פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:20/8/2006 15:34

נושא:

פרשת השבוע פרשת שופטים
תוכן:

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת שופטים, דברים פרק ט"ז י"ח - פרק כ"א-ט'

ובערת הרע מקרבך.

   "המצב רע" מגיב משהו לשאלה "מה המצב?". "רע" עונה אחר. "לא טוב" נאחז שלישי בטוב האפשרי. אלו הם ביטויים שבאים לתאר סבל אנושי. בפרשתינו ובפרשות אחרות מופיעים המילים הבאות: "...וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ:" דברים י"ז ז'. רע בהקשרים הללו הוא ההיפך מדרך הישר כלומר, מעשים טובים ושלום. כך מסכם לנו משורר תהילים בפרק ל"ד "(יב) לְכוּ בָנִים שִׁמְעוּ לִי, יִרְאַת ה' אֲלַמֶּדְכֶם: (יג) מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב? (יד) נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה: (טו) סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב, בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ:"

   עבור הרמב"ם הרע הוא העדר הטוב."השם יתהדר ויתרומם, אין לומר עליו שהוא עושה רע באופן עצמי כלל...  אלא כל מעשיו יתעלה טוב מוחלט... והרעות כולן העדר" (מורה נבוכים חלק שלישי פרק י). כך מצוות עשה הן מצוות המעשים הטובים כגון התנדבות, ומצוות לא תעשה הן מצוות ההימנעות מרע למשל גניבה. הימנעות ממעשה טוב פותחת פתח למעשים רעים ולרוע כמו מי שאינו לומד למבחן, והימנעות ממעשה רע סוללת את הדרך לטוב שבוא יבוא, כמו למשל  הימנעות מלשון הרע נותנת הזדמנות לראות אדם באור חיובי.

  וכך הופך הציווי וביערת הרע מקרבך לדרך התמודדות בעולמנו הפנימי על מנת ליצור אווירה טובה וחיובית בתוכנו. כשאנו שומעים את חברנו אומר "רע לי" יתכן שהוא חס ושלום, ניפגע פיזית, ביתו ניפגע, פרנסתו חסרה, קרובו ניפגע או נהרג. אבל מעבר לכך הוא מספר לנו על עולמו הפנימי שמגיב לרע החיצוני בהרגשות ומחשבות רעות. כאן, בעולמנו הפנימי, נמצא אחד משדות המאבק  של "ובערת הרע מקרבך." אם נצליח לחוות ולחשוב על הטוב האפשרי, יהא זה בעזרת השם הבסיס להתחלת התמודדות חיצונית עם הפגיעה שנפגענו. וגם הפוך, התמודדות יום יומית עם הפגיעה שנפגענו, סוללת את הדרך לשינוי פנימי לכיוון הטוב.

   אחת הפעולות המסובכות ביותר רגשית לביצוע היא "צידוק הדין." "צידוק הדין" היא היכולת לראות בעניינים קשים שעוברים עלינו, את דרכו הנסתרת והבלתי מובנת של הקדוש ברוך הוא להנהיג את העולם ואת עולמנו הפרטי. אנו נטען את טענותינו, נתבע תשובה, נכעס, נתייאש, נרגיש רע, נפחד, אך ביחד עם זאת נילחם בתחושות אלו, בין השאר גם על ידי עבודה פנימית של חיפוש אחר תשובה פרטית, סימן, אות משמיים, תובנה. אנו נדרוש תשובה לשאלה: למה זה קרה לנו? מה אלוהים רוצה מאיתנו?

   כך קרא איוב בפרק א', אחרי סידרת של מכות קשות שניחתו עליו, אובדן רכושו ואובדן בניו. "(כ) וַיָּקָם אִיּוֹב וַיִּקְרַע אֶת מְעִלוֹ וַיָּגָז אֶת רֹאשׁוֹ וַיִּפֹּל אַרְצָה וַיִּשְׁתָּחוּ: (כא) וַיֹּאמֶר: עָרֹם יָצָאתִי מִבֶּטֶן אִמִּי וְעָרֹם אָשׁוּב שָׁמָּה. ה' נָתַן וַה' לָקָח, יְהִי שֵׁם ה' מְבֹרָךְ: (כב) בְּכָל זֹאת לֹא חָטָא אִיּוֹב וְלֹא נָתַן תִּפְלָה לֵאלֹהִים:" אחרי אובדן בריאותו, מוסיף איוב להצעת אישתו בפרק ב'. "(ט) וַתֹּאמֶר לוֹ אִשְׁתּוֹ: עֹדְךָ מַחֲזִיק בְּתֻמָּתֶךָ? בָּרֵךְ אֱלֹהִים וָמֻת! (י) וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ: כְּדַבֵּר אַחַת הַנְּבָלוֹת תְּדַבֵּרִי? גַּם אֶת הַטּוֹב נְקַבֵּל מֵאֵת הָאֱלֹהִים וְאֶת הָרָע לֹא נְקַבֵּל? בְּכָל זֹאת לֹא חָטָא אִיּוֹב בִּשְׂפָתָיו:"

   על זה נאמר בתלמוד בבלי מסכת ברכות דף נד עמוד א "חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה, שנאמר: דברים ו' "ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך...". בכל לבבך: בשני יצריך, ביצר טוב וביצר הרע. ובכל נפשך: אפילו הוא נוטל את נפשך. ובכל מאדך: בכל ממונך. דבר אחר: בכל מאדך - בכל מדה ומדה שהוא מודד לך הוי מודה לו."

   הנה נוסח צידוק הדין שנהוג לומר אחרי מות יקירנו. "צַדִּיק אַתָּה ה', וְיָשָׁר מִשְׁפָּטֶיךָ: צַדִּיק ה' בְּכָל דְּרָכָיו, וְחָסִיד בְּכָל מַעֲשָׂיו: צִדְקָתְךָ צֶדֶק לְעוֹלָם, וְתוֹרָתְךָ אֱמֶת: מִשְׁפְּטֵי ה' אֱמֶת, צָדְקוּ יַחְדָּו: בַּאֲשֶׁר דְּבַר מֶלֶךְ שִׁלְטוֹן, וּמִי יֹאמַר לוֹ מַה תַּעֲשֶׂה: וְהוּא בְאֶחָד וּמִי יְשִׁיבֶנּוּ, וְנַפְשׁוֹ אִוְּתָה וַיָּעַשׂ: קָטֹן וְגָדוֹל שָׁם הוּא, וְעֶבֶד חָפְשִׁי מֵאֲדֹנָיו: הֵן בַּעֲבָדָיו לֹא יַאֲמִין, וּבְמַלְאָכָיו יָשִׂים תָּהֳלָה: אַף כִּי אֱנוֹשׁ רִמָּה, וּבֶן אָדָם תּוֹלֵעָה: הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט, אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא: דַּיָּן הָאֱמֶת. שֹׁפֵט צֶדֶק וֶאֱמֶת. בָּרוּךְ דַּיַּן הָאֱמֶת. כִּי כָל מִשְׁפָּטָיו צֶדֶק וֶאֱמֶת: בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח וּמָחָה אֲדֹנָי אֱלֹהִים דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים, וְחֶרְפַּת עַמּוֹ יָסִיר מֵעַל כָּל הָאָרֶץ כִּי ה' דִּבֵּר: יִחְיוּ מֵתֶיךָ נְבֵלָתִי יְקוּמוּן, הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שֹׁכְנֵי עָפָר כִּי טַל אוֹרֹת טַלֶּךָ, וָאָרֶץ רְפָאִים תַּפִּיל: וְהוּא רַחוּם יְכַפֵּר עָוֹן וְלֹא יַשְׁחִית, וְהִרְבָּה לְהָשִׁיב אַפּוֹ, וְלֹא יָעִיר כָּל חֲמָתוֹ: ה' הוֹשִׁיעָה, הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:

   אם נפגענו, אם איבדנו את הביטחון, אם איבדנו את האמונה במדינה, בצבא, בממשלה, בעצמנו, נאבק כל אחד וביחד לביעור הרע בקירבנו.

שבוע טוב

יששכר


תגובות
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון