לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: גברים וגבריות בחדר הטיפוליםרשימת קריאה: גברים וגבריות בחדר הטיפולים

רשימת קריאה: גברים וגבריות בחדר הטיפולים

רשימות קריאה | 1/1/2022 | 2,892

רשימת קריאה זו כוללת מאמרים העוסקים בגברים, גבריות, טיפול מותאם מגדרית, נגישות ופנייה של גברים לטיפול פסיכולוגי, דיכאון בקרב גברים. המשך

 

העיסוק בגברים ובגבריות תופס תאוצה בשנים האחרונות, וקיימת הבנה הולכת וגוברת של הצורך בפיתוח ידע לגבי פסיכולוגיה של גברים וכלי התערבות יעילים על מנת לעזור להם במצוקותיהם. גברים פונים פחות לעזרה נפשית מקצועית בהשוואה לנשים גם כאשר הם חווים אותה עוצמת מצוקה, ודו"ח ארגון הבריאות העולמי של האו"ם בנושא התאבדויות מתייחס לנטייתם של גברים לא לפנות לקבלת עזרה נפשית כאל אחד ההסברים לנתוני ההתאבדות הגבוהים בהשוואה לנשים.

ברשימת המאמרים שלפניכם מופיעים מאמרים שעוסקים בגבריות ובכינון הזהות הגברית, בהתאמת הטיפול הפסיכולוגי לגברים, הן בנגישותו והן בטיפול עצמו, ובהפרעות כמו דיכאון כפי שהן מתאפיינות בקרב גברים.

 

 

רשימת קריאה: גברים וגבריות בחדר הטיפולים

קאובוי של שושנים – גבריות במאה ה-21

רועי סמנה | 8/2/2012
במובנים רבים לאבות ולסבים שלנו היה מודל זכרי ברור שהם יכלו לחקות ולהיות די בטוחים שהם פועלים באופן גברי. לרוב הגברים כיום אין מודל אחד שאליו הם יכולים לשאוף או שאותו הם יכולים לחקות. המשמעות היא שגברים רבים חווים בלבול, וכבר לא בטוחים מה מצופה מהם להיות. המאמר עוסק בקשיים ובאתגרים של הזכר המודרני, והוא פונה לגברים, כמו גם לנשים שצריכות לסבול אותם.
 

עזרת גברים: אשנב לטיפול רגיש מגדר

ד"ר יאיר אפטר | 7/5/2015
הידע החדש שהתפתח בשנים האחרונות בכל הקשור בטיפול רגיש מגדר בגברים מבוסס על גישות רב-תרבותיות, השמות דגש על טיפול בהקשר של מקום וזמן. המאמר סוקר את הנחות היסוד בטיפול בגברים ומעניק עצות למטפלים המעוניינים לחזק את הבנתם בעבודה טיפולית עם גברים.
 

"הגברים בוכים בלילה": טיפול בגברים בגישה מגדרית

רני לוי | 5/29/2005
הרקע התאורטי לגישה מגדרית לטיפול בגברים, כיצד חברוּת הגברים ומיתוס "הגבר האמיתי" עלולים להוביל לתפקוד נפשי לקוי אצל גברים. איך ניתן לטפל בגברים ע"פ הגישה המגדרית.
 

איפה הגברים כולם? מודל להסבר המחסומים בפנייה של גברים לעזרה נפשית מקצועית

ד"ר יאיר אפטר | 4/1/2018
גברים נוטים שלא לפנות לקבלת עזרה נפשית מקצועית ובמחיר נפשי שגובה ההימנעות מפנייה לעזרה. המאמר מציג מודל תיאורטי להסבר התופעה על בסיס ידע קליני ואמפירי בתחום הפסיכולוגיה החדשה של גברים. המודל מתבסס על שלושה מחסומים בדרכם של גברים אל עבר הפנייה לעזרה נפשית: תהליכי הבניה לגבריות ותפיסות חברתיות של תפקידי מגדר, מחסום הנגישות לשירותים ומחסום האבחון והטיפול. כמו כן, המאמר מציע לאנשי המקצוע בתחום בריאות הנפש דרכים שיעזרו להגביר את פנייתם של גברים לעזרה בעת מצוקה נפשית.
 

להשתהות בתוך הכאב: על גברים, גבריות ודיכאון

ד"ר יאיר אפטר | 3/30/2020
למעלה מ-800,000 אנשים מתאבדים מדי שנה ברחבי העולם, חלקם על רקע דיכאון מאובחן או לא מאובחן; אולם בעוד שנשים מאובחנות יותר מגברים כמי שסובלות מדיכאון, גברים מתאבדים יותר מנשים, בשיעור של פי 3.5. במאמר זה אבחן את הפרדוקס המגדרי הקשור לדיכאון ואובדנות, ואקשר אותו ליכולות המוגבלות של גברים רבים לשהות בכאב רגשי אשר תורמת לכך שגברים רבים יותר, בהשוואה לנשים רואים בהתאבדות פתרון מהיר לקושי בלתי נסבל. דרך תיאור מקרה של גבר הסובל מדיכאון, אדון באחת הסוגיות היותר שכיחות בשיח על טיפול רגיש-מגדר בגברים – דיכאון סמוי, המאופיין בביטוי מוחצן אשר תורם לקושי באבחון של דיכאון בקרב גברים. המאמר יציע דרכי התערבות רגישות-מגדר עבור גברים הסובלים מדיכאון ובפרט דכאון סמוי.
 

"וגופך לי חלון וראי" - על גברים, מלחמות ופרדוקס האבחון בראי הפסיכותרפיה הגופנית ההתייחסותית

שי אפשטיין | 11/13/2013
בעקבות אירוע בו השתתפתי שעסק במלחמת יום כיפור והשפעתה על החברה הישראלית, התעוררו בי מחשבות על גבריות, מלחמות, מבני גוף ופרדוקס האבחון בפסיכותרפיה גופנית. מאמר זה מתייחס למתח המתקיים בין לחימה וגבריות להבעת רגשות ובעיקר למתח שאני חש כמטפל בין נתינת שם וצורה למתרחש לבין שהייה במרחבי ביניים לא מוגדרים, בין חשיבות היכולת לאבחן את המטופל ובין הערך הטמון בשמירה על סקרנות, פתיחות, יצירתיות ודמיון במפגש הטיפולי.
 

זהות מינית, זהות גברית יהודית וקושי ביצירת זהות

נעמי טלר | 5/13/2018
משברי זהות מתרחשים כשאנו עוברים שינוי משמעותי, אך משבר הזהות המתרחש בגיל ההתבגרות הוא החשוב והמכריע בחיי האדם. בהיותו עתיר שינויים, על המתבגרים לבסס לעצמם זהות, משימה העשויה לעורר תחושות בלבול, חרדה וחוסר אונים. יום העיון השנתי של מכון סאמיט עסק בכינון הזהות בגיל ההתבגרות ובעיקר בכינון הזהות הגברית. חלק הארי של היום עסק בתיאור מקרה של טיפול בנער אומנה שחווה פירוק וכיליון ובאופן שבו חוויות אלו מצאו ביטוי בדרכו לכונן את זהותו המינית ובקשר שיצר עם המטפלת.
 

התערבות פסיכו-דידקטית בטיפול בגברים הסובלים מאלקסיתימיה-נורמטיבית

ד"ר יאיר אפטר | 2/28/2016
אלקסיתימיה נורמטיבית מתייחסת לקושי המתפתח בקרב בנים ונערים לזהות, לשיים ולבטא את רגשותיהם על רקע תהליכים תרבותיים וחברתיים המעצבים את זהותם הגברית. תהליכים אלו מעודדים אותם להדחיק את רגשותיהם ולהימנע ממגע ישיר עימם. מאמר זה מגדיר את הבעיה והאטיולוגיה שלה, ולאחר מכן מציג באמצעות תיאור מקרה את השימוש בכלי פסיכו-דידקטי שנועד לשפר את יכולתו של המטופל להיעזר במודעות רגשית על מנת להתמודד עם מצוקה נפשית.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מגדר
ד"ר תמר שביט פסח
ד"ר תמר שביט פסח
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
עינת מזרחי
עינת מזרחי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
דגנית שיין שרון
דגנית שיין שרון
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה
יונתן מרטון מרום
יונתן מרטון מרום
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
דוד סולומון
דוד סולומון
עובד סוציאלי
עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה
יהודה דוכן
יהודה דוכן
עובד סוציאלי
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.