לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
לטעת ארץ במקום שבו אכלה מולדת

לטעת ארץ במקום שבו אכלה מולדת

עלון פסיכולוגיה עברית | 26/2/2023 | הרשמו כמנויים

 

לטעת ארץ במקום שבו אכלה מולדת 1

המתרחש בתקופה הזו מעורר מגע עם מושגים עמוקים וקיומיים – מהו בית, מה הם גבולותיו, איפה אנחנו מרגישים בבית ומתי תחושת הביתיות מתערערת. מה אנחנו עושים כשחשים שקירות ביתינו רועדים, נחזק? נבנה? ניתן לו להתפורר לאט? נהרוס ונקים מחדש? נצא לנדודים ונבקש לנו בית חדש? שוב ושוב המתרחש בחוץ מתכתב עם חוויות נפשיות הנוגעות לאונות, מאבק, אמונה ביכולת לתקן, תקווה, פחד, ייאוש, התקוממות, קבלת המציאות, קבלת האחרות ועוד ועוד. אין מי שחף משאלות פנימיות, לא משנה מאין הגיע ולאן פניו משקיפות. בחדרי הטיפול, יש מי שמדבר את המצב באופן ישיר, יש מי שהתרחשות הציבורית כמו זולגת לחלומותיו, ויש מי שעובד על ליצב את ביתו הפנימי, כי אין לו אפשרות אחרת, בימים כתיקונם, כמו עכשיו.

השבוע באתרנו מאמרים מקצועיים חדשים, פרקים מספרים וטורים מעניינים:

כיצד ניתן לעבוד עם הזדהות השלכתית בטיפול דינמי-מערכתי, המתמקד במערכות ובמבני היחסים ולא במטופל כפרט? במאמרה, נורית זהבי סוקרת את ההבדלים שבין עבודה עם הזדהות השלכתית בטיפול הדינמי המוכר, לבין זו הנעשית במסגרת טיפול דינמי-מערכתי. לצד ההרחבה התיאורטית, זהבי מספקת גם תיאור מקרה של טיפול בנערה בת 14 ובני משפחתה.

וירג'יניה סאטיר נחשבת לחלוצה בתחום הטיפול המשפחתי. כיצד ניתן להשתמש במשנתה על מנת לבנות מודל מובנה, חווייתי ואינטגרטיבי להדרכת הורים? מאמרן של טלי אהרני, טל ברוכיס ואיריס הלפר מציג את מודל "הורות בעיניים טובות", שמבקש לסייע להורים להעצים את כישורי המנטליזציה, להעמיק את המודעות והקבלה העצמית ולחולל טרנספורמציה בתפיסת החוויה ההורית. המאמר פורש את ההסבר התאורטי למודל ״הורות בעיניים טובות״ ומשלב תיאור מקרה של הדרכת הורים קבוצתית.


- פרסומת -

זהות תעסוקתית, מימוש עצמי והצלחה בקריירה הן סוגיות משמעותיות מאוד בחברה תחרותית כשלנו. הדבר נכון עבור כולנו, אבל בולט משמעותית כשמדובר בנשים. בספרה של יעל יצחקי, פסיכולוגית חברתית וד"ר לניהול, מובאים ראיונות עם 25 נשים המגיעות מסטטוסים מגוונים. בשיחה עימן, הן מדברות על הבחירות שעשו בחייהן, וכיצד הצליחו להביא את עצמן לכדי מימוש אישי מובהק. בחלק מהראיונות אף מובאת התייחסות לאופן שבו מגפת הקורונה גרמה לנשים שונות לחשב מסלול מחדש.

בספרו של פרופ' שלמה קניאל 'האדם המודע לעצמו - מפת התודעה: מבנה, תהליכים ומאפיינים', הוא מבקש להסיר מעט את המסתורין הפלאי שיש במפגש תודעה-מוח. התודעה היא "המוח הפסיכולוגי" שלנו המכיל בנוסף את העצמי גם כל שאיפותינו, רצונותינו, פחדינו ומכאובינו. פרק ראשון מתוך הספר – 'תקציר הפרדיגמה המתארת את התודעה', זמין לקריאתכם.

ובפסיכובלוגיה -

"הפסיכיאטרי שמנהל את מערך בריאות הנפש עומד מאחורי המחסור החריף בשירותים הפסיכולוגיים הציבוריים. העמדה הזו מבטאת מוטיבציה ואינטרס גילדאיים צרים. היא אינה מבוססת על המחקר עדכני ופועלת כנגד האינטרס הציבורי". ד"ר רפאל יונתן לאוס בטור שלא כדאי לפספס, מנתח באופן נוקב את דבריו של יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש בנוגע למקומו של הטיפול הנפשי במערך הציבורי.

"אני לא יודעת למה כששאלו אותי על המוצא שלי עניתי שאני מאוד ישראלית. נשאלתי למה התכוונתי, אבל שיעור היוגה עמד להתחיל ולא היה לזה מקום ולא עניתי. בבית בחשכת הלילה רק אז דליתי איזו תשובה מניחת דעת – 'מאוד ישראלית' זה הניסיון להישאר נאמנה לליבי הרותח, למרות שכבר אימצתי נורמות חדשות וזרות" – ד"ר אורי הראל כותבת על המפגש של מישהי 'מאד ישראלית' עם מערכת בריאות זרה.

ולסיום - בית המשפט המחוזי בחיפה גזר 55 חודשי מאסר בפועל על הפסיכולוג ד"ר עידן קוסובסקי, לאחר שהורשע בינואר 2022 בעבירות מין בשני קטינים בהם טיפל.

 

צריך להפרד מדברים / רפאל אזרן

צריך להפרד מדברים
להחליף כלב בכאב
להתקין עמוד שדרה
היכן שעמדה תותבת
לטעת ארץ
במקום שבו
אכלה מולדת
להשיב את הים לרצועה
להסיר כפפות
לגעת

Photo by Theme Photos on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
גיא שוימר דניאלי
גיא שוימר דניאלי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
ד''ר חן אורן
ד''ר חן אורן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל
נועה פרן דרומי
נועה פרן דרומי
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
ראובן גרין
ראובן גרין
פסיכולוג
רעות עזרן
רעות עזרן
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
טלי זוננשיין גולן
טלי זוננשיין גולן
עובדת סוציאלית

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

בעוד הטבח בסוריה נמשך, כך נדמה, באין מפריע, ועוד אנשים נשאבים למערבולת הדמים, אצלנו ציינו את ראש חודש...
לחברי פסיכולוגיה עברית שלום, 'כל מה שרצית לדעת על . . . בחינת ההתמחות בפסיכולוגיה קלינית': מומחים צעירים...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.