פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:10/12/2006 17:06

נושא:

פרשת וישב
תוכן:

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת וישב בראשית פרקים ל"ז-מ'.

סיכסוך בין אחים

   תמר עומדת ללדת תאומים. בעת הלידה אחד התאומים מוציא יד החוצה. המיילדת קושרת שרוך שני על ידו. היא קבעה שהוא הבכור. הוא מכניס את היד פנימה ואז קופץ החוצה השני ויוצא ראשון. מה הוא קופץ? מתפרץ? שואלת המיילדת ומציעה לקרוא לו פרץ. לשני שהיה הראשון שהוציא את ידו, שעל ידו חוט השני קראו זרח. בריב זה על הבכורה המיילדת פסקה כי אם זרח הוציא ידו החוצה הראשון, הוא הבכור. בראשית ל"ח (כז) וַיְהִי בְּעֵת לִדְתָּהּ וְהִנֵּה תְאוֹמִים בְּבִטְנָהּ: (כח) וַיְהִי בְלִדְתָּהּ וַיִּתֶּן יָד וַתִּקַּח הַמְיַלֶּדֶת וַתִּקְשֹׁר עַל יָדוֹ שָׁנִי לֵאמֹר זֶה יָצָא רִאשֹׁנָה: (כט) וַיְהִי כְּמֵשִׁיב יָדוֹ וְהִנֵּה יָצָא אָחִיו וַתֹּאמֶר מַה פָּרַצְתָּ עָלֶיךָ פָּרֶץ וַיִּקְרָא שְׁמוֹ פָּרֶץ: (ל) וְאַחַר יָצָא אָחִיו אֲשֶׁר עַל יָדוֹ הַשָּׁנִי וַיִּקְרָא שְׁמוֹ זָרַח:

   ערב חג החנוכה. נס פח השמן וגבורת החשמונאים הביאו למדינה יהודית חשמונאית בת מאה שנה. מאה שנה יחלפו ואפילו עבודת בית המקדש לא הצילה את העם מגלות שנייה. המדינה נהרסה ונכבשה בגלל שנאת חינם. אפילו בית המקדש נחרב.

   אם נאמן אחים ואחיות לשמור על הקשר ועל תחושת השייכות ביניהם ברגעי מריבה, נתרום בכך בסיס חשוב לשלום בינינו. כי הרי כולנו אחים. שלום בין אחים גם עשוי לתרום ליכולת לעשות שלום עם שכנים שיהיו ברבות הימים אף הם אחינו. עד לחזון אחרית הימים.

   ואם לא? דברים קשים עלולים להתרחש. כגון כאשר אלוהים מקפח את קין ומקבל את הבל. התוצאה, קין הורג את הבל. ספר בראשית פרק ד (ח) וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ: (ט) וַיֹּאמֶר ה' אֶל קַיִן אֵי הֶבֶל אָחִיךָ וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי: וכן כאשר יעקב מעדיף את יוסף ואחיו שונאים אותו על כך. ספר בראשית פרק לז (ג) וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים: (ד) וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם: ועוד ועוד דוגמאות

עקרונות חינוך ילדים בזמן מריבה.

   מריבה חיובית תחילתה בביטוי רצון וסופה בפשרה ומתן מקום לביטוי רצון האחר ביחד עם זכייה בחבר רגוע שמוכן לעשות איתנו עוד שותפויות. מריבה שלילית תחילתה בביטוי רצון וסופה במימוש רצון תוך שימוש בכוח, ביחד עם זכייה באויב הממתין לרגע הנקמה.

   ארבעה דרכים לסייע במריבה בין אחים ובכלל. הפרדה, תסתדרו לבד, גישור, שיפוט.

   א. אני מפריד כל אחד לחדרו ללמד אתכם להירגע להסתדר עם עצמכם: לכו כל אחד להירגע באמצעות הרפיה, הסחת הדעת, חשיבה חיובית על המצב וראיית הטוב שקיים. אחר כך תחזרו ותספרו לי איך הרגעתם עצמכם. יהיה לי לתרום לכם עוד כלים להרגעה עצמית. בהתערבות זו אנו מאמנים את ילדינו להירגע.

   ב. תסתדרו ותספרו לי איך הסתדרתם: לכו לחדר אחר ביחד ותמשיכו שם, נסו להסתדר על פי עקרונות הגישור שלימדתי אתכם. אחר כך ספרו לי איך הצלחתם להסתדר. יהיה לי לתרום לכם עוד כלים להסתדר. בהתערבות זו אנו שולחים את הילדים להתנסות עצמית בהרגעה, וחיפוש דרכי שלום ברגעי חילוקי דעות. אנו גם מלמדים ילדים על שותפות ועל זוגיות כהכנה לחיי משפחה:

   ג. אני מגשר ביניכם, ללמד אתכם לגשר ולהתגשר: מושיב את שניהם. אני לא מתערב בתוכן אלא בתהליך חלקו רשות דיבור, דרשו שיחה נקייה. דרשו להגיע לפשרה. אני מגשר מבקש מכם לא להקצין, להתגמש, לוותר, להגיע לפשרה. אני רוצה רק לעזור לכם להגיע להבנה ופשרה. צד א' מדבר. ואז צד ב'.  אני שומר על סדר השיחה. אני מעודד את שניהם מצד אחד שכל אחד יביא לידי ביטוי את רצונותיו ומצד שני להתפשר על חלק מהרצונות כדי להגיע לשלום. בהתערבות זו הילדים לומדםי את הגישור בפועל.

   ד. אהיה שופט ביניכם ללמד אתכם עקרונות צדק ואת זיהוי הטוב והרע שבנו: בואו תשבו ואני אהיה השופט ואכריע ביניכם. צד א' ידבר בעד עצמו ונגד האחר ואז צד ב' ידבר בעד עצמו ונגד האחר. אפשר גם להוסיף שלב שני. צד א' מדבר בעד האחר ונגד עצמו, ואחר כך צד ב' מדבר בעד האחר ונגד עצמו. אני אשקול את הנתונים לבד ואקבע פסק דין, כלומר מי צודק. כעבור מספר שעות אודיע לכם את תוצאות המשפט. אחר כך תהיה אפשרות להסביר למען הקלה בעונש ואז אתן את גזר הדין, כלומר העונש. בהתערבות זו לומדים הילדים עקרונות של מוסר וצדק. ההורה מנחיל תורת מוסר שקיבל מאבותיו והוא מנחילה הלאה.

   אני מציע לילדים:

אינכם רוצים משפט, אפשר לעשות גישור,

אינכם רוצים גישור אפשר להפריד בניכם,

אינכם רוצים הפרדה ביניכם, תסדרו לבד.

אינכם רוצים להסתדר לבד תירגעו לבד

ואם אינכם רוצים להירגע ורוצים להחריב ...

כל אחד יקבל עונש. ממחיר סמלי ועד גלות.

 

   כל כך למה? כי על פי ספר תהילים פרק קלג (א)...הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד:  וכן מתוך קהלת פרק ד'  (ט) טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד אֲשֶׁר יֵשׁ לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם: (י) כִּי אִם יִפֹּלוּ הָאֶחָד יָקִים אֶת חֲבֵרוֹ וְאִילוֹ הָאֶחָד שֶׁיִּפּוֹל וְאֵין שֵׁנִי לַהֲקִימוֹ: (יא) גַּם אִם יִשְׁכְּבוּ שְׁנַיִם וְחַם לָהֶם וּלְאֶחָד אֵיךְ יֵחָם: (יב) וְאִם יִתְקְפוֹ הָאֶחָד הַשְּׁנַיִם יַעַמְדוּ נֶגְדּוֹ וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ לֹא בִמְהֵרָה יִנָּתֵק:

 

שבוע טוב

יששכר

 


תגובות
עם תגובות כולנו אחים : תמי גנדלמן
11/12/2006 06:52
תאריך:
 
11/12/2006 10:21
תאריך:
11/12/2006 10:56
תאריך:
 
ללא תגובות שלום עליך ר' מנחם : צביאל רופא
11/12/2006 21:52
תאריך:
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון