פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:27/10/2005 23:54

נושא:

פרשת בראשית
תוכן:

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת בראשית פרק א' -פרק ו' ח'.

 

האלימות מכרסמת ביסודות הדמוקרטיה הישראלית.

   אמר רבין: "האלימות מכרסמת ביסודות הדמוקרטיה הישראלית. יש לגנות אותה, להוקיע אותה, ולבודד אותה. זו לא דרכה של מדינת ישראל". במלים אלה חתם ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, את נאומו, דקות ספורות לפני שנרצח בכיכר מלכי ישראל בתל אביב, בידי בן בליעל. הרמב"ם: "שאף על פי שיש עוונות חמורין משפיכות דמים, אין בהן השחתת ישובו של עולם כשפיכות דמים".

   בראשית ד' (ג) וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה מִנְחָה לַה': (ד) וְהֶבֶל הֵבִיא גַם הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ: (ה) וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו: (ו) וַיֹּאמֶר ה' אֶל קָיִן לָמָּה חָרָה לָךְ וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ: (ז) הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת וְאִם לֹא תֵיטִיב לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ:

   (ח) וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ: (ט) וַיֹּאמֶר ה' אֶל קַיִן אֵי הֶבֶל אָחִיךָ וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי: (י) וַיֹּאמֶר מֶה עָשִׂיתָ קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה:  (יא) וְעַתָּה אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת פִּיהָ לָקַחַת אֶת דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ: (יב) כִּי תַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה לֹא תֹסֵף תֵּת כֹּחָהּ לָךְ נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ:

   (יג) וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל ה' גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשׂוֹא: (יד) הֵן גֵּרַשְׁתָּ אֹתִי הַיּוֹם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וּמִפָּנֶיךָ אֶסָּתֵר וְהָיִיתִי נָע וָנָד בָּאָרֶץ וְהָיָה כָל מֹצְאִי יַהַרְגֵנִי: (טו) וַיֹּאמֶר לוֹ ה' לָכֵן כָּל הֹרֵג קַיִן שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם וַיָּשֶׂם ה' לְקַיִן אוֹת לְבִלְתִּי הַכּוֹת אֹתוֹ כָּל מֹצְאוֹ:

   בראשית ח (כא)...כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו..."

   בראשית ט  (ו) שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם:

   הרמב"ם הלכות סנהדרין, יב, ז: "נברא אדם יחידי בעולם, ללמד: שכל המאבד נפש אחת מן העולם - מעלין עליו כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת בעולם - מעלין עליו כאילו קיים עולם מלא.

   בבלי מסכת סנהדרין דף עד/א כל עבירות שבתורה אם אומרין לאדם עבור ואל תהרג יעבור ואל יהרג חוץ מעבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכות דמים..."

   שמות כ (יג) לֹא תִרְצַח...

 

   אומר קיין: וְהָיִיתִי נָע וָנָד בָּאָרֶץ וְהָיָה כָל מֹצְאִי יַהַרְגֵנִי: כך גם אנו נעים ונדים בעניין האלימות, תמיד מוצאים מישהו אחר שיש לגיטימציה להיות אלים כלפיו.

   אומר ביאליק באופן דומה, בשירו על הנדנדה: "נד נד נד נד, רד עלה עלה ורד. מה למעלה מה למטה? רק אני אני ואתה. נד נד נד נד, רד עלה עלה ורד. שנינו שקולים במאזניים, בין הארץ לשמיים."

   אנו עולים ויורדים, נעים ונדים, לא תמיד ברור מה זה למעלה ומה זה למטה. אבל זה תמיד אני ואתה אחד מול השני. ברגע המאיים, אנחנו שקולים, שווים בהיותנו בני אדם. הנה הרגע בו שוקלים אותנו במאזניים, בין להיות על הארץ בשפל או בשמיים בהתעלות. האם ברגע שאנו עומדים מולו נצליח להתעלות?

 

שבת שלום

יששכר

 


תגובות
עם תגובות מושג הסופראגו : סימה מנור
28/10/2005 08:04
תאריך:
 
29/10/2005 20:11
תאריך:
28/10/2005 08:05
תאריך:
 
29/10/2005 20:15
תאריך:
 
28/10/2005 10:30
תאריך:
 
עם תגובות אבשלום אליצור : יששכר עשת
29/10/2005 20:23
תאריך:
 
29/10/2005 21:15
תאריך:
28/10/2005 10:40
תאריך:
 
ללא תגובות ציות ללא הסבר : יששכר עשת
29/10/2005 20:30
תאריך:
29/10/2005 15:01
תאריך:
 
29/10/2005 17:54
תאריך:
עם תגובות ברוכה הבאה מיכל : יששכר עשת
29/10/2005 20:33
תאריך:
 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון