הי לכולם
האם יש לגיטימיות אמיתית לזרמים ביהדות. לגיטימיות כלומר אמירה ברוה שיש אחריה מעשה.
הנה הענין הבא לפנינו האמור להגיע לבג"ץ.
קיבוץ גזר והמרכז לפלורליזם יהודי עתרו לבג"ץ בדרישה להורות למדינה להכיר ברבנים רפורמים וקונסרבטיבים המשמשים כרבני שכונות וישובים ולהעניק להם תקנים ומעמד בדומה לאלה של רבנים האורתודוכסים.
אחת העותרות היא הרבה מירי גולד, המשמשת כרב קיבוץ גזר באופן לא פורמלי. לפני שש שנים היא הוסמכה לתפקידה בהיברו יוניון קולג' על ידי התנועה הרפורמית ומתפקדת בגזר וסביבותיו. במועצה האזורית גזר מכהנים 16 רבנים במינוי רשמי. הרב מירי גולד, רב קהילת "ברכת שלום" שבקיבוץ גזר, מכהנת בפועל כרב יישוב ומעניקה שירותי דת לתושבים ברחבי המועצה האזורית. היא אף מוצגת באתר האינטרנט הרשמי של המועצה האזורית כרב הקיבוץ, אולם היא אינה מקבלת כל שכר מהמדינה בשל כך.
בעתירה היא דורשת להכיר בה, להעניק לה מעמד ושכר שווים לאלה המוענקים ל-16 הרבנים האורתודוכסים הגברים המכהנים במועצה האזורית גזר. "אני רוצה שיהיה לי תקן של רב. כל קהילה בוחרת את הרב שמשרת אותה, וזה מאוד חשוב שקהילה תוכל לבחור את הרב שלה", אמרה הרבה גולד.
"בעוד שרבנים אורתודוכסים זוכים במשרה ציבורית רשמית המאפשרת להם לספק כראוי את צרכי הדת של הציבור האורתודוכסי, הקהילות היהודיות הליברליות נאלצות לשאת בעול מימון שירותי הדת שהן מספקות לציבור הרב הנזקק לשירותיהן".
הרבה גולד משוכנעת שהציבור בישראל בשל להכרה ברבנים שאינם אורתודוכסים: "בארץ יש יותר ויותר אנשים שרואים שאצלנו הם יוכלו לקבל את צרכי היהדות שלהם. אני לא פוסלת שום רב אורתודוכסי, רק רוצה שיכירו בי ובקהילה שמבקשת את השירות שלי ולא של רב אורתודוכסי. כמו שבוחרים מנהיגים, צריך לבחור גם רבנים. אנחנו בשלים לזה, כי בשטח יש מאות אנשים שנעזרים בי ולא ברב אורתודוכסי אחר. העובדות מדברות בעד עצמן, אני משרתת מאות אנשים באזור ואני רוצה הכרה פורמלית במעמדי כמו כל רב בישראל".
האם אפשר להגדיר את התנועות הללו כזרמים ביהדות?
רפורמים, קונסרווטיבים, חרדים, חסידים, חילונים, כיפה סרוגה, ציונים, קיבוצניקים.
יששכר
|