואחרי שרוב החברים הביעו עניין להמשיך לעבוד יחד, שילבנו שלושה מוזיקאים מקצועיים בעבודה שכבר הזכרתי. מיכאל גוטליב, שי אלון ונעם ספרבר התחילו לעבוד כל אחד עם כמה חברים על לחן לביצוע של שירים, ואילו אני המשכתי ללמד כתיבה. הוותיקים לקחו אחריות על החדשים שהצטרפו,נתנו בעדינות עצות ועזרו להם להשתלב. ניכר היה שהם מנוסים בעבודה בקבוצות. האכפתיות והקבלה של האחר לא הפסיקו להפעים אותי, ולאט לאט חתרנו לקראת מופע בו כל המשתתפים שרו שיר שלהם במופע הבא. אוהד אמר על זה "אני לא זמר, אבל אני חושב, שאם אשיר את זה מספיק פעמים זה יעבוד". הוא צדק ונתן בגישה הזו כוח גם לאחרים להעז ולשיר.

הנה כמה שירים מתוך המופע שקיבל את השם שלו מתוך השיר של נדב - חותרים בנהר סוער.

שיר בחושך- נדב 

בלילה ללא סוף בלילה קודר
בנהר החשוך בנהר העיוור
יש סירה קטנטנה ואני החותר
פניי חתומות עיניי עצומות 
 
ידיי כואבות מלאחוז במשוט
 הדממה מכאיבה ואין אור 
אך לא אוכל להפסיק מלחתור 
 
ולמרות שאני על הסף 
ולמרות הזמן שחלף 
ולמרות כל מה שממני נחטף 
 
אלחש לעצמי ואומר: 
”להמשיך בתנועה אסור לוותר 
יש עוד סירה לידי וגם בה יש חותר“ 
 
בנהר ששולט בו העצב 
בנהר של בדידות איומה 
אין אור ואין אדמה 
רק תקווה שברירית ופגיעה
 
שהשמש תזרח שהיום יעלה 
שמה שהיה כבר לא יהיה 
ולמרות שאני על הסף…
 
להמשיך בתנועה אסור לוותר 
יש סירה לידי וגם בה יש חותר 
בנהר של כאב בנהר האפל 
אלפי סירות קטנטנות
 
בכל אחת יש חותר ממשיכים לחתור 
לא לוותר יש סירה לידם 
וגם בה יש חותר 
ולכל החותרים באשר אתם שם
 
תדעו שאתם לעולם לא לבד 
וגם אם קשה וגם אם אפל 
ועל הסירה נופל ערפל 
נחתור בדממה עד שהכל יתבהר
 
ולא נישבר ולא נוותר 
לצידנו תמיד יישנו עוד חותר 
להמשיך לחתור לא לוותר 
יש סירה לידכם וגם בה יש חותר
 

פרפר - אוהד

את חסרה חברה - אני רוצה בך לגעת 
נגיעה בכנף ורק אבק נשאר ביד
 
גם את אהובה - הפכת לאבק 
חופשיה מהכל פרפר אמיתי 
זיכרון תעתוע
 
אהוביך איתך - יחדיו בשמיים 
זה חור שחור אני פה לבד 
לא מוצאת מנוח 
 
קעקוע של פרפר 
לא יכול לעוף 
הוא תקוע על גוף 
נשאר רק להזכיר 
 
עכשיו בנינו חומה - בינם לביננו 
אבל הלב נשאר פצוע 
את לא חוזרת 
 
פרפר לבן יפה - קעקוע שחור 
יפה 
עופי לך בשקט 
אני אותך משחררת
 
זה כאב שלא עובר אני נחנקת מצער 
אני פוגשת אותך המון ליד מסעדת מקסים 
אמא אוחזת יד לילדה ואת קרן של אור 
 
קעקוע של פרפר 
לא יכול לעוף 
הוא תקוע על גוף 
נשאר רק להזכיר 
 

שיחַ צְבָעִים מתן 

קָם הַיָרֹוק וְאָמַר: אֹותִי לָבַשְתָ כְשֶנִכְנַסְתָ לַכְפָר 
קָם הַצָהֹוב וְאָמַר: אֲנִי הִבְזַקְתִי כְשֶהַטִיל ׁשֻגַר 
קָם הָאָדֹום וְאָמַר: אֲנִי הִכְתַמְתִי בַדָם ׁשֶנִיּגָר 
קָם הַשָחֹור וְאָמַר: אֲנִי מַאֲפִיל כְמֹו הַחֹוׁשֶך 
הַמַר קָם הַלָבָן וְאָמַר: אֲנִי הּוא הָרִיק ּבֶחָלָל ׁשֶנִפְעַר   
קָם הַכָחֹול וְאָמַר: אֲנִי מְסַמֵל אֶת הַלֵב שֶהָפַך לְקַר 
קָם הַחּום וְאָמַר: אֲנִי ּכִיּסִיתִי אֶת הֶחָבֵר ׁשֶנִקְבַר 
קָם הַוָרֹוד וְאָמַר: אֵין לִי מָקֹום ּכָאן הַיֹום, אֲנַסֶה ׁשּוב מָחָר.

אולי - רן 

די דדיי דדיי. די די... 
האוטובוס נוסע בהרים 
הגוף מעט כואב וקר 
עוקב באצבע על מפה 
מתלבט בין שתי דרכים 
מדליק אור במטבח בחוץ מונסון, 
הגשם חם יש דברים הפוכים בצד השני של העולם 
הטוב הוא נקודה על גרף ומה יקרה כשנהפוך עוד רגע דף? 
 
די דדיי דדיי... 
אולי זה לא האוטובוס הזה בוער 
בראש מוקף המון במציאות ידי מגואלות רק מהמים 
בכיור מפתח במנעול אני שוטף סכין, 
מוכן! בסוף זו את ולא אויב מחבקת אותי מהגב 
הרע הוא נקודה על גרף ומה יקרה כשנהפוך עוד רגע דף? 
 
אנחנו מפרשים כל דף 
ומה יקרה, כשנחליף עוד רגע גרף? 
מגיע לך יותר, גם לי ממי בדיוק? 
זה לא ברור אולי אצא מחר בראש אחר 
עם התקווה שתישאר הטוב הוא נקודה על גרף 
ומה יקרה כשנהפוך עוד רגע דף? 
אנחנו מפרשים כל דף ומה יקרה, כשנחליף 
עוד רגע גרף?

הבוקר- רועי 

הלב על 200 הפה יבש 
מתעורר כלום לא קורה 
זיעה קרה כל הגוף בוכה 
כל כך מפחיד כאן בקצה
 
והבוקר בא ונגמר גם הכאב 
 
שומע את עצמי מנסה להרגיע 
קול פנימי שקורא לנשום להגיע 
שם רחוק יש אור חלש 
מחפש בי את הכח חייב לנצח 
 
הכאב והבוקר בא ונגמר 
גם הכאב חייב לנצח בקרב חייב לנצח בקרב 
חייב לנצח והבוקר בא ונגמר 
גם הכאב

לקראת ההופעה הראשונה שלנו ב"מפתח SOUL", אחד החברים כתב לי באופן פרטי, שהוא לא חושב שיוכל להופיע. שאלתי למה. הוא ענה שזה יותר מדי מפחיד ומלחיץ אותו. עניתי שאין בעיה, הוא לא חייב להופיע אבל יהיה נחמד אם יגיע לחזרה, כי זו חזרה, זה כיף ולא מלחיץ. והשיר שלו מעולה ויהיה כיף לשמוע אותו שוב. ככה זה נמשך כל חזרה עד ההופעה. אני באמת הצעתי לו לוותר על ההופעה ורק להגיע לחזרה הזו, וגם לזו, ובסופו של דבר להגיע לסאונד צ'ק ולראות איך הוא מרגיש, ואם לא ירגיש לו נכון אז לפחות יהיה איתנו. הוא הגיע, הופיע והיה נהדר.  


- פרסומת -

זאת גישה שפיתחתי כמה שנים קודם לכן, כשעבדתי עם כותב נהדר שהיתה לו חרדה חברתית,  ושרצה לקרוא את אחד השירים בהשקת הספר שלו אבל פחד מזה מאוד. ככה התקדמתי איתו צעד-צעד והוא קרא והיה מצוין. ועם השנים למד גם להתבדח על הבמה ולצחוק על עצמו. העניין הוא כזה לדעתי - כל ניסיון להתקרב לרגע המפחיד שמצליח הוא טוב, ומותר להיכשל, ומותר לוותר ומותר לסגת. אני באמת מאמין בזה ולא מזייף כשאני אומר את זה, ואולי בגלל זה, זה עובד. 


- פרסומת -

 

לפני כשנה, מתן, אחד הכותבים המוכשרים אצלנו, סיפר לי שהוא מקליט כמה שירים וביקש ממני לשיר איתו דואט באחד השירים. אמרתי בשמחה והוא שלח לי את השיר הבא:

מָה יֵשׁ מֵעֵבֶר לַגְּבוּל?

שִׁכְבִי לִישֹׁן יַלְדָּתִי קְטַנָּה, 
שׁוּטִי בַּחֲלוֹם, פִּרְצִי גְּבוּלוֹת 
מֵעֵבֶר לְהָרִים, יֵשׁ אוּלַי מְדִינָה, 
שֶׁמְּרַחֲפִים בָּהּ עִם פֵיוֹת
 
מִצְאִי מָקוֹם לְהִשְׁתַּטּוֹת, 
פָּשׁוּט לִהְיוֹת עַצְמֵךְ
תִּרְכְּבִי עַל אֲרָיוֹת, 
אַתְּ וַדַּאי יוֹדַעַת אֵיךְ 
 
עוֹלָם תָּחוּם, מָלֵא גְּבוּלוֹת, 
יוֹם אֶחָד הֵם הֲגַנּוֹת, 
וּבַלַּיְלָה פְּקֻדָּה לַחֲצוֹת. 
עוֹלָם תָּחוּם, מָלֵא גְּבוּלוֹת
 
שַׁן אָבִי לוֹחֵם שֶׁל לַיְלָה, 
נַסֵּה פָּחוֹת לַחֲצוֹת גְּבוּלוֹת 
מֵעֵבֶר לַקַּוִּים, סִימָנֵי שְׁאֵלָה, 
שֶׁלְּעוֹלָם לֹא יְקַבְּלוּ פִּתְרוֹנוֹת 
 
תִּמְצָא מָקוֹם מִבְצָר אִישִׁי 
פָּשׁוּט לִהְיוֹת עַצְמְךָ 
אַתָּה נִלְחָם כְּמוֹ לָבִיא
אֲנִי כָּאן אִתְּךָ
 
עוֹלָם תָּחוּם, מָלֵא גְּבוּלוֹת, 
יוֹם אֶחָד הֵם הֲגַנּוֹת 
וּבַלַּיְלָה פְּקֻדָּה לַחֲצוֹת
עוֹלָם תָּחוּם, מָלֵא גְּבוּלוֹת
יוֹם אֶחָד הֵם הֲגַנּוֹת 
וּבַלַּיְלָה פְּקֻדָּה לַחֲצוֹת
 
אֶשְׁתַּדֵּל שֶׁלֹּא תֵּדְעִי נְסִיכָה, 
אֵיזֶה קַו אֶחֱצֶה עִם לֵיל, 
וּכְשֶׁאַתְּ רוֹקֶדֶת בְּחֲלֹם שֶׁל שִׂמְחָה, 
מִי בּוֹכֶה בָּרֶקַע, מְיַלֵּל. 
 
גְּבוּלוֹ שֶׁל יָם עוֹצֵר שִׁטָּפוֹן, 
אֲבָל אֵיזֶה גְּבוּל עוֹצֵר זִכָּרוֹן? 
 
אַבָּא, אֲנִי לְצִדְּךָ בְּכָל הַכְּאֵבִים
אוּלַי עַכְשָׁיו תְּצַיֵּר רַק בְּתוֹךְ הַקַּוִּים

מתן ביקש ממני לשיר את תפקיד הילדה בשיר. וככה עבדנו עם מיכאל גוטליב המפיק וירון הטכנאי, והרגשתי שאני מתחבר למצב של בת של אב שסובל מהלם קרב, ואיך הילדה עוזרת לו. התקרבנו מאוד מתן ואני בתהליך. השיר יצא מאוד מרגש. מתן הוא איש גבוה גדל גוף ומאוד עדין. לפעמים כשהוא מחבק אותי, אני עדיין מרגיש שאני הילד או הילדה שלו.

יום אחד בסדנה הנוכחית אני מגיע לשטריקר, מחנה את האוטו מתחת לבניין היפה של הקונסרבטוריון, פותח את דלת הכניסה לבניין ושומע אזעקת פריצה או אש בווליום לא יאמן. חשבתי שזה אני, אולי פתחתי את הדלת בצורה מוזרה? חזרתי החוצה לחניון וניסיתי שוב להיכנס. ושוב  האזעקה התחילה בכל הכוח. כתבתי להדס - שאלתי מה קורה, והיא ענתה לי 'זה ככה מאתמול'. חייכתי, הבנתי שגם הסיפור הזה לא מסביב, ועליתי לחדר שלנו עם הידיים על האוזניים. הצעתי מיד שנלך לירקון, זה לא רחוק ויש לי רעיון לתרגיל שאפשר לעשות בהליכה. מיכל אמרה שזה רעיון טוב. יצאנו מהבניין והסברתי ככה: אנחנו הולכים וכל החושים שלנו עובדים, קולטים את המתרחש, וגם מעלים מהזיכרון דברים שקשורים אצלנו לדברים שאנחנו קולטים בהווה. אז נלך בקבוצה - יש לזה כוח כשהולכים יחד - לא מהר נפעיל את המצלמה הפנימית שלנו, ונקליט את כל מה שעולה בחושים וגם בזיכרון. וכשנגיע לירקון, נמצא מקום לשבת ונכתוב את מה שעלה בטיול הקטן שלנו.

יצאנו לדרך, התיישבנו על גדת הנהר והתחלנו לכתוב. זוג ברווזים באו והצטרפו אלינו, אולי התעניינו בנו או בקליפות הגרעינים על הדשא. כתבנו, דיברנו על השירים, נהנו מהאוויר הטוב של תחילת הקיץ, מהטבע של הירקון. היה לנו מפגש טוב. כשסיימנו, ביקשתי מאמיר שיכתוב בווטסאפ של הקבוצה מה היה, למען מי שלא הגיע, והצעתי רעיון שניקח את כל הטקסטים שכתבנו, ניתן ל-ChatGPT לערוך לנו גרסה של כל הטקסטים מאותו מפגש.

אני פותח כאן חלון להתכתבויות שלנו בקבוצת הווטסאפ מאותו יום וכמה ימים אחר כך:

אמיר: אילוצים טכניים, היתה אזעקה מצמררת בקונסרבטוריון, שנהפכה לטיול הליכה של 5 דקות, בשקט, וכל אחד ספג מראות ושורות בהליכה הקצרה. עכשיו, אני מזכיר, שנשלח כל אחד את הקטע שלו, וננסה לאחד באמצעים טבעיים את 5 החבילות לאחת, ואחרי שנצליח נאפשר גם לבינה ל GPT קומבינציה.

דן: מעולה אני בעד לתת לגי'פטי לערוך אותנו. תשלחו את הטקסטים לכאן

אמיר:

מיסטר טיט / אמיר
פועלים ערבים מעמיסים שקי טיט,
לבנות עוד קומה לתיכון תל אביב,
שמחנך צעירים נאמנים למגילה, העצמאות היא שלנו ובשבילם פרנסה.
 
ומכל הגינות חרמשים ומכסחות,
משחררים מהירוק חמצן לריאות,
ופוסטרים על לוח מודעות מודיעים,
הגאווה תתקיים, אנחנו עדיין חופשיים.

אבי:


- פרסומת -

מהקונסרבטוריון לירקון / אבי
מהקונסרבטוריון לירקון הביניים משתנים.
הרבה זכוכיות, מעט לבנים.
נער מקפיץ כדור על המדרכה.
אישה מדברת בטלפון בקול
ומחייכת בנימוס
לקבוצת בחורים שעברו
ממש במקרה ממול.
שני שפות שלושה אנשים
השני מתרגם השלישי מקשיב.

רועי:

ממול הבניין שנבנה
שני קבלנים בעמידה זקופה
מביטים אל הנכס / שתכף יימכר
הכרס תתמלא / פה בשביל להשאר
מזינים אחד את השני / השפה לא ברורה
ואני מהצד מרגיש לא שייך / כותב מחובר על ספסל בשדרה / הפיקוסים עוטפים מרגיעים את הנשימה
משאית עוצרת פורקת את המשא
הקבלנים לא מתערבים / מציתים עוד סיגריה
אני נשאב אל החוויה
שרשרת זהב / צמיד שמראה עוצמה
שני קבלנים מול בניין שתכף נבנה

אוהד:

מרפסות / אוהד
דודה יהודית הורישה דירה בכיכר המדינה
עם מרפסת סגורה שעדיין לא הפכתי לדירה
 
בכל העיר יש מלא מרפסות
חלקן תלויות וחלקן ריקות
מרחת שרכים נופלים לכל עבר
ואחת ריקה סתם עוד חדר
 
יש מרפסת של מטר וחצי
ובה חמישה חברים יושבים וצוחקים
ומרפסת ענקית ‏אם קשיש
שיושב לבד ומביט על העוברים ושבים
 
מרפסת אחת בשלבי בניה
ואחמד צועק למטה לבני
שיעלה קבר את הבטון
בני עסוק בלדבר עם האישה
 
ועדיין כשאת עוברת ברחוב
כל הפועלים מפסיקים לעבוד
וגם כל עוברי האורח
מביטים וחושבים עם מי את מדברת
 
גם לי יש מרפסת עם נוף לים
בקומה גבוהה על ראש גבעה
 ושם החיים קורים נפגשים עם חברים
 וארוחות ערב עם משפחה ושכנים
 

למחרת גם רן שלח את הטקסט שלו ואבי שלח גרסה מעודכנת

 רן: בוקר טוב.

הקטע מהמפגש בירקון.

(לאחרונה, התחלתי לכתוב מה שעובר לי בראש, בלי מאמץ לנתב את זה למשהו בעל ערך לטעמי. יוצא מאוד "פוסט טראומטי" פחחח 🙂. זה מה יש:

ציר
שטח בנוי עירוני
רכב ענתיקה נטוש
שיפוצים
ומישמיש אחד על מעקה
 
יוצאים לשטח פתוח
רוח קרירה, לא מזהה צלפים
דמויות בודדות כולן חשודות
על גדת הנהר
 
פותח ציר
רועי עוקף משמאל
לא נורא, אם יפול
נוכל לזהות מאופה נורה
 
רוח בעשבי הנחל
על שפת הירקון
ברווזים בתל אביב. 
נעים

אבי: בוקר טוב לכולם

לא הצלחתי לחבר את כבל HDMI מהראש שלי למחשב ובמקום ChatGPT זה מה שיצא לי.....

מֵהַקּוֹנְסֶרְבָטוֹרְיוֹן לְיַרְקוֹן הַבֵּינַיִם מִשְׁתַּנִּים.
מִכָּל הֲגִינוּת חֶרְמֵשִׁים וּמַכְסֵחוֹת,
מְשַׁחְרְרִים מֵהַיָּרֹק חַמְצָן לָרֵאוֹת.
מִשְׁמֵשׁ אֶחָד עַל מַעֲקֶה, מַבִּיט עַל הָעִיר.
יֶלֶד מַקְפִּיץ כַּדּוּר עַל הַמִּדְרָכָה.
דְּמוּיוֹת בּוֹדְדוֹת כֻּלָּן חֲשׁוּדוֹת, מַבִּיטוֹת מִבַּעַד לַחַלּוֹן
עַל פּוֹעֲלִים עַרְבִים מַעֲמִיסִים שַׂקֵּי טִיט,
לִבְנוֹת עוֹד קוֹמָה לְתִיכוֹן תֵּל אָבִיב.
רֶכֶב עִנְטִיקָה נָטוּשׁ, מְסֻדָּר בַּחֹרֶף.
וּפוֹסְטֵרִים עַל לוּחַ מוֹדָעוֹת מוֹדִיעִים,
הַגַּאֲוָה תִּתְקַיֵּם, אֲנַחְנוּ עֲדַיִן חָפְשִׁיִּים...
 
שֶׁטַח בָּנוּי עִירוֹנִי.הַרְבֵּה זְכוּכִיּוֹת מְעַט לְבָנִים.
יוֹצְאִים לְשֶׁטַח פָּתוּחַ נוֹשְׁמִים אֲוִיר צָלוּל,
מוֹצְאִים רֶגַע שֶׁל שֶׁקֶט וְשַׁלְוָה.
רוּחַ בְּעִשְׂבֵי הַנַּחַל, מְזִיזָה אֶת הֶעָלִים
שֶׁנּוֹתֶנֶת הַרְגָּשָׁה שֶׁל נָסִיךְ וְכַפּוֹת תְּמָרִים.
(בְּפַעַם הַבָּאָה אַל תִּשְׁכְּחוּ לְהָבִיא עֲנָבִים...)
 
עַל גְּדַת הַנָּהָר, הַחַיִּים זוֹרְמִים
וְנוֹשְׂאִים אוֹתָנוּ בְּמַחֲשָׁבוֹת וּצְלִילִים.
בַּרְוָזִים בִּזְרִיזוּת חוֹצוֹת אֶת הַגָּדָה
מַסָּע בִּלְתִּי נִתָּן לַעֲצִירָה,
אֲנָשִׁים וְחַיּוֹת, צְמָחִים וְצַלָּפִים, כֻּלָּם בְּיַחַד חַיִּים.
 
בְּדֶרֶךְ חֲזָרָה מֵהַיַּרְקוֹן לְקוֹנְסֶרְבָטוֹרְיוֹן
פּוֹתֵחַ צִיר, מוֹבִיל אוֹתָנוּ לְאֹרֶךְ הַדֶּרֶךְ,
מִישֶׁהוּ עוֹקֵף מִשְּׂמֹאל,
לֹא נוֹרָא, אִם יִפֹּל,
כִּי הָאִישִׁיּוּת שֶׁבּוֹ תִּתְגַּבֵּר.
 
הִגַּעְנוּ לַמַּזְגָן בְּלִי צִלְצוּלֵי הַפַּעֲמוֹנִים
וְרַעֲשֵׁי הַכִּנּוֹר וְהַתֻּפִּים,
לְאַחַר מַסָּע בִּלְתִּי נִתָּן לַעֲצִירָה
שֶׁל תִּקְוָה וְהַעֲצָמָה  
 

יותר מאוחר באותו יום  אוהד הזין  את הCHTGPT את הטקסטים שלנו ושלח את זה

אוהד:

מהקונסרבטוריון לירקון / ChatGpt4
 
בתל אביב העיר, ככה היא מתגברת,
שטח בנוי עירוני, עם חיים תוססים וצעירות גוערת,
ברחובות העבודה, שיפוצים מתבצעים,
עידוד למרפסות, חדשות טובות מתבשרים.
 
רכב ענטיקה נטוש, מסודר בחורף,
זכרונות יפים מתגלגלים עם כל רוח,
מישמיש אחד על מעקה, מביט על העיר,
זמן מבוקר לערב, ימים חדשים מציפים בטוב ובניר.
 
יוצאים לשטח פתוח, נושמים אוויר צלול,
מחפשים רגע של שקט, רגע להיפגש עם עצמם ולהרגע,
רוח קרירה מחממת את הלב, מחדשת את החיים,
אנשים וחיות, צמחים וצלפים, כולם ביחד חיים.
 
דמויות בודדות כולן חשודות, מביטות מבעד לחלון,
מעבירות את הימים במערכת העולם האורבנית, בכאוס ובסדר שלהן,
על גדת הנהר, החיים זורמים ונושאים אותנו,
מסע בלתי ניתן לעצירה, עיר של תקווה וחלומות של חדשות טובות.
 
פותח ציר, מוביל אותנו לאורך הדרך,
רועי עוקף משמאל, נרגש לעבור כל חסר,
לא נורא, אם יפול, נוכל לזהות מהות נורה,
כי האישיות שבנו מתגברת, אנחנו מתעוררים לשטח הפתוח החדש.
 
רוח בעשבי הנחל, על שפת הירקון הירוקה,
ברווזים בזריזות, בחיוך שטוף רוח,
בתל אביב הכוסית, משהו מיוחד מתגלה,
מביטים זה בזה, מתמודדים עם החיים ומתגברים.
 
בתל אביב העיר, בנוי עירוני ומרהיב,
חיים תוססים וצמחים בכל רחבי הקרב,
אנחנו עם הגאווה, אנחנו עם השקט,
תל אביב יקרה, בך אנו חוגגים ומתרגשים תמיד.

אמיר: חחח, ידעתי שתל אביב היא כוסית


- פרסומת -

דן: אמיר אולי תנסה גם

אמיר (אחרי שעה):

זה מארבעה שירים :  יצא בליל של...  

שטח בנוי עירוני, מרפסות וגגות מעלים קול,
בתל אביב הירוקה, העיר הגדולה והמולכה.
רכב ענטיקה נטוש על אדמת הרחובות,
שביתתו נצורה, היסטוריה של זמנות.
 
שיפוצים ושדרוגים מסבירים פנים,
תיקון המבנים, חדשנות ממריאה גבהים.
מישמיש אחד על מעקה, מביט על הנוף,
שקוף כמו זכוכית, אך מקנה הבטחון.
 
יוצאים לשטח פתוח, נשמה מתחדשת,
רוח קרירה מנשמת, צלף שומע נשימה.
דמויות בודדות, נפגשות וחשודות,
על גדת הנהר, בהרגשה שובת רגע.
 
פותח ציר, עוקף משמאל, נמשיך הלאה,
אם יפול, נתפס את דרכו, אף על פי הסיכוי.
נוכל לזהות מאופה נורה, לסגור עיסוקים,
בתנופה נחמדה, אנחנו ממשיכים לפעול.
 
רוח בעשבי הנחל, מרעננת ומרגיעה,
שפת הים הירוקה מספרת סיפורים ידועים.
ברווזים בתל אביב, מחיאות כנפיים על המים,
תקווה מתפשטת, פועלים חופשיים.
 
מהקונסרבטוריון לירקון, העיר משתנה,
זכוכיות ברחובות, פרטים חדשים מתפשטים.
עם שמות שונים, בגוונים רבים, צבעים מערבבים,
בכל מקום ופינה, טעמים משתנים.
 
נער מקפיץ כדור, שמחה מתפשטת ברחוב,
אישה מדברת בטלפון, שמחת פגישה מתגלגלת בקול.
מחייכת בנימוס, עם מי שבאה לפגוש,
העיר נוגעת בחיים, פועלים חופשיים במקום הנכון.
 
דודה יהודית הורישה דירה בכיכר המדינה,
עם מרפסת סגורה, מבט על החיים העירוניים.
בכל העיר מרפסות, רחבות וצרות,
מרחת שרכים, נופלים לכל עבר, מתקרבות.
 
מרפסת ריקה, סתם עוד חדר, לא עוברת ממש בגללה,
יש מרפסת של מטר וחצי, חמישה חברים יושבים וצוחקים.
ומרפסת ענקית, קשיש מתבודד במבטו,
על עברים ושבים, העיר מתפשטת עם הזמן.
 
מרפסת אחת בשלבי בניה, קבלת קיום לחלומות,
ואחמד צועק למטה, לבני, שיתפקד הבנייה.
נערים עסוקים בשיחה, מחייכים ומצחיקים,
העיר חוה, חברים נפגשים ושבים.
 
עם כל הפועלים, האורחים והתושבים בעיר,
מרפסות משתנות, סיפורים מתקיימים בזיכרון.
כי העיר היא יצירתנו, המקום שלנו לחיות,

דן: GPT Chat אולי טוב בכמה דברים אבל כותב שירים גדול הוא עוד לא.

אוהד: גם אני לא הצלחתי להגיע לשילוב מתאים, אם אני משתמש בטקסטים שלנו זה די חוזר על עצמו כמו מה ששלחתי כבר, נראה לי שצריך להביא מומחה

אמיר: אנסה עוד נסיון,  הפרנקנשטיין הזה בתהליך למידה, אל תאמינו בעצמנו כל כך מהר בחזרה 🤣🤣

אוהד: עד שהוא יגדל אשלב את ״אל תאמינו בעצמנו כל כך מהר בחזרה״ בשיר חדש 😉 💪 

אמיר: יו הרמתי ידיים... זמנית !, סתם ה"אהבל" הזה מחזיר לי את השירים שלנו כמעט באותן שורות. אבל ברור שאני האהבל (הלקאה עצמית וחוסר הבנה+אפס ריכוז) צריך ללמוד פרומפטים נכונים שהוא מבין, או שאני בגירסה הלא נכונה ( של עצמי, 😅)... אל תיקח לי את המשפט הזה אוהד 🤣,...   אני מפתח הפרעת קצב וריקוד. 

דן: אפשר לוותר.. 😊 אנחנו יודעים יותר ממנו כרגע. נמשיך לבד

אנחנו במפגש הלפני אחרון בקבוצת המתקדמים 

כותבים בדקות האחרונות של המפגש על סיום הסדנה. ביקשתי לכתוב בשורות ארוכות על חווית הסוף וגם אני כותב, אני רגיש לסיומים, הם מכאיבים לי. לא רוצה לשנות, רוצה להמשיך להיפגש ולקבל את הכוח לתת חזרה. אני אוהב את האנשים כאן אחד אחד. אנחנו לא רבים היום, אבל זה לא משנה. יפה לראות איך מקשיבים אחד לשני איך המפגש עף, איך הרגשות עולים ויורדים. 

עצרנו, כולם קראו מה כתבו וגם אני. דיברנו על מה נעשה במפגש הסיום הקטן שלנו, ואלעד חבר הקבוצה (לא אלעד שודלר חברי המוזיקאי) ביקש 20 דקות כדי להעביר לנו משהו. מסקרן לראות מה יעשה איתנו.

 

המפגש האחרון לתקופה זו היה אתמול. קראנו שירים על סיום שבקשתי להביא, ואח"כ יפעת והדס הצטרפו, ואלעד הראה לנו ראש של אלה שגילף לכדי אישה ערומה. כמו שאמר 'הראש כבר חסר אבל היא עוד כאן'. 

הרעיון שלו היה להעביר את פסל העץ הקטן - 'האלה שהפכה לאלה' כמו שאמר אחד החברים - ומי שמחזיק בה שומע אחרים מדברים עליו, דברים טובים, שהוא נתן לנו בתקופה שהיינו יחד. 

התהליך הזה היה מרגש ביותר. כל אחד קיבל מתנות על עצמו. עלי אמרו שאני נדיב מתייחס לכולם בגובה העיניים, יודע לבקש אבל לא דורש ולכן מקבל יותר, מקשיב… הלוואי שאהיה יותר מכל הדברים הטובים שהחברים חושבים עלי.

 

הנה קצת ממה שהחברים כתבו או אמרו לי על הסדנה:

זה מה שכתב אלעד על הסדנה:

המפגש עם דן היה כמו אויר לנשימה עבורנו. אנשים ביטאו את כאבם, כיסופיהם ויצירתיותם במילים שכתבו ושיתפו בקבוצה. היה זה מסע ריפוי לא מתיימר. דבר ששחרר אותנו מצפיות למטפל או מתהליך כלשהו. היו אלו אנו והתחושות והמילים העולות בנו. ככל שעברו המפגשים הבנתי שהאנשים פה נהיים שקופים אחד לשני, כאילו שמבינים מה עובר בפנים... היה זה מקום לנוח ולהתערסל בחברה מקבלת ומבינה ומטובלת במילים, חרוזים, דימויים וסיפורים, שהפכו כל מפגש למסע מרתק. דן היה שם נוכח, מקבל, אישי והכי בגובה העיניים. כאילו שידע באמנותו לא להרוס את הפוטנציאל הגלום בחדר ובאותו הזמן להיות מורה, חבר, השראה ושותף למסע. הרגשנו את האהבה שלו לקבוצה ולשירה והוא נשאר בשלו... נוכח, צנוע אוהב, פגיע, וערסל מרפא.

בשיחה עם אוהד על העבודה שלנו בסדנה הוא אומר לי:

קבוצה עובדת, כמו שאצלנו, רק מזה מתכנסים כבר יש סנכרון, זה שיש יום קבוע בשבוע וזה שיש דברים קבועים שעושים זה מאוד עוזר. הפסיכולוגית שלי אומרת שאני 'סוכן כפול'. גם עם החברים אבל גם על "ההנהלה", ובאמת, אני מסיים את הלימודים בעוד חודש של הפסיכותרפיה, החלטתי שאני אהיה מטפל בעצמי. אני חושב שזה מוזר, שאנחנו לא מתרגלים את הדברים שעושים לנו טוב ומצפים להרגיש טוב. זה שאני פה ומתרגל זה עושה לי טוב, לעלות על הבמה זה היה מטורף, מפעם לפעם זה היה יותר נעים. לפני ההופעה הראשונה היה לי ממש התקף חרדה, אבל על הבמה היה לי מדהים. זה משפיע עלי בכל תחומי החיים, אמרתי למנהל פיתוח אצלנו שמאז שאני כותב שירים אני מתכנת יותר טוב. עכשיו אני רוצה ללמוד יותר קלידים למשל, ועדיין יש מחסום.

שיחה עם אמיר

 אני בכלל רציתי ללכת לקורס גלישה, אבל כאבה לי הכתף, אז יפעת המליצה לי לבוא לפה. בהתחלה חשבתי שמפתח סול זה רק לימוד נגינה, ואמרתי לעצמי מה לי ולזה, אבל הכתיבה תפסה אותי, אני כותב לעצמי מגיל צעיר. הייתי עושה דפי בוקר לפני שנים עוד בניו יורק. באתי לקבוצה שלנו וכיום אלו האנשים הכי קרובים אלי, אלעד, אושרי נדב.. מצאתי כאן משהו עם משחקי המילים, האוזן פתוחה. לפעמים אחרי המפגש אנחנו הולכים יחד וממשיכים לדבר על השירים לעבוד עליהם. אני מרגיש שאני יכול לשחק כאן עם השטויות שלי וזה נופל על אוזניים פתוחות. אני מתחיל לדבר עם אלעד בטלפון ואנחנו מוצאים את עצמנו עובדים על הטקסטים ביחד. 

אמיר מספר לי על הלילות שלי הוא כמעט לא ישן שינה עמוקה, הסיוטים מעירים אותו בשלוש בבוקר והוא נשאר ער ומצליח לישון לאיזה שעתיים בבוקר, אחרי שאשתו והילדים יוצאים. אומר לי כאילו שרדתי את הלילה, עכשיו אני יכול לישון. 

רן בתגובה לקריאת המאמר

מדי פעם מגיח למציאות 
כמו חלום בהקיץ
וחוזר למקום בו אני דרוש  
עם חלק ממה שקרה עכשיו 
 
לומדים לחיות עם זה 
להקפיא פרצוף מתעניין 
כמו שלט: "יצאתי תכף אשוב" 
לקפל ולקשור את הרגש
שלא יברח 
 
בטח יש שימוש למישהו 
שמשחק פורטנייט בראש בלי מחשב 
ומדי פעם גם מקשיב לאמא במטבח 
ששם את הגלידה 
במקום הכי רגיש בשן 
להיות מוכן 
 
שקרן. זו המילה שעולה לי 
"המצאת הכל
שנים שסיפרת לעצמך 
תיאמת גרסאות

נווה כתב שיר על החוויה של העבודה בסדנה:

בחבורה של דן

בחבורה של דן
מכניסים אורחים
גברים שראו מוות
ונשארו כדי לספר
קפאו בזמן
לנצח צעירים
 
זה שמחייך בלי שליטה
וההוא שלא יוצא מהמיטה
אבל תמיד מגיע
 
כל שבוע באים לטיפול
בלי לשאול, בלי לחקור
רק לשמוע ולכתוב
 
מלים מדממות נמהלות בשמנים ארומטיים
קומץ אבקת שריפה
וקורט אבק כוכבים
בחבורה של דן
אין ראש לשולחן
יושבים אוהבים 
כואבים וכותבים

לסיום עוד כמה שירים מתוך המופע השלישי שלנו שזכה לשם מתוך שיר של אמיר - 'לופ בין עבר להווה':

 

ּפָנִים אֶל מּול ׁשֵדִים - מאת מתן 

 עַל גּופִי ׁשִרְיֹון פְלָדָה ׁ
שֹומֵר ׁשֶלא יִּוָדַע 
עַל הַלֵב ׁשֶלא מִתְאַחֶה 
מִמַמְלֶכֶת הַלא נֹודַע 
 
ּבָרֹאׁש הַכֹל טָרִי
כְמֹו לא הָיָה זֶה בַעֲבָרִי 
אַך אִם אָכֵן הִתְרַחֵש, 
אַיֵה צַלֶקֶת בִבְשָרִי? 
 
לַעֲמֹד מּול הַפְחָדִים
פָנִים אֶל מּול ׁשֵדִים, 
לָנֶצַח 
 
נִמְנַע מִמָה ׁשֶמַזְכִיר 
מִתְאַמֵץ יֹותֵר לְהַסְתִיר 
הָרֹאׁש לא מְעַכֵל
כְלּום כְבָר לא בָהִיר 
 
ּוּבִפְנִים הַכֹל בֹועֵר וְ 
הַלֵב מַמְשִיְך לְהִזָכֵר 
אִי אֶפְשָר לְהַכְחִיׁש,
לא אֶהְיֶה אֲנִי יֹותֵר 
 
לַעֲמֹד מּול הַפְחָדִים 
ּפָנִים אֶל מּול ׁשֵדִים, 
לָנֶצַח 
 
חַיָב לָשִים לְזֶה סֹוף 
אֶת הַשְבָרִים לֶאֱסֹף 
מַתְחִיל לְהַשִיל ׁשִרְיֹון וְ 
מַפְחִיד עֹמֶק הַמַחְשֹוף 
 
צָרִיְך לְשַנֵס מָתְנַיִם 
וְלִקְפֹץ לְעֹמֶק הַמַיִם 
לְתֹוְך סַעֲרַת הָרְגׁשֹות
ולְהָעִיז לְהִסְתַכֵל בָעֵינַיִם 
לַעֲמֹד מּול הַפְחָדִים
 
פָנִים אֶל מּול ׁשֵדִים,
ולְנַצֵחַ לַעֲמֹד מּול הַפְחָדִים 
ּפָנִים אֶל מּול ׁשֵדִים,
ולְנַצֵחַ, לְנַצֵחַ

 

שיר של אלעד 

אִישׁ חַי
מָתַי נִגְמְרָה הַמִּלְחָמָה
חָדְלוּ שְׁרִיקוֹת הָאֵימָה
אֶפְשָׁר כְּבָר לִישֹׁן?
 
טִיל בַּדֶּרֶךְ אֵלֶיךָ
כְּבָר 30 שָׁנָה
הוּא תָּמִיד יִתְקָרֵב
לֹא יִפְגַּע..
 
שַׁחְרֵר אֶת הַנִּצְרָה
עֲמֹד נוֹחַ
אֵשׁ חַיָּה ! אֵשׁ חַיָּה !
 
שַׁחְרֵר אֶת הַנִּצְרָה
עֲמֹד נוֹחַ  אֵשׁ חַיָּה !
 
יוֹרֶה עַל עַצְמִי
לְלֹא אַבְחָנָה
שֶׁרַק תִּגָּמֵר
קִלְלַת הַכִּמְעַט וְקָרָה.
 
שֶׁמַּשֶּׁהוּ יִקַּח אוֹתְךָ
אֵיזֶה שִׁיר אוֹ אִשָּׁה
רַק לַשְּׁנִיָּה שֶׁל
שִׁכְחָה.
 
שַׁחְרֵר אֶת הַנִּצְרָה
עֲמֹד נוֹחַ
אִישׁ חָיָה! אִישׁ חָיָה.
 
שַׁחְרֵר אֶת הַנִּצְרָה
עֲמֹד נוֹחַ  אִישׁ חָיָה.
הָרְוָחִים בֵּין רִגְעֵי הַשֵּׁנָה
הוֹפְכִים לִתְקוּפָה
מָה אַתָּה מוּכָן לְהַקְרִיב
בִּשְׁבִיל מְנוּחָה?
 
מְחַפֵּשׂ מִלִּים
שֶׁיַּגִּידוּ מִי אַתָּה
מִתּוֹךְ הַשְּׁתִיקָה
צְפִירָה, שְׁרִיקָה
 
הַמִּלְחָמָה מַמְשִׁיכָה
זֶה קָרָה זֶה עַתָּה
 
הַמִּלְחָמָה מַמְשִׁיכָה
וְעַכְשָׁו זֶה אַתָּה!
 
שַׁחְרֵר   נוּחַ   אִישׁ חַי
שַׁחְרֵר   נוּחַ   אִישׁ חַי
 
שַׁחְרֵר אֶת הַנִּצְרָה
עֲמֹד נוֹחַ
אֵשׁ חַיָּה ! אִישׁ חָיָה.
 
שַׁחְרֵר אֶת הַנִּצְרָה
עֲמֹד נוֹחַ
אִישׁ חַי
 
שַׁחְרֵר   נוּחַ   אִישׁ חַי
שַׁחְרֵר   נוּחַ   אִישׁ חַי

 

צָב שִׁחְרוּר ( עד מתי? ) \ אָמִיר 

כָּל בָּתֵּי הַקְּבָרוֹת מְסֻדָּרִים כְּמוֹ אַלְבּוֹם
כְּבָר מִקּוֹם הַמְּדִינָה, כָּל חֶלְקָהּ מִלְחָמָה
מִשִּׁחְרוּר לְסִינַי,  שִׁשָּׁה יָמִים נִצָּחוֹן
הַתָּשָׁה? אַתָּה שָׁם, בֵּין כִּפּוּר לִלְבָנוֹן
וְהַהוּא מְקַדֵּשׁ אֶל מָלֵא חֲכָמִים
מוּל עַמּוּד הֶעָנָן בְּשַׁיָּרָה מוּבָלִים
לַקָּצֶה שֶׁל הַצּוּק הָאֵיתָּן מַגִּיעִים
וְעוֹצְרִים לֹא קוֹפְצִים...
                 מֵחָדָשׁ מַתְחִילִים
 
יַאלְלָה דַּי, עַד מָתַי ?
עוֹד יַמְשִׁיךְ הַמַּחֲזוֹר שֶׁקּוֹשֵׁר לִי בְּלוּפּ אֶת הֶעָבָר לַהוֹוֶה
זֶה בּוֹעֵר לִי בַּדָּם
בֵּין דִּמְיוֹן לָאֱמֶת אֲנִי מֵת לְהִשְׁתַּחְרֵר, 
לְהִשְׁתַּחְרֵר לִפְנֵי שֶׁמֵּת
 
לְגוּפוֹ שֶׁל עִנְיָן מְנַסֶּה לְהַרְפּוֹת
אַךְ עֲדַיִן מְשַׁיֵּךְ כָּל מִקְרֶה לְגוּפוֹת
אֶת הֲוַאלְס עִם בָּאשִׁיר כָּל הַלַּיְלָה רוֹקֵד 
וְגַם אִיצִיק הִצִּית  וְעָלָה עַל מוֹקֵד
כִּי בַּקְּרָב שֶׁאַחֲרֵי כֹּל אֶחָד הוּא בּוֹדֵד
גַּם אִתּוֹ זֶה בָּרוּר שֶׁהַחַיָּל שֶׁבּוֹ dead
בְּבֶטֶן זֶה סוֹעֵר, אַךְ הַחַיִּים בַּעֲצִירוֹת
שׁוּם דָּבָר לֹא זוֹרֵם, אֲנִי כִּתַּת כּוֹנְנוּת
אֶת מְנַת הַקְּרָב שֶׁקִּבַּלְתִּי בִּכְלָל לֹא עִכַּלְתִּי
לֹא יָשֵׁן רַק רָדוּם
אֵיךְ הִגַּעְתִּי עַד הָלוּם?
 
יַאלְלָה דַּי, עַד מָתַי ?
עוֹד מַמְשִׁיךְ הַמַּחֲזוֹר שֶׁקּוֹשֵׁר לִי בְּלוּפּ אֶת הֶעָבָר לַהוֹוֶה
לֹא עוֹבֵר עִם הַזְּמַן, בֵּין דִּמְיוֹן לָאֱמֶת
 אֲנִי מֵת לְהִשְׁתַּחְרֵר, לְהִשְׁתַּחְרֵר לִפְנֵי שֶׁמֵּת
 
יֵשׁ גִּנָּה מְטֻפַּחַת בִּקְצֵה בֵּית הַקְּבָרוֹת
זֹאת חֶלְקָה עֲתִידִית  שֶׁמְּחַכָּה לַבָּאוֹת,
לֹא רוֹצֶה שׁוּם נַדְלָ"ן בְּקִרְיַת הַשְּׁאוֹל
לֹא עוֹד פֶּרֶק בָּאַלְבּוֹם...
                ...כְּשֶׁהַמִּסְדָּר יַעֲבֹר לְדוֹם
 
יָא אַלְלָה Die, עַד מָתַי ? 
עוֹד יַמְשִׁיךְ הַמַּחֲזוֹר שֶׁקּוֹשֵׁר לִי בְּלוּפּ אֶת הֶעָבָר לַהוֹוֶה
וְבּוֹעֵר לִי בַּדָּם, בֵּין דִּמְיוֹן לָאֱמֶת 

מפתח סול ואני | דן תורן 1

צילום: מיכאל טופיול


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: הלם קרב, פוסט טראומה, טיפול במוסיקה
מעין מולמן ליכטר
מעין מולמן ליכטר
פסיכולוגית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אפרת בארי
אפרת בארי
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
דורית כנען
דורית כנען
פסיכולוגית
רמת הגולן, צפת והסביבה, קרית שמונה והסביבה
יסכה גואטה
יסכה גואטה
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
ד"ר רעיה בלנקי-וורונוב
ד"ר רעיה בלנקי-וורונוב
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
ענת פש
ענת פש
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
כפר סבא והסביבה, פתח תקוה והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

נתן אלתרמןנתן אלתרמן2/8/2024

לרבקה. עצוב לדעת שדן מת, עצוב שאנשים מתים. נקווה שחי היטב ושמכריו יתגברו על הצער.

HAIM GALHAIM GAL31/7/2024

מרגש. דמעות. תודה. [ל"ת].

נתן אלתרמןנתן אלתרמן31/7/2024

שלום. שיריך מרגשים, מבינים לפרטים ומפעילים חזק את הנפש. אני משורר כבר הרבה שנים וכותב הרבה מאוד שירים בכל סוגי הנושאים, ובנערותי הייתי סופר של סיפורים קצרים שעסקו בעיקר בחלומות ובדמיונות. אני חולם להיות מרצה וחוקר בספרות עברית. אני גם שר כבר הרבה זמן, והמורה לפיתוח קול מלחין באלתור שירים חדשים שלי, מנגן בגיטרה ושרים אותם ביחד. אני שר בצורה מיוחדת, תיאטרלית. לאחרונה יצרתי לי אתר יוטיוב למוזיקה שלי, שכולל השמעת שירים שכתבתי ויצירות שהלחנתי בפסנתר ובאורגן. המורה לפיתוח קול הקליט אותי בעבר שר שיר שלי והטעין את הסרטון ליוטיוב.