פרופ' ישעיהו ליבוביץ', ירושלים, 1990
...הרשני-נא להודות לך כקורא עברי על הספר הזה...התרשמתי מיכולת ההתאפקות הנדירה המאפיינת את כתיבתך, מסגנונך העברי המעולה, פרי בית המדרש הגדול שחרב...ואותו הומור מיוחד במינו על סף השיגעון או הבכי...יקרה לי מאוד עדותך...
חיים גורי
וייס מוותר מראש על הניסיון לתאר את תהומות הנפש שנפערו בין תקופות חייו. מילדות חדורת אמונה, ילדות בה נוכחים חסד ורחמים, ילדות המהווה הבטחה לעולם בטוח וצודק בתוך קהילה חרדית, עובר וייס להווית חיים רגילים לכאורה של אחרי השיחרור; מנדודים באירופה ההרוסה להכשרה ציונית, עלייה ארצה תוך בריחה מהמשטר הקומוניסטי, גיוס בזק לצה"ל המאוכלס ב"צברים" מנוכרים ובעולים חדשים, וחיפוש ומציאת אהבה ומשפחה.
קיים מתח מפרה בין תודעתו החילונית של שלום וייס לבין אוצרות התרבות התורנית השוכנים במעמקי הווייתו, מכמני דעת אותם רכש בחינוך האורתודוכסי לו זכה בעיירת ילדותו. וייס, אדם תאב-דעת והשכלה, המשיך ופיתח בקרבו אוצרות אלה ללא הרף, כל חייו, גם בהיותו חייל צעיר במלחמת העצמאות וגם בעודו רוכש הכשרות מקצועיות מן הגורן ומן היקב, על מנת לקיים את משפחתו הצעירה. מאוצרות אלה גיבש וייס תשתית אינטלקטואלית ורגשית ממנה נובעת יצירה יהודית-חילונית-תרבותית ייחודית זו.
וייס ניחן במתנת הכֵּנוּת, אותה הוא מוסר לדורות הבאים, בין היתר בזכות שאלותיהם של בנותיו ונכדיו, שסיפורו הולם בהם שוב ושוב. הם תוהים על היתכנותה של השואה ומנסים לפצח את ההוויה הנוראה ההיא, בכל פעם מכיוון אחר, מזווית אחרת. שלום משיב להם בכנות נדירה, ממנה עולות תובנות פסיכולוגיות אוניברסאליות. אומץ לב נדרש משני הצדדים לדיאלוג הפתוח הזה, דיאלוג שהוא נוקב ועצוב בתכליתו - אך נחוש ואופטימי בכיוונו ובתוצאתו.
מתוך אחרית דבר: מתנת הכֵּנוּת / אהוד אמיר, עורך
שלום וייס נולד ב-1929 בהונגריה למשפחה חרדית. הוא למד בחדר ובישיבה והצטיין בלימודיו, בשקדנותו ובהישגיו, כחמשת אחיו. בהיותו בן 15 גורשו הוא ומשפחתו מביתם ונלקחו לאושוויץ. שלום הועבר בין מספר מחנות, שרד צעדות מוות, ושוחרר באפריל 1945 במחנה ברגן בלזן. כחודש אחרי השחרור נפטר אחיו אברהם, עמו עבר שלום את כל תלאות השואה, בן 18 היה במותו. שלום בן ה-16 נשאר ערירי. הוריו, ארבע מאחיו ומרבית משפחתו הענפה וקהילתו נספו בשואה.