לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
השפעת התעללות והזנחה של קטינים על המוח - סקירת מאמרהשפעת התעללות והזנחה של קטינים על המוח - סקירת מאמר

השפעת התעללות והזנחה של קטינים על המוח - סקירת מאמר

סקירות מאמרים | 3/11/2003 | 21,102

הסקירה עוסקת בהשפעות של child abuse and neglect על התפתחות מוחם של ילדים. הסקירה עוסקת בהשפעה של אספקטים כרוניים ולא מכוונים של הסביבה בה גדלים הילדים ולא במקרים שילד קיבל מכה... המשך

השפעת התעללות והזנחה של קטינים על המוח - סקירת מאמר

מאת יורם צדיק

 

 

סקירה של המאמר Child Abuse and Neglect and the Brain - A Review (פורסם בChild Psychology and Psychiatry, 2000, 41 (1), pp. 97-116.) שכתבה פסיכיאטרית ילדים ונוער דר'' דניה גלזר, מהמחלקה ל Psychological Medicine בביה"ח הגדול לילדים Great Ormond Street Hospital for Children בלונדון.

הסקירה שלה עוסקת בהשפעות של child abuse and neglect על התפתחות מוחם של ילדים. אין הסקירה כוללת השפעה של פגיעה לא-מקרית (nonaccidental injury). שגורמת לטראומה גדולה למוח. כלומר, הסקירה עוסקת בהשפעה של אספקטים כרוניים ולא מכוונים של הסביבה בה גדלים הילדים ולא במקרים שהורה או אדם אחר היכה ילד על הראש וגרם לו לנזק מוחי.

המאמר מתחיל בהגדרת הנושא של .child abuse and neglect בהגדרה ניכללים אספקטים איכותיים וכמותיים. היא כוללת אירועים חד-פעמיים, אירועים חוזרים או דפוס של אינטראקציה שאופייני למערכת היחסים שבין הפוגע (שהוא בד"כ ההורה או אחראי אחר על הילד), לבין הילד. בעוד שהתעללות פיזית או מינית מופיעים בצורה של אירועים ספציפיים, ההתעללות הנפשית וההזנחה קשורים יותר לדפוס של אינטראקציה בין האחראי על הילד לבין הילד. לעתים קרובות מופיעים כמה סוגי התעללות במקביל. במקרים רבים המבוגר האחראי והילד/ים גרים בסביבה שגם מבחינה חברתית ופיזית היא נמוכה מהמצב האופטימלי.

רוב המחקרים שעסקו בהשפעות של child abuse and neglect עסקו בהשפעות של ההתעללות המינית. יש מעט מחקרים שעסקו בהשפעה הספציפית של התעללות אמוציונלית. בולט בין המחקרים שעסקו בהשפעת child maltreatment הוא המחקר של Mullen, Martin, Anderson , Roman and Herbison (1996) על מידגם קהילתי של נשים בניו-זילנד. הם מצאו קשר בלתי-תלוי בין סוגי ההתעללות השונים (מינית, פיזית ואמוציונלית) לבין בעיות בריאות נפש בבגרות. סוגים שונים של התעללות בילדות היו קשורים לפסיכופתולוגיה שונה ולבעיות אישיות וחברתיות שונות בחיים הבוגרים. הפרעות באכילה בחיים הבוגרים היו קשורות בהתעללות אמוציונלית ומינית בילדות. היסטוריה של התעללות מינית ונפשית ע"י דמות גברית היתה קשורה בקשיים מיניים של הנשים בבגרות. התעללות נפשית היתה קשורה לדימוי עצמי נמוך יותר, ואילו התעללות פיזית היתה קשורה למשבר נישואין בבגרות. החוקרים מדגישים שיש לחקור את השפעות כל סוגי ההתעללות, ולא רק את השפעת ההתעללות המינית.


- פרסומת -

בהמשך המאמר סוקרת דר'' גלזר את הנושאים של השפעות סביבתיות על התפתחות המוח ודנה בגישור בין הפסיכולוגיה ההתפתחותית ותחום הנוירוביולוגיה. טיפול לא נאות בילד (child maltreatment) הוא גורם מרכזי בתגובת סטרס. יש עדויות שהתקשרות בטוחה עם דמות מטפלת מהווה גורם מגן נגד תגובת סטרס. תגובת הסטרס מביאה לדיסרגולציה ב-hypothalamic-pituitary-adrenal axis, and parasympathetic and catecholamine responses.

יש עדויות על ירידה בנפח המוח בעקבות child abuse and neglect. נימצאו גם שינויים ביוכימיים, פונקציונליים ומבניים במוח שאינם קשורים בתגובת הסטרס.

יש חשיבות לאתר בשלב מוקדם תינוקות וילדים שגדלים בסביבה שמאופינת ב child abuse and neglect. יש חשיבות להתערבות מוקדמת ולהכרה בכרוניות של התנאים הסביבתיים השליליים עבור התפתחות הילד.

יש שתי קבוצות של ילדים שגדלים בסביבה מזיקה אך אינם מוכרים בד"כ כסובלים מ child abuse and neglect . קבוצה אחת היא של הילדים שגדלים בסביבה שבה הם עדים לאלימות, גם אם אינה מופנית כלפיהם ישירות, ולכן ייתכן שלא ייחשבו כקרבנות. קבוצת הילדים הסובלים מהזנחה אמוציונלית אינה מקבלת תשומת לב מספקת. הזנחה אמוציונלית עדיין איננה מקבלת מספיק תשומת לב בשל נטיה לראות בה סוג פחות חמור ואולי גם בשל הקושי להוכיח את העבירה בהליכים משפטיים. לאחרונה נמצא שדיכאון של האם מביא איתו מצב של הזנחה אמוציונלית. וקבוצה חשובה נוספת – קבוצת הילדים אשר עדיין לא נולדו, העוברים הגדלים בסביבה שמאופינת ב maltreatment או אפילו התעללות בעובר (foetal abuse) ע"י נשים בהריון שבהתנהגותן עלולות לגרום לנזק לעובר.

עבור מטפלים משפחתיים ומטפלים בילדים, שאינם מצויים בנושאים הנוירוביולוגיים, חשוב לדעת שיש מחקרים רבים (שנסקרים המאמר) שמצאו קשר בין שינויים במוח ובתיפקודו לבין child abuse and neglect. חוסר בהשקעה מתאימה בילד ובצרכיו הפיזיים והנפשיים בשלבים קריטיים של התפתחותו יכולים להביא לנזקים במבנה המוח ובתיפקודו. הנזק מ child abuse and neglect איננו רק בתחום הנפשי ובסבל האנושי שילדים אלה עוברים, אלא גם בתחום הפעילות המוחית.

ההתרשמות שהתקשרות בטוחה יכולה להגן מפני תגובת הסטרס, והחשיבות של התערבות מוקדמת מביאים להכרה שיש לזהות בשלבים מוקדמים ילדים שסובלים גם מהזנחה פיזית ואמוציונלית ומהתעללות אמוציונלית, בנוסף לאלה שסובלים מהתעללות מינית או פיזית. בשם שמירת המשפחה (family preservation) נעשים נסיונות לשפר את התיפקוד ההורי. אם מגיעים למסקנה תוך זמן סביר שמאמצים אלה אינם נושאים פרי, יש חשיבות להפסיק את ה abuse ואת ההזנחה ולהעביר את הילד לסביבה מיטיבה ומטפחת.

 

 

מקורות

Glaser, D. (2000), Child Abuse and Neglect and the Brain—A Review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41: 97-116. doi:10.1111/1469-7610.00551

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מצבי משבר ולחץ, הגיל הרך, התעללות בילדים
ענת פש
ענת פש
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
כפר סבא והסביבה, פתח תקוה והסביבה
אולי זמיר דוידוביץ
אולי זמיר דוידוביץ
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה
צביקה תורן
צביקה תורן
פסיכולוג
עפולה והסביבה, נצרת והסביבה, יקנעם והסביבה
תמר פלג שקד
תמר פלג שקד
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
ד"ר ליעד רוימי
ד"ר ליעד רוימי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
בעז גסטהלטר
בעז גסטהלטר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

יוכי בן-נוןיוכי בן-נון3/12/2005

נוירופסיכולוגיה של רגשות. התחום של נוירופסיכולוגיה של רגשות הוא תחום ענק שמתפתח  בעשור האחרון, ובוחן הן את הצד החיובי : חשיבות הבסיס הבטוח והשפעתו על למידת ויסות של האזורים הלימביים, והציר ההיפותלמי-פיטואיטרי, והצד השלילי - הזנחה, התעללות, דכאון של האם והשפעותיו על התינוק, דרך טכניקות הדמייה של חילוף החומרים במוח.
כדאי מאד לקרוא בהקשר זה את ספריו של אלן שור ושל דניאל סגל. לאחרונה יצא  בתרגום עברית ספרו של חוקר ידוע נוסף בתחום, ג'וזף לדו, שנקרא 'המוח הרגשי'. מדהים!!! זה  חומר שמבחינתי מעלה הרבה שאלות קיומיות: עד כמה הידע הפסיכולוגי שלנו  הוא ביולוגי? מה זה אומר לגבי יכולת 'התיקון' שלנו בטיפול? מדברים על 'פלסטיות של המוח' בחלון הזדמנויות של 0-3, מה המקבילה של 'פלסטיות של הנפש'??

נועה מנדלסנועה מנדלס27/4/2004

התעללות והזנחה. ליורם צדיק
תודה על תרגום המאמר החשוב הזה
נועה מנדלס

עמית וולקעמית וולק22/4/2004

תרגום המאמר השפעת התעללות והזנחה.... תודה

אילה קימברגאילה קימברג19/4/2004

תודה. יורם,
תודה על הסקירה החשובה הזו !
אילה קימברג