לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
כעבור שעה התבדתי, נפלו עלי השמיים

כעבור שעה התבדתי, נפלו עלי השמיים

עלון פסיכולוגיה עברית | 8/8/2021 | הרשמו כמנויים

 

כעבור שעה התבדתי, נפלו עלי השמיים

גל הקורונה הרביעי בעליה והשמיים נסגרים פיסה אחר פיסה. תקנות חדשות  וירידה בשרשרת הרמזור של מדינות רבות, מצריכה מרבים שתכננו חופשה או הימלטות קצרה מהסביבה הלוהטת הזו, לשנות באחת תוכניות. אחרי אשליה קצרצרה של קרקע יציבה, שוב קשה לתכנן או לקבוע דברים בקיץ הזה. ומה יהיה בחגים? אלוהים גדול. או סגר גדול. נחיה ונראה. כיצד משפיעה אי הודאות על הנפשות הפועלות?  האם אפשר להבחין בהתרככות-לית-ברירה שכזו, או דווקא בדיכוי ויתור והתכנסות? כשאנחנו פועלים בתנאי אי ודאות אנחנו נעשים אט אט גמישים יותר, או פשוט מותשים יותר? בינתיים משהו כן וודאי - ברכות למדליסטים האולימפיים שלנו בטוקיו. 

השבוע באתרנו מאמרים מקצועיים נהדרים וטורים חדשים, המתאימים לנוסעים וגם לנשארים: 

בשנים האחרונות, המילה חמלה הפכה פופולרית במיוחד בשיח הטיפולי והמחקרי. מאמרה של קרן ריינר נוי מבקש לבחון את מושג החמלה בהקשרה בתפיסה הבודהיסטית, להצביע על המקומות בהם הנטיות ההרגליות של התודעה האנושית מטשטשות את מהותה האמיתית. המאמר מציע עמדה ביקורתית כלפי שימוש מוטעה במושג החמלה, ומזמין את הקורא להתבוננות אישית אמיצה כלפי מכאוב וצער. 

גיל ההתבגרות זו תקופה משברית בהתפתחות, אשר במהלכה ובחסותה, מופיעות לעיתים התנהגויות המעמידות את הנער.ה בסיכון. בטיפול בבני נוער, הסיכון לעיתים קרובות מהווה איום של ממש על המרחב והקשר הטיפולי. כיצד, אם כן,  ניתן לנהל טיפול "תחת מתקפה" של מצבי סיכון והתנהגויות פוגעניות? מהן מטרותיו של טיפול במצבים אלו? לימור דותן-ישראלי, מציעה תשובות לשאלות אלה במאמרה, תוך הצגתה של עמדה טיפולית מורכבת כלפי נוכחות הסיכון בטיפול בבני נוער.


- פרסומת -

מחשבות על דינמיקות של הפרעות אכילה - הגנות "אין כניסה" וגופים זרים: סקירת מאמרה של ג'יאנה וויליאמס -  לאורך שנות עבודתה עם מטופלים הסובלים מהפרעות אכילה, הבחינה הפסיכואנליטיקאית הבריטית, ג'יאנה וויליאמס בדפוס הגנות אופייני  - הגנות "אין כניסה". הגנות אלה מתפתחות אל מול כשל במערכת היחסים של המיכל/מוכל - מצב בו הילד הופך לכר להשלכות של הוריו, כאשר אותן השלכות אינטנסיביות נחוות כגופים זרים ועוינים החודרים לגופו. בניגוד לאלה המפתחים מערכת הגנות "אין כניסה" ישנם מטופלים ההופכים "נקבוביים" ("porous"), "פתוחים" אל מול השלכות הוריהם. וויליאמס כותבת על הדינמיקה הנפשית של מטופלים אלה, ועל דפוס יחסי העברה והעברה נגדית אשר נוצר מולם בטיפול.

לאחר הפוגת קורונה ארוכה, אנחנו מתרגשים להשיק מחדש את סדרת סקירות של כתבי השטח - בסקירה יפה במיוחד שכתבה נועם גלזר בעקבות כנס "שיחות" הרביעי, שהתקיים ב-29/06. הכנס נערך בשלושה מושבים שביקשו לייצר התבוננות רבת-כיוונים על תקופת הקורונה ועל הימים-שבתקווה-יפציעו אחריה. הדוברות והדוברים השונים ביקשו לשרטט את החוויות והאפשרויות השונות, ההרסניות אבל גם היצירתיות, שהתפתחו בימים אלה: בין אדם לאדם, בין אדם לעצמו, ובין אדם לעולם, במרחבי החיים ובקליניקה. רוצים להצטרף אלינו ככתבי שטח ולסקור ימי עיון מעניינים? כתבו לנו. 

ובפסיכובלוגיה - 

סוף-סוף בשורות טובות - הממשלה אישרה את הגדלת התקציב למערך בריאות הנפש: לאחר מאבק ממושך של שר הבריאות, ניצן הורביץ, אושרה תוספת תקציב למשרד הבריאות. התקציב ישמש, בין היתר: לבינוי ושיפוץ בתי החולים הפסיכיאטריים הסובלים מהזנחה של שנים; הקמת מסגרות של "בתים מאזנים" אשפוז; קיצור התורים לפסיכותרפיה במסגרת קופת חולים, אשר כיום נמשכים מעל לשנה.

פרופ' עמיה ליבליך כותבת בעקבות סרט על שנותיה האחרונות של ענת גוב ז"ל 'על החיים ועל המוות', ופלוסופיית ההתיידדות עם המוות. 

ד"ר חנה דויד בשני טורים בבלוג המחוננים שלה - "מי שלא יחוסן – ידירו אותו": על יכולות לשוניות ויכולת מתמטיות-לוגיות וסוגיית חיסון הילדים בבית הספר, וגם - בעיטה פנימה, בעיטה החוצה ובעיטה מוסווית: על שלוש צורות ההתמודדות של ילדים מחוננים לא מרוצים

חמימות חולפת

זו היתה חמימות חולפת
היה נדמה לי שזה האושר
אחזתי בו לרגע וחשבתי
שאלו הם באמת חיי

כעבור שעה התבדתי
נפלו עלי השמיים
לא יודעת מה עלי לעשות
ומה עלי לחפש
כי הכל כל כך חשוב ולא חשוב

אנשים זוכים ואנשים מפסידים
וחבר שאהבתי
חבר שאהבתי נעלם מחיי
עכשיו יש לי אותך ולך אותי

וכל נגיעה היא שעמום
וכל ראיה מכאיבה לי
לא יודעת מה עלי לעשות
ומה עלי לחפש
כי הכל כל כך חשוב ולא חשוב

(מילים ולחן: ורד קלפטר)

Photo by Richard Masquelier on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
ד"ר נורית מרכוס - רימרצ'וק
ד"ר נורית מרכוס - רימרצ'וק
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
אבישג משה
אבישג משה
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
רותי בצר עשת
רותי בצר עשת
פסיכולוג/ית
תל אביב והסביבה
בן וינשטיין
בן וינשטיין
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
עידן צומר
עידן צומר
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה, פתח תקוה והסביבה
נטע עוז
נטע עוז
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.