לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
נייר עמדה של ארגון "בנפשנו": זכאות לטיפול נפשי במערך בריאות הנפש

נייר עמדה של ארגון "בנפשנו": זכאות לטיפול נפשי במערך בריאות הנפש

כיכר העיר | 2/2/2016 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

לאור בגץ שהוגש בנושא ונדון כיום, מתקיים דיון ביום רביעי (3.2.2016) בוועדת המשנה למעקב אחר יישום הרפורמה בבריאות הנפש בראשות חברת הכנסת נורית קורן. מצורף נייר העמדה של ארגון בנפשנו - מתמחים בפסיכולוגיה למען שירות ציבורי ראוי בבריאות הנפש.
בעשרות השנים האחרונות כל אדם שחווה מצוקה נפשית היה רשאי לגשת למערך בריאות הנפש הממלכתי ולקבל טיפול נפשי מאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש. עם החלתו של מתווה הרפורמה בבריאות הנפש ב-1.7.15, זכאותו של האזרח במדינת ישראל צומצמה. כיום, זכאים לטיפול נפשי אך ורק מטופלים אשר יש להם אבחנה פסיכיאטרית/חשד לאבחנה קוד F. דהיינו, הפרעת/מחלת נפש מובחנת. המשמעות היא שמטופלים הסובלים ממצוקה נפשית הנובעת ממצבי חיים ("קוד Z") ואינה מגיעה לכדי אבחנה קוד F אינם זכאים לטיפול נפשי, אלא לטיפול תרופתי בלבד. נדגיש כי מדובר במטופלים הסובלים ממצוקה חריפה סביב: התעללות מינית/פיזית בילדות, בעיות ביחסים בין הורים לילדים, תקיפה מינית, פיטורין, קשיים בזוגיות, ילדים שהוריהם התגרשו, נערים שמתלבטים בנוגע לזהותם ונטייתם המינית ועוד מצבים רבים נוספים.
במסגרת מתווה הרפורמה לבריאות הנפש מטופלים הסובלים ממצוקה נפשית חריפה (קוד Z) אינם זכאים לטיפול נפשי (פסיכותרפיה). טענותיו של משרד הבריאות בנושא זה לוקות בחוסר דיוק משווע ומביש. זוהי הדוגמה הבוטה ביותר לאופן בו מתווה הרפורמה מוביל למדיקליזציה של מערך בריאות הנפש ולהשלטתה של נקודת מבט רפואית על חשבון נקודות המבט הפסיכולוגיות והסוציאליות. כפי שראינו בנושאים נוספים, מאחורי הסיסמה "האחדה של גוף ונפש" עומד בפועל מהלך כוחני אשר מכפיף את הנפש לבריאות הגוף.
כבר עתה אנו חוזים בהשלכות החמורות של החרגת קוד Z. השלכות אלו כוללות מניעת טיפול ממטופלים, "הדבקת" אבחנות למטופלים אחרים וחיסול האופציה להתערבויות מניעתיות. אנו קוראים לועדת המשנה לענייני הרפורמה בבריאות הנפש להתערב בהקדם ולדרוש ממשרד הבריאות להכליל את קוד Z במסגרת מתווה הרפורמה. במידת הצורך יש לדרוש תקצוב נוסף ממשרד האוצר ולפתוח את ההסכמים עם הקופות. אנו מבקשים מחברי הועדה לדחות בשתי ידיים את בקשתה של קופת חולים כללית לאפשר לה להעניק טיפול למטופלים קוד Z במסגרת ביטוח משלים. הדבר יוביל להפרטתו הסופית של מערך בריאות הנפש ולהסטתם של מטופלים מהסל הבסיסי לביטוח המשלים. זאת, במקביל להסטתם של תקציבי בריאות הנפש לתחומים אחרים, ו/או כיסוי גירעונות.
במידה ומשרד הבריאות לא ייענה לדרישותיה של הועדה. אנו מציעים לחברי הכנסת הנכבדים לעגן נושא זה במסגרת של חקיקה ראשית.
לחצו לקריאת נייר העמדה המלא
 
בברכה,
ארגון בנפשנו: מתמחים בפסיכולוגיה למען מערך בריאות הנפש הממלכתי
 
פרטי התקשרות:
אביאל אורן, מתמחה בפסיכולוגיה קלינית, נייד: 050-7563704, דוא"ל: avieloren30@gmail.com

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
ד"ר גליה קיסר
ד"ר גליה קיסר
פסיכולוגית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
אליה אביקסיס
אליה אביקסיס
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
דנה אברמוביץ'
דנה אברמוביץ'
תזונאית-דיאטנית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
שלומית צור
שלומית צור
פסיכולוגית
שרון ושומרון
יוסף אלישביץ
יוסף אלישביץ
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
נעמה גלינקא
נעמה גלינקא
עובדת סוציאלית

עוד בבלוג של כיכר העיר

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות לפוסט זה.