לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
הִפְסַקְנוּ לְהַעֲרִיךְ אֶת אִמָּהוֹתֵינוּ הַטּוֹבוֹת

הִפְסַקְנוּ לְהַעֲרִיךְ אֶת אִמָּהוֹתֵינוּ הַטּוֹבוֹת

עלון פסיכולוגיה עברית | 6/2/2022 | הרשמו כמנויים

 

הִפְסַקְנוּ לְהַעֲרִיךְ אֶת אִמָּהוֹתֵינוּ הַטּ 1

השבוע צויין יום המשפחה, גלגולו האבולוציוני של יום האם. עבורנו, הספונים והספונות בחדרי הטיפול, כל יום הוא יום המשפחה ויום האם, במובן כזה או אחר. אנחנו מדברות על המשפחה ואת המשפחה כל הזמן. אנחנו עוסקות בקשרים הסבוכים שבין חבריה, בהשפעות הנגלות והעלומות, בזיקות העמוקות ובאופן בו הן מתפתלות ויוצרות דפוסים שמעצבים יחסים אחרים. אנחנו מתעניינות בכמיהות התהומיות שנולדו אי אז ומלוות לאורך שנים, בחסך הצורב, בחסר המאכזב, בשגיאות הנגררות, בעוולות הגסות, אבל גם באוצרות שהוטמנו במערות הנפש, בזכות האהבה האמהית, ההורית, המשפחתית. 

השבוע באתרנו מאמרים, פרקים מספרים וטורים חדשים ששווה לקרוא: 

דמויות של רופאים אוטיסטים מוכרות לרבים מאתנו מסדרות טלוויזיה כמו "הרופא הטוב", "האנטומיה של גריי" או "האוס". סדרות אלו מציגות את הכישורים הבולטים לצד הקשיים השונים שעמם מתמודדים רופאים אוטיסטים. במציאות יש מגוון רחב ומרתק לא פחות של רופאים אוטיסטים, אשר יש להניח שרובם לא אובחנו ככאלה בגלל הבעיה הכללית של תת־אבחון של אוטיזם בקרב מבוגרים בימינו. שגית בלומרוזן סלע וד"ר ג'ולי קינן (שם בדוי) מתארות במאמרן את הכישורים הייחודיים לצד הקשיים והאתגרים הקשורים לאוטיזם בשלבי הקבלה, ההכשרה והעבודה של הרופאים האוטיסטים, ומצביעות על דרכים שניתן לנקוט, ברמה האישית והמערכתית, כדי לסייע להם להתמודד עם קשיים ואתגרים אלה. 

במדור הספרים: רבים מאיתנו נתקלים בתופעה הזו: אנו יושבים במכונית במושב הקדמי ליד הנהג, וכשהוא בולם, הרגל שלנו מתרוממת ולוחצת על הדוושה שאינה קיימת. ברגע הזה הייתם במצב היפנוזה. האם נוכל להעזר בהיפנוזה כטיפול? טיפול בהיפנוזה בוחנת ומעצימה תופעות מסוג זה, מביאה את המטופלים בה לשיפור מצבם ולטיפול ופתרון בבעיותיהם בזמן קצר. בספר נפלאות ההיפנוזה - תמונות מהקליניקה מאת שאול נבון מובאים סיפורי הצלחה של מטופלים בהיפנוזה, שימקדו מבט על טכניקה טיפולית זו כשיטה יעילה לפתרון בעיות נפשיות בשילוב עם טיפול פסיכולוגי. לפניכם הקדמה ושני פרקים מתוך הספר באדיבות המחבר וההוצאה.


- פרסומת -

אביב משוגע מאת חנן אלומה ונרי אלומה צולל אל עולמו הסוער של צעיר רגיש, חנן, החווה התקף פסיכוטי בגיל 17, ומתאר אירועי קצה לאורך שנות העשרים של חייו. בחלקו הראשון של הספר הוא מתאר את שנים אלה, על האשפוזים, ניסיונות ההתאבדות, בנות הזוג, האהבות, הדמויות שמלוות אותו, בתי החולים הפסיכיאטריים והרופאים שמטפלים בו. את החלק השני של הספר כותבת אמו של חנן, נרי, ומתארת איך זה להיות אמא לבן מתמודד נפש. בפרגמנטים מרעידי לב היא נוגעת בחוויית ההורות ברגעי משבר. בשני קולות נרקם סיפור על זעם ואהבה, הזיה ומציאות, שייכות ונבדלות; סיפור על הכוחות האלימים הפורעים בנו – מבפנים. לפניכם קטעים מתוך הספר באדיבות המחברים וההוצאה.

רשימת הקריאה השבועית עוסקת בפסיכולוגיה ובודהיזם, ובחיבורים השונים בין השתיים, כמו למשל, פסיכותרפיה בהשראה בודהיסטית ומיינדפולנס. כמו כן, מאמרים נוספים העוסקים ברעיונות בודהיסטיים מזווית פסיכולוגית, כמו רעיון היעדר העצמי, קשב מרחף והיחס לתוקפנות, ומאמרים העוסקים בתיאוריה ובפרקטיקה של מדיטציה.

ובפסיכובלוגיה -

ד"ר רפאל יונתן לאוס בטור חדש בו הוא עוסק באופן בו נתפסות הוצאות בריאות ציבוריות על טיפול פסיכולוגי, ומציג מחקר חדש וחשוב שכתב עם מעיין אברג'ל וד"ר רינה קופר - קזאז בנושא האפקט המשולב של טיפול פסיכודינמי ותרופות פסיכיאטריות על הוצאות בריאות -

"אחד המאפיינים המהותיים של טיפול פסיכולוגי הוא שהוא תמיד תחת מתקפה....משהו בחוויה הזו של שפע. של דבר יקר ערך. של תהליך שמבשיל לו לאיטו בנחת מעורר הרבה התנגדות, גם במובן הקלאסי הפסיכואנליטי וגם במובנים אחרים. קנאה. צרות עין ורצון לצמצם. להביא למינימום. לבטל. להחליף במשהו אחר שהמימד העיקרי שיודגש בו יהיה האין, החסר והזול. החוויה הרגשית הדי עוצמתית הזו גורמת לבלבול בין יקר ערך ליקר כלכלית ואז לבלבול עם יקר מדיי".

וגם רועי סמנה חוזר אלינו עם טור חדש בבלוג שלו, 'על מיסטיקנים, רומנטיקנים וציניקנים', ברשימה המבוססת על דברים שנישאו במסגרת ערב ההשקה לספרה של ד"ר אליס בר נס -

"כולם פתאום ביולוגים, אפידימיולוגים, סטטיסטיקאים. ככה זה – כשיש ספק אין ספק. המקום לספק הולך ומצטמצם בתקופות של חוסר ודאות כמו זו בה אנחנו מצויים עכשיו. ידע זה כוח ואף אחד לא רוצה להרגיש חלש. הפגיעוּת מצמיחה ברבים מאיתנו עור משני מגן – מעטפת שרירית של פסבדו-ידיעה ושכנוע עצמי שמחוזק באמצעות תיבת התהודה של הרשת החברתית, המזמרת את אותן זמירות חביבות עלינו בוקר וערב. תיבת תהודה שלא מאפשרת חדירת חלקיקים זרים ואם הם חלילה משתחלים פנימה הם מסולקים במהירות. הקם לאנפרנדך – השכם לאנפרנדו.".

 

​​​​​​​גשם / הדס גלעד

הִפְסַקְנוּ לְהַעֲרִיךְ אֶת אִמָּהוֹתֵינוּ הַטּוֹבוֹת
שֶׁעָשׂוּ לְמַעֲנֵנוּ הַכֹּל. רָחֲצוּ וְהִשְׁכִּיבוּ
הֵעִירוּ וְלִוּוּ, שָׁאֲלוּ וְהֵכִינוּ
וְחוֹזֵר חֲלִילָה וְחוֹזֵר חֲלִילָה.
מָאַסְנוּ בָּרִקּוּד שֶׁבּוֹ חָגוּ סְבִיבֵנוּ.
רָצִינוּ לִצְעֹד אַחֶרֶת, זָקוּף יוֹתֵר לְבַד יוֹתֵר מֵהֶן. 
הֵן סִדְּרוּ לָנוּ כְּבִיסָה בָּאֲרוֹנוֹת וְאָפוּ לָנוּ עוּגוֹת
וְהִמְשִׁיכוּ גַּם כְּשֶׁלֹּא רָצִינוּ לְהַרְאוֹת אֶת פָּנֵינוּ בַּמִּטְבָּח.
הִתְחַלְנוּ לִסְלֹד מֵאַהֲבָתָן הַגְּמוּרָה מִנֶּאֱמָנוּתָן הָעִוֶּרֶת
הִבְטַחְנוּ לְעַצְמֵנוּ לִשְׁמֹר עַל לִבֵּנוּ מִכָּל מִשְׁמָר
שֶׁלֹּא לְהִתְרַפֵּס שֶׁלֹּא לְהִתָּפֵס בְּלִי הֲגָנָה כְּהֶמְשֵׁכָן.
הִתְגַּעְגַּעְנוּ לְכַפּוֹת יְדֵיהֶן, לְקוֹלָן, לְמִי שֶׁהָיִינוּ פַּעַם
לִפְנֵי שֶׁנִּכְפָּה עָלֵינוּ טֶבַע הַהִפָּרְדוּת. וְעַכְשָׁו מָה


- פרסומת -

אֵיךְ נֵדַע לְוַתֵּר עַל תַּעֲנוּג הַבְּהִיָּה, עַל טִקְסֵי בֹּקֶר אִטִּיִּים
עַל שְׁעוֹת שֵׁנָה מַרְווֹת, עַל הַשְׁרָיָה אֲרֻכָּה בַּעֲסִיס הַיְּצִירָה
מִבְּלִי לְהִתְכּוֹפֵף מִבְּלִי לְהִתְרוֹפֵף
לִהְיוֹת שְׁלֵמוֹת, לֶאֱהֹב מִבְּלִי לַהֲדֹף
מִבְּלִי לְהִטָּמַע

אֲנַחְנוּ רוֹכְסוֹת אֶת כְּבוֹדֵנוּ הָעַצְמִי וּמַפְשִׁילוֹת שַׁרְווּלִים
לַפִּיד הָאִמָּהוּת בּוֹעֵר בְּיָדֵינוּ. עָלֵינוּ לְהַשְׁגִּיחַ בָּאֵשׁ. אֲנַחְנוּ
שֶׁשְּׁמֵנוּ הַפְּרָטִי נִשְׁמַע רַק לְעִתִּים רְחוֹקוֹת
מַזְכִּירוֹת לְעַצְמֵנוּ שֶׁאֶפְשָׁר לֹא לַחְזֹר חֲלִילָהּ שֶׁאֶפְשָׁר 
לְהִתְגַּשֵּׁם כְּמוֹ גֶּשֶׁם בְּבַת אַחַת עַל פְּנֵי כַּמָּה יַבָּשׁוֹת.

Photo by Annie Spratt on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
ניבה רטנר
ניבה רטנר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
רוני אייזנברג חן
רוני אייזנברג חן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
סיון סדן פירקנר
סיון סדן פירקנר
פסיכולוגית
עפולה והסביבה, יקנעם והסביבה
גלעד חי
גלעד חי
מוסמך (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
נירית כהן
נירית כהן
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
הילה גאון
הילה גאון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.