מאת: | נתי | תאריך: | 18/2/2005 13:47 |
נושא: | לאריאל - ברצינות עכשיו על גיל... | תוכן: | רצית, ואתה ראוי לתגובה רצינית אז יצאתי מאשכול הקליל והשמח ואני מייחדת לך (ולכולם) תגובה נפרדת.
כתבת -
"בדומה לתיאוריות אישיות רבות כגון פרויד ואריקסון, גם ביהדות יש שלבי התפתחות ע"פ גיל . כך למשל המשנה במסכת אבות ( פרק ה' משנה כ"ה ) : " בן חמש למקרא , בן עשר שנים למשנה , בן שלוש עשרה למצוות , בן חמש עשרה לגמרא, בן שמונה עשרה לחופה, בן עשרים לרדוף , בן שלושים לכוח , בן ארבעים לבינה ,בן חמישים לעצה , בן שישים לזיקנה , בן שבעים לשיבה , בן שמונים לגבורה, בן תשעים לשוח , בן מאה כאילו מן ועבר ובטל מן העולם "
מה שהדהים אותי זה המבנה של "בן.... ל.... " מה משמעות ה - "ל" ?
אני לוקחת עכשיו את הכובע של צביקה מדיון אחר, לדעתי אי אפשר לעשות השוואה של אחד על אחד מתאוריות יהודיות לתאוריות פסיכולוגיות - פשוט כי עמדת ההסתכלות על האדם ומקומו בעולם היא שונה.
מבחינה פסיכולוגית - אנחנו מסתכלים על התפתחות שנובעת מבשילה פנימית בתמיכת הסביבה: אני למשל לא אוהבת את התאוריות שאומרות "בגיל 7 הילד נכנס לתקופת החביון בה הוא אמור ...." (פרוייד הזה מעצבן אותי לפעמים...). אבל אני כן מסכימה עם כך שמבחינה פסיכולוגית התפתחותית - אבני דרך מסויימות נרכשות בתוך טווח גילאי - וכשהן לא אנחנו בצרות צרורות... למשל לפי אריקסון - ילד שלא ישיג תחושת אוטונומיה עד גיל מסויים ירכוש חוויה בסיסית של בושה במקום. אנחנו מכוונים מבפנים לחפש אוטונומיה בגיל שנתיים, כולם עוברים את החיפוש, יש הרבה פקטורים מבפנים ומבחוץ שיקבעו האם תהייה גם מציאה.
אבל מה שאתה הבאת זה קצת אחר. כי ביהדות ההתייחסות היא לא להתפתחות פסיכולוגית אלא להבטים שונים של עבודת השם. וככל שלדברים יש קשר לאבני יסוד מנטליות והתפתחותיות ורגשיות - הרי שכל שלב ושלב כזה מערב איזה שהיא רמה של הכרעה ערכית של אדם - לאן יפנה הלאה.. האם "ל" חיי חול והאם "ל" חיי קודש - כל קבוצת גיל, מתמודדת עם הכרעה ערכית מחודשת. הלחץ להכרעה אמונית נובע מבפנים והיישום הספציפי (מקרא או חופה) קשור להבטים התפתחותיים מנטליים -אבל הקביעה שבגיל 13 אדם צריך לפנות "ל" מצוות - איננה דומה לקביעה שבגיל זה ילד אמור להתבגר מינית. זה האחרון פשוט "קורה" זה הראשון - צריך שיוכרע, על ידי האדם ובעזרת סביבתו...
ואולי ב"ל" הזה יש גם לשון ברכה - שתגיע לגיל 13 ותזכה "ל" (הכריע הכרעה אמונית חדשה) מצוות. |
|