פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:7/1/2006 20:33

נושא:

פרשת ויחי
תוכן:

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת ויחי בראשית מ"ז כ"ח- נ.

 

ברכות

מהי ברכה?

סיום ספר בראשית מלא בברכות יעקב לבניו ונכדיו.

בראשית מ"ח

(ג) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל יוֹסֵף אֵל שַׁדַּי נִרְאָה אֵלַי בְּלוּז בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיְבָרֶךְ אֹתִי:

(ט) וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אָבִיו בָּנַי הֵם אֲשֶׁר נָתַן לִי אֱלֹהִים בָּזֶה וַיֹּאמַר קָחֶם נָא אֵלַי וַאֲבָרֲכֵם:

(יב) וַיּוֹצֵא יוֹסֵף אֹתָם מֵעִם בִּרְכָּיו וַיִּשְׁתַּחוּ לְאַפָּיו אָרְצָה:

(טו) וַיְבָרֶךְ אֶת יוֹסֵף וַיֹּאמַר...

(טז) הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים...

(כ) וַיְבָרֲכֵם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמוֹר בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה וַיָּשֶׂם אֶת אֶפְרַיִם לִפְנֵי מְנַשֶּׁה:

 

מהי ברכה?

   הרב חיים מוולוז'ין (המאה-19) טוען כי הברכה שומרת על הקשר בין הנשמה לאלוהים.   רוב הברכות פותחות ב"ברוך אתה..." במטרה ליצור קשר עם אלוהים.

   משורש המילה ברוך אנו מזהים את הבריכה שהיא מקור מים חיים. כלומר אלוהים הוא מקור החיים. אנו מברכים על שלל חוויות שאנו חווים בחיינו. אנו מברכים גם למען עתיד טוב יותר. (מסכת יבמות ס"ג: שתי בריכות טובות יש לי להבריך בך רות המואביה ונעמה העמונית.)

   משורש המילה ברוך אנו מזהים גם את ההברכה, כלומר לרדת על הברכיים. כמו להבריך גמלים כלומר לרדת נמוך. אנו מצטנעים מול כוחו של אלוהים.

   הכתב והקבלה על בראשית פרק יב פסוק ג מפרש את הפסוק "ונברכו בך משפחות האדמה": מבריך ומרכיב מלשון הרכבה. כמו הרכבת עצים, כלומר לחבר רכיב של עץ אחר על עץ קיים. מטרת פעולה חקלאית זו היא להשביח את העץ, להגביר את פריו.

   הברכה נמצאת רק במקום שאין לנו ידיעה בו, שאיננו יכולים למדוד אותו ולנבא אותו. כלומר ברגעי אי הוודאות. (בבלי מסכת תענית דף ח/ב) ואמר רבי יצחק אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין...תנא דבי רבי ישמעאל אין הברכה מצויה אלא בדבר שאין העין שולטת בו...אין הברכה מצויה לא בדבר השקול ולא בדבר המדוד ולא בדבר המנוי אלא בדבר הסמוי מן העין.

   באמצעות הברכה יש לנו רשות ליהנות מעולמו של הקדוש ברוך הוא. הברכה היא ההודאה שאני מכיר בכך שהוא מקור השפע. תהילים פרק לג (יח) הִנֵּה עֵין ה' אֶל יְרֵאָיו לַמְיַחֲלִים לְחַסְדו:

   על פי הרמב"ם יש  שלושה סוגי ברכות (הרמב"ם יד החזקה - הלכות ברכות פרק א) (ד) נמצאו כל הברכות כולן שלשה מינים:

ברכות הנייה: ברכות הנהנין שבהם אנו מודים על הנאות.

וברכות מצות: ברכות לפני עשיית מצווה שבהן אנו מודים לאלוהים שנתן לנו מצוות לקיים.

וברכות הודאה: שהן כל שאר הברכות.

   והנה אנו רואים שיש בברכה גם מכוח הניבוי. בראשית מט (א) וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶל בָּנָיו וַיֹּאמֶר הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים: ואחרי שאומר דברים אלו הוא מברך את בניו. במילים אחרות, באמצעות ברכות אנו שותפים, עם ירצה השם, במעשה תיקון הבריאה. כך אנו מגדלים את שליטתנו על העולם. בספר הזוהר על פרשת ויחי מתוארות הברכות היורדות מן השמיים והברכות העולות לשמיים: יש ברכות יורדות מלמעלה למטה, ונגנזות כאחת בתוך עומק הבאר, ונביעת הבאר אינה פוסקת בלחישה...ויש את כל ברכות מלמטה הנמשכות בלחישה, בנעימה מתוך אהבה של קול השופר...

   ייתן לנו אלוהים שכל ברכותינו יתמזגו עם הברכות מן השמיים לטובה. והברכות יביאו ליותר רכות סביבנו.

שבוע טוב

יששכר


תגובות
עם תגובות ברוֹך וברכוּת : עובר ושב
7/1/2006 21:09
תאריך:
 
ללא תגובות ברכה רכה : יששכר עשת
7/1/2006 21:24
תאריך:
עם תגובות בוקר טוב : מאשה שריד
8/1/2006 08:53
תאריך:
 
8/1/2006 09:09
תאריך:
 
8/1/2006 09:44
תאריך:
עם תגובות עוד על הברכה : מושון לוינגר
8/1/2006 09:58
תאריך:
 
ללא תגובות עוד על ברכות הנהנין : מושון לוינגר
9/1/2006 02:00
תאריך:
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון