לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
שלושה מבטים ב'קורת השער' מאת אלכס בן ארי מוסד ביאליק, סדרת כבר (2015, 63 עמ')

שלושה מבטים ב'קורת השער' מאת אלכס בן ארי מוסד ביאליק, סדרת כבר (2015, 63 עמ')

גיא פרל | 23/6/2015 | הרשמו כמנויים

מִקְּצֵה חָצָב

שַׁבְּלוּל צוֹפֶה

אֶל דִּמְמַתָ הָעֵמֶק

התמונה שלמה. היא שלמה גם בלעדי כקורא, וידעתי שאם ברצוני להיכנס לתוכה עלי להפוך לשבלול. או לשבלול-חצב-דממה-עמק.

תחילה עוד שאלתי אם רצה השבלול להגיע אל קצה החצב - אני במקומו וודאי הייתי מנסה - אבל אז, שבלול לרגע, לא בקשתי קצה. שבלול דממה צופה אל הדממה.

וזו השאלה אשר חלפה בדעתי רגע לפני שנפלתי:

"אם אפול, האם יופר השקט? האם ירטוט קצה החצב?"

נפלתי, הופר השקט, רטט בי קצה חצב. עתה נאחז בקצה השיר וקוראו בשנית. תנודת החצב מתייצבת עם נשימותיי:

מִקְּצֵה חָצָב

שַׁבְּלוּל צוֹפֶה

אֶל דִּמְמַתָ הָעֵמֶק

***

בִּקְצֶה הָעַיִן

חוֹלֵף עַל אוֹפַנָּיו

מִישֶׁהוּ מֻכָּר

קצה החצב הוא קצה העין הוא קצה השפה הוא קצה התודעה - ואז ההייקו. בקריאה ראשונה חלף השיר בקצה עיני כמו תחושה מוכרת. בתום הקריאה שקט שרר - אולי אז חלפתי גם אני בקצה עינו והכירני? כשחזרתי לקוראו בשנית, הפעם מקרוב, ידעתי - חלפנו בו זמנית אני בקצה עינו והוא בקצה עיני - הכרנו רק לרגע שחלף על אופניו. כעת שוב בודדים. חיים בעיניים פקוחות ומכירים כה מעט. מֻכָּרִים כה מעט. בקריאה השלישית אני מבקש מכל מי שיכול, וכמה שאני יכול, ולו לרגע, לרדת מהאופניים:

בִּקְצֶה הָעַיִן

חוֹלֵף עַל אוֹפַנָּיו

מִישֶׁהוּ מֻכָּר

***

רָצִים אֶל הַמַּיִם

רַגְלוֹ שֶׁל הַצַּבּוֹן הָאַחֲרוֹן

שְׁבוּרָה

אם עוצרים ויורדים מן האופניים רואים את הרגל הנשרכת מאחור (ואמר 'הקוֹצְקֶר רֶבֶּה' - "לב שלם הוא גם רגל שבורה").

***

סוֹגֵר אֶת הַסֵּפֶר:

דָּבָר אֵינוֹ מַסְתִּיר

פְּנֵי הַלְּבָנָה

פותח את 'קורת השער' ועדיין, דבר אינו מסתיר פני הלבנה


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: תרבות ואמנות
הדס גור
הדס גור
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ג׳יהאן  جيهان ג׳ובראן שקור جبران
ג׳יהאן جيهان ג׳ובראן שקור جبران
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), צפת והסביבה
שרית יפרח
שרית יפרח
חברה ביה"ת
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ליאת פרקש
ליאת פרקש
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל
ד"ר ליעד רוימי
ד"ר ליעד רוימי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ארנון נחמיאס
ארנון נחמיאס
עובד סוציאלי
מטפל זוגי ומשפחתי
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה

עוד בבלוג של גיא פרל

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

נורית ענבר-וייסנורית ענבר-וייס25/6/2015

כתבת מקסים, גיא.. הרשימה שלך שלמה ודבר לא חסר בה.
היא בדיוק כפי שהינה :-)

גיא פרלגיא פרל25/6/2015

אילה ונורית. אילה, שמחתי לראות ששירתו של אלכס מגרה אצלך את עצב ההייקו. נורית, תודה על ההרחבה המעניינת. בפוסט עצמו בחרתי שלא להתייחס לדבר מלבד המבט שעורר בי הספר, וזאת ברוח השבלול :).

נורית ענבר-וייסנורית ענבר-וייס25/6/2015

רפרורים לשירת ההייקו היפנית. תודה, גיא, על המפגש הפואטי שלך עם שיריו של אלכס בן ארי.

מבקשת להוסיף כי נראה ששיריו של בן ארי שהבאת כאן, מתכתבים עם שירי הייקו יפניים שתורגמו על ידי יואל הופמן ולוקטו לספרו "לאן נעלמו הקולות? סיפורי זן ושירי הייקו". ההיכרות עם השירים היפניים ועם הרקע התרבותי-פילוסופי שלהם, עשויה להעשיר את הקריאה בשיריו של בן ארי.
(על קצה המזלג: שירת ההייקו היפנית משקפת את רוחו של הזן בודהיזם. תמונות השיר של ההייקו היפני מבטאות השקפה הרואה בעולם התופעות את התגשמותו של המוחלט. התופעתי והמוחלט הם אחד).

הנה, מתוך תרגומיו של הופמן:

השבלול נרדם
השבלול מקיץ
בדיוק כפי שהנו

[איסא, 1762 - 1825]


המחסן נשרף:
דבר אינו מסתיר
פני הלבנה

[מסהידה, 1657 - 1723]

אילה אילוזאילה אילוז24/6/2015

בחוץ לילה.לרגע אני חצב, שבלול וצבון. פרחי זוהרים באפלה אך אינני יודעת לרכב