פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:6/7/2005 05:51

נושא:

ראש חודש תמוז
תוכן:

ראש חודש תמוז

חודש טוב לכולם

חודש תמוז.

    "תקופת תמוז" קיץ. ימים של חום ויובש ללא טל. איפה הצל שואל כל אחד בדאגה. להרדופים טוב בעונה זו. האזוב נותן ריח. הקיפודן נהנה, נר הלילה מרבד לרגלי הנופש בשפת הים. הפרפרים נעלמו כמעט כולם. במקומם המולת צרעות, דבורים, זבובים, יתושים וציקדות. העכבישים תווים רשתות מלכודות. כבר מוצאים את ראשית התאנים. והירקות ושפע פירות הקיץ.

    אנחנו נכנסים אט אט לקיץ ולאווירת החורבן והקינה. עוד מעט י"ז בתמוז שהוא יום צום, אחר כך ימי בין המצרים שהם ימי אבל וט' באב, יום צום על חורבן שני הבתים, בית ראשון ובית שני.

   גם במדינת ישראל, ארץ ישראל, החום גובר. מיד אחרי תשעה באב  תתחיל ההתנתקות. ולאן היא תוביל? האם נצליח ביחד שההיסטוריה לא תחזור על עצמה ונגרום לחורבננו בעצם ידינו? "מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלשה דברים שהיו בו: עבודה זרה, וגלוי עריות, ושפיכות דמים... אבל מקדש שני, שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהייתה בו שנאת חנם. ללמדך ששקולה שנאת חנם כנגד שלש עבירות: עבודה זרה, גלוי עריות, ושפיכות דמים...(יומא דף ט עמוד ב.) ואצלנו? נראה שהגדלנו לעשות: עבודה זרה, גלוי עריות שפיכות דמים ושנאת חינם גם יחד.

   חודש תמוז וחודש אב עד תשעה באב מטרתם חשבון נפש לאומי. יעשה כל אחד מאיתנו חשבון נפש אישי לגבי היכולת שלו להיות במחלוקת בעם ללא חלוקת העם. יהיה סמל הכתום הלבן והכחול השזורים זה בזה, סמל ליכולת להתאגד דווקא בגלל המחלוקות.

  חודש תמוז הוא הרביעי. הוא נקרא במקרא החודש הרביעי. השם הוא בבלי על שם פולחן ידוע שם. ספר יחזקאל פרק ח'  (יג) וַיֹּאמֶר אֵלָי עוֹד תָּשׁוּב תִּרְאֶה תּוֹעֵבוֹת גְּדֹלוֹת אֲשֶׁר הֵמָּה עֹשִׂים: (יד) וַיָּבֵא אֹתִי אֶל פֶּתַח שַׁעַר בֵּית ה' אֲשֶׁר אֶל הַצָּפוֹנָה וְהִנֵּה שָׁם הַנָּשִׁים ישְׁבוֹת מְבַכּוֹת אֶת הַתַּמּוּז:

   אמנם עוד יבואו ימים של ששון ושמחה ומועדים טובים, לפי זכריה פרק ח (יח) וַיְהִי דְּבַר ה' צְבָאוֹת אֵלַי לֵאמֹר: (יט) כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ:

   אבל בתקופה הזו אנו מוצאים במשנה במסכת תענית פרק ד.

(ו) חֲמִשָּׁה דְבָרִים אֵרְעוּ אֶת אֲבוֹתֵינוּ בְּשִׁבְעָה עָשָׂר בְּתַמּוּז וַחֲמִשָּׁה בְּתִשְׁעָה בְאָב.

בְּשִׁבְעָה עָשָׂר בְּתַמּוּז

1. נִשְׁתַּבְּרוּ הַלּוּחוֹת, (לוחות הברית אחרי חטא העגל.)

2. וּבָטַל הַתָּמִיד, (הופסק קרבן התמיד בימי בית ראשון.

3. וְהָבְקְעָה הָעִיר, (ירושליים בימי בית ראשון.)

4. וְשָׂרַף אַפָּסְטְמוֹס אֶת התּוֹרָה. (על ידי אחד הנציבים הרומיים, בימי בית שני)

5. וְהֶעֱמִיד צֶלֶם בַּהֵיכָל. (בימי בית שני)

בְּתִשְׁעָה בְאָב

1. נִגְזַר עַל אֲבוֹתֵינוּ שֶׁלֹּא יִכָּנְסוּ לָאָרֶץ. (במדבר)

2,3 וְחָרַב הַבַּיִת בָּרִאשׁוֹנָה וּבַשְּׁנִיָּה.

4. וְנִלְכְּדָה בֵּיתָר. (בזמן מרד בר כוכבא)

5. וְנֶחְרְשָׁה הָעִיר. (ירושלים של בית שני. הארץ  הפכה לפלשתינה על שם עם פלשתי קטן וירושליים הפכה לאיליה קפיטולינה. )

 

חודש טוב

ומי ייתן ולא נדע צער

יששכר


תגובות
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון