לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מגדר: בין מיצר למרחב - כנס 'שיחות' החמישי

מגדר: בין מיצר למרחב - כנס 'שיחות' החמישי

הרצאה בנעלי בית | 17/9/2022 | הרשמו כמנויים

הכנס השנתי של כתב העת "שיחות" הוקדש לנושא המגדר והתנועה המגדרית. מתוך רצון להעמיק ולחקור בנושא זה, שחשיבותו התאורטית והקלינית היא עצומה, ינסה הפעם כנס "שיחות" לחקור את התנועה המגדרית, את מהותה, את האופנים השונים שדרכם היא נפגשת עם החשיבה התיאורטית הפסיכולוגית לסוגיה, ואת הדרכים שבהן מפגש זה בא לידי ביטוי בטיפול הפסיכולוגי.

כנס שיחות החמישי "מגדר: בין מיצר למרחב" התקיים המכללה האקדמית תל-אביב יפו, ביה"ס למדעי ההתנהגות, ביום שלישי, 5.7.2022.

 

ברכות ודברי פתיחה | ד"ר בעז שלגי

 

מושב ראשון - מה שרואים משם: על הגדרה ומגדר

"צרות של מגדר" בפסיכואנליזה | ד"ר אפי זיו 

ד"ר אפי זיו (PhD), MSW פסיכותרפיסטית וחוקרת תרבות. בעלת קליניקה פרטית בתל אביב. מרצה בחוג ללימודי נשים ומגדר ובמרכז האקדמי ללימודי המשך ברפואה באוניברסיטת תל אביב (בתכנית הליבה ובמסלול ההתייחסותי). עמיתה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו. פרסמה מאמרים שעוסקים בצומת שבין פסיכואנליזה, טראומה ותיאוריה ביקורתית. 

בהרצאה אבקש להגמיש את המבט הפסיכואנליטי, על מנת להכיל את ההשתנויות של מגדריות בשדה התרבותי והחברתי. אעשה שימוש בהמשגה של מגדר כ"מבנה טראומטי" (Butler, 1995, Corbett, 2009; Goldner, 2011), על מנת לחשוף ולעורר התבוננות בפעולה הסמויה של מגדר בנפש כמו גם בשיח הפסיכואנליטי. לאור המשגה זו, אציע חמישה צירים לחשיבה אלטרנטיבית על "צרות של מגדר" בחדר הטיפולים. 

 

שיח עם הקהל | יו"ר ד"ר שרון זיו ביימן


- פרסומת -

 

מושב שני - מגדר בטיפול: טרנס-פרנס

טיפול מאשש מגדר (ומאושש נפש) | דפנה גרינר וגלי שיין טל

דפנה גרינר, עו"ס קלינית ופסיכותרפיסטית. מנהלת את הקליניקה לייעוץ ולטיפול של המרכז הגאה בתל-אביב. מרכזת הקורס "טרנסג'נדריות בחדר הטיפולים ומחוצה לו" במכון מפרשים. מדריכה סטודנטים ומתמחים בפסיכותרפיה. בעלת קליניקה פרטית.

גלי שיין-טל, פסיכולוגית חינוכית מומחית ומטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, רכזת הקורס "טרנסג'נדריות בחדר הטיפולים ומחוצה לו" במכון מפרשים. מנהלת את התוכנית "קפסולה" לטיפול זוגי ומשפחתי מתוך עמדה אינטגרטיבית.  מטפלת בקליניקה פרטית.

בשנים האחרונות חלו תמורות משמעותיות בהתייחסות לזהות מגדרית, כאשר זו נתפסת כיום כגיוון בריא המהווה חלק מהמרקם האנושי והיא אינה מעידה על פסיכופתולוגיה. האבחנות הרלוונטיות והגישות הטיפוליות עברו שינויים בהתאמה, וכיום המודל המבוסס ביותר מבחינה מחקרית וקלינית הוא המודל המאשש מגדר (Gender Affirming Model). ההרצאה תסקור את עקרי המודל, תוך מתן דוגמאות להתערבות מאששת מגדר עם  מטופליםות על הקשת הטרנסית.

 

מחשבות קליניות אודות העצמי הממוגדר באופן מרובה | ד"ר עופר מאורר

ד"ר עופר מאורר, פסיכולוג קליני ומרצה לפסיכולוגיה ופסיכותרפיה, מנהל תכנית הגל החדש בפסיכותרפיה באוניברסיטת רייכמן וממקימי המכון הישראלי לסכמה תרפיה. בוגר תוכנית ההכשרה הארבע-שנתית בגישה ההתייחסותית ב'מכון שיח' ושל תוכנית ההסמכה הבינלאומית בסכמה תרפיה. יו"ר לשעבר של הפורום הישראלי לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית. מרצה ומדריך בתוכניות לימוד שונות בארץ ובחו"ל, מטפל ומדריך בקליניקה פרטית ואונליין.

העצמיות המרובה מעסיקה את עולם הפסיכותרפיה בשנים האחרונות: גישות מקצוות שונים של המפה הטיפולית עושות שימושים קליניים במושג שמאפשר הבנה של מורכבויות נפשיות מסוגים שונים ועבודה טיפולית מתאימה. בהרצאה הנוכחית נתבונן על מושג העצמיות המרובה דרך פריזמת המגדר ונבחן את התמגדרותם המגוונת של חלקי עצמי שונים, את הקשיים שריבוי העצמיים הממוגדרים-אחרת יוצר לעתים, את האפשרויות להרחבת טווח-החוייה בהקשרים אלה, כמו גם לצמיחה נפשית ורגשית. נתבונן כיצד העצמיות הממוגדרת באופן מרובה עשויה לבוא לידי ביטוי בקליניקה, מה  עלול לעכב את הופעתה ומה עשוי לקדמה. 

 

מושב שלישי - איך נדבר על זה?

שאלות חשובות שקשה לשאול, ומחשבות על הקושי לשאול אותן - על המפגש בין הפסיכואנליזה להרחבה המגדרית | ד"ר מירב רוט

ד"ר מירב רוט, פסיכולוגית קלינית, פסיכואנליטיקאית וחוקרת תרבות. ראש התכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב. עורכת מדעית של "מלאני קליין - כתבים נבחרים" ב' עם יהושע דורבן (תולעת ספרים, 2013); "אותנטיות במפגש הפסיכואנליטי" מאת ארמה ברנמן פיק (כרמל, 2021) ו"פסיכואנליזה של ילדים" מאת מלאני קליין (תולעת ספרים, 2022). מחברת פרקים ומאמרים בפסיכואנליזה ובממשק בינה לבין התרבות וכן את הספר "מה קורה לקורא? התבוננות פסיכואנליטית בקריאת ספרות" (כרמל, 2017) שראה אור גם באנגלית: A psychoanalytic perspective on reading literature - Reading the Reader, Routledge, 2021.

בהרצאה אצביע על תופעה שאכנה "הזדהות השלכתית חברתית" כמייצרת עומס רב על השיח הפסיכואנליטי באשר למשמעויות התיאורטיות והקליניות של ההרחבה המגדרית. אצביע על האופן בו תופעה זו טבולה בכוחות דיכוי בעלי שני פנים משלימים המגבילים את חירות החשיבה התיאורטית והקלינית שלנו: החרדות הגזעניות והמדירות מכאן, והסופר אגו הרודפני של שיח הפוליטיקלי קורקט מכאן.

 

שיח עם הקהל | יו"ר פרופ' דנה אמיר

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: כתבי עת, מגדר
משה נח-מטות
משה נח-מטות
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה, פתח תקוה והסביבה
דגנית שיין שרון
דגנית שיין שרון
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה
אורי לבוא ורדינון
אורי לבוא ורדינון
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ד"ר תום רן
ד"ר תום רן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ד"ר תמר שביט פסח
ד"ר תמר שביט פסח
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
טל יהודה
טל יהודה
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של הרצאה בנעלי בית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.