תרפיה באמנות בהיבט נוירו-קוגניטיבי
תקציר
בתהליך עיבוד המידע המתרחש במפגשים הטיפוליים באמצעות התרפיה באומנות מעורבים היבטים שונים של עיבוד מידע מוטורי, סומטו-סנסורי, ויזואלי, רגשי וקוגניטיבי.
בתהליכי העיבוד מופעלים בו זמנית האזורים המתואמים במוח מבחינה נוירו-פיזיולוגית והמבנים המוחיים. תהליך העיבוד המתרחש במפגשי הטיפול באומנות הנו בעל משמעות כפולה, הן מבחינת העיבוד ההבעתי והן מבחינת העיבוד היצירתי (בתרפיה היצירתית האומנותית הכוונה בעיקר לאומנות חזותית) ומפאת חשיבותו הוא נחקר בשנים האחרונות ע"י מטפלים באומנויותKaplan,1998) :Malchiodi,1998 :McNiff,1998 ).
יתרה מכך מספר מטפלים באמנות טוענים כי המטפלים באומנויות חייבים להכיר וללמוד את מבני המוח המשתתפים בתהליכי עיבוד המידע במפגשי הטיפול וההבעה(:Malcihiodi,2003:Kaplan,2000 Menzen,2001 ) .
Malchiodi(2003) טוענת כי תהליך הטיפול בתרפיה באמנות הנו אינטראקציה בין נפש-וגוף. במחקריה היא בודקת את היווצרות הדימוי היצירתי או התצורהimagery)) את הפיזיולוגיה של הרגש על בסיס תיאורית ההתקשרות ((atachment ואפקטים של פלצבו(תרופות דמה).
במאמר הנוכחי אתאר את תפקידי האזורים במוח האחראים על: עיבוד מידע ויזואלי וסומטו-סנסורי, מצבים רגשיים ויצירת זיכרונות. המרכיב המוטורי המתקשר למדיה הטקטילית, יישומים באמנות ויצירת דימוי קינסטטי. תפקידם של הניאוקורטקס, המערכת הלימבית והגנגיליונים הבזליים.
מטרת המאמר הנה להראות את המורכבות הכרוכה בטיפול מסוג התרפיה באמנות השונה במהותה מפסיכותרפיה מילולית ומשלבת הן תהליכים המקושרים לגוף מבחינה מוטורית והן תהליכים רגשיים המקושרים לנפש(כמובן שקיימים גם תהליכים של העברה והשלכה אשר לא ידונו במאמר הנוכחי).
מבוא
בפעילויות עיבוד המידע המתרחשות במפגשים הטיפוליים באומנות מעורבים היבטים שונים של עיבוד מידע מוטורי, סומטו-סנסורי, ויזואלי, רגשי וקוגניטיבי.
בתהליכי העיבוד מופעלים בו זמנית האזורים המתואמים במוח מבחינה נוירו-פיזיולוגית והמבנים המוחיים. תהליך העיבוד המתרחש במפגשי הטיפול באומנות הנו בעל משמעות כפולה, הן מבחינת העיבוד ההבעתי והן מבחינת העיבוד היצירתי (בתרפיה היצירתית האומנותית הכוונה בעיקר לאומנות חזותית) ומפאת חשיבותו הוא נחקר בשנים האחרונות ע"י מטפלים באומנויותKaplan,1998) :Malchiodi,1998 :McNiff,1998 ).
יתרה מכך מספר מטפלים באמנות טוענים כי המטפלים באומנויות חייבים להכיר וללמוד את מבני המוח המשתתפים בתהליכי עיבוד המידע במפגשי הטיפול וההבעה(:Malcihiodi,2003:Kaplan,2000 Menzen,2001 ) .
Malchiodi(2003) טוענת כי תהליך הטיפול בתרפיה באמנות הנו אינטראקציה בין נפש-וגוף. במחקריה היא בודקת את היווצרות הדימוי היצירתי או התצורהimagery)) את הפיזיולוגיה של הרגש על בסיס תיאורית ההתקשרות ((atachment ואפקטים של פלצבו(תרופות דמה).
במאמר יתוארו האזורים במוח האחראים על: עיבוד מידע ויזואלי וסומטו-סנסורי, מצבים רגשיים ויצירת זיכרונות. המרכיב המוטורי המתקשר למדיה הטקטילית, יישומים באמנות ויצירת דימוי קינסטטי. תפקידם של הניאוקורטקס, המערכת הלימבית והגנגיליונים הבזליים.
סקירת ספרות
בשנים האחרונות מתווסף מידע עדכני על תפקודם של אזורים שונים במוח. מידע זה מושג באמצעות בדיקות ההדמיה השונות כמו: PET וׁ . MRIבדיקות אילו תורמות להבנת תהליכי עיבוד המידע במוח וחשיבותם של האיברים השונים במוח.
בתהליך הטיפול בתרפיה באמנות מעורבים ערוצים תחושתיים, תפיסתיים וטקטיליים ובנוסף קיימים זיקה וקשר לעיבוד אסוציאציות, הפקת משמעות ושימוש בערוצים קוגניטיביים וורבליים.
בדיקות ההדמיה המוחיות מספקות מידע לגבי המבנים השונים של המוח בעיבוד המידע. מחקריהם של (Carlson,2001:Fuster,2003:Gazzangia,Ivry,&Mangun,2002:Hughdahl&Davidson,2003) יכולים לשמש כנקודת פתיחה להנחת הנחות לגבי הקשר בין ההבעה הויזואלית באמנות ותרפיה באמנות ותפקודם של מבני המוח המעורבים בתהליכים אילו. Zeki(1999) טוען כי המוח הנו שותף פעיל באיחוד וחיבור המידע הויזואלי בהתאם לחוקים קבועים והתיכנות הפנימי שלו.
בטיפול באמצעות האומנות מעורבים תהליכי הבעה ויזואליים ברמות שונות של מורכבות.
מוחו של היצור האנושי מעבד בו זמנית מידע ממקורות שונים ובאזורים שונים של המוח.
האינטראקציה באמצעות המתווך האומנותי בתהליך הטיפול באומנות יכול להתקדם מרגע המפגש עם הגירוי במספר אופנויות((modalities חושיות: ברמה פריפרית של הגירוי החושי או בהבעה ספונטנית של רגשות וגם בו זמנית ביחד. מקור ההבעה דרך המדיה האומנותית יכול להגיע גם מפעילות קוגניטיבית מורכבת המתבססת על תהליך קבלת החלטות ויצירת דימוי פנימי תוך כדי עירור ערוצים סנסוריים ופעילות מוטורית (Lusebrink,1990).
תיאור אזורי המוח העיקריים המעורבים בתהליך התרפיה באמנות
הפונקציות העיקריות של ההמיספרה השמאלית והימנית של המוח מוכרים בדרך כלל על ידי המטפלים באמנות. ההמיספרה השמאלית מעורבת בניתוח אנליטי ומרחבי לעומת ההמיספרה הימנית אשר תפקודה העיקרי הוא אינטואיטיבי והיא אחראית על סינכרוניזציה של תהליכים בנתיב מקביל. מידע וורבלי מעובד בהמיספרה השמאלית האחראית גם על בקרת תנועות סדרתיות. (Lusebrink,1990) מסכם מחקרים פסיכו-פיזיולוגיים רבים שנערכו לגבי תפקודה של ההמיספרה הימנית. בהמיספרה זו מעובד מידע ויזואלי-מרחבי, תצורה (imagery )ויזואלית וזיכרון ויזואלי. בהמיספרה זו גם מתפתחת מובחנות לצבע וגוונים. בהמיספרה הימנית מתקיימת אינטגרציה של מידע בין האופנויות השונות יותר מאשר בהמיספרה השמאלית. במצב של פעילות מוחית רגילה שתי ההמיספרות פעילות ביותר ומתקיימת אינטגרציה בפעילויות שלהן גם אם אחת פעילה ברמה שונה מהשניה(Gazzngia,Ivry,&Mangum,2002).
מבחינה מבנית המוח או הנאוקורטקס וארבע אונותיו: פרונטלית,פריאטלית, טמפורלית ואוקסיפיטלית עוטפות את המערכת הלימבית הכוללת את גרעין התלמוס, היפוקמפוס אמיגדלה וחלקים מההיפותלמוס והגנגיליונים הבזליים. המערכת הלימבית הנה מבחינה פילוגנטית הקורטקס הישן.
התלמוס משמש כתחנת קשר בעלת אזורים מיוחדים אשר קולטים את המידע מאזורים סנסוריים שונים שקשורים לאזורים המתואמים בקורטקס של המוח שם מושלכים הגירויים. ההיפוקמפוס משמש ככלי הממיר מידע לזיכרון לטווח ארוך.
האמיגדלה חשובה בתהליך האינטגרציה של מרכיבים רגשיים.
הגנגינליונים הבזליים מקבלים מידע מהקורטקסט הפרונטלי הפריאטלי והטמפורלי. חשיבותם של הגנגליונים בתכנון פעולות וביצועןCarlson,2001)). המגמה העכשווית במחקר הנוירו-קוגניטיבי מתמקד בחקר התהליכים ופחות בחקר המבניםGazzangia,2002)).
הקורטקסט המוחי מחולק לשני חלקים מבחינה תפקודית:
הקורטקסט הפרונטלי או רשתות העיבוד הניהוליות תפקודיות ((excutive functionsוהקורטקסט האחורי האחראי על רשתות עיבוד תפיסתיות. הקורטקסט הפרונטלי מפעיל את הקורטקסט המוטורי והפרפרונטלי והקורטקסט האחורי כולל אזורים המעבדים מידע ויזואלי ותפיסתי כלומר הקורטקסטים האוקסיפיטלי, הפריאטלי וסומטו-סנסורי והם בעצמם מחולקים לאזורים קטנים יותר.
Fuster(2003) טוען כי מידע סנסורי(חושי) מעובד ב3 רמות היררכיות של ידע תפיסתי. הרמה הראשונה הנה הקורטקסט הסנסורי אשר מנתח ומעבד את המאפיינים הבסיסיים של המידע התפיסתי. בשלב השני פעיל הקורטקסט עם האופנות האסוציאטיבית, שבו מעובדים המאפיינים של המידע האסוציאטיבי המגיע מגירויים מורכבים באופנות של החוש הספציפי אך זהו עיבוד חד אופנותי(modality). בשלב השלישי מתרחשת אופנות מורכבת יותר של הקורטקסט האסוציאטיבי, כאן נערכת אינטגרציה רב אופנותית בין מרכיבי מידע שהגיעו מאופנויות סנסוריות שונות וגם מידע המגיע מאופנויות לא סנסוריות.
רב הגירויים התפיסתיים מעובדים בתהליך מקבילי ולא מודע. החלק המודע בתהליך העיבוד התפיסתי מפוקח על ידי הקשב הסלקטיבי בתהליך עיבוד קוגניטיבי מעלה- מטה
(top-down ) ובדומה לעיבוד המידע בזיכרון מגדיר את המהלך השלבי לפי קטגוריות
Fuster,2003) ). מידע סנסורי וסוגים אחרים של מידע מועברים בין שתי ההמיספרות דרך הקורפוס קלוסום בערוצים שונים. המבנים הספציפיים והנתיבים לעיבוד מידע של המוח המעורבים בתהליכי עיבוד מידע ויזואלי, סומטו-סנסורי, מוטורי, רגשי ובעלי הקשר עם הזיכרון יתוארו להלן.ׁ
תהליכי עיבוד מידע ויזואלי
הקורטקס הויזואלי הראשוני נמצא באונה האוקסיפיטלית. אזור זה מכיל אופנויות של תאים המגיבים לכיוונים, תנועה, מרקם, צבע וגירויים ויזואליים. הקורטקסטס הסטריאטי מוקף על ידי הקורטקסט הויזואלי האסוציאטיבי החיצוני האחראי על ניתוח המידע המתקבל מהאופנויות השונות. המידע הויזואלי מנותב לשתי שלוחות של ניתוח. השלוחה התחתונה מגיעה לאזור הקורטקסט הויזואלי האסוציאטיבי השניוני באזור העליון של האונה הטמפורלית, המגיבה למאפיינים צורניים של צורות ועושה אינטגרציה בין צורה וצבע. המידע הנוגע לצורות מקודד בצורה טובה ביותר בהמיספרה הימנית מאשר בהמיספרה השמאלית. השלוחה העליונה יותר או האחורית מגיעה לאזור הויזואלי האסוציאטיבי השניוני באונה הפריאטלית ומגיבה לגירויים באזורים מרחביים( :Kosslyn , &Jacobs,1994 Kosslyn,1987 ).
במחקרים בהם השתמשו בהדמיה מוחית (PET ) נמצא כי גירויים ויזואליים גרמו לעליה בקצב זרימת הדם בשלוחות הקורטקסט הויזואלי בהתאם לייצוגם של הגירויים בהתאמה לאובייקטים המרחביים ומיקומם המרחבי.
Laeng,Chabris ,&Kosslyn(2003) הציעו חלוקה מתקדמת יותר של השלוחה הויזואלית הדורזלית(האחורית) לרשתות עיבוד קטגוריאליות וקואורדינטיביות המעבדות באופן איכותי סוגים שונים של מידע מרחבי. לדעתם של חוקרים אילו הרשת הקואורדינטיבית מקדדת מבנים תפיסתיים הקשורים למרחק, גודל והתמצאות(אורינטציה) ומעובדים בהמיספרה הימנית. רשת עיבוד המידע הקטגוריאלית מתמודדת עם קשרים מרחביים ומעובדת בהמיספרה השמאלית.
עיבוד הצבע נעשה בשלוחה הונטרלית(קדמית) (Carlson,2001 ) ותהליך העיבוד תלוי באופיו האיקוני או המופשט של הגירוי. התגובות לגירוי צבעוני מופשט מעורר את אזורי הצבע בקורטקסט הסטריאטי ובקורטקסט האקסטרסטריאטי, אך מגיבים לגירוי של צבעים איקוניים או של צבעים מייצגים ומערבים אקטיבציה נוספת של ההיפוקמפוס והחלק הימני התחתון של האונה הטמפורלית. הפעילות בקורטקסט הטמפורלי בתגובה לייצוגים של גירוי צבעוני מובחנת גם מהצורה הנוצרת על ידי גירוי צבעוני אבסטרקטי(1990Zeki, ). נראה שככל שהמורכבות של המידע עולה האקטיבציה המוחית אשר הייתה מרוכזת בהמיספרה אחת מתחילה להתפרש על שתי ההמיספרות
Saron,Foxe,Schroder,&Vaughan,2003)).
תהליכי עיבוד מידע סומטו-סנסורי
המידע הסומטו-סנסורי מגיע מהגוף דרך ערוצים גופניים בעמוד השדרה האחורי, המדולה והמוח התיכון לגרעין ספציפי בתלמוס ולאזור העיבוד בקורטקסט הסומטו-מוטורי הראשוני המכיל קבוצה של נוירונים המייצגים חלקים שונים של הגוף.
כל אזור בקורטקסט הסומטו-מוטורי הראשוני מגיב באופן שונה לתת האופנויות של הגירויים הסומטו-סנסוריים. מכאן המידע מועבר לאזורי האסוציאציה בקורטקסט הסומטו-מוטורי השניוני. האזור הרב-אסוציאטיבי באונה הפריאטלית עושה אינטגרציה של המידע הסומטו-סנסורי עם המידע המרחבי שמגיע מהקורטקסט הויזואלי
.(Carlson ,2001) האופנויות הסנסוריות של מגע והיכולת לנגוע הנם בעלי חשיבות מיוחדת עבור המטפלים באומנות. המגע מעורר את אזורי החישה של העור המגיבים ללחץ, תנודות(ויברציות), קירור וחום. חוש המגע עוזר בתהליכי התפיסה של הצורה, משקל וקשיות האובייקט דרך התחושות הקינסטטיות הנמצאות במפרקים ובשרירים הנחווים בעת הזזת האובייקט .(Gibson ,1966)המרקמים נחווים כאשר העור נע על המשטח ונוצרות תנודות על העור. תנועת האובייקט יוצרת תחושות קינססטטיות במפרקים ובשרירים. תפיסת המגע ותחושת המגע מערבים תנועה ומעוררים תחושות כיוון כאשר האמיגדלה מקבלת מידע מאזור הקורטקסט הסומטו-סנסורי הראשוני (Carlson,2001). James &al,(2002) הדגימו בהדמיה המוחית(MRI) כי תחושת המגע התחושתי של אובייקטים תלת ממדיים מעוררים לא רק את הקורטקסט הסומטו-מוטורי אלא גם את הקורטקסט האוקסיפיטלי. ממצא זה מאשר את מעורבותו של הערוץ הויזואלי הקדמי בתפיסת המגע התחושתי של האובייקטים.
תהליכי עיבוד מידע מוטורי
במקביל לייצוגים ויזואליים וסומטו-סנסוריים הרמות ההיררכיות של הייצוגים המוטוריים מערבות את הקורטקסט המוטורי הראשוני, הקורטקסט הפרה-מוטורי והקורטקסט הפרה-פרונטלי. הגנגינליונים הבזליים וקבוצה של גרעינים תת קורטיקליים במוח הקדמי הנם בעלי חשיבות במערכת המוטורית. הפלט הראשוני של הגנגינליונים הבזליים הולך לקורטקסט הפרה-מוטורי ואזורים מוטורים נוספים דרך גרעין ספציפי בתלמוס.
הגרעין הבזלי מנטר(monitoring) מידע המגיע מהאזורים הסומטו-סנסוריים.
הגנגינליון הבזלי והתלמוס יוצרים אחד משני הערוצים בין הקורטקסט המוטורי האסוציאטיבי ובקורטקסט הסומטו-סנסורי האסוציאטיבי. הערוץ השני המחבר בין שני אזורים אילו הנו חיבור ישיר דרך הקורטקסט. סידור זה דומה למערכת הויזואלית שבה קיים חיבור ישיר בין הקורטקסט הפרה-פרונטלי וחיבור אחר דרך התלמוס.(Carlson,2001) המידע לגבי שני הערוצים המעורבים בגנגליון הבזלי חשוב עבור מטפלים באומנויות המטפלים בשיקומם של אנשים עם אובדן פונקציות מוחיות אחרי שטפי דם במוח ואלצהיימר.(Menzen,2001)
אזורים מוחיים ותהליכים המעורבים ברגשות
בתהליך עיבוד הרגשות קיימות תבניות של פעילות אוטונומית, תגובות הורמונליות וקורטיקליות. האינטגרציה בין סוגים שונים של קלט מתרחשת באמיגדלה. הקשרים בין האמיגדלה והנאוקורטקסט הנם ישירים וגם עקיפים דרך התלמוס(Fuster,2003).
