פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.
פרשת וארא ו' ב' – ט
ערך המילים והדיבור: לשכנע, לשדל, להשפיע.
היחסים שלנו עם האחר מלווים גם בפעולות של שכנוע, שידול והשפעה. השכנוע והשידול הן פעולות שבהן אנו מנסים לשנות משהוא באחר במידה זו או אחרת של כוח. השפעה היא הפעולה של נביעת שפע מאיתנו אל האחר. פעולה עדינה המאפשרת לאחר להתמלא מתוך אהבה וקבלה. נביעת השפע באה בין השאר מפעולת הדיבור.
אלוהים שולח את משה ואהרון אל פרעה. המטרה להוציא את בני ישראל ממצריים, מגלות לחירות. השפעת שפע עשויה לסייע לכל אחד מאיתנו להניע תהליך של יציאה מגלות לחירות אישית.
משה מפקפק ביכולת המילולית שלו. שמות פרק ד (א) וַיַּעַן משֶׁה וַיֹּאמֶר...וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי...(י) וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל ה' בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי: (יא) וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי ה': השפעת שפע באמצעות המילים נעשית בהשראת אלוהים. (יב) וְעַתָּה לֵךְ וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם פִּיךָ וְהוֹרֵיתִיךָ אֲשֶׁר תְּדַבֵּר: (יג) וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנָי שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח: (יד) וַיִּחַר אַף ה' בְּמשֶׁה וַיֹּאמֶר הֲלֹא אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי יָדַעְתִּי כִּי דַבֵּר יְדַבֵּר הוּא וְגַם הִנֵּה הוּא יֹצֵא לִקְרָאתֶךָ וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ: (טו) וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו וְשַׂמְתָּ אֶת הַדְּבָרִים בְּפִיו וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם פִּיךָ וְעִם פִּיהוּ וְהוֹרֵיתִי אֶתְכֶם אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּן: (טז) וְדִבֶּר הוּא לְךָ אֶל הָעָם וְהָיָה הוּא יִהְיֶה לְּךָ לְפֶה וְאַתָּה תִּהְיֶה לּוֹ לֵאלֹהִים:
אלוהים מקבל את דברי משה שאינו איש מילים. הוא מעביר את התפקיד לאהרון. והתפקיד של משה? להיות לאלוהים??? הפרשנים מייחסים ביטוי זה לאיש המעשים. אלוהים הוא איש המעשים. מהות השפעת השפע היא המעשים. שיהיה ברור, ללא ספקות, הביטוי חוזר בפרשתנו: שמות פרק ז 1. (א) וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה רְאֵה נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יִהְיֶה נְבִיאֶךָ:
שלושה מרכיבים להשפעה:
1. אַתָּה תְדַבֵּר אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּךָּ. הוראות ביצוע ומעשים.
2. וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יְדַבֵּר אֶל פַּרְעֹה...הדיבור.
3. וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת לֵב פַּרְעֹה וְהִרְבֵּיתִי אֶת אֹתֹתַי וְאֶת מוֹפְתַי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם: מעשי אלוהים.
ובכן מה כן ערך המילים?
א. תשובה אפשרית אחת נמצא בשמות כד (ז) וַיִּקַּח (משה) סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע: רק הדיבור האלוהי הוא בעל ערך: הדיבור/ הדיבר/המצווה. עבור בני האדם, הערך המרכזי הוא המעשה. מן המעשה יגזרו מילים שנשמיע ונשמע. מילים שנשמיע ונשמע בעקבות מעשים, יהיו הד דברי אלוהים.
ב. ר' סימאי אינו מוכן לוותר על ערך הדברים. על הקדמת "נעשה" ל"ונשמע" דרש ר' סימאי: "באו שישים ריבוא של מלאכי השרת לכל אחד מישראל וקשרו לו שני כתרים, אחד כנגד "נעשה" ואחד כנגד "ונשמע".
ג. ספר חבקוק פרק ג (ג) אֱלוֹהַּ מִתֵּימָן יָבוֹא...הוֹדוֹ וּתְהִלָּתוֹ מָלְאָה הָאָרֶץ...(ה) לְפָנָיו יֵלֶךְ דָּבֶר...(ו) עָמַד וַיְמֹדֶד אֶרֶץ...עוֹלָם הֲלִיכוֹת עוֹלָם לוֹ על הביטוי הליכות עולם נמצא בתלמוד בבלי מסכת נדה דף עג/א תנא דבי אליהו: כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא. שנאמר "הליכות עולם לו" אל תקרי הליכות אלא הלכות. במילים אחרות. ההלכות/הדברים/ הדיבר/ המצוות הם המקור למעשים/להליכות/להנהגות.
ד. ספר הזוהר על פרשת וארא נותן סיכוי לכוח המילה להשפיע מאז מעמד הר סיני, כלומר מאז שניתנו לנו מצוות אלוהים. "בא וראה, על הימים שהיה משה במצרים, שרצה להוציא מילה מן הגלות, לא דיבר מלה שהיא דיבור...כיון שיצא מן הגלות והתחברו קול ודיבור כאחד בהר סיני, נשלם משה ונרפא, ונמצא אז קול ודיבור כאחד בשלמות..."
אם כן, יש ערך למילים כאשר הן באות ממקור השפע האלוהי. כאשר הן באות מעומק ליבנו, מאותו המקום שבו נמצא הניצוץ האלוהי שמתבטא בדבריו/דיברותיו/מצוותיו אלינו. כדברי רחל: "יוֹדַעַת אֲנִי אִמְרֵי נוֹי לְמַכְבִּיר, מְלִיצוֹת בְּלִי סוֹף, הַהוֹלְכוֹת הָלוֹךְ וְטָפוֹף, מַבָּטָן יָהִיר. אַךְ לִבִּי לַנִּיב הַתָּמִים כְּתִינוֹק וְעָנָו כֶּעָפָר. יָדַעְתִּי מִלִּים אֵין מִסְפָּר – עַל כֵּן אֶשְׁתֹּק. הֲתִקְלֹט אָזְנְךָ אַף מִתּוֹךְ שְׁתִיקָה אֶת נִיבִי הַשַּׂח? הֲתִנְצְרֵהוּ כְּרֵעַ, כְּאָח, כְּאֵם בְּחֵיקָהּ?"
ועכשיו כשנאמר דבר מה. נתפלל: (יז) אֲדֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ (תהילים פרק נא) (טו) יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ ה' צוּרִי וְגֹאֲלי: (תהילים פרק יט)
שבוע טוב
יששכר |