לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מְחַבְּקוֹת בָּנוּ אֶת כָּל מַעֲשֵׂי הָאֹמֶץ שֶׁלֹּא נַעֲשֶׂה

מְחַבְּקוֹת בָּנוּ אֶת כָּל מַעֲשֵׂי הָאֹמֶץ שֶׁלֹּא נַעֲשֶׂה

עלון פסיכולוגיה עברית | 31/7/2022 | הרשמו כמנויים

 

מְחַבְּקוֹת בָּנוּ אֶת כָּל מַעֲשֵׂי הָאֹמֶץ שֶׁ 1

השבוע נרצחה רבאב אבו סיאם ז"ל, בת 30 מלוד, אם לשלושה ילדים, כשנורתה לעיני ילדיה בחצר בית הוריה. הגרוש שלה חשוד ברצח. מספר ימים קודם לכן, נרצחה באכזריות בביתה בדקירות סכין ליאנה סבנוק ז"ל, בת ה21. החשוד ברצח הוא אביה אלכנסדר סבנוק (בן 43) שהתאבד לאחר הרצח המזעזע. בשני המקרים המשטרה הייתה מעורבת והיה ידוע שקיים סיכון לחייהן של הנשים. המעט שנוכל לעשות הוא לא להתייחס לרצח של נשים בביתן שלהן כעוד ידיעה בשולי כותרות העיתון, אלא להחרד, לזעוק, ולחפש עוד ועוד דרכים לשיפור מצבן של נשים המאוימות על ידי בני משפחתן – אם בקריאה לשינוי ודיוק בדרכי הפעולה של המשטרה במצבים אלה, ואם בחשיבה על הרחבת והנגשת שירותי טיפול וליווי מתאימים לנשים במצבי סיכון.

השבוע באתרנו מאמרים מקצועיים העוסקים בין היתר במודלי טיפול מקוריים, ומעניינים וטורים מגוונים:

במצבי מצוקה רבים, חוויית החרדה העמומה מסתירה תחושות עמוקות וספציפיות יותר. "מודל הסולם" הוא מודל טיפולי מקורי של ליאורה בר-נתן שמסביר כיצד טיפול בגישת ה"התמקדות" (focusing) מאפשר להכיר את הפחדים הספציפיים שעומדים בבסיס החרדה וכן את הצרכים המבקשים מענה. כך הוא מאפשר לרדת עם המטופלים מרובד ההגנות אל מעמקי נפשם, עד למשאבים הנותנים מענה לצורך העמוק, ומסייע למטפלים לבחור התערבויות טיפוליות במצבים שונים.

"עבודת כיסאות" (Chairwork) היא שיטה חווייתית בפסיכותרפיה שבה נעשה שימוש בכיסאות ובמיקומם במרחב על מנת לסייע למטופלים לקיים דיאלוג מדומיין עם דמויות משמעותיות בחייהם או בין חלקי עצמי שונים. מתוך תפיסה כי "עבודת הכיסאות" היא שיטה טיפולית חוצת גישות, מאמרו המרתק של עומר אנדר ממשיג את הבסיס המגשר בין הגישות השונות: ריבוי עצמי, חילופי מידע בין חלקי עצמי וטרנספורמציה של המערך הנפשי; בצמוד לכל עיקרון מתוארות משימות טיפוליות שבאמצעותן הוא מיושם בפועל, וסיוע בניהול דיאלוג מחולל שינוי.


- פרסומת -

בעקבות תקופת הקורונה אנשי ונשות טיפול בשטח מדווחים על עלייה במצוקה ההורית. פורום אמפטי"ה, הפורום הפסיכולוגי לטיפול וייעוץ להורים, ערך ביוני 2022 סקר בקרב מטפלים בהורים, ילדים ומשפחות כדי לקבל תמונה מקיפה ביחס להשפעת אתגרי התקופה על הורים וכדי לאתר דרכים אפשריות לשיפור המענה הרגשי שניתן להם. מממצאי הסקר, המסוכם בסקירתם של ד"ר דרור אורן, פרופ' אסתר כהן והדס רון גל, מחזקים את הרושם כי יש צורך להרחיב את המענה הניתן להורים במצוקה, ומצביעים על הצורך בהרחבת ההכשרה וההדרכה למטפלי הורים.

בפסיכובלוגיה

כיצד הפכה רפובליקת וייאמר לגרמניה הנאצית? התשובות הנפוצות קשורות להסכם ורסאי ולשפל הכלכלי, אבל גבי בונויט מציע הסבר אחר: ״מלחמת העולם הראשונה הוציאה מקרבה מיליוני חיילים פוסט-טראומתיים לא מאובחנים ולא מטופלים, אשר בתוכם אצורה אלימות גולמית שמחפשת כתובת על מנת לפרוק אותה״. ואיך זה קשור לבחירות הקרובות?

״למרבית האבסורד, את הילדים האינטליגנטיים ביותר, אלה שמאובחנים כנמצאים על הספקטרום האוטיסטי בדרגת החומרה הקלה ביותר, ואשר חלק גדול מהם יכולים, על פי הגדרות מסוימות, להיות מוגדרים גם כמחוננים, ניתן לאבחון בגיל צעיר מאוד, בדרך כלל סביב גיל 3״, ובכל זאת, מסבירה ד״ר חנה דויד, ״ילד מחונן על הספקטרום האוטיסטי יאובחן, פעמים רבות, באיחור ניכר אפילו יחסית לבני גילו שאינם מחוננים, אם בכלל״.

ד"ר טל פלג שגיא חוזרת לבלוג שלה אחרי הפסקה קצרה, והפעם עם עשרה כללים למיניות זוגית בריאה. "המחשבה לייחד פוסט מפוצל לכללים למיניות בריאה הגיעה אחרי שמצאתי את עצמי חוזרת על הנושא בכמה הרצאות ובלא מעט פגישות טיפול. זה אולי נראה כמו מאמר ב"לאישה", אבל אלה כללים הנסמכים על תובנות קליניות ועל סמך עבודה עם זוגות רבים." (ואם קשה לכם לחכות לקריאת הפוסט, קחו שניים – לתקשר תוך כדי, כן, ולתקשר גם אחרי).

יותם דלאל ממשיך להתחקות אחרי אילבן, גיבורת הסדרה Stranger Things, והפעם עוסק בהתעצבות של זהות בהקשר של יחסים מוקדמים, ומראה לנו כיצד ניתן לראות את התגבשות זהותה של אילבן לאורך ארבע עונות הסדרה.

"ניתן למצוא דוגמאות רבות אשר מדגימות את היעדר המובחנות בהזהותה של אילבן ואת המסע שלה לעבר גיבוש והתפתחות, אבל דווקא הייתי רוצה להתמקד בשם שלה כסימבול לתהליכי גיבוש זהות. בתחילת הסדרה, השם של אילבן מוגדר כאוסף של ספרות ותו לא – "011", ספרות אשר מקועקעות על היד שלה...מייק מציג את עצמו בפניה ושואל אותה לשמה, ובתגובה היא מציגה לו את הקעקוע מבלי לומר מילה. מול התגובה האילמת שלה, מייק מבין שהשם שלה הוא "אילבן", אך לאחר מכן בוחר לקרוא לה "אל", שם אשר טומן בחובו אנושיות ומוכרות לעומת המספר הקטלוגי נטול המשמעות שבאמצעותו היא הזדהתה."

שי גיל כותב על דִּמְעָתוֹ שֶׁל פִילוֹקְטֶטֶס – הרהורים על פצעים של מטפלים ומטופלים.

"יש בו, במטפל הפצוע, קורטוב או יותר של שגעון, יגון ואקסטזה הרוחשים במעמקיו ומיילדים בו חוכמה אפלה, חוכמת מעמקים של מי שביקר שם, התפרק, נאסף וחזר כדי להעיד ולהאיר את הדרך לאחרים; זאת כחלק מהסגולה והבערה האין סופית, המחיר שהוא משלם על מתת פצעו הארכיטיפי."

בית המשפט העליון דחה שתי בקשות ערעור לביטול צו הורות פסיקתי המסדיר הורות של הורה שאינו ביולוגי. וקבע כי אין אפשרות לבטל צו הורות פסיקתי גם לאחר פרידה של בני זוג. השופטת ברק-ארז כותבת -

"סוף דבר בתחילתו: יש להקפיד על ההפרדה המתחייבת בין מערכת היחסים הזוגית בין ההורים לבין הקשר בין כל אחד מההורים לילד. אכן, במקרים רבים, ההורות המשפטית נוצרת כתולדה של מערכת יחסים זוגית. אולם, היא אינה תלויה בהמשך קיומה. במקרים רבים, מערכת היחסים הזוגית חדלה מלהתקיים, בעוד שההורות נותרת בעינה. מערכת היחסים בין הורה לילד אינה לווית חן הנשרכת אחר מערכת היחסים הזוגית. היא עולם ומלואו, ועומדת בפני עצמה."


- פרסומת -

 

שיר ערש / דנה לובינסקי

בַּסּוֹף סִגָּלִיּוֹת שָׁרוֹת לָנוּ הָאִמָּהוֹת שִׁיר עֶרֶשׂ
אוֹדוֹת מָקוֹם שֶׁבּוֹ נֶחְדַּל לְהִוָּלֵד
וְלֹא תָּעִיר אוֹתָנוּ עוֹד חַמָּנִית הַחֲלוֹמוֹת
בְּצַעֲקַת צְבָעִים
שֶׁתִּדְהֶה.

הַלֵּב מִשְׁנִי
הֵן מַרְגִּיעוֹת
גּוּפָן נוֹשֵׁק בִּקְצֵה שָׂפָה
שְׁדֵיהֶן שׁוֹקְקִים לְהַשְׁקוֹת אֶת פִּינוּ שְׁתִיקָה
בְּמֶתֶק נִגּוּנָן מְפַתּוֹת קֶרֶן אוֹר לְהִכָּחֵד בְּשֶׁמֶשׁ אַחֲרוֹנָה
מְחַבְּקוֹת בָּנוּ אֶת כָּל מַעֲשֵׂי הָאֹמֶץ
שֶׁלֹּא נַעֲשֶׂה.

Photo by Jr Korpa on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
אילן גוריון
אילן גוריון
פסיכולוג
חיפה והכרמל, עפולה והסביבה, נצרת והסביבה
ענת בבא
ענת בבא
עובדת סוציאלית
אסתר תירוש
אסתר תירוש
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
מוטי סיון
מוטי סיון
פסיכולוג
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
ניתה לאופר פישר
ניתה לאופר פישר
עובדת סוציאלית
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
מיה הכהן ג'יקובס
מיה הכהן ג'יקובס
פסיכולוגית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

לחברי פסיכולוגיה עברית שלום,     אנו שמחים לבשר על פתיחתו של הפורום 'מעבר לים', המיועד למטפלים ומטפלות...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.