לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
קרבה ומרחק בטיפול מרחוק - התבוננות | מנשה כהן

קרבה ומרחק בטיפול מרחוק - התבוננות | מנשה כהן

מנשה כהן | 18/3/2020 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

חומר למחשבה לטיפול מרחוק, לאחר שנים של התנסות מתוך ההבנה שמדובר בשינויים בלתי נמנעים בחיינו שמונעים או מקשים על נגישות הטיפול הפסיכולוגי (מזג אוויר, פקקים, מרחק, מחלה, ילדים, מטופל שעבר לחו"ל, מלחמה). כל זה מחייב אותנו להסתגל לעולם חדש.

אני מציג כאן כמה נקודות עקרוניות בטיפול מרחוק. ראשית, ככל דבר, יש עניין של הרגל. על פניו זוהי חוויה מוזרה גם למטופל וגם למטפל לאור העובדה ש"יצירת קשר" היא דרישה וחוויה מרכזים בפסיכותרפיה, ובטיפול מרחוק יש "מרחק" שלכאורה לא ניתן לגישור. נראה לי שצריך לשנות "דיסקט" וללמוד משהו חדש. אם מסתגלים לזה - כל השאר יכול להישאר כמו בפגישה רגילה פנים אל פנים: מועד קבוע לפגישה, זמן התחלה וסיום פגישה, הסדרי תשלום (יש צורך להשתמש בשירות חשבוניות אינטרנטי וזה ממש לא בעיה), כולל צורות תשלום (העברה בנקאית, bit, כרטיס אשראי) והעברת חשבונית במייל. חשוב לוודא שהטכנולוגיה לא מקרטעת, שאתה רואה ונראה, ולשם כך כל התחלת פגישה מוקדשת לתיאום כדי להרגיש נוח. מי שמשתמש במסך גדול זה עוזר להרגשה של נוכחות. אפשר גם לשבת רחוק מהמסך, ולשנות ולראות מה מייצר תחושת נוכחות. 

השאלה המעניינת היא מה חסר למטפל ומה חסר למטופל במפגש כזה. כדאי שכל אחד שנכנס לזה יחקור את זה בעצמו. כשהפחתתי  טיפולים רגילים ועברתי ליותר טיפולים מרחוק - אני עצמי הרגשתי שחסר לי המגע הקרוב עם המטופלים. בחלק מהמקרים אפשר למצוא את שביל הזהב באופן שיתקיימו פגישות אחדות (אולי בהתחלה) בקליניקה, וההמשך יכול להתנהל מרחוק. ניסיוני אומר לי שבמודל הזה עלי להקדיש יותר מחשבה למה שקורה לי עם המטופל והמטופלת, ולשאול את עצמי מה עכשיו מעסיק אותו, מה נחוץ לו, וחלק מזה להעלות באופן יזום כשאלה, כתהייה.

יש גם יתרון מה בטיפול מרחוק - שאפשר גם לכתוב תוך כדי פגישה - משפטים חשובים בשיחה, או חלום, או מסר. מאחר שהתקשורת לא תמיד תקינה, יש להכין חלופות ( סקייפ, האנגאוט, וואטצפ-וידאו, טלפון רגיל). לעתים אפשר לנהל פגישה גם בהתכתבות בוואטצפ. במצב זה , גם המטפל וגם המטופל יכולים להשתהות ולחשוב, ולהתקדם צעד צעד, והמטופל יכול לקרוא אחר כך את הפגישה.


- פרסומת -

עם הזמן ככל שאני חש שהטיפול  "מתרחש בתוכי" - תחושת קרבה ונוכחות הופכים להיות חלק טבעי מהקשר השוטף. אפשר מידי פעם לבדוק עם המטופל איך מרגיש עם אופן הטיפול הזה, ומה חסר לו. מי שעובד עם ילדים והורים יכול לתת הדרכת הורים כשהוא צופה באינטראקציה הורה -ילד.

עם כל זאת, יש מגבלות בטיפול מרחוק שמקשות על שימוש בטכניקות שונות כמו EMDR או ביופידבק, ובכל זאת אפשר למצוא אדפטציות. אפשר גם לתרגל קשיבות ומדיטציה והרפיה וגם להתבונן בתגובות ובתחושות גוף. כשהמטפל מרגיש נוח - גם המטופל ירגיש כך בדרך כלל. גם חשוב לעזור למטופל להתארגן נכון עם הטיפול - שישב בחדר נפרד, שלא יהיה מופרע בפעילויות אחרות או אנשים ולעזור להתרגל לסטינג ולאווירה של טיפול, כמו שהוא "מגיע לטיפול" בקליניקה.

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טיפול פסיכולוגי, מבוגרים, פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת, קשיבות (Mindfulness)
עידו וינשטיין
עידו וינשטיין
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
חוה גולדברג
חוה גולדברג
עובדת סוציאלית
תל אביב והמרכז
רומי ארן שורץ
רומי ארן שורץ
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ענת פישמן
ענת פישמן
יועצת חינוכית
מטפלת זוגית ומשפחתית
שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
שרונה ירקוני
שרונה ירקוני
מטפלת זוגית ומשפחתית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה
יעל הלוי
יעל הלוי
מטפלת בהבעה ויצירה
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.