מאת: | דניאל בורשטיין | תאריך: | 9/9/2004 10:14 |
נושא: | תשליך | תוכן: | השאלה מה הן האפשרויות לתשליך (המסורת שביום ב' של ראש השנה הולכים לנהר לבקש סליחות, ובין היתר, משליכים פרורי לחם למים) יצרה המון תגובות ברשימת דיון שאני משתתף בה. היו כאלה שדאגו להפר את האיזון הטבעי בנחלים ובים על ידי השלכת פרורי לחם.
להלן תגובתו של מייקל קגן משיקגו:
טקס התשליך נזכר לראשונה בספר מהרי"ל (המהרי"ל חי בגרמניה בסוף המאה הי"ד – תחילת המאה ט"ו, ונחשב לאחד החשובים בפוסקי אשכנז לאחר מגפת הדבר של אמצע המאה הי"ד). מקורות מסוימים מציעים שיש לטקס שורשים פגניים. אף אחד לא יודע על בטוח. מה שכן בטוח, מהרי"ל ואחרים ממליצים שלא להאכיל דגים תוך כדי הטקס. לחם אינו מושלך על המים כתחליף לחטאים, כמו השעיר לעזאזל או סוגים אחרים של כפרות. עיקר טקס התשליך הוא תפילה.
הטקסט מורכב מפסוקים מספר מיכה, המזכירים את י"ג המידות. אז יש פסוקים מהזוהר. יש מנהג להפוך את הכיסים מעל המים, ואני מאמין שזה אולי המקור של מסורת פרורי הלחם.
להלן דעתי (של מייקל קגן): כמו שלפני פסח (שחרור מעבדות), אנחנו מחפשים עד הפינות הנסתרות של הלבוש לאחר כל פרור של חמץ (מה שהוחמץ, התקלקל, ולא רק החמיץ), כך גם בראש השנה – היום הראשון של עשרת ימי תשובה – אנחנו מחפשים, באופן מטפורי, בפינות הכי נסתרות בכיסים, לאחר "חטאים" שנשארו. כיסינו הם המקום שאנחנו שומרים את הסודות שלנו, את הכסף שלנו; הם המקום שאנחנו מסתירים את הידיים.
במיוחד בימים הנוראים, אל לנו להסתיר כל דבר, ולא להתחבא. אנחנו מבינים שהקב"ה, הדיין המרחם, רואה הכל, כמו דגים שאין להם עפעפיים, ושאין לאן לברוח (ע"ע יונה).
לפני טהרה, חובה רחצה. תשליך זה הרחצה. יום הכיפורים זה הטהרה. לפני הכניסה למים החיים של המקווה, הגוף חייב להיות נקי. רק אז יכולה להתרחש טהרה נפשית.
הדגים מסובבים במים חיים, והם תמיד במצב של טהרה (רק הדגים שרדו את המבול). גם אנחנו היינו דגים, השוחים ברחם מלא בנוזלים של חיים, טהורים ותמימים, זורמים עם זרם של חסדי אלוקים.
כדי לעבור שינוי מהפכני, התבקש יונה שישליכו אותו למים סוערים. הוא ניצל על ידי דג גדול. במעי הדג, ברחם של הדג (לא כדג ברחם – נהפוך הוא!) יונה התיישר עם רצונו של הקב"ה, וניתן לו הזדמנות שניה.
מי יתן ורצונו, יתברך, ישב על כסא הרחמים, וחטאנו ישתנו ולא יישנו, ונכתב בספר החיים לשנה החדשה, שנה של בריאות, שנה מלאה באהבה, שנה מלאה שמחה, שנה מתוקה כדבש.
דניאל |
|