לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 

העסקת מטפלים נפשיים כפרילנס– נקודות לתשומת הלב של מועסקים ומעסיקים פוטנציאליים

תקציר: מכונים רבים לטיפול נפשי מציעים למטפלים הַעֲסקה כפרילנסים (תשלום כנגד קבלות, ללא יחסי עובד-מעביד רשמיים). צורות ההתקשרות בין הצדדים בפועל עשויות להיות מגוונות מאוד: מהפניות מזדמנות לקליניקה של המטפל, ועד עבודה סדירה כחלק אינטגרלי מצוות במרכז טיפולי. לכל אחד מההיבטים של אופני ההתקשרות וההעסקה השונים הללו יכולה להיות השפעה ניכרת על מהות היחסים בין הצדדים ועל ערך התגמול שמקבל המטפל. מעסיקים ומועסקים פוטנציאליים לא תמיד מודעים למלוא המשמעות של אופני ההתקשרות האלה, ובמיוחד לשתי הסוגיות הבאות:

(1) ערכו של התשלום המוצע לשעה לפרילנס מקביל לכ-25-50% מאותו הסכום כעובד במשכורת חודשית.

(2) מהות היחסים בין פרילנס למזמין השירות, מבחינה פורמלית, היא כזאת שאינה כוללת תלות של הפרילנס במזמין השירות כמעסיק. קיומה של תלות כזאת חושפת את המעסיק לתביעה בגין הפרת זכויות העובד.


מה משמעות התשלום המוצע לשעה ומה ערכו?

חשוב להבין שלא ניתן להשוות את התשלום פר שעה בעבודה כפרילנס עם שכר פר שעה של עבודה במשכורת חודשית. למעשה, כדי להגיע לשכר המקביל של עובד במשכורת חודשית יש לחלק את סכום התשלום לפרילנס ב-2 עד 4(!) בשל הסוגיות הבאות:

  • זכויות סוציאליות: פרילנס, בניגוד לעובד במשכורת חודשית, אינו זכאי לזכויות סוציאליות ששוות כסף רב (בכללן: ימי חופשה, דמי מחלה, פנסיה, פיצויי פיטורין, דמי הבראה, דמי נסיעה ועוד). אצל עובד במשכורת חודשית, הערך הכספי של זכויות אלה מגיע לכרבע מהמשכורת (!) ומתבטא בעלות המוטלת על המעסיק מעבר לשכר עצמו.
  • הכנסה שנתית: לפרילנס לא מובטחת עבודה לאורך השנה, ולכן ההכנסה בחישוב שנתיעלולה להיות נמוכה משמעותית לעומת משכורת חודשיתקבועה על פני 12 חודשים.
  • ספיגת עלות ביטולים ו"חורים" בלו"ז הטיפולים היומי: מטפל העובד במשכורת חודשיתונוכח במקום העבודה יקבל תשלום על יום עבודתו גם כאשר מטופל נעדר מהטיפול, או במקרים אחרים של "חורים" ברצף הטיפול במהלך יום העבודה. פרילנס לעומת זאת ייאלץ בדרך כלל לספוג לכיסו עלויות אלה.
  • תשלום על פעילויות נלוות: מטפל העובד במשכורת חודשית זכאי לתשלום על כל פעילות הנדרשת ממנו, כולל השתתפות בהשתלמויות, הדרכות וישיבות. 
  • תשלום מע"מ: פרילנס שהוא עוסק מורשה מחויב להפריש 17% מההכנסה למע"מ. אמנם הוא זכאי גם להחזרים על מע"מ ששילם בעצמו על הוצאות לעסק, אבל לעתים קרובות קיזוז מלא אינו מתאפשר.
  • הוצאות על אדמיניסטרציה: פרילנס משקיע מזמנו ו/או מכספו להסדרת ההתנהלות מול רשויות המס ורשויות אחרות.
  • בנוסף, ישנה משמעות כלכלית עקיפה לאובדן רשת הביטחון וזכויות נוספות שהמדינה מעניקה לעובדים, כגון דמי אבטלה, הזכות להתארגנות, איסור הלנת שכר, זכות להודעה לפני פיטורין, זכויות בנושא לידה, תשלום על שעות נוספות, ועוד. 

לפיכך, תשלום לשעה שנראה במבט ראשון גבוה מנקודת המבט של עובד במשכורת חודשית, פעמים רבות לא משתלם למטפל כפי שהוא עשוי להיראות בתחילה. ערכו בפועל עשוי להיות נמוך באופן משמעותי, לעתים עד כדי ירידה מתחת לשכר המינימום.

מה מהות היחסים בין הפרילנס למזמין השירות?

משמעות עבודה כפרילנס היא כי לא מתקיימים יחסי עובד-מעביד, אלא יחסים של נותן שירות ומזמין שירות. אם בפועל ישנם יחסי תלות המאפיינים יחסי עובד-מעביד, העובד יכול באופן עקרוני לתבוע בדיעבד הכרה באופי זה של היחסים, גם אם הסכים לאופן ההעסקה כפרילנס. מהכרה ביחסי עובד-מעביד נגזרות כאמור זכויות בעלות ערך כספי אשר על המעסיק מוטל לשלם.

כאשר מפורסמת הצעה לפרילנס המנוסחת כהצעת עבודה (למשל, מפרטת שכר, שעות קבועות, מקום עבודה וחובות של העובד), יש מקום לחשש כי מדובר בהעסקה המלווה בפגיעה בזכויות המגיעות לעובד (וחושפת את המעסיק לתביעה). עם זאת, משמעות יחסי עובד-מעביד לא מוגדרים באופן בהיר בחוק. לפי פסיקות שניתנו לאורך השנים בבתי הדין, ההבחנה בין "פרילנס פיקטיבי" לפרילנס כהלכה (שאינו תלוי במזמין כמעסיק) מושפעת ממגוון קריטריונים. למשל:

  • פרילנס לרוב לא עובד באופן קבוע באתר ששייך למזמין השירות.
  • פרילנס לרוב עובד מול מספר מרובה של מזמינים, או לפרויקטים קצרי טווח, ולא בהיקפים משמעותיים לאורך זמן מול מזמין אחד.
  • פרילנס לרוב לא מחויב מול מזמין השירות למשימות נוספות מעבר לשירות עצמו (למשל, ישיבות צוות קבועות או השתתפות בהשתלמויות).

 

הערות

  1. האמור לעיל נוסח בלשון זכר, אך תקף באותה מידה למטפלות נשים
  2. צורת העסקה נוספת שלא הוזכרה במסמך זה היא העסקה כעובד יומי. למידע על זכויות עובדים יומיים ראו למשל כאן: http://www.kolzchut.org...יומיים​​​​​​​

נערך לאחרונה ב-22/1/2018 22:22