פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:26/11/2004 05:41

נושא:

פרשת וישלח
תוכן:

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים. תשס"ה

פרשת וישלח בראשית ל"ב ד' - ל"ו 

 

יראת אלוהים ויראה

יעקב ירא מאד. נראה שאמונתו בחסד האלוהי קטנה. האם יראת אלוהים מסייעת לנו להקטין את החרדות והפחדים שלנו ביום יום? האם מדובר פה בטיפול עצמי נוגד פחדים?

בראשית ל"ב  (ו) וַיָּשֻׁבוּ הַמַּלְאָכִים אֶל יַעֲקֹב לֵאמֹר בָּאנוּ אֶל אָחִיךָ אֶל עֵשָׂו וְגַם הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ וְאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ: (ז) וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד...(ט) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֱלֹהֵי אָבִי אַבְרָהָם וֵאלֹהֵי אָבִי יִצְחָק ה' הָאֹמֵר אֵלַי שׁוּב לְאַרְצְךָ וּלְמוֹלַדְתְּךָ וְאֵיטִיבָה עִמָּךְ: (י) קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת: (יא) הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים:

 

מאבק פנימי, סיכסוך פנימי, קונפליקט.

ברגעים בהם אדם מטיל ספק בקיומו של אלוהים מתמלא אימה ופחד. הוא מפנה קול זעקה ותביעה לאלוהים. "ברכני!" "הוי אלוהים!" "הצילני" חופש הבחירה לבחור באמונה, מתנגש בספקות.  יעקב שמטיל ספק ביכולתו של אלוהים, תובע ממנו לברכו. אלוהים נענה. המחיר נקע בכף הירך וצליעה, פגיעה בכושר התנועה, בחופש. יעקב מבקש חופש מלא מחרדה באמצעות הגנת אלוהים רב החסד, וזוכה לחופש חלקי.

בראשית ל"ב (כד) וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר: (כה) וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ: (כו) וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי: (כז) וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַה שְּׁמֶךָ וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב: (כח) וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל: (כט) וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הַגִּידָה נָּא שְׁמֶךָ וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ שָׁם: (ל) וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם פְּנִיאֵל כִּי רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל פָּנִים וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי: (לא) וַיִּזְרַח לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ כַּאֲשֶׁר עָבַר אֶת פְּנוּאֵל וְהוּא צֹלֵעַ עַל יְרֵכוֹ: (לב) עַל כֵּן לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ עַד הַיּוֹם הַזֶּה כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּגִיד הַנָּשֶׁה:

 

במקום "שלום עכשיו", "שלום לאט."

נתפלל שאיבה של שנים, תמוסס לה לאט לאט, באמצעות, חשדנות, זהירות, טכניקות הגנה עצמית, דו שיח מתמשך, התנתקות והמשך חתירה לשלום. כמו ביחסים של יעקב ועשיו.

בראשית ל"ג (א) וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה עֵשָׂו בָּא וְעִמּוֹ אַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ וַיַּחַץ אֶת הַיְלָדִים עַל לֵאָה וְעַל רָחֵל וְעַל שְׁתֵּי הַשְּׁפָחוֹת: (ג) וְהוּא עָבַר לִפְנֵיהֶם וַיִּשְׁתַּחוּ אַרְצָה שֶׁבַע פְּעָמִים עַד גִּשְׁתּוֹ עַד אָחִיו: (ד) וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ (ה) וַיִּשָּׂא אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הַיְלָדִים וַיֹּאמֶר מִי אֵלֶּה לָּךְ וַיֹּאמַר הַיְלָדִים אֲשֶׁר חָנַן אֱלֹהִים אֶת עַבְדֶּךָ: (ט) וַיֹּאמֶר עֵשָׂו יֶשׁ לִי רָב אָחִי יְהִי לְךָ אֲשֶׁר לָךְ: (י) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אַל נָא אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ וְלָקַחְתָּ מִנְחָתִי מִיָּדִי כִּי עַל כֵּן רָאִיתִי פָנֶיךָ כִּרְאֹת פְּנֵי אֱלֹהִים וַתִּרְצֵנִי: (יא) קַח נָא אֶת בִּרְכָתִי אֲשֶׁר הֻבָאת לָךְ כִּי חַנַּנִי אֱלֹהִים וְכִי יֶשׁ לִי כֹל וַיִּפְצַר בּוֹ וַיִּקָּח: (יב) וַיֹּאמֶר נִסְעָה וְנֵלֵכָה וְאֵלְכָה לְנֶגְדֶּךָ: (יג) וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲדֹנִי יֹדֵעַ כִּי הַיְלָדִים רַכִּים וְהַצֹּאן וְהַבָּקָר עָלוֹת עָלָי וּדְפָקוּם יוֹם אֶחָד וָמֵתוּ כָּל הַצֹּאן: (יד) יַעֲבָר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ וַאֲנִי אֶתְנַהֲלָה לְאִטִּי לְרֶגֶל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר לְפָנַי וּלְרֶגֶל הַיְלָדִים עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה:

 

אלימות והאהבה.

ליום אלימות בינלאומי נגד אלימות בנשים

אחרי שפוגעים בך? האם תקבלי אהבה מלווה בפגיעה בך? אחי דינה נקמו נקמה איומה באנשי שכם ויעקב? "וְיַעֲקֹב שָׁמַע כִּי טִמֵּא אֶת דִּינָה בִתּוֹ וּבָנָיו הָיוּ אֶת מִקְנֵהוּ בַּשָּׂדֶה וְהֶחֱרִשׁ יַעֲקֹב עַד בֹּאָם."

בראשית ל"ד (א) וַתֵּצֵא דִינָה בַּת לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ: (ב) וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ וַיְעַנֶּהָ: (ג) וַתִּדְבַּק נַפְשׁוֹ בְּדִינָה בַּת יַעֲקֹב וַיֶּאֱהַב אֶת הַנַּעֲרָ וַיְדַבֵּר עַל לֵב הַנַּעֲרָ: (ד) וַיֹּאמֶר שְׁכֶם אֶל חֲמוֹר אָבִיו לֵאמֹר קַח לִי אֶת הַיַּלְדָּה הַזֹּאת לְאִשָּׁה: (ה) וְיַעֲקֹב שָׁמַע כִּי טִמֵּא אֶת דִּינָה בִתּוֹ וּבָנָיו הָיוּ אֶת מִקְנֵהוּ בַּשָּׂדֶה וְהֶחֱרִשׁ יַעֲקֹב עַד בֹּאָם:

 

שכר פרידה מעבודת אלילים.

שכר פרידה מעבודת אלילים, מחילה על חטאים. הבה נזהה את עבודות האלילים שלנו, נצמצם את אחיזתם  בנו ונזכה לשכר מיידי. וויתור מסוים על אגו מזכה בכבוד. וויתר מסוים על שליטה מזכה ביכולת השפעה. "מרבה נכסים מרבה דאגה", ולהיפך. מוזמנים לשתף אותנו בדוגמאות.

בראשית ל"ה (א) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל יַעֲקֹב קוּם עֲלֵה בֵית אֵל וְשֶׁב שָׁם וַעֲשֵׂה שָׁם מִזְבֵּחַ לָאֵל הַנִּרְאֶה אֵלֶיךָ בְּבָרְחֲךָ מִפְּנֵי עֵשָׂו אָחִיךָ: (ב) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל בֵּיתוֹ וְאֶל כָּל אֲשֶׁר עִמּוֹ הָסִרוּ אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכֲכֶם וְהִטַּהֲרוּ וְהַחֲלִיפוּ שִׂמְלֹתֵיכֶם: (ג) וְנָקוּמָה וְנַעֲלֶה בֵּית אֵל וְאֶעֱשֶׂה שָּׁם מִזְבֵּחַ לָאֵל הָעֹנֶה אֹתִי בְּיוֹם צָרָתִי וַיְהִי עִמָּדִי בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הָלָכְתִּי: (ד) וַיִּתְּנוּ אֶל יַעֲקֹב אֵת כָּל אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּיָדָם וְאֶת הַנְּזָמִים אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם וַיִּטְמֹן אֹתָם יַעֲקֹב תַּחַת הָאֵלָה אֲשֶׁר עִם שְׁכֶם: (ז) וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ...(י) וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל:

 

                רשימה מעודכנת וסופית של שמות שנים עשר  השבטים ואמהותיהם.

                                                                       גזור ושמור

בראשית ל"ה  (כ"ב)...וַיִּהְיוּ בְנֵי יַעֲקֹב שְׁנֵים עָשָׂר: (כג) בְּנֵי לֵאָה בְּכוֹר יַעֲקֹב רְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן וְלֵוִי וִיהוּדָה וְיִשָּׂשׂכָר וּזְבֻלוּן: (כד) בְּנֵי רָחֵל יוֹסֵף וּבִנְיָמִן: (כה) וּבְנֵי בִלְהָה שִׁפְחַת רָחֵל דָּן וְנַפְתָּלִי: (כו) וּבְנֵי זִלְפָּה שִׁפְחַת לֵאָה גָּד וְאָשֵׁר אֵלֶּה בְּנֵי יַעֲקֹב אֲשֶׁר יֻלַּד לוֹ בְּפַדַּן אֲרָם:

 

פרשת השבוע מתשס"ד

פרשת וישלח בראשית ל"ב ד' - ל"ו 

יעקב עומד להיפגש עם אחיו עשיו. הוא חושש מן המפגש ומבצע מהלכים שונים על מנת להבטיח שלא יפגע ואם יפגע שהנזק יהיה קטן. הוא גם מבקש מאלוקים שיצילו מיד אחיו. באחד הלילות נאבק יעקב עם "איש" עד עלות השחר. יעקב מוכן לשחרר את ה"איש" רק בתמורה לברכה. ה"איש" מבשר לו ששמו יהיה מעתה ישראל, כי שרה/נאבק עם אלוקים ועם אנשים ויכול להם/התמודד יפה. ממאבק זה נפגע יעקב בעקבו. המפגש עם עשיו מרגש. שני האחים שלא ראו זה את זה עשרים שנה, נפגשים ובוכים. אך עדיין יעקב חושש. יעקב קונה חלקה ליד שכם, מתיישב שם ומציב מזבח לאלוקים. שכם בן חמור לוקח בכוח את דינה. חמור אבי שכם מנסה לפייס את יעקב ובניו ומציע ששני העמים יקשרו קשרים שלום, ידידות, ומשפחה.  בני יעקב מציעים לאנשי שכם לעברו ברית מילה לפני ההתקשרות. כשהיו אנשי שכם עדיין כואבים מברית המילה, התנפלו עליהם בני יעקב כגמול על שטימאו את דינה אחותם, הרגו כל זכר ואת כל רכושם בזזו. יעקב אינו מקבל את דרך בניו וחושש מנקמה ומשם רע. שוב מחדש אלוקים את הבטחתו ליעקב ואת החלפת שמו לישראל.  רחל יולדת את בנימין, אך היא מתה בלידתה. עכשיו יש ליעקב שנים עשר בנים. יעקב מצליח לפגוש את יצחק אביו רגע לפני מותו. את קבורת יצחק מנהלים עשיו ויעקב יחדיו. שושלת עשיו ורכושו הולכים וגדלים. הוא מחליט לעזוב את האזור, ניפרד מיעקב ועובר להר שעיר לאדום. 

   

האם אפשר להיות מנצח בחלום?   

יעקב נאבק עם "איש" שאולי הוא מלאך אלוקים.

אולי חלם חלום.

הוא מכריח את איש האלוקים לברכו.

ספרו זה לזה חלומות, שנראים כמו חלומות רעים.

חפשו בחלומות הללו את הכוחות החיוביים ואת היכולות שלכם לנצח. 

 (כד) וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר:

(כה) וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ:

(כו) וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי:

ספר בראשית פרק לב

 

כמה באמת מסוכן להסתובב במקומות זרים?

דינה "רק" יצאה להיפגש עם השכנות החדשות הזרות שלא הכירה.

היא לא הייתה מוגנת ואיש בשם שכם פגע בה קשה.

אחרי הפגיעה התאהב שכם בדינה ורצה לשאת אותה לאישה.

אחיה דינה, לא הסכימו, נקמו את נקמתה והרגו את אנשי שכם.

כמה אנחנו צריכים להתחשב בקרובים אלינו,

לפני החלטה לעשות מעשה שנראה מסוכן?

(א) וַתֵּצֵא דִינָה בַּת לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ:

(ב) וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ וַיְעַנֶּהָ:

(ג) וַתִּדְבַּק נַפְשׁוֹ בְּדִינָה בַּת יַעֲקֹב וַיֶּאֱהַב אֶת הַנַּעֲרָ וַיְדַבֵּר עַל לֵב הַנַּעֲרָ:

ספר בראשית פרק לד

 

מה הופך אדם ליקר מאד בעיני אחר?

המצבה על קבר רחל הוקמה לדורי דורות.

היא מסומנת עד היום.

מה יש ברחל שהיה יקר כל כך ליעקב ולעם ישראל?

 (יט) וַתָּמָת רָחֵל וַתִּקָּבֵר בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה הִוא בֵּית לָחֶם:

(כ) וַיַּצֵּב יַעֲקֹב מַצֵּבָה עַל קְבֻרָתָהּ הִוא מַצֶּבֶת קְבֻרַת רָחֵל עַד הַיּוֹם:

ספר בראשית פרק לה

 


תגובות
26/11/2004 11:06
תאריך:
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון