לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
אַתְּ רוֹאָה,  בָּא קַיִץ וְחָשַׁבְתְּ שֶׁלֹּא יָבוֹא

אַתְּ רוֹאָה, בָּא קַיִץ וְחָשַׁבְתְּ שֶׁלֹּא יָבוֹא

עלון פסיכולוגיה עברית | 30/6/2024 | הרשמו כמנויים

 

אַתְּ רוֹאָה,  בָּא קַיִץ וְחָשַׁבְתְּ שֶׁלֹּא יָ 1

השבוע גם ילדי הגנים והיסודי יצאו לחופשה ויצטרפו לאחיהם הגדולים. ה'חופש הגדול' כאן, וחום יולי אוגוסט נשבר עוד ביוני שהיה היוני הכי חם מאז קום המדינה. היה קשה לדמיין השנה שהקיץ יבוא. בכלל קשה לדמיין. ועכשיו הוא כאן, ולא קל לדמיין איך יראה. לכל תכנון מצורפת כוכבית *בערבון מוגבל*. ובתוך כך מבוקשים וננצרים רגעי קירבה, חום אנושי, משפחתיות, השתוללות על הספות במזגן, שיחה לעת ערב עם בירה קרה, חברות, אהבה. זו משימה מאד לא פשוטה לשמור את כל אלה בטמפרטורה הנכונה, כשמסביב הכל בוער.

השבוע באתרנו מאמרים מקצועיים חדשים, שקשורים לתקופה ולא רק:

עידית סולומון ופרופ' יאירה חממה-רז מציגות במאמרן 'רקמה אנושית אחת - מודל אינטגרטיבי לטיפול באבל ושכול', מודל טיפולי המעוגן בידע תיאורטי ומבוסס על מחקרים וניסיון מעשי בתחום. המודל נועד לסייע לאנשי מקצוע בעשייתם הטיפולית עם פרטים ומשפחות וכולל שלושה חלקים: א) חמש משימות תהליכיות של האדם האבל; ב) ששה מרכיבים של הברית הטיפולית והמצע הטיפולי; ג) שלוש תוצאות התערבות. הצרכים הטיפוליים בתחום האבל והשכול מחייבים מענים המאופיינים במומחיות. לכן חשוב שמטפלים יכירו את המודל ואת הבסיס התיאורטי והמחקרי עליו הוא נסמך, על מנת להבטיח מענה ראוי, מקצועי ומותאם לצורכי השכולים. מודל זה הוא בבחינת הנחת אבן פינה שבהמשך הניסיון המצטבר ברוח התקופה בה אנו מצויים ויידרש להרחבה.

במאמרו מציג נתי ביטון ניתוח של מאמרו של רז יוסף, "גבריות בלא נחת: ייצוג הגוף הגברי בסרטי התעמולה הציוניים" (2010) המתמקד בניסיון לכונן את הגבריות הציונית-יהודית החדשה כאנטיתזה לדימויו של הגבר היהודי ה"נשי", תוך שימוש במושגים פסיכואנליטיים אשר יסייעו בהעמקת ההתבוננות על המונח "גבריות". במסגרת ניתוח המאמר, נעשה שימוש במונח הפסיכואנליטי של פרויד, "המאוים", תופעה רגשית המבטאת פחד וחרדה שמתעוררת ביחס בין המוכר והידוע לבין הטלת הספק בידוע והמוכר. בהמשך המאמר, יוצג תיאור מקרה טיפולי מתוך הקליניקה עם איתמר, גבר הומו, אשר עוסק באופן אובססיבי בגבריות ונשיות הומוסקסואלית. במסגרת ניתוח תיאור הטיפול, יעשה שימוש במונח הפסיכואנליטי "המאוים", כפי שהוא בא לידי ביטוי בתהליך הטיפול של איתמר.


- פרסומת -

ובפסיכובלוגיה -

ד"ר רפאל יונתן לאוס משתף ברשומה חדשה בבלוג שעוסקת בסיכונים החוקיים והאתיים שבשימוש במודל 'תומכי/מאמני חוסן' במערכת בריאות הנפש הציבורית בישראל. את הדברים כתב בעקבות דיבייט בו השתתף יחד עם יעלה ורטהיים בכנס התלת שנתי של האיגוד הישראלי לפסיכיאטריה מול פרופ' שלמה מנדלוביץ.

"אז מה אני מציע? ברמה המיידית אני חושב שחשוב להגביל את מתן השירות לעובדים סוציאליים בוגרי תואר ראשון. הם אנשי מקצוע בעלי רישוי ממשרד הרווחה והסדרה בחוק העובדים הסוציאליים... ברמה הרחבה יותר אני מציע לא לשחק בנדמה לי, אין תחליף לאנשי מקצוע בעלי הכשרה ראויה בהיקף מספרי רחב. צריך להשקיע חשיבה ומשאבים בטיפול בחסמים שמונעים מאנשי מקצוע ראויים רבים שישנם בישראל לעבוד במערכת בריאות הנפש הציבורית (זה גם השכר אבל לא רק)".

 

אַתְּ רוֹאָה,
בָּא קַיִץ
וְחָשַׁבְתְּ שֶׁלֹּא יָבוֹא.
לֹא כָּךְ:
חָשַׁבְתִּי שֶׁאַתָּה לֹא תָּבוֹא, אוֹ שֶׁכְּבָר לֹא תִּהְיֶה עַד הַקַּיִץ.
וּבִגְלַל זֶה?
כֵּן, בִּגְלַל זֶה אָמַרְתִּי
שֶׁלֹּא יָבוֹא הַקַּיִץ
שֶׁחִפַּשְׂתִּי אוֹתוֹ בְּתוֹךְ שִׂמְלוֹתַי.

(מתוך השירים הגנוזים של יהודה עמיחי)

Photo by engin akyurt on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
עדי רוט
עדי רוט
חברה ביה"ת
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה
דני שלסמן
דני שלסמן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
דניאל חשאי
דניאל חשאי
עובד סוציאלי
אונליין (טיפול מרחוק)
מאיה לנגר
מאיה לנגר
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
סמדר כרמי
סמדר כרמי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, עפולה והסביבה, יקנעם והסביבה
כרמית קולץ- נהיר
כרמית קולץ- נהיר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

בימים שבין זיכרון יציאת מצרים לזיכרון השואה מתעוררות ביתר שאת שאלות הנוגעות לקשר בין זהות להיסטוריה....

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.