המידע אשר עבר אינטגרציה על ידי האמיגדלה מגיע דרך התלמוס לקורטקסט האורביטו-פרונטלי (OFC) ולקורטקסט הפרפרונטלי(PFC ). הקורטקסט האורביטו-פרונטלי מעורב בוויסות רגשי ולעומת זאת הקורטקסט הפרה-פרונטלי עוסק בזיכרון העבודה הרגשי ומעבד רגשות שליליים וחיוביים(Davidson,2000 :Davidson,Putman,&Larson,2000ׂ) .ׁהאמיגדלה השמאלית מעורבת בעיבוד מידע רגשי מודע ולעומתה האמיגדלה הימנית מעבדת מידע לא מודע( Pizzagalli,Shackman,&Davidson,2003). רגשות שונים קובעים דפוסי פעילות שונים במוח( Jennings,2001) . הגרעין המרכזי של האמיגדלה חשוב בהבעת פחד והקורטקסט הפנימי של המערכת הלימבית מעורר מבחינה מוחית בעת כעס או התרגשות((Carlson,2001 . התפקוד של ההמיספרה הימנית בעיבוד רגשות וזיהוי הבעות הפנים טוב יותר מיכולת העיבוד של ההמיספרה השמאלית. הרגשות מעובדים בהמיספרה הימנית בייחוד רגשות שליליים וגם רגשות של עצב ופחד. העירור של האזור הפרונטלי הימני קשור ברגשות המעורבים בהשתקפות המודעות, דיכאון והימנעות. עוררות של האזור הפרונטלי השמאלי קשורה להתכוננות לסכנה מתקרבת וקרבה Heller,Koven,&Miller,2003:Tucker,1981) ). בדיכאון מתרחשת ירידה של פעילות האונה הפרונטלית השמאלית ובקורטקסט הפאריטו-טמפורלי Bruder,2003:Heller et al.,2003)). בדומה להבדלים בין ההמיספרות באיזורים הקורטיקלים הפרונטלים בהבעת רגשות, קרבה וריחוק מעורבת האמיגדלה השמאלית בעיבוד של עידוד רגשות חיובים לעומת האמיגדלה הימנית שהנה אנטי חברתית ומתרחש בה עיבוד שלילי של תכנים( Pizzagelli et al.,2003). בהשוואת נתונים של נבדקים רגילים ונבדקים עם תסמונת פוסט טראומטית ב-PET ראו עליה בפעילות בגירוס האנטריורי ובאמיגדלה הימנית בזמן שהראו להם תמונות מלחמה (Carlson,2001) .
האזורים במוח והתהליכים המעורבים בזיכרון
הזיכרון הנו פונקציה אסוציאטיבית ומעורבים בה רשתות קשרים ועירורן באזורים קורטיקלים. הזיכרון התפיסתי מבוסס על שלושה שלבים היררכיים של ידע תפיסתי שנרכש דרך החושים ומאוחסן בקורטקסט הפוסטריורי(אחורי). רב הזיכרון התפיסתי הנו אימפליסיטי או לא הצהרתי(Fuster,2003) . השליפה של הזיכרונות התפיסתיים מערבים את הערוצים הדורזלי(אחורי) והונטרלי(קדמי) עבור שני הסוגים של המידע הויזואלי. שני הערוצים בעלי קשרים ויכולת שליפה ישירה עם הקורטקסט הפרה-פרונטלי, האחרון מעורב בזיכרון לטווח קצר ( STMׂ) בכל האופנויות החושיות (Carlson,2001 ).
הזיכרון הניהולי מאוחסן בקורטקסט הפרונטלי. הקורטקסט הפרה-פרונטלי מבצע את הפעולות האינטגרטיביות של זיכרון העבודה, קשב והנעה. הזיכרונות המוטוריים של אירועים קונקרטיים סטריאוטיפיים וכתוצאה של פעולות מאוחסנים בגנגיליון הבזלי.
זיכרונות הצהרתיים או זיכרונות לטווח ארוך מערבים שני אזורים במוח: ההיפוקמפוס הימני והקורטקסט הפרה-פרונטלי הימני. האינטגרציה של מידע חושי ויצירת זיכרונות הצהרתיים מתבצעים בהיפוקמפוס המעורב ביצירת זיכרונות לטווח ארוך אך לא אחראי על אחסונם. ההיפוקמפוס מקבל ומעבד מידע המגיע מאזורי האסוציאציה החושיים באונה הפריאטלית וגם מהאמיגדלה, הגנגליונים הבזליים ואזורים תת-קורטיקליים נוספים. בתהליך זה יוצר ההיפוקמפוס אסוציאציות בין הייצוגים וקושר אותם בחזרה לאזור האסוציאטיבי בקורטקסט שם הזיכרונות מתעבים ועוברים שינוי Carlson,2001:Fuster,2003)) . בשני מחקרים אשר התבססו על בדיקות MRI בווטרנים עם תסמונת פוסט טראומטיתCarlson,2001))הודגם כי זיכרונות המבוססים על חוויות טראומטיות במלחמה יכולים להתבטא בנזק להיפוקמפוס.
הפקת הדיבור מערבת את אזור ברוקה באונה הפרונטלית השמאלית ואילו הבנת הדיבור וזיהוי המילים נמצא באזור ורניקה. אזור השפה האחורי המקיף את אזור ורניקה עוסק בתפיסה והזיכרונות המאוחסנים באזור הקורטקסט האסוציאטיבי ותורם להבנת המילים (Carlson,2001). במחקר שהתבסס על שיום של בעלי חיים ומכשירים(מבחן השיום נערך על ידי הצגת תמונות ושליפת המילים שקשורות בתמונות ) באמצעות בדיקת PET נמצאה אקטיבציה של אזור ברוקה והאזור של הקורטקס הטמפורלי העליון, הממצא האחרון מעיד על אקטיבציה של הערוץ הויזואלי הקדמי. בנוסף נצפו עוד שתי אקטיבציות: אחת של אזור הקורטקסט הפרה-מוטורי בעת שליפת תמונות של מכשירים והשניה בקורטקס האסוציאטיבי הויזואלי בעת הצגת תמונות של בעלי חייםMartin,Wiggs,Ungerleider,&Huxby,1996)) .
בעת הצגת תמונות רגשיות משתמשים באותם ערוצים ואזורים במוח ליצירתם ועיבודם כמו שנעשה בתהליכים תפיסתיים ושימוש באופנויות חושיות שונותHorowitz,1970:Lusebrink,1990:Lusebrink&McGuian,1989)) .
בבדיקות MRI הודגם כי בניית תמונות רגשיות המבוססות על תלת ממד מעוררות את הערוץ הויזואלי הדוזרלי(אחורי) ואת האונות הפרונטליות. זיהוי התמונה על ידי הנבדק מעורר את הערוץ הונטרלי (קדמי) של הקורטקסט הטמפורלי , כלומר התבצע על ידי הנבדק זיהוי הצורה (.(Carlson,2001 עם הזמן הצורות המופנמות יכולות להפריע בתהליך העיבוד של גירויים חיצוניים Koslyn&Koning,1995:Marks,1983:Segal,1972) ).
רמות של הבעה בתרפיה באמנות ומעורבות התהליכים המוחיים
התהליכים הגופניים והרגשיים של האדם מושפעים מגירויים פנימיים וחיצוניים ומותאמים באופן מיוחד ועדין באמצעות מערכות אינטראקטיביות משוכללות.
בתהליך התרפיה באמנות מעבדים מידע ויזואלי וסומטו-סנסורי כלומר התצורות (images) ודרך ההבעה שלהן משקפים התנסות רגשית, אפקט((afect, מחשבות והתנהגויות.
יצירת ייצוגים פנימיים של תצורות מעוררות ערוצים סנסוריים(Lusebrink&McGuian,1989) .קיימת הבנה בספרות המקצועית על תרפיה באמנות כי ההתערבויות אשר מתקיימות בתהליכי הטיפול נהנות ממספר תחומים:
1.בנייה ושיקום של כשלים גופניים (Menzen,2001:Kaplan,2000).
2.קידום הריפוי מבחינה נפשית ,רגשית וגופנית(Malchiodi,1999a,1999b Kaplan,2000:).
3.קידום הצמיחה הרגשית והקוגניטיבית( (Kaplan,2000:Menzen,2001:Rosal,1992).
ניתן לחלק למספר רמות את התחומים המעורבים לדוגמה: חושי-תנועתי, תפיסתי-רגשי, סימבולי-קוגניטיבי ויצירתי. הרמה היצירתית חוצה את כל הרמות הקודמות. במקרים של מטופלים המתפקדים אופן תקין קיימת נגישות לכל הרמות הללו. לעיתים נראה שוני ביכולת התפקוד של המטופלים ברמות השונות כתוצאה מגישות שונות של המטפלים באומנויות ובחירה בהפעלת רמה מסוימת או בגלל השוני בבחירות של המטופלים ברמות הללו . Furster(2003) הציע מודל המתאר תהליכי עיבוד של מידע סנסורי בשלוש רמות היררכיות.
גירוי קינסטטי וחושי בסיסי
ומסר אישי נוסף שלי כמטפלת באומנות להתייחס בכבוד למדיה זו של טיפול ולא "כעוד חוג ליצירה".