פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:16/7/2006 09:00

נושא:

פרשת השבוע פרשת מטות מסעי
תוכן:

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת מטות, מסעי במדבר פרק ל' פסוק ב'-פרק ל"ו.

מוצא שפתיך תשמור (דברים כ"ג)

על הבטחות בסגנון של נדר ושבועה.

   אני נשבע ש...   אני מבטיח ש... סמוך עלי... בטוח ש.... לא יכול להיות ש.... מאה אחוז ש... בביטויים הללו יש שמץ ואפולו יותר של שבועות, נדרים ונבואות שכל אחד מאיתנו מוציא באופן חופשי לאוויר העולם. אנו מצהירים על מחויבות מסוימת, מדובר במהלך מילולי משמעותי וחמור, הרבה יותר ממה שכל אחד מאיתנו מוכן להתחייב עליו. פינו קל בהבטחות, כולנו נביאים.

   איש כי ידור נדר לה'. האם יש נדר שאינו לה'? האם הבטחה לחבר אינה נדר לה'? וכך אנו קוראים בבמדבר פרק ל (ג) אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה' אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה: ואם נדרנו נדר, ואם הבטחנו הבטחה עלינו לקיימה כמו שנאמר לנו בדברים פרק כג (כב) כִּי תִדֹּר נֶדֶר לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תְאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ כִּי דָרשׁ יִדְרְשֶׁנּוּ ה' אֱלֹהֶיךָ מֵעִמָּךְ וְהָיָה בְךָ חֵטְא: (כג) וְכִי תֶחְדַּל לִנְדֹּר לֹא יִהְיֶה בְךָ חֵטְא: (כד) מוֹצָא שְׂפָתֶיךָ תִּשְׁמֹר וְעָשִׂיתָ כַּאֲשֶׁר נָדַרְתָּ לַה' אֱלֹהֶיךָ נְדָבָה אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ בְּפִיךָ: כלומר יש אפשרות להפר את הנדר, את הבטחה אבל זה מחייב אותנו בפעולה שיש בה "התרת הנדר". למשל לבקש את רשות הארח לא לקיים את ההבטחה, לפצות את האחר על אי קיום ההבטחה ועוד. הבטחתי לך שנלך לסרט. לא קיימתי את הבטחתי. אתה נפגעת, שעות ערב יקרות שלך בוזבזו בהמתנה, באכזבה. האם אינני חייב לפצות אותך על כך?

    ספר קהלת פרק ה' פסוקים א-ו, מפרט את התהליך הבריא של הבטחה שעשוי למנוע הסתבכות מיותרת.

1. אל תמהר להבטיח. אַל תְּבַהֵל עַל פִּיךָ וְלִבְּךָ אַל יְמַהֵר לְהוֹצִיא דָבָר לִפְנֵי הָאֱלֹהִים.

2. זכור שלא הכל בידיים שלך. ויש אלוהים בשמיים. כִּי הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם וְאַתָּה עַל הָאָרֶץ.

3. הבטח מעט. יִהְיוּ דְבָרֶיךָ מְעַטִּים:

4. הבטחה היא כמו חלום של התגשם. הוא מעניין אבל תהיה זו טעות לחשוב שהוא ניבוי וודאי. כִּי בָּא הַחֲלוֹם בְּרֹב עִנְיָן וְקוֹל כְּסִיל בְּרֹב דְּבָרִים

5. אם הבטחת מהר לקיים את הבטחת באופן מדוייק על פי תוכן ההבטחה. כַּאֲשֶׁר תִּדֹּר נֶדֶר לֵאלֹהִים אַל תְּאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ כִּי אֵין חֵפֶץ בַּכְּסִילִים אֵת אֲשֶׁר תִּדֹּר שַׁלֵּם:

6. ועדיף שלא תבטיח הרבה. טוֹב אֲשֶׁר לֹא תִדֹּר מִשֶּׁתִּדּוֹר וְלֹא תְשַׁלֵּם:

7. הבטחה שלא מקיימים היא חטא, אל תבטיח לחינם ולא תאלץ לבקש סליחה, כי כבר תהיה פגיעה באחר. אַל תִּתֵּן אֶת פִּיךָ לַחֲטִיא אֶת בְּשָׂרֶךָ וְאַל תֹּאמַר לִפְנֵי הַמַּלְאָךְ כִּי שְׁגָגָה הִיא.

8. גם אתה עצמך עלול להיפגע מתהליך של  אי קיום בטחה. לָמָּה יִקְצֹף הָאֱלֹהִים עַל קוֹלֶךָ וְחִבֵּל אֶת מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ:

9. ידיעת מגבלות היכולת שלך, תביא אותך להכרות עם אי הוודאות כמרחב קיומי שעליו אנו חולמים ומקווים לטוב. אבל ממנו גם נובע הפחד מהלא נודע השלילי. אולי ממנו נוכל לחוש  מציאות של אלוהים. כִּי בְרֹב חֲלֹמוֹת וַהֲבָלִים וּדְבָרִים הַרְבֵּה כִּי אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא:

 

   רק על משה נאמר שזכה לשמוע אמת. כפי שאנו קוראים בבמדבר פרק יב (ח) פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט... רק ברגע זה לא היה מרחב פתוח של אי וודאות בין אדם לדבר אלוהים. פה אל פה, כמו ברגע וודאי של וודאות הנשיקה בין גבר לאישה. בכל שאר המצבים מרכיב אי הוודאות ביחסים בינינו מחייבת אותנו למשנה זהירות בהבטחות.

 

שבוע טוב

יששכר


תגובות
 
16/7/2006 22:45
תאריך:
 
16/7/2006 23:50
תאריך:
 
17/7/2006 06:03
תאריך:
ללא תגובות נבטיח שננצח : יששכר עשת
18/7/2006 14:16
תאריך:
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון