פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:10/1/2005 08:24

נושא:

שלוב אמונה בטיפול
תוכן:

הנושא: אמונה ככלי עבודה לא רק לדתיים.

 

   כותבת לנו נתי: "אני יודעת שהרבה מטפלים דתיים משתמשים באמונה ככלי עבודה עם דתיים. בשנה שעברה היה לי מדריך ממנו למדתי המון על כך." 

האם הוא יוכל להצטרף לפורום ?

האם ניתן יהיה להעשיר את התיקייה שלנו טיפול פסיכולוגי יהודי בכלים נוספים?

   אוסיף רק שבעצם לכל אדם יש ממד אמונתי אותו הוא מפעיל וברוחו הוא פועל במקביל לפעילות העצמית "כוחי ועוצם ידי" ולידיעה מתוך הניסיון, ניסיון אחרים והמדע, "ויתרון דעת החכמה תחיה בעליה".

   מרב אושר עו"ס, ואנוכי פועלים מזה מספר שנים לסייע לאנשים לחשוף את המערכת האמונתית שלהם, להיות מודעים לה, לתקן את הטעון תיקון (בסגנון הטיפול הקוגניטיבי הפועל על אמונות שבולמות חוסמות, ומקטינות את דרגות החופש של האדם.) הניסיון הרב שלנו הביא אותנו לגלות שוב את הממצא מסקר שנעשה באלפיים שכשבעים וחמישה אחוז מהישראלים מאמינים באלוהים בצורה זו או אחרת.  

   לא נעשו סקרים לגבי תורות שונות שאלוהים כל שהוא מציע לבני אדם כתורות חיים. מיפוי שניסיתי לעשות מעלה מספר אפשרויות.

א. אמונה בגורל כלומר בחוקיות מסוימת לא נודעת ואפשרות מסוימת לחזות את העתיד.

ב. אמונה באי סופיות החיים, כלומר סוג של גלגול נשמות, גן עדן גהנום.

ג. אמונה בעולמות עליונים רוחניים מעבר לעולם הפיזי למשל קבלה, סופיות, בודהיזם.

ד. אמונות בכוחות שחור שעלולים להזיק  כגון שטן, עין הרע, מכשפות, מזל רע, ועוד.

ה. וכמובן אמונה בתורה ובהלכות דתיות.

 

   עוד אוסיף שגילינו שבעצם כל אמונה מציעה הצעות לשאלה מה צריך לעשות, מה ראוי ומה נכון לעשות. גם המדע והניסיון האישי ונסיונם אחרים מציעים זאת.  האמונה מוסיפה את הממד הלא ידוע ולא מבוסס מספיק ניסיונית או מחקרית. לדוגמא האם מותר להרביץ לילד לפעמים?  בנוסף למחקר לידע המצטבר נשמע ביטויים כגון. " אני לא מאמין שלהרביץ לילד עושה משהו טוב." או "חושך שבטו שונא בנו."

   הקטע הבא מארגן את הבירור האמונתי בדרך אפשרית אחת. תנסו.

אנו מציעים לבצע ברור אישי לגבי המערכת האמונתית הפרטית של כל אחד מכם.

מרב אושר / יששכר עשת

מהי אמונה? נראה שמדובר במערכת ערכים שיש לכל אחד שלאורם הוא פועל. הערכים הם חובות הנובעות מסמכות כל שהיא, שאדם מקבל על עצמו. החובות אולי קשורות למטרות בחיים. במגילה י"ג ע"א כתוב "כל הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי." עבודה זרה היא תורה שאולי זרה לעצמנו ופוגעת בנו. היהדות מציעה מצוות אלוקים היוצרות אורח חיים שלא יפגע בנו. המצוות יוצרות מרקם חברתי אחיד שבו לכל אחד יחוד משלו. האדם מקשיב ודורש אלוקים, על מנת לחשוף את ייעודו. להלן שאלות לדיון עם עצמך המבוססות על המדרש הבא אותו פירשנו:

 

   שנו רבותינו: נמשלה התורה לסם חיים, משל לאדם שהיכה את בנו מכה גדולה והניח לו רטיה על מכתו ואמר לו: "בני, כל זמן שהרטיה זו על מכתך אכל מה שהנאתך...ואין אתה מתירא, ואם אתה מעבירה הרי היא מעלה נומי (מציקה)". כך הקדוש ברוך הוא אמר להם לישראל: "בני בראתי יצר הרע ובראתי תורה תבלין (לחיים טובים), ואם אתם עוסקים בתורה, אין אתם נמסרים לידיו, (שנאמר הלא אם תטיב שאת...), ואם אין אתם עוסקים בתורה, אתם נמסרים בידו, (שנאמר ואליך תשוקתו) ואם אתה רוצה אתה מושל בו (שנאמר ואתה תמשול בו.) קידושין ל'.

 

-מהי מערכת הערכים שלך, תורתך,  סם החיים שלך, הכוללת חובות (מצוות)?

 

-האם היא כתובה והאם יש בה קווי דמיון ומשותף ליהדות כפי שאתה מכיר אותה?

 

-מה מקור הסמכות של תורתך, האם היא מאפשרת חופש בחירה ושליטה? (דת ובורא עולם, תבונה אנושית, מדע טבע האדם והחברה. החברה קבעה, אני קובע לעצמי.)

 

-מה התורה מבטיחה? חסד גמול?

 

בהצלחה

יששכר


תגובות
 
 
 
14/1/2005 21:33
תאריך:
 
16/1/2005 22:35
תאריך:
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון