תוכן: | פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.
פרשת ואתחנן דברים פרק ג' כ"ב-פרק ז' י"א.
התפילות לעזרת השם.
בימים קשים אלו רבים מאיתנו מתפללים לעזרת השם. לעצמנו למשפחתנו, לעם ישראל. אבל האם התפילות מספיקות? לפעמים כן, הרי אלוהים הוא רחום וחנון.
אבל על פי משה בפרשת ואתחנן, הדרך לשמירה על הנפש היא על ידי הטיפול המונע, אורח החיים התקין: "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד, פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ, כֹּל, יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ, וְלִבְנֵי בָנֶיךָ." במקום אחר בפרשה הוא מודיע: "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹּבֵר בְּאָזְנֵיכֶם הַיּוֹם וּלְמַדְתֶּם אֹתָם, וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם." במילים אחרות שמירה על הנפש קשורה קשר הדוק לשמירה על המצוות, חיים על פי ההלכה או ברוח ההלכה.
באופן יותר מפורט מאשר שמירה על הנפש אומר משה: "מִי יִתֵּן וְהָיָה לְבָבָם זֶה לָהֶם, לְיִרְאָה אֹתִי וְלִשְׁמֹר אֶת כָּל מִצְוֹתַי כָּל הַיָּמִים: לְמַעַן יִיטַב לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם, לְעֹלָם." "וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׂוֹת, כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹהֵיכֶם אֶתְכֶם: לֹא תָסֻרוּ, יָמִין וּשְׂמֹאל. בְּכָל הַדֶּרֶךְ, אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹהֵיכֶם אֶתְכֶם תֵּלֵכוּ: לְמַעַן תִּחְיוּן, וְטוֹב לָכֶם, וְהַאֲרַכְתֶּם יָמִים, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר תִּירָשׁוּן."
והנה מוסיף משה את אהבת השם כמרכיב נוסף בשמירה על הנפש. "שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ, ה' אֶחָד. וְאָהַבְתָּ, אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ, וּבְכָל מְאֹדֶךָ. וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל-לְבָבֶךָ. וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. במילים אחרות על התשתית הנפשית של אהבת השם יהיו הדברים הללו על לבבך ומשם תוכל לשננם לבניך ולחיות על פיהם.
ויש אשר ברגעים קשים אלו לעמנו שואלים: מה עלי לעשות כדי לחיות על פי ההלכה? מהם אותם החיים על פי ההלכה? האם הם הדקדוק לפרטי פרטים במצוות? האם הם הפרשנות הרחבה של תנועה המסורתית? האם הם אותם "יהודים לייט" או אולי החסידים? ואולי הרפורמים?
ישעיהו בפרק הנחמה בהפטרה שלנו מביא אפשרות אחת כוללנית, כמו מעין עיקרון מכונן: "מִי תִכֵּן אֶת רוּחַ ה' וְאִישׁ עֲצָתוֹ יוֹדִיעֶנּוּ. אֶת מִי נוֹעָץ וַיְבִינֵהוּ, וַיְלַמְּדֵהוּ בְּאֹרַח מִשְׁפָּט וַיְלַמְּדֵהוּ דַעַת, וְדֶרֶךְ תְּבוּנוֹת יוֹדִיעֶנּוּ? הלימוד וההעמקה ברוח התורה, רוח השם, אורח המשפט, הדעת, התבונה בהתייחסות למצוות, היא כנראה חלק מהדרך.
בתקווה שכל תפילותינו יתגשמו ונגיע במהרה למנוחה לשנים רבות.
שבוע טוב של בין המצרים
שבוע לקראת תשעה באב
יששכר עשת |