לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
ורדה רזיאל-ז'קונט, אונס ופוסט טראומה

ורדה רזיאל-ז'קונט, אונס ופוסט טראומה

שפיות זמנית | 7/12/2012 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

"אני בת 23 סטודנטית. לפני כחודש יצאתי עם מישהו. הייתי איתו רק חודש, אולי אפילו קצת פחות... זה נגמר כשהוא לחץ עליי לשכב אתו. סירבתי, עד שפעם אחת, בלי לשאול אותי, הוא פשוט עשה את זה [...] למרות שאמרתי לו לא באופן מפורש, הוא הפסיק רק כשהתחלתי לצעוק. מאז די קשה לי. אני לא מבינה איך הוא עשה את זה... יש לי סיוטים לפעמים ואני נזכרת בזה. אני אפילו לא יודעת אם אני בתולה עכשיו או לא... איך מפסיקים להיזכר בזה? איך מפסיקים לבכות מזה? איך יוצאים מהריקנות הזאת?"

במכתב שנוסח באלו המילים פנתה ביום ראשון מאזינה לתוכניתה של הפסיכולוגית ורדה רזיאל-ז'קונט, וביקשה סיוע. וכיצד בחרה רזיאל-ז'קונט לענות?

"תראי ליטל, בתור בת 23 אני חייבת להגיד לך דבר כזה.... נניח שהבחור כבר לא היה יכול לעמוד בפני יצרו. הוא חשב שאת אומרת לו לא, אתם יודעים, סליחה, יש עדיין גברים כאלה מטומטמים, 'כשאת אומרת לא למה את מתכוונת'... נניח שהוא אידיוט, מה שאני לא מבינה, מה הסיפור שלך? אוקיי, יש לך סיוטים, את לא יודעת אם את בתולה... סליחה, תראי, משהו אצלך גם יצא מפרופורציות. זה לא שמישהו התנפל עלייך. אוקיי, הבחור כבר לא יכול היה לעמוד... שלוש שנים ידידים, חודש יוצאים, אמרת לו לא, הוא ניסה, את צעקת עליו והוא הפסיק... נו טוב. אז זרקת אותו, די [...] אני חייבת להגיד לך שהמכתב שלך הוא קצת אגוצנטרי וקצת היסטרי. הוא רוצה איתך משהו יותר וברגע שאת לא רוצה, הוא מבין שכבר לא יהיה כאן כלום. תרשי לי להגיד לך, כשאת אומרת 'יש לי סיוטים', את לא מגזימה קצת? 'המחשבה למצוא זוגיות נראית לי מופרכת לחלוטין?' הלו, סליחה, אני אומרת להיפך. את צריכה לצאת עם הרבה גברים, את צריכה להשתחרר קצת מבחינה מינית. תאמיני לי, כמה שאת תצאי יותר ויהיו לך יותר חוויות מיניות, הסיטואציה ההיא תימחק"  (את קטע השידור המלא ניתן למצוא כאן)

תשובתה של רזיאל-ז'קונט גררה לאורך השבוע שלל תגובות ממוקדים שונים: איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית הגיש תלונה לנציב פניות הציבור ברשות השנייה, שבעקבותיו דרשה הרשות השניה מרדיו 103FM, תחנת הרדיו בה משודרת התוכנית, להתנצל בשידור בפני מי שנפגע מאמירותיה של ורדה רזיאל-ז'קונט..
"באיגוד מרכזי הסיוע טוענים כי מאז השידור התקבלו תלונות רבות נגד השדרנית. נשים שחוו בעבר תקיפה מינית טענו כי השידור גרם להן לטראומה בעקבות תקיפות מיניות שחוו בעבר. 'קשה להתייחס בהומור לדבריה של רזיאל ז'קונט', טוענים שם. 'קושי זה התעצם, כאשר הגיעו למרכזי הסיוע שיחות רבות ואחת מהן של שיחה של אב מודאג, שסיפר כיצד נער ניסה לכפות עצמו על ביתו בת ה-15, בטענה ש'ורדה הכוהנת', אמרה שזה בסדר''.

לאורך השבוע התפרסמו מספר התייחסויות לנושא ברשת, ביניהן כתבה של דפנה איזנרייך ב"אונלייף" תחת הכותרת "כשפסיכולוגית לא מזהה פוסט טראומה" ומאמר דעה של לילך וולך ב"וואלה תרבות" המצביע על כך שרזיאל ז'קונט נותנת לגיטימציה לפגיעה מינית בנשים. במקביל נפוצו ברשת מספר קריאות לפיטוריה של רזיאל-ז'קונט (לדוגמה, כאן וכאן) וקריאות נגד הקריאות לפיטורין.
ולבסוף, אתמול, יום ה' התנצלה רזיאל-ז'קונט בשידור ואמרה:
"כבר אתמול הבהרתי אם היה צורך להבהיר, שאני נגד כל אונס ותקיפה מינית. היתה לי אינטואציה מסויימת מקריאת הדברים של אותה מאזינה, יכול להיות שטעיתי והחוויה שלה היתה אונס. אני מודה שאני לא יודעת הכל ואני רוצה להתנצל שלא הבנתי נכון. אני מבינה שיש מי שנפגע ולא התכוונתי לפגוע. באמת. זהו, בזה אני מסכמת את מה שיש לי לומר על הנושא"

ומה אתם חושבות/ים?


- פרסומת -


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פגיעה מינית, טראומה, יחסי מטפל מטופל, פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת, אלימות, פוסט טראומה
דורון ברסלבסקי
דורון ברסלבסקי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
עדי בר דוד
עדי בר דוד
עובדת סוציאלית
עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
יניר מימון
יניר מימון
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
יגאל אזולאי
יגאל אזולאי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, ירושלים וסביבותיה
אדם קהתי
אדם קהתי
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ד"ר אייל אברהם
ד"ר אייל אברהם
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

פרופ' גידי רובינשטייןפרופ' גידי רובינשטיין19/2/2013

לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. תכניתה של ורדה רזיאל-ז'קונט היא תכנית רדיו פופולארית, במידה רבה מאוד משום שאוהבים לשנוא אותה (את השדרנית ואת התכנית). זו שנאה שלפי ניסיוני חוצה מעמדות ומקצועות. אנשי מקצוע רואים בה שרלטנות ושימוש לרעה בתואר "פסיכולוג", אך גם לא מעט מהמאזינים ההדיוטות הקבועים נהנים לשנוא אותה ומאזינים לה באדיקות. לא פעם ולא פעמיים נסעתי במונית בשעת התכנית והנהג גם הקפיד לשמוע את התכנית מתחילתה, גם להגביר את הווליום כשוורדה דיברה וגם לקלל אותה. מהבקיאות הרבה שמגלים לא מעט אנשי מקצוע בדבריה של ורדה ניכר שגם חלק מהם מאזינים לתכנית. הדרישות השונות של הרשות השנייה להתנצלות מגוחכות להחריד. מדובר במכונה משומנת היטב המתייחסת באופן ציני למצוקה האנושית וכל מה שמעניין אותה הוא הרייטינג (תעדנה על כך הפרסומות הרבות המשולבות בתכנית). בטוחני כי אילו היועץ היה פסיכולוג סולידי, התכנית לא הייתה זוכה לרייטינג. הציניות היא בניצול מצוקת המאזינים התמימים (הפעם בלי מירכאות) המתקשרים, המתייחסים כנראה לעיצות ברצינות ואשר מצוקתם והדיוטיותם מונעות מהם להבחין בין מופע סטנד-אפ לבין ייעוץ פסיכולוגי, אך כל עוד מדובר באנשים בוגרים ו"שפויים" בהגדרה המשפטית של המילה, לא ניתן למנוע זאת מהם. המכתב המדובר עוד הגיע בפקס, אך מה באשר למשתתפי תכניות ריאליטי ולמתקשרים הניתנים לזיהוי עפ"י קולם? יש כאן סימביוזה שעונה קודם כל על הצרכים הכלכליים של אמצעי התקשורת, על גבוליות גדולה מאוד של החושפים את הצדדים הפגיעים ביותר בחייהם האישיים בפני עם ואומה, על האישיות הבעייתית של כוכב/ת התכנית, המנחה ועל הצורך של קהל הצרכנים, אנשי מקצוע בצד הדיוטות, למנות 'אויב משותף' שמאחד את כ-ו-ל-ם לשנוא אותו.

ארין נויארין נוי19/12/2012

פסיכולוגיה מצוידת בכללי אתיקה חד כיווניים.. וכמובן - שלא ניתן להישאר אדישים ורגועים מתגובה חסרת בלמים של אשת מקצוע המתיימרת לקרוא לעצמה "פסיכולוגית". כאשת ציבור העוסקת בתחום הטיפולי, ועל אחת כמה וכמה, ורדה מחוייבת לאג'נדה מקצועית ואתית, ובה האמפטיה קודמת לאבחון (ובטח לא בשידור חי). ובכן, לא מן הסתם אומרים שכול איש מקצוע, מעבר לכך שהוא מלמד משהו, הוא צריך גם ללמוד משהו...אולי גם על עצמו, ואף פעם לא מאוחר.

ארז וייצמןארז וייצמן12/12/2012

תיקון קטן. קראתי לבחורה נשואת העניין מטופלת והיא ממש לא. היא פונה והיא פנתה לתוכנית רדיו ולא לטיפול....

ארז וייצמןארז וייצמן12/12/2012

האמת לדעתי, נמצאת באמצע.. מבחינת החוויה הסובייקטיבית של המטופלת, היא ללא ספק עברה תקיפה מינית וכך צריך להתייחס לזה ברמה הטיפולית.מבחינת הסיטואציה עצמה ברמה אובייקטיבית, מי שלא היה שם באותו חדר עם השניים לא יידע לעולם אם אכן הבחורה הותקפה מינית או שהיה בינה לבחור מגע מרצון שבשלב מסויים היא ביקשה לעצור ולהפסיק. אם זה אכן היה אירוע בהסכמה שגלש ונעצר אני לא בטוח שזו תקיפה או אונס. יש רמזים במכתב שמדובר בבחורה מרקע דתי או שמרני כלשהו כי היא מוטרדת מאיבוד בתוליה (כן או לא) היא בת 23 שבחברה מיתרנית זה נחשב לגיל שבו מרבית הנשים כבר אינן בתולות. יתכן שהיו לה קשיים רגשיים בקיום סיטואציות מיניות ולאו דווקא בגלל הבחור הספציפי. אני לא הייתי חלילה מזלזל ברגשותיה כמו ורדה אך ללא ספק הייתי ממליץ לה ללכת לטיפול שבו תבדוק את מיניותה ואת יכולתה לקיים קשר אינטימי לאו דווקא בהקשר של "התקיפה". בהקשר זה של "תקיפה"רק אזכיר שהיה מקרה שהגיע לבית המשפט שבו פקידה שהייתה כפופה למפקד בכיר בצבא נהגה לקיים קשר מיני עם מפקדה, אך התרתה בו שהיא ממשפחה דתית ולכן ישמור על בתוליה. באחד הימים המשחק המיני בינהם הגיע לחדירה ממש והיא התלוננה על אונס. בית המשפט זיכה את האיש מאונס אך כמובן שבצדק הרשיע אותו בניצול יחסי מרות, התנהגות שאינה הולמת וכו'. יתכן שהמקרה הזה דומה. אני חושב שורדה נגעה בדברים נכונים אך שפכה את המים עם התינוק.

שי פרישי פרי10/12/2012

ורדה היא בושה למקצוע ולאינטיליגנציה. אישה עילגת, מאד לא אינטיליגנטית, בוטה, חצופה, חסרת טקט, שטחית והרבה פחות מקצועית מאשר האדם הממוצע ברחוב. איך נותנים לה במה להזיק ולפגוע באופן שיטתי בציבור?

נעמי מנחםנעמי מנחם10/12/2012

"אני חייבת להגיד לך שהתגובה שלך היא קצת אגוצנטרית וקצת היסטרי" [ל"ת].

איתן מאיריאיתן מאירי9/12/2012

ורדה ביזיון ז'קונט. חבל שהיא מוגדרת כפסיכולוגית. לא צריך להיות ממש בעל מקצוע לאבחן את האשה הזאת. בושה למקצוע וסכנה ממשית לפותים הדורשים בעצתה. יש נומרולוגים, מתקשרים ושאר פריקים שבמרוץ הרייטינג ובחוסר אחריות ציבורית משווע מועלים לשידור. וזה, בעיקר, עצוב.

ציפי חייקיןציפי חייקין9/12/2012

האם ורדה פסיכולוגית מוסמכת?. כדאי לבדוק האפ וורדה רשומה בפינקס הפסיכולוגים ואם כן האם יש לה מומחיות באחד מתחומי הפסיכולוגיה.

איילת הלראיילת הלר8/12/2012

טיפול וייעוץ נפשי אין מקומו מעל גלי האתר או באינטרנט. מקומו של הטיפול הוא אך ורק בחדר הטיפולים. כל מדיה אחרת מפספסת הרבה מאוד מידע שיש למטפל בנותנו עצה. שפת הגוף, הרקע, האשיות, הטעמים בגשת השאלה. בואו נאמץ את שיטת הרופאים- "אל תזיק" זה השיעור הראשון שלומדים ברפואה. נכון שאנחנו בדור שמחפש מהירות אבל לעתים המהירות מחבלת במטרה וחבל.

כששמעתי את השידור יכולתי בהחלט לחשוב על סיטואציה מסוימת שדבריה של ורדה מתאימים אליה. יחד עם זאת, יש גם סיטואציה אחרת שפרצה מבין התגובות ,סיטואציה שגוררת נזק.