פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:1/1/2005 23:03

נושא:

800 שנה למות הרמב"ם שקבור בטבריה
תוכן:כ’ טבת 800 שנה למות הרמב"ם
הרמב"ם - רבי משה בן מימון - היה גדול חכמי ישראל בימי הביניים ומגדולי הפוסקים בכל הזמנים, כמו כן עסק במקצוע הרפואה.

הרמב"ם נולד בקורדובה שבספרד בשנת 1138 הוא נדד עם משפחתו לצפון אפריקה, הגיע לעיר פס שבמרוקו, ומשם נסע לארץ ישראל. מכאן עבר והתיישב במצרים. לפרנסתו החל הרמב"ם לעסוק ברפואה, ונקרא לשמש רופאו האישי של הסולטן בקהיר.

עם כל עיסוקיו הרבים לא פסק הרמב"ם מלעסוק בתורה, וחיבר יצירות תורניות גדולות. ספרו העיקרי הוא "משנה תורה", הנקרא גם "היד החזקה", על שם י"ד (ארבעה עשר) חלקיו. ביצירה זו הוא פסק וערך את כל ההלכות באופן שיטתי על יסוד התלמוד (המשנה והגמרא).

כמו כן חיבר הרמב"ם את אחד מספרי היסוד במחשבה היהודית. ספר "מורה הנבוכים".

לפני מותו ב1204 ציווה הרמב"ם לבנו: "אל נא תקברני במצרים" ואכן, ארונו הועלה לעיר טבריה, ושם נקבר. הערצת המוני עם ישראל לרמב"ם באה לידי ביטוי באמרה המפורסמת: "ממשה עד משה לא קם כמשה".

מדוע נקבר הרמב"ם בארץ ישראל - ודווקא בטבריה?
על פי האגדה - הכול בגלל גמל אחד... וכך מספרת האגדה "כמה שנים לפני מותו של הרמב"ם היה מתאווה לֵילֵך לארץ ישראל, ומלך מצרים לא הניח לו לֵילֵך.
כשבא יום פקודתו למות, קרא לתלמידים שלו וציווה להם... שאחרי מותו ייקחו גמל אחד... ויניחו את גופתו על הגמל, והגמל ילך למקום שירצה, והתלמידים ילכו עם הגמל. ובמקום שיעמיד הגמל את עצמו ולא ירצה לזוז משם, שם יקברו אותו. וכך עשו. והלך הגמל מאליו, מבוקר עד ערב, ובא הגמל עד עיר טבריה ועמד במקום אחד סמוך לקברו של רבי יוחנן בן-זכאי ולא רצה לזוז משם.
וכיוון שראו התלמידים את הנס הגדול הזה, לקחו אותו מן הגמל - וקברו אותו שם."

מוזמנים לבקר בקיברו בטבריה.

דוגמא מהקדמות הרמב"ם - שמונה פרקים להרמב"ם - פרק ד ברפואות חולי הנפש.
המעשים הטובים הם המעשים השווים הממוצעים בין שני קצוות ששניהם רעים, האחד מהם תוספת והשני חסרון.
מעלות המידות הן תכונות נפשיות וקניינים ממוצעים בין שתי תכונות רעות, האחת מהן יתירה והאחת חסרה. מן התכונות האלו תתחייבנה הפעולות ההן.
והמשל בזה הזהירות, שהיא מדה ממוצעת בין רוב התאווה ובין והעדר הרגש ההנאה. והזהירות היא מפעולות הטובות ותכונות הנפש אשר תתחייב ממנה.



תגובות
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון