לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
הבוקר עברה בקריאה טרומית הצעת החוק המגן על חיסיון הטיפול הנפשי של נפגעי תקיפה מינית

הבוקר עברה בקריאה טרומית הצעת החוק המגן על חיסיון הטיפול הנפשי של נפגעי תקיפה מינית

שפיות זמנית | 29/7/2021 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

הבוקר (29.7.2021) נעשה צדק עבור נפגעי ונפגעות תקיפה מינית: הצעת החוק של יו"ר מר"צ, ח"כ מיכל רוזין, המגבילה את הסרת החיסיון על חומרים מתוך טיפול נפשי, עברה בקריאה טרומית במליאת הכנסת. 

על פי הצעת החוק, שנכתבה בשיתוף עם איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, יוחמרו התנאים להפרת חיסיון בין מטפל למטופל נפגע עבירת מין, במטרה להגן על פרטיותם של הנפגעים. במידה והנאשם בעבירת מין יבקש לקבל חומרי טיפול חסויים, ידרש לצו בית משפט. צו זה יינתן רק לאחר שמיעת הנפגעת והגורמים המטפלים בה בפני בית המשפט ועל פי בקשתה. בנוסף, תהיה לנפגעת העבירה או לכל אחד אחר מטעמה, כולל המטפל שלה, זכות והזדמנות להסביר בפני בית משפט מדוע אין צורך בחומרי הטיפול החסויים, וכיצד הדבר עלול לפגוע בה.

שרי גולן

החיסיון הרפואי בטיפול הנפשי, הוא אחת מאבני היסוד של הקשר הטיפולי, ואחד התנאים הבסיסיים ביותר לקיומו של טיפול נפשי בטוח ומיטיב, בפרט עבור נפגעי טראומה לסוגיה. עם זאת, עד היום, חיסיון זה לא היה מובן מאליו עבור נפגעי ונפגעות עבירות מין. לא פעם נדרשו אלה לחשוף את סיכומי הטיפול הנפשי שלהם לבקשת ההגנה, ולצורך שימוש בהם כראיה בבית המשפט. 

מי שהובילה את המאבק לשינוי מצב מעוות זה, הייתה שרי גולן - אוצרת אמנות, מרצה, פעילה חברתית וכותבת. גולן היא אחת מחמשת הנפגעות שהתלוננו נגד אלון קסטיאל בגין אונס, ואחת מארבעת הנשים שתלונתן נכנסה לכתב האישום הסופי, בעקבותיו הורשע קסטיאל בעבירות מין בארבע נשים. בפוסט שכתבה בפייסבוק לפני כארבע שנים, גולן חשפה את העוול שנעשה לה ולנפגעות נוספות. במהלך המשפט, נדרשה הפסיכולוגית שלה להעביר את סיכומי הטיפול לקסטיאל  ולעורך דינו. באותו פוסט כתבה:

" [...] כרגע אני נמצאת בשלב במשפט שבניגוד לרצוני הפסיכולוגית שלי צריכה להעביר את כל סיכומי הטיפול האישי והפרטי שלי למשטרה, לפרקליטות וכן גם לעורך דין של מי שאנס אותי וכן כן גם לעינייו של מי שאנס אותי. זאת אומרת שכל הפרטיות שלי מופרת בשם הצדק והמשפט. למה? כי המילה שלי לא מספיקה אז המקום האחרון הקדוש שחשבי שאליו לא יוכלו לפלוש נפרץ גם הוא. אבל למה התלבטתי אם לכתוב על זה? כי מה לגבי כל הנשים שזקוקות לטיפול הפסיכולוגי כדי לדבר על הפגישה שלהן שם. האם זה ירתיע אותן? התשובה היא אולי. אין לדעת מה זה יעשה אבל אני מרגישה כשליחה של הצעקה הזו של נשים החוצה ולכן לא יכולה לשתוק את העוול הזה. הרבה אנשים יודעים שנשים עוברות מסכת התעללות עם החשיפה של הפרשה של הפגיעה בהן. ולכן שאלות נוראיות כמו "למה הן נזכרו רק עכשיו" זה כי עכשיו אולי הן מסוגלת להתמודד עם רבע מהקושי שיש בדרך המייסרת הזו. ומה היא כוללת? יום אחד אולי עוד אכתוב לכן ספר בנושא. בינתיים פוסט אחד כדי לומר - הסיוט הזה עוד לא מאחורי והדרך הזו- קשה ביותר. האם אני צריכה את התמיכה שלכן ? כן ! האם אני זקוקה לצומי ולפרסום - לא ! האם יש לנו כוח לשנות יחד את המציאות? ללא ספק אני חייבת להאמין שכן."


- פרסומת -

גולן הוכיחה כי אכן יש לה את היכולת לשנות את המציאות. הבוקר, בטרם ההצבעה הטרומית על החוק, ח"כ רוזין הקריאה את אותו פוסט אמיץ שכתבה גולן בפני מליאת הכנסת. לחצו כאן - לצפייה בנאום המלא והמרגש של רוזין.

מיכל רוזין

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: שונות, פגיעה מינית, אתיקה, ממסד וחוק
מאיה לנגר
מאיה לנגר
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
ענת פש
ענת פש
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
כפר סבא והסביבה, פתח תקוה והסביבה
אליה אביקסיס
אליה אביקסיס
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
גלעד כליפא
גלעד כליפא
מוסמך (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), מצפה רמון והסביבה
ד"ר ליעד רוימי
ד"ר ליעד רוימי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
שגית שרון
שגית שרון
פסיכולוגית
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה, בית שמש והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

שתי תוכניות רדיו בנושאי פסיכולוגיה שבו לא מזמן לעונות חדשות. הראשונה, עליה המלצנו בעבר, היא "All in the...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.