פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.
פרשת מטות, מסעי במדבר פרק ל' פסוק ב'-פרק ל"ו.
*איש כי ידור נדר או ישבע שבועה לא יחלל דברו. אם אישה תידור נדר ואביה או בעלה יניעו אותה להפר את נדרה או שבועתה, ה' יסלח לה. במדבר ל (יז) אֵלֶּה הַחֻקִּים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת משֶׁה בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ בֵּין אָב לְבִתּוֹ בִּנְעֻרֶיהָ בֵּית אָבִיהָ: מתוך המצוות אנו למדים על ערך קיום הבטחה. חישבו על ההבטחות שאנו מבטיחים: "ניפגש בשש...", "אני מבטיח לך אבטיח...", "אני בטוח שתהיה רוח..."
*אנו למדים עוד על מעמד האישה כקניין הגבר ועל החוקים המחייבים את "בעלי הרכוש". במילים אחרות, אלוהים ברוב חסדו שומר על האישה בפרט ועל החלשים בכלל. בימינו אנו חותרים ברוח אלוהים למעמד שווה בין הגבר לאישה, לחזק ולחלש. אנו מתפללים להגנתו ולחסדו של השם רק במקרים בהם תהיה פגיעה בשוויון זכויות האדם באשר הוא בחברה.
*"נקום את ניקמתך במדיינים והאסף אל עמך." מצווה ה' אל משה. הנקמה אכזרית ביותר.
*אין היתר לבזוז אחרי ניצחון במלחמה. יש חלוקת שלל בין הלוחמים העדה כולה הכוהנים והלווים. גם ללוחמים מגיע פיצוי מן השלל אבל באופן מסודר.
*אנו מתוודעים למצוות טיהור וחיטוי באמצעות הגעלה והכשרה, שריפה באש והטבלה במים. לא נאמר מים רותחים. השאירו לנו לגלות את כללי הסטריליזציה. אולי אנו מצווים לחקור את המופלא ולגלות שוב ושוב שעדיין התגלות חכמתו של בורא עולם נמשכת ולנו הזכות והחובה לגלותה.
*בני ראובן ובני גד, מבקשים להתיישב בעבר הירדן מזרחה. משה אינו מקבל את ההיפרדות ודורש מהם להשתתף בכיבוש הארץ: "ולמה תניאון את לב בני ישראל מעבור אל הארץ אשר נתן להם ה'?" במדבר לב (לא) וַיַּעֲנוּ בְנֵי גָד וּבְנֵי רְאוּבֵן לֵאמֹר אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֶל עֲבָדֶיךָ כֵּן נַעֲשֶׂה: (לב) נַחְנוּ נַעֲבֹר חֲלוּצִים לִפְנֵי ה' אֶרֶץ כְּנָעַן וְאִתָּנוּ אֲחֻזַּת נַחֲלָתֵנוּ מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן: כמו היורדים המתייצבים בעת מלחמה לשירות מילואים להגנת המולדת. בכך אכן מקיימים את מצוות השם.
*עבודת האלילים היא סכנה גדולה לאובדן עם ישראל. נשים לב לאלילים הקיימים גם כיום שאותם אנו עובדים. במדבר ל"ג (נב) וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת כָּל ישְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְאִבַּדְתֶּם אֵת כָּל מַשְׂכִּיֹּתָם וְאֵת כָּל צַלְמֵי מַסֵּכֹתָם תְּאַבֵּדוּ וְאֵת כָּל בָּמוֹתָם תַּשְׁמִידוּ:
*משה כותב את תקציר מסעי בני ישראל במדבר. גם גבולות הארץ נקבעים ומשורטטים. במדבר ל"ג גזור ושמור.
*בפרק ל"ה אנו מתוודעים לצורך להבין את כוונות הרוצח. נקבעו ערי מקלט של ינוס הרוצח בשוגג עד למשפט. מדובר בדרגות חומרה של הפשע. מתוך א. שנאה, ב. איבה, ג. בפתע כלומר בהתפרצות יצרית של רגע בלא באיבה ד. בפגיעה מבלי לראות, ולא מבקש רעתו.
נקמה או מה? (לבדוק ולהתאים לכל גיל את השפה המתאימה בנושא זה!!!)
*"נקום את ניקמתך במדיינים והאסף אל עמך." מצווה ה' אל משה. בני ישראל מצווים להרוג נשים וטף (יז) וְעַתָּה הִרְגוּ כָל זָכָר בַּטָּף וְכָל אִשָּׁה יֹדַעַת אִישׁ לְמִשְׁכַּב זָכָר הֲרֹגוּ: (יח) וְכֹל הַטַּף בַּנָּשִׁים אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ מִשְׁכַּב זָכָר הַחֲיוּ לָכֶם: מדוע אכזריות רבה כל כך? האם יש לכך הצדקה. איך חיים עם קטל אין סופי זה שבו הקורבן עובר תהליך של הזדהות עם התוקפן? שאלו את הילדים בשפתם, האם וויתור על מעגל אלימות מחליש? מחזק? מתי מספר קהלת ג (ג) עֵת לַהֲרוֹג וְעֵת לִרְפּוֹא עֵת לִפְרוֹץ וְעֵת לִבְנוֹת: (ה) עֵת לְהַשְׁלִיךְ אֲבָנִים וְעֵת כְּנוֹס אֲבָנִים...(ח) עֵת לֶאֱהֹב וְעֵת לִשְׂנֹא עֵת מִלְחָמָה וְעֵת שָׁלוֹם: איך נחייה עם הפשט של חוקים אכזרים אלו? אלי ניתן לפרשם אחרת?
שבת שלום, יששכר עשת.