פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:יששכר עשתתאריך:18/12/2005 07:46

נושא:

פרשת וישב
תוכן:

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

 

חלום הולך אחר הפתרון

וגם ריב מחפש נושא

 

   יוסף חולם שני חלומות אותם פותרים/מפרשים אחיו ואביו. ופותר/מפרש שני חלומות של שר המשקים ושר האופים.   

   בראשית ל"ז: (ה) וַיַּחֲלֹם יוֹסֵף חֲלוֹם...(ו) וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם שִׁמְעוּ נָא הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתִּי: (ז) וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי:

   הפרוש של אחיו: (ח) וַיֹּאמְרוּ לוֹ אֶחָיו הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ אִם מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ? וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ עַל חֲלֹמֹתָיו וְעַל דְּבָרָיו:

   בראשית ל"ז: (ט) וַיַּחֲלֹם עוֹד חֲלוֹם אַחֵר וַיְסַפֵּר אֹתוֹ לְאֶחָיו וַיֹּאמֶר הִנֵּה חָלַמְתִּי חֲלוֹם עוֹד וְהִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים מִשְׁתַּחֲוִים לִי: (י) וַיְסַפֵּר אֶל אָבִיו וְאֶל אֶחָיו

   הפרוש של אביו ואחיו: וַיִּגְעַר בּוֹ אָבִיו וַיֹּאמֶר לוֹ מָה הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתָּ הֲבוֹא נָבוֹא אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְךָ אָרְצָה: (יא) וַיְקַנְאוּ בוֹ אֶחָיו וְאָבִיו שָׁמַר אֶת הַדָּבָר:

 

   חלומותיו של יוסף אינם מתממשים בינתיים. הוא ניזרק לבור, מגיע למצריים כעבד,  ומושלח לבית האסורים במצריים. חלומו רחוק מאד ממימוש. אבל הוא מאמין שיש בחלומות יסוד של נבואה, כלומר "לאלוהים פתרונים" ולכן הוא מאמין שמשהו מהם יתגשם, כפי שבאמת קרה כעבור שנים רבות.  

   בראשית מ': (ח) וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו חֲלוֹם חָלַמְנוּ וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף הֲלוֹא לֵאלֹהִים פִּתְרֹנִים סַפְּרוּ נָא לִי:

   (ט) וַיְסַפֵּר שַׂר הַמַּשְׁקִים אֶת חֲלֹמוֹ לְיוֹסֵף וַיֹּאמֶר לוֹ בַּחֲלוֹמִי וְהִנֵּה גֶפֶן לְפָנָי: (י) וּבַגֶּפֶן שְׁלשָׁה שָׂרִיגִם וְהִוא כְפֹרַחַת עָלְתָה נִצָּהּ הִבְשִׁילוּ אַשְׁכְּלֹתֶיהָ עֲנָבִים: (יא) וְכוֹס פַּרְעֹה בְּיָדִי וָאֶקַּח אֶת הָעֲנָבִים וָאֶשְׂחַט אֹתָם אֶל כּוֹס פַּרְעֹה וָאֶתֵּן אֶת הַכּוֹס עַל כַּף פַּרְעֹה:

  הפרוש של יוסף: (יב) וַיֹּאמֶר לוֹ יוֹסֵף זֶה פִּתְרֹנוֹ שְׁלשֶׁת הַשָּׂרִגִים שְׁלשֶׁת יָמִים הֵם: (יג) בְּעוֹד שְׁלשֶׁת יָמִים יִשָּׂא פַרְעֹה אֶת רֹאשֶׁךָ וַהֲשִׁיבְךָ עַל כַּנֶּךָ וְנָתַתָּ כוֹס פַּרְעֹה בְּיָדוֹ כַּמִּשְׁפָּט הָרִאשׁוֹן אֲשֶׁר הָיִיתָ מַשְׁקֵהוּ:

   בראשית מ': (טז) וַיַּרְא שַׂר הָאֹפִים כִּי טוֹב פָּתָר וַיֹּאמֶר אֶל יוֹסֵף אַף אֲנִי בַּחֲלוֹמִי וְהִנֵּה שְׁלשָׁה סַלֵּי חֹרִי עַל רֹאשִׁי: (יז) וּבַסַּל הָעֶלְיוֹן מִכֹּל מַאֲכַל פַּרְעֹה מַעֲשֵׂה אֹפֶה וְהָעוֹף אֹכֵל אֹתָם מִן הַסַּל מֵעַל רֹאשִׁי:

   הפרוש של יוסף: (יח) וַיַּעַן יוֹסֵף וַיֹּאמֶר זֶה פִּתְרֹנוֹ שְׁלשֶׁת הַסַּלִּים שְׁלשֶׁת יָמִים הֵם: (יט) בְּעוֹד שְׁלשֶׁת יָמִים יִשָּׂא פַרְעֹה אֶת רֹאשְׁךָ מֵעָלֶיךָ וְתָלָה אוֹתְךָ עַל עֵץ וְאָכַל הָעוֹף אֶת בְּשָׂרְךָ מֵעָלֶיךָ:

 

    ומה קרה? (כ) וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יוֹם הֻלֶּדֶת אֶת פַּרְעֹה וַיַּעַשׂ מִשְׁתֶּה לְכָל עֲבָדָיו וַיִּשָּׂא אֶת רֹאשׁ שַׂר הַמַּשְׁקִים וְאֶת רֹאשׁ שַׂר הָאֹפִים בְּתוֹךְ עֲבָדָיו: (כא) וַיָּשֶׁב אֶת שַׂר הַמַּשְׁקִים עַל מַשְׁקֵהוּ וַיִּתֵּן הַכּוֹס עַל כַּף פַּרְעֹה: (כב) וְאֵת שַׂר הָאֹפִים תָּלָה כַּאֲשֶׁר פָּתַר לָהֶם יוֹסֵף:

  

 

   ספר הזוהר מלמד אותנו את תורת פרשנות החלום שהייתה מקובלת בתקופה הזוהרית. בכל חלום יש משהו מדרגת הנבואה. לכן אין לך חלום שאין בו ערבוב של אמת וכזב. וזאת כי לא ברור מיהו נביא אמת ומיהו נביא שקר. ולכן יש להיזהר בפרשנות.

   את החלום אנו מספרים במילים ולכן כבר התרחקנו ממקורו. "כל חלומות העולם הולכים אחר פתחון הפה..." רבי יהודה אמר שבעצם כל חלום יורד מדרגה היות והוא מדווח במילים ולכן "חלום הולך אחר הפתרון." כלומר, החלום שאנו שומעים במילים מחפש את פתרונו האמיתי מעבר למילים. כך גם כמו ריב בין אנשים שמתלבש בלבוש נושא כלשהו כביכול שטותי. אבא כועס על אימא "אני דורש שיגישו לי את האוכל ראשון בזמן הארוחה."  זהו נושא ארצי, נושא שמתלבש על ריב מדרגה גבוהה יותר בעניין מי מכובד יותר? שמעליו נמצא ריב על שליטה? ומעליו ריב בשאלה מי האלוהים כאן? וכך הלאה.  

 

   איך מגיעים אלינו דברים מהעולמות העליונים? כאשר בן אדם ישן על מיטתו, נשמתו יוצאת ממנו והולכת ושטה למעלה...ואז הקדוש ברוך הוא מודיע לה לנשמה א. דברים מיוחדים לה שהיא צריכה לדעת על מה שעתיד לבא על העולם, ב. דברים הקשורים לקשייו של האדם בעולם.

   כך יש שלוב בין העולמות העליונים והתחתונים...כאשר נשמות יוצאות מהגופים הן עולות כל אחת ואחת כפי דרכה. יש כמה דרגות על דרגות בסוד החלום, כולן בסוד החכמה.

   מה עושים עם החלום שזוכרים? לא צריך לאדם לומר חלומו חוץ מלאותו אדם שאוהב אותו. במילים אחרות לספר את החלום לאדם הלא נכון, משנה את החלום ופישרו. ובמקום לקרבו לבבות ולגלות סודות, הוא מרחיק וחוסם.

   חלום שלא נפתר כאיגרת שלא נקראה. הכל צפוי והכל מוכרז בשמים ובעצם יש לנו כושר ניבוי מסוים אך מוגבל. מסייעים לנו בניבוי הנביאים שלא קיימים עוד, אנשי המדע, החכמים, החלום, ואם לא, אפילו בציפורי השמיים נמצאים דברים.

   וכך חלומות מסייעים לנו בחיבורים בין שמים וארץ, בין עבר הווה ועתיד, ברגעים שבהם הריבים עומדים ביניהם.

 

שבוע טוב

יששכר

 

 

הנה המקור מספר הזוהר מתורגם לעברית עם הסכמות של הרב עובדיה יוסף. למעוניינים להתבסם בקריאת טכסט זוהרי.

 

ספר הזוהר על פרשת וישב

   בוא ראה, כל חלום שהוא כיאות, מזו הדרגה (דרגת הנבואה) הוא בא. ועל כן אין לך חלום שלא יתערבו עמו דברי כזב כמו שהעמדנו. ומשום כך מהם אמת ומהם כזבים, ואין לך חלום שאין בו מזה הצד ומזה הצד.

   ומשום שיש בו בחלום הכל כמו שאמרנו, כל חלומות העולם הולכים אחר פתחון הפה, והעמידוהו שכתוב ויהי כאשר פתר לנו כן היה. מה הטעם? מפני שיש בו בחלום כזב ואמת, ודיבור שולט על הכל, ומפני כך צריך חלום פתרון טוב. רבי יהודה אמר, מפני שכל חלום מדרגה שלמטה הוא, ודיבור שולט עליו, מפני כך חלום הולך אחר הפתרון.

...כאשר בן אדם ישן על מיטתו, הרי נשמתו יוצאת ממנו והולכת ושטה למעלה, כל אחת ואחת כפי דרכה, וכך עולה, כמו שנאמר...ואז הקדוש ברוך הוא מודיע לה לנשמה באותה דרגה שעומדת על החלום, אותם דברים שעתידים לבא על העולם, או אותם דברים כפי אותם ההרהורים של לבו, מפני שאדם נוטל הדרך של תוכחות העולם...

   ...המלאך מודיע לנשמה והנשמה לבן האדם, ואותו חלום הוא מלמעלה, כאשר נשמות יוצאות מהגופים ועולות כל אחת ואחת כפי דרכה. וכמה דרגות על דרגות בסוד החלום, כולן בסוד החכמה. ובוא ראה, חלום דרגה אחת, מראה דרגה אחת, נבואה דרגה אחת. וכולן דרגות  לדרגות אלו על אלו.

   ויחלום יוסף חלום ויגד לאחיו, ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו. מכאן שלא צריך לו לבן אדם לומר חלומו חוץ מלאותו אדם שאוהב אותו. ואם לא, הוא גורם לו שאם אותו חלום מתהפך לגוון אחר, הוא גורם להעלות...

   חלום שלא נפתר כאיגרת שלא נקראה, אם מפני שמתקיים והוא לא יודע, או שלא מתקיים כלל...ואין לך דבר בעולם שעד  לא יבוא לעולם, שאין הוא תלוי בחלום, או על ידי כרוז. שהרי נאמר שכל דבר ודבר עד שלא יבוא לעולם, מכריזים עליו ברקיע ומשם מתפשט בעולם וניתן על ידי הכרוז. והכל מפני שכתוב כי לא יעשה ה' אלוהים דבר כי אם גלה סודו אל עבדיו הנביאים, בזמן שנביאים נמצאו בעולם. ואם לא, אף על פי שנבואה לא שורה, חכמים עדיפים מנביאים. ואם לא, ניתן בחלום, ואם לא, בציפורי השמיים נמצאים דברים, והרי העמידוהו.

 


תגובות
 
18/12/2005 08:29
תאריך:
 
18/12/2005 09:47
תאריך:
 
18/12/2005 11:46
תאריך:
19/12/2005 05:28
תאריך:
 
19/12/2005 10:09
תאריך:
18/12/2005 10:15
תאריך:
18/12/2005 12:49
תאריך:
 
18/12/2005 13:58
תאריך:
עם תגובות פסוקו של יום : יששכר עשת
19/12/2005 05:45
תאריך:
 
19/12/2005 13:52
תאריך:
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון