תקציר פרשת מטות, מסעי במדבר פרק ל' פסוק ב'-פרק ל"ו.
איש כי ידור נדר או ישבע שבועה לא יחלל דברו. אם אישה תידור נדר ואביה או בעלה יניעו אותה להפר את נדרה או שבועתה, ה' יסלח לה. במדבר ל (יז) אֵלֶּה הַחֻקִּים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת משֶׁה בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ בֵּין אָב לְבִתּוֹ בִּנְעֻרֶיהָ בֵּית אָבִיהָ: מתוך המצוות אנו למדים על ערך קיום הבטחה. חישבו על ההבטחות שאנו מבטיחים: "ניפגש בשש...", "אני מבטיח לך אבטיח...", "אני בטוח שתהיה רוח..."
"נקום את ניקמתך במדיינים והאסף אל עמך." מצווה ה' אל משה. הנקמה אכזרית ביותר.
אין היתר לבזוז אחרי ניצחון במלחמה. יש חלוקת שלל בין הלוחמים, העדה כולה, הכוהנים והלווים. גם ללוחמים מגיע פיצוי מן השלל אבל באופן מסודר.
אנו מתוודעים למצוות טיהור וחיטוי באמצעות הגעלה והכשרה, שריפה באש והטבלה במים.
בני ראובן ובני גד, מבקשים להתיישב בעבר הירדן מזרחה. משה אינו מקבל את ההיפרדות ודורש מהם להשתתף בכיבוש הארץ: "ולמה תניאון את לב בני ישראל מעבור אל הארץ אשר נתן להם ה'?" במדבר לב (לא) וַיַּעֲנוּ בְנֵי גָד וּבְנֵי רְאוּבֵן לֵאמֹר אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֶל עֲבָדֶיךָ כֵּן נַעֲשֶׂה: (לב) נַחְנוּ נַעֲבֹר חֲלוּצִים לִפְנֵי ה' אֶרֶץ כְּנָעַן וְאִתָּנוּ אֲחֻזַּת נַחֲלָתֵנוּ מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן:
עבודת האלילים היא סכנה גדולה לאובדן עם ישראל. במדבר ל"ג (נב) וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת כָּל ישְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְאִבַּדְתֶּם אֵת כָּל מַשְׂכִּיֹּתָם וְאֵת כָּל צַלְמֵי מַסֵּכֹתָם תְּאַבֵּדוּ וְאֵת כָּל בָּמוֹתָם תַּשְׁמִידוּ:
משה כותב את תקציר מסעי בני ישראל במדבר. גם גבולות הארץ נקבעים ומשורטטים.
בפרק ל"ה אנו מתוודעים לצורך להבין את כוונות הרוצח. נקבעו ערי מקלט של ינוס הרוצח בשוגג עד למשפט. מדובר בדרגות חומרה של הפשע. מתוך א. שנאה, ב. איבה, ג. בפתע, כלומר בהתפרצות יצרית של רגע בלא באיבה ד. בפגיעה מבלי לראות, ולא מבקש רעתו.
בפרק ל"ו מתברר שבנות ישראל שיש להן אדמות, עליהן להינשא בתוך שבטן. (ו) זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה' לִבְנוֹת צְלָפְחָד לֵאמֹר לַטּוֹב בְּעֵינֵיהֶם תִּהְיֶינָה לְנָשִׁים אַךְ לְמִשְׁפַּחַת מַטֵּה אֲבִיהֶם תִּהְיֶינָה לְנָשִׁים: (ז) וְלֹא תִסֹּב נַחֲלָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמַּטֶּה אֶל מַטֶּה כִּי אִישׁ בְּנַחֲלַת מַטֵּה אֲבֹתָיו יִדְבְּקוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:
מסתיים ספר במדבר.
שבת בטוחה
ושבת שלום
יששכר |