שירה אינה חייבת להיות שירה. היא יכולה להיות מזון מדבר
עלון פסיכולוגיה עברית | 24/3/2019 | הרשמו כמנויים
בשכוח פסטיבל פורים ה(כמעט) בלתי נגמר, אפשר להסיר את התחפושות, לנער את שאריות הנצנצים, ולחזור לעטות את חליפת היום יום. מזל שלא כל יום פורים, כי יש משהו מעט מעייף העד-דלא-ידע הזה, אבל איך מעוררים את הלב בשטוף השגרה את רוחנו? השנה, בזמן שבלוח העברי חל פורים, בלוח הלועזי צויין יום השירה הבינלאומי. אולי זו הזמנה סמויה – באין פורים - קחו לכם שירים. כי שירה היא דרכה של הרוח להתלבש, להתפשט, לרקוד, להשמט על המדרכה, להשתכר ובה בעת להתפכח.
שמחים להביא לכם גם השבוע מאמרים נפלאים, וגם כמה קישורים לטקסטים על שירה ופסיכולוגיה -
הודעות ממומנות
הרשמה ללימודי פסיכותרפיה, באוניברסיטת ת"א שנה"ל
תש"פ 2019/2020
פסיכותרפיה בגישה פסיכודינמית, מסלול תלת שנתי
פסיכותרפיה בילדים ובנוער בגישה פסיכואנליטית, מסלול תלת שנתי
הלימודים מתקיימים בימי חמישי, החל מנובמבר 2019
ההרשמה מסתיימת ב- 4.4.19 | מספר המקומות מוגבל!
שבוע אחרון להרשמה לתכנית 'מפת דרכים' מהרו להירשם!
בעוד יומיים, 26.3.19 יתקיים ערב הרצאות והיכרות עם תוכניות המרכז (הכניסה חופשית, בהרשמה מראש)
ההרשמה לתוכנית ללימודים מתקדמים ברוח החשיבה הויניקוטיאנית ולבי"ס לפסיכותרפיה למטפלים באמנויות נמשכת.
לפרטים והגשת מועמדות הכנסו לאתר.
לטפל בשיווק - תכנית שיווק למטפלים - בימי שישי
ללמוד איך להגדיל את כמות המטופלים הפרטיים בקליניקה ולקדם אותה בלי לוותר על הגינות ומקצועיות. במסגרת תומכת עם מטפלים בדיוק כמוך ובליווי מקצועי אישי, צעד אחר צעד.
הטבה בסך 350 ₪ למנויי 'פסיכולוגיה עברית' הקלידו קוד רכישה "עברית" במעמד התשלום.
קורס מיינדפולנס עם ילדים, ללמד ילדים מיומנויות ריכוז, רגיעה וחשיבה.
קורס וידאו אינטרנטי לצפייה מהבית בזמן שלך!
בקורס תקבל/י כלים פרקטיים ליישום מיינדפולנס עם ילדים
הקורס כולל שיעורים מוקלטים, רעיונות יצירתיים ותכנים כתובים.
לפרטים והרשמה לחצו כאן.
פרויד ראה בדת ובדתיות יריב ואף אויב מר של הפסיכואנליזה. היום, בשל תמורות פילוסופיות ותרבותיות, ניתן לחפש ולראות את השפעתה של הדת על הפסיכולוגיה והפסיכואנליזה. מאמרו של בנימין גולדנהירש – 'הטאבו האחרון – השפעתו של אלוהים על החשיבה האנליטית' - מדגים איך נרטיבים דתיים אשר ינקו הוגים פסיכואנליטיים בתקופת ילדותם השפיעו על התאוריה הפסיכואנליטית שיצרו בבגרותם. המאמר מתייחס לשלושה פסיכואנליטיקאים: רונלד פיירברן, דונלד וויניקוט ולואיס ארון. בדומה למטפורה של הדיאדה "אם ותינוק" שהעשירה את החשיבה התאורטית והקלינית של הפסיכואנליזה מאז היווסדה, כך ישנו פוטנציאל לשאוב השראה ותובנות מתוך המסורות הדתיות והמטפורה "אל ואדם".
עולם האבחונים עומד בפני אתגרי מהפיכת התקשורת החברתית ומעמיד למבחן את השיטה בה אנו עובדים. ד"ר מיכל חסון רוזננשטיין שוטחת בפנינו במדור הדעות את מחשבותיה על השינויים המתרחשים בתחום זה, ועל הצורך בהתייחסות חדשה ויצירתית לאבחונים פסיכולוגיים בשנת 2019.
מטרתן של אמנויות הלחימה, אינה ניצחון או הפסד בקרב, אלא צמיחה פסיכולוגית והתפתחות רוחנית. המתאמן בדרך (DO) לומד ללחום בפחדיו ובחולשותיו, ומפתח מודעות עצמית ומגע אמיץ וכן עם עולמו הרגשי. ספרו של גבו וייס 'בודותרפיה: היסודות המרפאים של אמנויות הלחימה' עוסק במפגש הבין אישי המגן והמרפא, המשותף לטיפול הרגשי ולאמנויות הלחימה. בודותרפיה שייכת לגל השלישי בפסיכותרפיה, ועוסקת בפיתוח הדרגתי של היכולת לפגוש באומץ רגשות עמוקים, להכיל כאב וקשיים, ולהשיג חיים בהם יש אהבה, שותפות רגשית, תחושת בטחון וחופש פנימי.
בפסיכובלוגיה - רות נצר – כותבת על מסע הגיבורה בסרט המצויר 'מואנה' – גאולת הלב, גאולת הנשיות והעולם.
גבי בונויט – תוהה על מנגנון הפיצול בין המרכז למתרחש בגבולות כהנחת יסוד בהתנהלותה של מדינת ישראל, ועל נפילת הטילים בתל אביב כמאיימת על ההתכחשות למציאות, התכחשות שהיא מתכון בטוח לשימור הטראומה.
מתמחים, שימו לב: בבלוג הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית תוכלו למצוא הודעה חשובה על שינוי מועדי בחינות ההתמחות בפסיכולוגיה קלינית החל ממועד חורף 2019.
לכבוד יום השירה הבינלאומי, חזרנו לסקירתה של שירה קמאי פירר שהביאה רשמים מיום עיון עשיר שהתקיים באונ' חיפה על קריאת שירה כהיכרות עם הלא מודע. ואנחנו ממליצים לכם להכנס לבלוג הנהדר של גיא פרל – 'חצי מבט' – ובו עשרות 'קריאות נפשיות' בספרי שירה עדכניים.
ולסיום – בדיוק באותו תאריך של פורים ויום השירה הבינלאומי, צוין השנה גם יום העובד הסוציאלי הבין לאומי! – אנחנו שמחים וגאים להוות במה לטקסטים רבים שנכתבו על ידי עובדים סוציאלים, ומזמינים אתכן.ם - עו"סים ועו"סיות – לשלוח אלינו עוד מאמרים וטורי דעה הנוגעים להתפתחויות בשדה הרחב והמתפתח של העבודה הסוציאלית.
•
"שִׁירָה חַיֶּבֶת לַעֲמֹד וּלְדַבֵּר.
לַעֲמֹד עַל מְכוֹנַת כְּבִיסָה מְקֻלְקֶלֶת וּלְדַבֵּר
בִּשְׂפָתוֹ שֶׁל הַגֶּרֶב שֶׁגָּרַם
לַקִּלְקוּל.
שִׁירָה חַיֶּבֶת לַעֲמֹד עַל אֶדֶן הַחַלּוֹן וּלְדַבֵּר
בִּשְׂפָתָם שֶׁל הָעוֹמְדִים עַל אֶדֶן הַחַלּוֹן.
שִׁירָה חַיֶּבֶת לִרְקֹד,
וּלְצַיֵּץ בִּשְׂפָתוֹ שֶׁל הָעַכְבָּר הַמִּתְגּוֹרֵר
מִתַּחַת לַבָּמָה וְנֶחֱרָד
מֵעֲדִינוּתוֹ הַמֻּפְרֶזֶת שֶׁל הַמָּחוֹל.
שִׁירָה חַיֶּבֶת לִדְפֹּק בַּדֶּלֶת
חֶרֶשׁ אוֹ בִּפְרָאוּת.
לֹא לָגַעַת בַּפַּעֲמוֹן.
שִׁירָה חַיֶּבֶת לְבַקֵּר בְּבַּרְצֶלוֹנָה וּלְדַבֵּר שָׁם
אַנְגְּלִית.
שִׁירָה חַיֶּבֶת לָנוּחַ, בְּעִקָּר לָנוּחַ.
שִׁירָה אֵינָהּ חַיֶּבֶת לִהְיוֹת שִׁירָה.
הִיא יְכוֹלָה לִהְיוֹת מָזוֹן מְדַבֵּר.
שִׁירָה יְכוֹלָה לִהְיוֹת קוֹנְפִיטוּרָה
כְּלוֹמַר פְּרִי מֵת וְטָעִים.
שִׁירָה יְכוֹלָה לִהְיוֹת סֻכְּרָזִית
כְּלוֹמַר מַמְתִּיק מְלָאכוּתִי וּמְסַרְטֵן.
שִׁירָה יְכוֹלָה לִבְנוֹת
בֵּית-מְגוּרִים
בֵּית-חוֹלִים
בֵּית-סֵפֶר
בֵּית-סֹהַר
בֵּית-כְּנֶסֶת
אַךְ הִיא מַעֲדִיפָה
לְגַלּוֹת
בְּאֵר חָלָב בְּאֶמְצַע עִיר.
שִׁירָה חַיֶּבֶת לִישֹׁן, לִישֹׁן וְלַחְלֹם עַל שִׁירָה.
שִׁירָה חַיֶּבֶת לִשְׁכַּב, לִשְׁכַּב וּלְדַבֵּר מִתּוֹךְ
שֵׁנָה.
שִׁירָה חַיֶּבֶת לִהְיוֹת קְבוּרָה
בָּאֲדָמָה
וּלְדַבֵּר בִּשְׂפָתָם שֶׁל הַמֵּתִים.
שִׁירָה חַיֶּבֶת לְטַפֵּל בְּחוֹלִים.
שִׁירָה חַיֶּבֶת לְהַכְשִׁיל אֶת עַצְמָהּ,
לְבַטֵּל אֶת עַצְמָהּ,
לִבְגֹּד בְּעַצְמָהּ,
לִנְטֹשׁ וּלְהִנָּטֵשׁ.
שִׁירָה חַיֶּבֶת לִחְיוֹת."
(חזי לסקלי)