פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:20/5/2005 07:26

נושא:

פרשת בהר
תוכן:

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת בהר בחוקותי ספר ויקרא פרקים כ"ה-סוף הספר.

תשס"ה

 

כי ימוך אחיך...אדונים ועבדים כבר כאן!

   העבדות והאדונים כבר כאן. זהו קול קורא לאדונים, למשתתפים במסחר העבדים ולנהנים משרותי עבדים.

   ויקרא פרק כ"ה (לט) וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ עִמָּךְ וְנִמְכַּר לָךְ לֹא תַעֲבֹד בּוֹ עֲבֹדַת עָבֶד: (מ) כְּשָׂכִיר כְּתוֹשָׁב יִהְיֶה עִמָּךְ...: (מב) כִּי עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם לֹא יִמָּכְרוּ מִמְכֶּרֶת עָבֶד: (מג) לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ וְיָרֵאתָ מֵאֱלֹהֶיךָ:

   (מז) וְכִי תַשִּׂיג יַד גֵּר וְתוֹשָׁב עִמָּךְ וּמָךְ אָחִיךָ עִמּוֹ וְנִמְכַּר לְגֵר תּוֹשָׁב עִמָּךְ אוֹ לְעֵקֶר מִשְׁפַּחַת גֵּר: (מח) אַחֲרֵי נִמְכַּר גְּאֻלָּה תִּהְיֶה לּוֹ אֶחָד מֵאֶחָיו יִגְאָלֶנּוּ: (נה) כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם:

   הם משרתים אותנו כשאנו יושבים בבתי הקפה ובכל רגע נזכרים בעוד משהו שאנו זקוקים בו לשמחתנו, כשאנו באים לשמח חתן וכלה בחופתם והם מרימים את צלחתנו הכבדה העמוסה באוכל שלא יכולנו לסיים, כשאנו מתארחים במלון ומותירים בחדרנו את כל מה שמיותר לנו, כשאנו מנהלים משא ומתן ארוך בחנות מבלי לקנות דבר, הם משרתים את ביתו המבולגן על ידי ילדינו כעוזרות בית, הם מנקים את רחובותינו עמוסי הניירות ובדלי הסיגריות, הם פועלי בנין ביום חמסין, ושליחים בגשם סוחף.

   אנו משמשים להם אדונים כאשר אנו מעסיקים אותנו במפעל שלנו, בחברה שלנו, במשרד שלנו. אנו מזמינים אותם לעבוד עבורנו מחברות כוח אדם.

   נהיה רגישים אליהם, נכבדם בתשר גבוה, נחייך אליהם, נטען כלפיהם מעט, נקבל בברכה כל מה שהם עושים עבורנו. הם עייפים, מתוסכלים, מתקשים להתפרנס בכבוד, מושפלים ולא אחת גם רעבים וללא מקום מגורים הגון. אם אנו אדונים, נעסיק אותם בשכר הוגן, נגן על זכויותיהם, נקשיב לצרכיהם, נעסיקם בתנאי עבודה נאותים.

   כפי שמזכירים לנו בפרשה, אנו עצמנו עבדים של בורא עולם. אנו עצמנו זכינו לגאולה מידיו של אלוהים. הבה נשכיל להרגיש עבדים שלו יתברך שמו, ויגדל הסיכוי להתעוררות מערך נפשי שיהפוך את העבדים שבימנו לפועלים מכובדים, הראויים ליחס הגון.

   והיה ביום ההוא, נחגוג בעזרת השם השנה את אחד במאי כיום חגם של הפועלים שישובו למקומותינו להחליף את העבדים.

 

שבת שלום

יששכר

 

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת בהר תשס"ד ספר ויקרא פרקים כ"ה-כ"ו פסוק ב'

*אנו מצווים על שנת שמיטה בשנה השביעית, שבת שבתון היא לה'. היא השנה בה לא מעבדים את השדות. פעם בשבע שנים מוותרים על הכנסה מעיבוד אדמה במשך שנה.

*אנו מצווים על שנת היובל שבו קוראים דרור לעבדים, לשדות ולנכסים. הנכסים מוחזרים לבעליהם הראשונים נוצרת הזדמנות מחודשת לפרנסה טובה ללא התחשבות בנזקי העבר.

*אנו מצווים להתחשב בחלש ובעני, לא לפגוע בו פגיעה אנושה.

*אנו מצווים לא להונות במסחר. מסחר הגון הוא בסיס לאווירה חברתית בריאה.

*אסור למכור את הארץ לצמיתות כי של ה' היא. ובכך אנו מביעים את אמונתנו שהכל שייך לו.

*לא ניתן לסחור בבתי, וערי הלווים. הלווים הם המשמשים בקודש ונחלה משלהם אין להם.

*אסור לקחת ריבית גבוהה במסחר בכספים, כדי להגדיל סיכוי להחזר הלוואת.

*אסור לרדות בעבד עברי ולפגוע בו מעבר להיותו עבד.

*מצווה לגאול עבדים עבריים מידי זרים, בדומה לפדיון שבויים כי כל ישראל עברי זה לזה.

*חל איסור על עבודת אלילים המרחיקה אותנו מעבודת אלוהים אחד.

*יש חובה של שמירת השבת. שבה אנו  מוותרים יום אחד על עשייה.

*אם נלך בחוקות השם, יבואו עליהם ברכות ולא יבואו עליהם קללות. מכאן שהתורה היא תורת חיים. על אף העונשים הקשים, אלוהים מחכה לתשובה ומוכן לסלוח. זה חסדו.

*לקרבנות שאדם נודר להביא לבית המקדש יש ערך כספי והוא מחושב להערכת גודל הקורבן.זהו  מעין מחירון קורבנות.

 

האוהבים נתונים זה בליבו של זה.

אלוהים לא יתהלך בקרב בני ישראל ולא ישכון בתוכם אם לא ישמרו את חוקיו ומצוותיו. גם האוהבים נתונים זה בליבו של זה כל זמן שתורתם הערכית מוסרית מתואמת. כאשר הערכים אינם תואמים, מה תעשו? האם תנסו להתאים עצמכם זה לזה?, האם תדרשו קבלה ללא תנאי? מה מציאותי רגשית ומעשית בשתי אפשרויות אלו? לדוגמא החבר מרכל על חבריו. או החברה מרמה בעסקיה.

ספר ויקרא פרק כו

(ג) אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם:  (יא) וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי בְּתוֹכֲכֶם וְלֹא תִגְעַל נַפְשִׁי אֶתְכֶם: (יב) וְהִתְהַלַּכְתִּי בְּתוֹכֲכֶם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי לְעָם:

 

"ברוגז" אחרי פגיעה. האם יש דרך חזרה? האם יש תיקון? 

כאשר עם ישראל יחטא ויופץ בין הגויים אלוהים לא ישכח את עמו. הגאולה והתיקון אפשריים. לא תהיה השמדה מלאה. כאשר אישה או בעל, בן או בת, אב או אם פוגעים בקרובים פגיעה קשה. לא אחת אתם מתנתקים. אתם "ברוגז". האם יש בליבכם ניצוץ של אמונה שיש סיכוי לתיקון הקשר, לסליחה, לחסד? האם אתם מרמזים על כך? האם אתם קשובים לניסיונות התיקון מן הצד השני? ספרו זה לזה דוגמאות מחייכם. האם אתם דבקים באמירה "אני נותן אמון מלא עד שפוגעים בי, ואז זהו! זה ניגמר! לא אסלח לעולם."

ספר ויקרא פרק כו

(מד) וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם: (מה) וְזָכַרְתִּי לָהֶם בְּרִית רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְעֵינֵי הַגּוֹיִם לִהְיוֹת לָהֶם לֵאלֹהִים אֲנִי יְהֹוָה:

 

האם זה מוכר לך? קרה לך? מה תעשה/י? למה דווקא ככה?

שבת שלום.

                                                                                                                     יששכר עשת

 

 


תגובות
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון