פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:25/9/2006 13:31

נושא:

פרשת השבוע שבת שובה ופרשת האזינו
תוכן:

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת האזינו פרקים לא עד סוף ספר דברים

אנו  מצווים לפרש את התורה, אף על פי שיש פרשנות שהיא גם הרסנית.

   השבת אנו קוראים את פרשת האזינו ואת פסוקי הושע שעל שמם נקראת השבת "שבת שובה" וכך אנו קוראים בהושע פרק יד (ב) שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ: שובה עד ה' אלהיך. או במילים אחרות: לך את כל הדרך עד הסוף! (ג) קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ אֶל ה'..." מהם הדברים שניקח מהדרך שבה היינו, אל המפגש עם אלוהים ודרכו? מה ילך איתנו מדרכינו הקודמת? הרי אנשים אינם משתנים לגמרי. איננו נפרדים מהתכונות, ההרגלים, המנהגים, האמונות. אנו כן משנים את המידה שלהם, אנו כן משנים את ההתייחסות שלנו אליהם. אנו נפרדים מאמונה עמוקה בתכונה, הרגל, מנהג או אמונה שיביאו לנו את האושר את ההישרדות ואת דרך הישר. אנו נפרדים מאלילים ומעקרונות קיצוניים.

   הושע קורא אלינו לחוות את אלוהים כטל: (ו) אֶהְיֶה כַטַּל לְיִשְׂרָאֵל... כך אנו קוראים גם בפרשת האזינו בדברים פרק לב: (א) הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי. דבר אלוהים יכול להיות לא רק כטל מרווה אלא גם כלקח קשה. (ב) יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי... התורה אינה ריקה, היא אינה שעשוע אינטלקטואלי, פילוסופיה. התורה היא תורת חיים: (מז) כִּי לֹא דָבָר רֵק הוּא מִכֶּם כִּי הוּא חַיֵּיכֶם וּבַדָּבָר הַזֶּה תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:

   והנה אנו קוראים על כך גם במדרשים שונים. התורה יכולה להיות סם חיים או סם מוות. הכל ברצון הקדוש ברוך הוא ובצורה שאנו מבינים ומפרשים את התורה. מתברר שאנו מסתכנים בפרשנות שלנו את התורה. כך אנו מוצאים בתלמוד בבבלי במסכת יומא דף עב/ב:  "אמר רבי יהושע בן לוי מאי, דכתיב: "וזאת התורה אשר שם משה..." זכה, נעשית לו סם חיים. לא זכה, נעשית לו סם מיתה...

   במדרש רבה בראשית פרשה סא פסקה ו, אנו מבינים את הסיבוך הגדול שבהבנת דרך התורה. המוות והחיים משולבים יחד. עלינו לקחת את הסיכון שבניסיון לפרש ולהבין ואולי חס וחלילה ולטעות, אחרת לא נוכל לזכות באפשרות של הבנת התורה, כך שתהיה עבורנו סם חיים.

   כך גם בחיים, לגבי כל מחקר שאנו קוראים, כל ידיעה שאנו מקבלים. עלינו להעז לפרש את המידע ולקחת סיכון שניטעה. לדוגמא, ידיעה בריאותית אומרת לנו לא לאכול משהו שעלול להזיק לנו. אנו מקבלים את פסיקת המדע ונמנעים ממאכל זה. יתכן שהמחקר טעה, יתכן דווקא שזהו מאכל חשוב לבריאותנו. זהו הסיכון שאנו לוקחים בהליכה בדרך הישר. המדרש מביא לדוגמא את בני אברהם יצחק וישמעאל. שניהם חייבים לחיות! אחרת לא יתקיים יצחק. (ו) "...משל למלך שהיה לו פרדס. מסרו לאריס והיה בו שתי אילנות כרוכים זה לזה בכרך אחד אחד של סם חיים ואחד של סם המות. אמר אותו אריס: אם משקה אני זה של סם חיים, זה של סם המות שותה עמו. ואם איני משקה, זה של סם המות היך זה של סם חיים חי...?

   הרמב"ם מציע לנו לדבוק בדרך התשובה גם אם לא נזכה בחיים. כך הוא כותב ב"יד החזקה" בהלכות תשובה פרק ז (א) הואיל ורשות כל אדם נתונה לו כמו שבארנו, ישתדל אדם לעשות תשובה ולהתוודות בפיו מחטאיו ולנעור כפיו מחטאיו כדי שימות והוא בעל תשובה ויזכה לחיי העולם הבא: (ב) לעולם יראה אדם עצמו כאילו הוא נוטה למות ושמא ימות בשעתו ונמצא עומד בחטאו. לפיכך ישוב מחטאיו מיד ולא יאמר כשאזקין אשוב, שמא ימות טרם שיזקין. הוא ששלמה אמר בחכמתו בכל עת יהיו בגדיך לבנים:

גמר חתימה טובה

שבוע טוב

יששכר

 


תגובות
25/9/2006 14:56
תאריך:
ללא תגובות טיול בדרך לתשובה : תמי גנדלמן
25/9/2006 15:06
תאריך:
עם תגובות שינוי : תומר יעקובוב
25/9/2006 15:27
תאריך:
 
עם תגובות אמת מארץ תצמח : צביאל רופא
25/9/2006 19:05
תאריך:
 
עם תגובות צביאל יקר : תמי גנדלמן
25/9/2006 20:37
תאריך:
 
25/9/2006 21:57
תאריך:
 
ללא תגובות ירוחם, ירוחם... : תמי גנדלמן
25/9/2006 23:02
תאריך:
26/9/2006 23:50
תאריך:
 
27/9/2006 19:33
תאריך:
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון