על 'חוקת' - פרשת השבוע
רות נצר | 2/7/2022 | הרשמו כמנויים
בדרשתו בפרשת השבוע, התייחס השבת הרב מיכאל בוידן, הרב של קהילת יונתן בהוד השרון, אל החקיקה הקשה של בית המשפט האמריקאי נגד זכות נשים להפלות. וכך אמר:
"זה לא היה שבוע טוב לנשים.
- זה התחיל עם החלטת בית-המשפט העליון בארה"ב ביום שישי לשעבר לבטל את פסק הדין אשר התיר הפלות
- על ידי כך החליטו השופטים, אשר רק שלושה מתוך התשעה הנם נשים, לשלול את זכותה של האישה על גופה (שתי שופטות מתוך שלוש הצביעו נגד)
- אמרה יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי: "(זוהי) החלטה אכזרית, מקוממת וקורעת לב".
זו השבת אשר בה אנו קוראים הפטרה מסֵפֶר שופטים א' המתארת את המלחמה בין בני ישראל לבני עמון
- יפתח הגלעדי עמד בראש הכוחות של בני ישראל ונדר נדר לה' באומרו: "אִם־נָת֥וֹן תִּתֵּ֛ן אֶת־בְּנֵ֥י עַמּ֖וֹן בְּיָדִֽי. וְהָיָ֣ה הַיּוֹצֵ֗א אֲשֶׁ֨ר יֵצֵ֜א מִדַּלְתֵ֤י בֵיתִי֙ לִקְרָאתִ֔י בְּשׁוּבִ֥י בְשָׁל֖וֹם מִבְּנֵ֣י עַמּ֑וֹן וְהָיָה֙ לַֽה' וְהַעֲלִיתִ֖הוּ עוֹלָֽה"
- חז"ל השכילו לסיים את ההפטרה לפני סוף הסיפור, כי יפתח ניצח וקיים את נדרו. הרי לאחר מכן כתוב (וזה לא בהפטרה): "וַיָּבֹ֨א יִפְתָּ֣ח הַמִּצְפָּה֘ אֶל־בֵּיתוֹ֒ וְהִנֵּ֤ה בִתּוֹ֙ יֹצֵ֣את לִקְרָאת֔וֹ בְּתֻפִּ֖ים וּבִמְחֹל֑וֹת ... וַיַּ֣עַשׂ לָ֔הּ אֶת־נִדְר֖וֹ אֲשֶׁ֣ר נָדָ֑ר". ולכן הקריב יפתח הגלעדי את בתו היחידה על המזבח.
- אין כאן "אַל־תִּשְׁלַ֤ח יָֽדְךָ֙ אֶל־הַנַּ֔עַר וְאַל־תַּ֥עַשׂ ל֖וֹ מְא֑וּמָה". האם חיי הבת היחידה שָוו פחות מֵחַיי הבן היחידי?
בפרשת השבוע, פרשת חוקת, אנחנו קוראים גם על מותה של מרים:
"וַיָּבֹ֣אוּ בְנֵֽי־יִ֠שְׂרָאֵל כָּל־הָ֨עֵדָ֤ה מִדְבַּר־צִן֙ בַּחֹ֣דֶשׁ הָֽרִאשׁ֔וֹן וַיֵּ֥שֶׁב הָעָ֖ם בְּקָדֵ֑שׁ וַתָּ֤מָת שָׁם֙ מִרְיָ֔ם וַתִּקָּבֵ֖ר שָֽׁם"
- כמו שיצאה בתו של יפתח "בְּתֻפִּ֖ים וּבִמְחֹל֑וֹת", בעקבות קריעת ים סוף כתוב: "וַתִּקַּח֩ מִרְיָ֨ם הַנְּבִיאָ֜ה אֲח֧וֹת אַהֲרֹ֛ן אֶת־הַתֹּ֖ף בְּיָדָ֑הּ וַתֵּצֶ֤אןָ כָֽל־הַנָּשִׁים֙ אַחֲרֶ֔יהָ בְּתֻפִּ֖ים וּבִמְחֹלֹֽת"
- על מותה של מרים רק כתוב: "וַתָּ֤מָת שָׁם֙ מִרְיָ֔ם וַתִּקָּבֵ֖ר שָֽׁם"
- כשהלך אהרן אחיה לעולמו כתוב: "וַיִּבְכּ֤וּ אֶֽת־אַהֲרֹן֙ שְׁלֹשִׁ֣ים י֔וֹם כֹּ֖ל בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵֽל"
- גם כשמֵת משה אנו קוראים: "וַיִּבְכּוּ֩ בְנֵ֨י יִשְׂרָאֵ֧ל אֶת־מֹשֶׁ֛ה בְּעַֽרְבֹ֥ת מוֹאָ֖ב שְׁלֹשִׁ֣ים י֑וֹם"
- מרים לא זכתה לאותו יחס. כאישה היא הייתה שקופה כמו המים מבאר מרים אשר על פי המדרש תמו עם מותה. הרי מיד לאחר מותה כתוב: "וְלֹא־הָ֥יָה מַ֖יִם לָעֵדָ֑ה".
והעלבון הרביעי כלפי נשים השבוע היה התנהגותם הנבזית של קבוצת חרדים כשנשות הכותל התכנסו כמנהגן בַכותל המערבי לציין את ראש חודש, החודש שבו החל המצור על בית המקדש
יש רבות לעשות עד אשר נשים יקבלו את היחס השוויוני המגיע להן בכל חברה מתוקנת"
כאן אני רוצה להוסיף לדברי הרב בוידן, שאפילו המיתולוגיה היוונית לא היתה מסכימה להקרבת הבת. באחת הגירסאות מסופר שכשאגממנון מחליט להקריב את בתו איפיגניה, מגיעה האלה ארטמיס וחוטפת את איפיגניה כדי להציל אותה, ושולחת צביה להעקד במקומה, ומייעדת אותה להיות כוהנת במקדשה. לא היה זה אל אלא אלה שנזעקה להציל אותה!
בגירסה אחרת שבה אגממנון אכן הקריב את בתו, מסופר כי אשתו, קליטמינסטרה, אמה של איפיגניה נקמה בו ורצחה אותו.
*דרשתו של הרב בוידן מובאת כאן ברשותו.