בס"ד אדר ב' תשס"ה / מרץ 05
רב המכללה
פרשת פקודי- שקלים
שקיפות בכספי ציבור
פרשת פקודי חותמת את ספר שמות. בפרשה זו מושם דגש בעיקר על ניקיון כפיים. עבודת הקמת המשכן הסתיימה ומשה עורך חשבון מדויק של כמויות הזהב, הכסף והנחושת שנתרמו ומציין במדויק למה שימשו.
את הפירוט הזה מוסר משה כדי שלא לתת פתחון פה למי מבני ישראל שיהרהר ויערער היכן השתמשו בכל התרומות שניתנו.
השקיפות וניקיון הכפיים הם תנאי יסודי מהבחינה ההלכתית בכל נושא ועניין כספי. חכמים מצאו אסמכתא לחובת הפקידים להסביר ולהראות מה הם עושים בכסף המופקד אצלם, מהפסוק "והייתם נקיים מה' ומישראל", דהיינו, לא מספיק שאתה נקי כלפי ריבונו של עולם, עליך להראות את "ניקיונך" גם כלפי ישראל. ההיגיון מאחורי הדרישה לשקיפות הוא ברור. אולי נראה כי לקיחת סכום כזה או אחר אינה מעלה או מורידה, אבל מאחורי כל פרוטה עומד אדם שמעוניין שכספו ישמש למטרה לה ניתן ולא למשהו אחר.
בשבת זו קוראים, בנוסף לפרשת השבוע, את פרשת שקלים שהיא קטע מתוך פרשת כי תשא, ועניינה ציווי על תרומת מחצית השקל עבור המשכן, מכל אחד ואחד מבני ישראל. פרשה זו נקראת מדי שנה בסמוך לראש חודש אדר, כיון שבזמן שבית המקדש היה קיים, הייתה מתקיימת מגבית של מחצית השקל בחודש זה עבור הקרבנות ובדק הבית.
במשנה מסופר, כי מטבעות הכסף היו מופקדים בחדר מיוחד במקדש והוצאת הכסף הייתה מתבצעת בידי שני כוהנים שהיו לבושים בבגדים מיוחדים ללא כיסים, והיו משוחחים כל זמן שהייתם בתוך החדר, כדי שלא יחשדו בהם שמא הגניבו מטבעות החוצה בבגדיהם או בפיהם.
התלמוד במסכת ברכות מדגיש, כי רק מי שמקפיד בדיני נזיקין ושומר על ממונו של הזולת, ראוי להיקרא בתואר חסיד.
נראה, כי לא לחינם מדגישה התורה בפרשת שקלים כי מכולם נלקח סכום זהה של מחצית השקל, גם אם מדובר היה בעשיר שמעוניין לתת תרומה גדולה יותר, וזאת, כדי לחנך ולהראות את שוויו של מטבע קטן של חצי שקל. מאחורי כל מחצית שקל הסתתר אדם, עם נשמה, רגשות וכוונה. מחצית השקל גילמה בתוכה את כל רצונו להשתתף ולזכות בחלק מזכות הקרבת הקרבנות במקדש. מי שמפנים את הראייה הזו, לא יתפתה לקחת או להעלים ולו מטבע אחד לכיסו הפרטי, שהרי בזה הוא פוגע, במי שנתן וקיווה כל כך שיהיה לו חלק במטרה הנעלה לשמה הוא תרם.
שבת שלום ומבורך
ettiew@012.net.ilE-mail: הרב אוריאל |